Franz skrev:Jag har själv inte ägt någon hybrid men det finns några i min närhet och därifrån har jag dragit slutsatsen att ifall man tror sig få 5 mils elbilsupplevelse så vore hybrider i många fall fantastiska. Det hela brister dock på ett par punkter som gör det hela väldigt ifrågasättbart:
1: 5 mils räckvidd i nedförsbacke på sommaren och det i medvind och i låg hastighet rimmar väldigt dåligt med verkligheten. 4 mil på mindre bilar och 3 på stora verkar vara mer verkligheten.
2: Vi med Teslor stör oss när det går åt någon mils räckvidd åt värme på vintern. Hade man bara 3 mil från början är det inte mycket kvar om man lägger en mil på värme.
3: Bara väldigt långsam laddning. D.v.s. åker du någonstans med laddning hinner du antagligen inte ladda för hemresan ifall du inte stannar i flera timmar (eller har kort hem).
4: Både ICE- och el-drivning som tar plats, kostar pengar och kan gå sönder. Det bästa av två världar blir med andra ord lätt det sämsta av två världar.
5: Dåliga app-lösningar. Kanske varierar med tillverkare men med Volkswagen är appen så dålig att man inte kan klara av en sådan självklarhet som att slå på värmen en stund innan man skall iväg och därmed ta el från elnätet istället för ifrån batteriet.
6: Det går snabbt åt väldigt många cykler på batteriet. Man kanske tömmer och laddar batteriet minst 1 gång om dagen. D.v.s. batterierna måste tåla detta vilket i dagsläget innebär batterier med sämre lagringsdensitet. (Onödigt stora/tunga)
7: De är inte så vinterkompatibla. Återigen kanske det variera med märke men i de fall jag sett stängs el-delen av helt så fort det börjar bli lite kallare.
8: De som tillverkar bilarna är ICE-tillverkare i första hand. De är helt enkelt inte så bra på det där med el. Om vi med Teslor ibland ser oss som försökskaniner är det inget mot det jag sett bland hybridkunderna. Dåliga lösningar med väldigt frekventa verkstadsbesök gör att de blir väldigt oroliga över att bilen skall bli väldigt kostsam att ha efter garantitidens slut.
Jag kör Outlander PHEV sen 2014. Dina observationer stämmer till viss del men är inte heltäckande.
1: Stämmer rätt bra om du åker motorväg. På 90väg lägg på en mil.
2: stämmer säkert. Jag förvärmer och kör sen utan värme till jobbet för att inte ICE ska starta. Nej det hinner inte bli kallt innan jag kommer fram.
3: FEL! Flera PHEV har även ChaDeMo laddning! Duger det åt Teslor så duger det åtPhev!
4: Kan vara sant men också fel! Det ligger i användarens/betraktarens ögon att avgöra.
5: Appen är bra. Men komunikationslösningen är katastrof! Bilen har en egen WiFi-hotspot.... Räckvidd = alltid för kort!
6: många cykler blir det..... minst två om dagen.
7: Mnja visst vill motor starta om det är 5-10 minus. Men det är för förarens komfort. Dvs för att inte dränera batteriet till värme. Stänger man av värmen så går inte motorn! Å visst kan det då bli imma på rutorna. Men jag har tappat räkningen på antalet igenbommade Teslor nu i vinter... Så det verkar som att även Teslaförare drar ner på komforten för att komma så långt som möjligt på el.
8: Outlandern är i särklass den messt felfria bil jag haft! 3år och > 7500 mil och inte ett fel! ( Bättre än många Teslor verkar det som! )
9: Långsammare acc. visst. Men den kör lätt 120km/h på el och mig veterligen får man inte köra fortare i Sverige!
Att argumentera mot/ resonera kring "Sämre" är svårt då det är lite väl luddig beskrivning och väldigt subjektiv. Får väl kontra med att den är bättre.

Då menar jag än en ice. Efter som den både är serie och parallell-hybrid med båda dess fördelar.