6 eller 7 säten...

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
paro28
Teslaägare

6 eller 7 säten...

Inlägg av paro28 »

Vi har köpt en Model X i decemberruschen och tyvärr visade det sig att det var fel spec på bilen när den skulle levereras igår. Minst sagt snopet men sånt är livet. Alla på Tesla gjord sitt bästa men tyvärr innebär det att vi måste välja en annan bil vilket stör mig för "vår" var skitfin i Midnight Silver med mörk inredning..

Till frågan, vi hade tänkt oss en 6 sitsig men just nu går det bara att få fram en 7 sitsig som stämmer mot vår övriga spec.

Någon som har någon bra erfarenhet att dela med sig av runt 6 sits / 7 sits konfiguration på Model X. Vi tyckte att 6 sits gav ett mer luftigt och exklusivt intryck, nästan som att sätta sig i ett vardagsrum, än 7-sits som mer får en vägg i mitten.

Som sagt var någon som har tankar / erfarenheter av dessa två olika varianter?
Senast redigerad av paro28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: 6 eller 7 säten...

Inlägg av e5m1r »

Enligt x ägare så är det sista raden värdelös för alla förutom små barn vid 7 säten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu har jag inte någon X, men jag har provsuttit både 6- och 7-sitsig och jag föredrar verkligen den 6-sitsiga. Mittensätet i mittenraden är ganska begränsat av takhöjden, där kan knappt en vuxen sitta ändå. De bakre sätena i en 7-sitsig är väldigt svåra att använda för en vuxen om det samtidigt ska sitta folk i mellanraden. Men i en 6-sitsig kan en vuxen faktiskt sitta rätt okay längst bak genom att ha benen i mitten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fördelen med sju säten förutom att man får in en extra person kan vara att man ibland kan åka fem Pers och packa in väldigt lätt i bagaget med sätena fällda. Men jag tror också på sex säten egentligen.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Vi har bestämt oss för sju säten eftersom vi har sådan bil idag och ofta använder alla sju stolarna. Tre barn, så ofta det ska med någon kompis etc.

De funkar bra om man har någon som är typ 165 cm eller kortare i sällskapet. Jag är drygt 170 och tycker helt klart att det är trångt där bak, men kan i nödfall klämma in mig. Min fru får definitivt plats.

Vi har inte kunnat komma på ett enda tillfälle som vi behövt mer än fem säten utan att vi haft två i sällskapet som skulle få plats där bak.

Långt bagage, typ skidor eller annat är ju dock en annan femma.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

paro28 skrev:
Vi har köpt en Model X i decemberruschen och tyvärr visade det sig att det var fel spec på bilen när den skulle levereras igår. Minst sagt snopet men sånt är livet. Alla på Tesla gjord sitt bästa men tyvärr innebär det att vi måste välja en annan bil vilket stör mig för "vår" var skitfin i Midnight Silver med mörk inredning..

Till frågan, vi hade tänkt oss en 6 sitsig men just nu går det bara att få fram en 7 sitsig som stämmer mot vår övriga spec.

Någon som har någon bra erfarenhet att dela med sig av runt 6 sits / 7 sits konfiguration på Model X. Vi tyckte att 6 sits gav ett mer luftigt och exklusivt intryck, nästan som att sätta sig i ett vardagsrum, än 7-sits som mer får en vägg i mitten.

Var det du som skulle hämta bilen igår em i Väsby?

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
paro28
Teslaägare

Inlägg av paro28 »

SolnaGnagarn skrev:
paro28 skrev:

Var det du som skulle hämta bilen igår em i Väsby?

Skickat med röksignal
Nej, jag var i Mölndal
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Aha!
Fick ni åka därifrån utan X då?

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

paro28 skrev:

Jag har den 6-sitsiga och vi har 4 barn i familjen.

Det som fällde avgörandet var just den coola rymdskepps- eller flygplanskänslan som infinner sig när det finns en mellanrum mellan stolarna i andra stolsraden.

Andra fördelar är att endast 6-sits versionen kan packa långa föremål i bilen, det går ju bekant inte att fälla andra sätesrad utan bara tilta den ganska litet faktiskt. Med sex säten kan också riktigt långa personer sitta i 3:e sätesraden, min svåger på 187 cm anser att detta är den bästa platsen i hela bilen.

Argumentet att kunna frakta fler, oftast andras barn, till träningar är tudelat - vill man verkligen har snoriga och svettiga barn i sin 1,5 miljoners bil?

Nä, behåll exklusiviteten och det unika med 6-sitsen, det är helt klart värt att vänta på.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jag har köpt en 7 sitsig. Kunde dock inte välja då det var en demo. Men 6 sits verkar jäkligt soft! Vi har dock 3 barn och en barnvagn fortf så ett helt bagage i bak är ju bra.

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

mjwahl skrev:
paro28 skrev:

Jag har den 6-sitsiga och vi har 4 barn i familjen.

Det som fällde avgörandet var just den coola rymdskepps- eller flygplanskänslan som infinner sig när det finns en mellanrum mellan stolarna i andra stolsraden.

