Ja då har du rätt i att det ligger en hund begraven.HelectriC skrev:Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.Nicke Nyfiken skrev:Hur länge har du laddat när du får 32 km/h i laddhastighet? Det borde ju gå upp ju längre tid du laddat.HelectriC skrev:Ok, kanske jag bara är trög, men hur förklarar det att den inte kommer över 32km/h? Och om det faktiskt är 18kW så måste jag väl ha dubbelladdare då, eller?Nicke Nyfiken skrev:Du har dubbelladdare i bilen. Tesla har bara glömt att tala om det för dig.HelectriC skrev:
Men bilen ska ju bara klara 11kW samt att androidappens 32km/h verkar stämma med tid kvar till fullt. 18kW är ju knappast 32km/h. Nånstans ligger det en hund begraven![]()
Att inte effekten och laddhastigheten stämmer överens kan bero på att effekten anges för totalsumman av hur många kW som går in i bilen, och laddhastigheten visar hur snabbt räckvidden ökar i batteriet. Så är batteriet kallt när man börjar ladda går en hel del av effekten till att värma batteriet, och därför ökar räckvidden sakta. Efter hand som batteriet blir varmare ökar räckvidden snabbare, trots att effekten är samma som innan.
Samma fenomen uppstår om man förvärmer samtidigt som man laddar.
Och vad har du för utetemperatur?
Teslas Wallcharger
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Men man får väl inte 32 km/h med 27A enfas?bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Hur ser det ut om man ansluter 32 A 1fas till en bil med enkelladdare för de som kan ta emot det. Har förstått det som att vissa klarar det genom att internt dela upp strömmen på 2 faser med 16A. Min gör det inte.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Min bil kunde inte heller ta emot 32A men det fixade de gratis utan diskussioner på SC i Mölndal.bullen skrev:Hur ser det ut om man ansluter 32 A 1fas till en bil med enkelladdare för de som kan ta emot det. Har förstått det som att vissa klarar det genom att internt dela upp strömmen på 2 faser med 16A. Min gör det inte.
Innan installation av reläbox Efter installation av reläbox
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
27A*230V=6,2kWNicke Nyfiken skrev:Men man får väl inte 32 km/h med 27A enfas?bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
6,2kW/32km/h=194Wh/km
Låter inte så otroligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslas Wallcharger
Bra bilder!Nicke Nyfiken skrev:Min bil kunde inte heller ta emot 32A men det fixade de gratis utan diskussioner på SC i Mölndal.bullen skrev:Hur ser det ut om man ansluter 32 A 1fas till en bil med enkelladdare för de som kan ta emot det. Har förstått det som att vissa klarar det genom att internt dela upp strömmen på 2 faser med 16A. Min gör det inte.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Teslas Wallcharger
Har 3-fas 230V ja. Det som ofta inte finns i Norge är 400V 3-fas. Jag pratade med elektrikern och har var mycket tydlig på att WC är inkopplad på 3-fas.bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Bilen indikerar 3-fas så det verkar stämma. Frågan är varför du bara får 32km/h i laddhastighet med 27A.HelectriC skrev:Har 3-fas 230V ja. Det som ofta inte finns i Norge är 400V 3-fas. Jag pratade med elektrikern och har var mycket tydlig på att WC är inkopplad på 3-fas.bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
Har du laddat från 22kW Typ2 uttag tidigare? Vad har bilen i så fall visat? (Tänker på det här med dubbelladdare)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Båda bilderna är från samma ladduttag. Anledningen att ordningen på text och siffror är omkastade är att V8.0 har installerats mellan bilderna är tagna.Bjelke skrev:Bra bilder!Nicke Nyfiken skrev:Min bil kunde inte heller ta emot 32A men det fixade de gratis utan diskussioner på SC i Mölndal.bullen skrev:Hur ser det ut om man ansluter 32 A 1fas till en bil med enkelladdare för de som kan ta emot det. Har förstått det som att vissa klarar det genom att internt dela upp strömmen på 2 faser med 16A. Min gör det inte.
Inga tvivel kvar lixom
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Nej, har aldrig testat 22kW-typ2-stolpe. Kanske skulle leta upp en sådan.Nicke Nyfiken skrev:Bilen indikerar 3-fas så det verkar stämma. Frågan är varför du bara får 32km/h i laddhastighet med 27A.HelectriC skrev:Har 3-fas 230V ja. Det som ofta inte finns i Norge är 400V 3-fas. Jag pratade med elektrikern och har var mycket tydlig på att WC är inkopplad på 3-fas.bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
Har du laddat från 22kW Typ2 uttag tidigare? Vad har bilen i så fall visat? (Tänker på det här med dubbelladdare)
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Då får du svaret "vitt på svart"HelectriC skrev:Nej, har aldrig testat 22kW-typ2-stolpe. Kanske skulle leta upp en sådan.Nicke Nyfiken skrev:Bilen indikerar 3-fas så det verkar stämma. Frågan är varför du bara får 32km/h i laddhastighet med 27A.HelectriC skrev:Har 3-fas 230V ja. Det som ofta inte finns i Norge är 400V 3-fas. Jag pratade med elektrikern och har var mycket tydlig på att WC är inkopplad på 3-fas.bylund skrev:Har du ens trefasmatning av laddaren? Det är väl ändå Norge vi snackar här?HelectriC skrev:
Nej, den peakar på 32 och håller sig där även efter flera timmar. Ute är det kanske 5 plusgrader.
Jo, jag ser 3:an, men det är kanske den som är felet, och kW-siffran är då helt enkelt bara tre gånger för hög i så fall.
Har du laddat från 22kW Typ2 uttag tidigare? Vad har bilen i så fall visat? (Tänker på det här med dubbelladdare)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Teslas Wallcharger
Nicke Nyfiken skrev:
Då får du svaret "vitt på svart"om du har dubbelladdare eller inte. Troligen har du det. Antar att 22kW Typ2 är ovanliga i Norge eftersom du aldrig provat. I Sverige finns de lite överallt. IKEA och många andra "butiksparkeringar" har 22kW. Tyvärr har jag enkelladdare så jag har ingen nytta av mer än 11kW.
Jag har aldrig stött på en 22kW typ2 stolpe här, så det får bli lite mer detaljerad undersökning för att hitta var det kan finnas en
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
3,6kW är inget jag ens plockar fram Typ2-sladden för, om jag inte ska stå där vääääldigt länge.HelectriC skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Då får du svaret "vitt på svart"om du har dubbelladdare eller inte. Troligen har du det. Antar att 22kW Typ2 är ovanliga i Norge eftersom du aldrig provat. I Sverige finns de lite överallt. IKEA och många andra "butiksparkeringar" har 22kW. Tyvärr har jag enkelladdare så jag har ingen nytta av mer än 11kW.
Jag har aldrig stött på en 22kW typ2 stolpe här, så det får bli lite mer detaljerad undersökning för att hitta var det kan finnas ende flesta typ2 här är bara på 3,6kW via 230V 16A, så det blir inte mycket kräm av dom.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6322
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Teslas Wallcharger
Det finns några kring Bergen.HelectriC skrev:Jag har aldrig stött på en 22kW typ2 stolpe här, så det får bli lite mer detaljerad undersökning för att hitta var det kan finnas en
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 7a4c85fe3a
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c08df1bc33
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015