Andra fördelar är att endast 6-sits versionen kan packa långa föremål i bilen, det går ju bekant inte att fälla andra sätesrad utan bara tilta den ganska litet faktiskt. Med sex säten kan också riktigt långa personer sitta i 3:e sätesraden, min svåger på 187 cm anser att detta är den bästa platsen i hela bilen.

Argumentet att kunna frakta fler, oftast andras barn, till träningar är tudelat - vill man verkligen har snoriga och svettiga barn i sin 1,5 miljoners bil?

Nä, behåll exklusiviteten och det unika med 6-sitsen, det är helt klart värt att vänta på.
Fan nu fick jag ännu mer ångest över att jag vill ha en 6 sits Bild

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
paro28
Teslaägare

Inlägg av paro28 »

SolnaGnagarn skrev:
Aha!

Skickat med röksignal
Tyvärr ja, fick bli tåget hem till Staffanstorp igen, fick dock åka Tesla till stationen :)
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

paro28 skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Aha!

Skickat med röksignal
Tyvärr ja, fick bli tåget hem till Staffanstorp igen, fick dock åka Tesla till stationen :)
Nä men fy vilken antiklimax! Hur gottgör dom er för detta?

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Måste ha varit en tung hemresa :(

Men för Tesla borde det väl inte vara så svårt att byta sista raden i efterhand eller ställer det till det med registrering av bilen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag förstår inte har Tesla levererat fel bil!?! Då får de väl fixa fram rätt bil eller är det något jag missat? Om de har en 7-sitsig stående så får de väl slänga ur mitten sätet, "how can it be".

Jag är inte alls särskilt imponerad av den 6-sitsiga. Eftersom sätena är exakt samma på 7 och 6 så sitter de två mellan sätena för långt isär och känns onödigt smala. Hade det varit två ordentliga fotöljer så hade jag kunna gilla dem för då åker 4 personer bra med två reservsäten, bra om man har två ungar (med varit kompis typ)

Vad jag skulle önska mig är en 7-sitsig bil med fällbara säten. Då hade jag kunna fälla helt och fått ett enormt lastutrymme eller fälla bakre sätet och fått in ett stort paket (typ torktumlare) och ändå få med 3ungar eller fälla mitten sätet och sätta en unge längst bak (för att undvika tjafs på långresor) som fortfarande kan se framåt på vägen. Det blir då en praktisk och flexibel bil med många möjliga konfigurationer.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Två barn varannan vecka och fyra varannan vecka gjorde att 6sits var givet. Återkommer med recension när jag fått bilen men då är det mig försent för dig
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Fördelen med sju säten förutom att man får in en extra person kan vara att man ibland kan åka fem Pers och packa in väldigt lätt i bagaget med sätena fällda. Men jag tror också på sex säten egentligen.
Ja, det här är sant. Är man fem pers i en sexsitsig variant har man inte överdrivet stort lastutrymme. Men i och med att man kan packa en del i mitten och även fälla ena sätet bak så kan man nog lösa de flesta situationer också. "Brunnen" i bagaget på Model X är enorm och troligen väldigt användbar, och frunken är ju inte pytteliten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag är 1,90 men smal och sitter ändå inte så himla dåligt längst bak. Visst det är inte bekvämt om man ska åka upp emot en timme men korta turer går bra. Klart bättre än många småbilars baksäten.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

e5m1r skrev:
Enligt x ägare så är det sista raden värdelös för alla förutom små barn vid 7 säten
Jag är X-ägare och vi är supernöjda med vår 7-sits. Visst sista raden är inte gjord för storvuxna män, men för alla upp till 170 cm funkar det fint. Vill jag köra långa prylar tar jag släpkärra. Skulle absolut välja 7-sits igen!
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Har själv valt 6 sits til min X, (hämtar på torsdag ) har innan Tesla tiden kört 7 sits Xc90. Men andända Sällan båda sits back.

Tyckta at 6 sits gir mycket mera plats i dagligdagen, (har 2 barn)
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Får man fråga ?

Hur kan dom göra fel produktion, ?

Vilken kompensation vill dom erbjuda ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hur är det med lastnät i Model X?

Finns det lastförskjutningsnät bakom tredje sätesraden, och går det att flytta fram bakom andra raden när man fäller de två bakersta sätena?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vill man kunna åka 6 personer med lite packning och en del av dessa personer tillhör det kortare släktet så funkar 7-sitsig bättre än 6-sitsig. Vill man kunna åka med 5 eller 6 medel-Svenssons så funkar nog 6-sitsig bättre. Själv har jag 7 säten och har åkt en del med både 7 personer (en del barn) och 6 personer med packning vilket har funkat i vår bil men inte hade funkat i 6-sitsig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Inga lastnät finns, men stolarna i andra raden (7-sits) är rätt höga så de ger ett någorlunda skydd om det inte är för små saker.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Nicke Nyfiken skrev:
Hur är det med lastnät i Model X?

Finns det lastförskjutningsnät bakom tredje sätesraden, och går det att flytta fram bakom andra raden när man fäller de två bakersta sätena?
Finns inga lastnät men stolarna täcker bra ändå iaf med 7 säten.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar