Men va fan! Får inte såna här saker en att fundera på ett annat bilmärke? Eller är ni så nöjda med Tesla att man accepterar sånt här?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
vilken annan bil
......har fritt(segt kasst hackigt)internet på 10" ++ skärm i bilen, som du dessutom kan lämna kvar i bilen utan stöldrisk?
..... har fria uppdateringar av en (felnavigerande) navigator utan att jiddra med dvd skivor?
..... har (utan att boka verkstadsbesök)mjukvaruuppdateringar öht?
har inte ägt bil över 600k innan så vet inte riktigt men tipsa gärna
Fick denna 2.52.22 nu på morgonen och jag hoppas verkligen att de har fixat 5-bands eq så att den håller inställda värden Börjar bli riktigt jobbigt att behöva ställa in dessa varje gång man stängt av bilen. Enligt bifogad forumtråd verkar det vara fixat. Har själv en S90D med AP1. https://forums.tesla.com/forum/forums/h ... 222-update
Märkligt då att den undersökningen som undrade om man skulle köpa en Tesla igen fick 97%.
Skickat med röksignal
Som många påpekat så finns det ju inte så mkt att välja på lixom, om man nu vill ha den brutala Teslans kraft/räckvidd/laddnätverk osv...
Den är ju dessutom sjukt snygg och har några saker som ingen annan har (stora skärmen och avsaknaden av en massa reglage osv som många gillar).
Det ÄR ju i grunden en sjukt grym bil, det är bara det att den inte håller kvalitet (en del tycker dock att den faktiskt gör det).
Men som sagt, JAG skulle inte köpa en till/ny, men jag behåller den jag har sas.
Jag var på vippen att byta upp mig till en av lagerbilarna (en P90DL) i höstas men fegade ur (av tidigare nämnda skäl).
Inte så märkligt tycker jag. Själv är jag inne på min andra Model S. Ingen av dem har varit helt felfri, men det har handlat om mindre saker som SC snabbt har löst. Ser jag till helheten så, som flera skrivit, finns det inget alternativ som är i närheten.
Bor man dessutom i Kalifornien eller Florida, som troligen en stor del av de 97% gör, så är det sannolikt mindre bekymmer med en del vinterbesvär, t.ex.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nu är jag relativt ny som Teslaägare, men jag är hittills mycket positivt överraskad över kvalitetsaspekten på min bil och hade faktiskt väntat mig värre saker utifrån byggkvalitet och vad jag läst/hört om buggar m.m. Troligtvis är nyare Model S relativt bra hopskruvade och de värsta problemen har eliminerats i produktionslinan. Min bil är en sen 2016. När det gäller mjukvaran och diverse mindre buggar kan jag leva med det då jag vet att det troligtvis finns en uppdatering runt hörnet. Personligen gillar jag approachen att det pushas ut ny mjukvara snabbt och frekvent. Jag lever hellre med några mindre buggar och har senaste funktionerna än att det bara kommer uppdateringar väldigt sällan som är testade i 6 månader innan release och innebär verkstadsbesök . Men jag tillhör nog den skaran som tycker det är lite kul att vara delaktig i continuous improvement och tycker bilägandet faktiskt blir lite roligare av denna anledning. En iPhone på 4 hjul helt enkelt
Innan min Model S ägde jag en 2016 Porsche och den var det en hel del problem med och fick besöka verkstaden 5+ gånger under ett år för garantiärenden. Högtalargaller som skramlade när man höjde stereon, knappar i mittkonsolen som glappade, förarstol som knakade i kurvor, taklucka som inte stängde helt, växellåda som var ryckig och diverse delar behövdes justeras, luftfjädring på framdämpare pajade, massor med buggar i navigationssystemet osv. Dessutom var kartorna inte uppdaterade och i bästa fall kunde man få en ny uppdatering en gång per år. Det ska då tilläggas att buggarna i mjukvaran inte gick att uppdatera OTA utan man fick snällt vänta ett halvår innan det eventuellt kom en uppdatering som behövde verkstadsbesök och vara av med bilen en dag. Ungefär samma upplevelser har jag med tidigare Porschar och Audi jag ägt. Absolut inget problemfritt ägande helt enkelt. Man får nog räkna med lite problem oavsett vilken bil man köper och det primära tycker jag är att man får gehör och att felen faktiskt verkligen åtgärdas. Givetvis allt inom rimliga gränser.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Nu är jag relativt ny som Teslaägare, men jag är hittills mycket positivt överraskad över kvalitetsaspekten på min bil och hade faktiskt väntat mig värre saker utifrån byggkvalitet och vad jag läst/hört om buggar m.m. Troligtvis är nyare Model S relativt bra hopskruvade och de värsta problemen har eliminerats i produktionslinan. Min bil är en sen 2016. När det gäller mjukvaran och diverse mindre buggar kan jag leva med det då jag vet att det troligtvis finns en uppdatering runt hörnet. Personligen gillar jag approachen att det pushas ut ny mjukvara snabbt och frekvent. Jag lever hellre med några mindre buggar och har senaste funktionerna än att det bara kommer uppdateringar väldigt sällan som är testade i 6 månader innan release och innebär verkstadsbesök . Men jag tillhör nog den skaran som tycker det är lite kul att vara delaktig i continuous improvement och tycker bilägandet faktiskt blir lite roligare av denna anledning. En iPhone på 4 hjul helt enkelt
Innan min Model S ägde jag en 2016 Porsche och den var det en hel del problem med och fick besöka verkstaden 5+ gånger under ett år för garantiärenden. Högtalargaller som skramlade när man höjde stereon, knappar i mittkonsolen som glappade, förarstol som knakade i kurvor, taklucka som inte stängde helt, växellåda som var ryckig och diverse delar behövdes bytas ut, luftfjädring på vänster framdämpare pajade, massor med buggar i navigationssystemet osv. Dessutom var kartorna inte uppdaterade och i bästa fall kunde man få en ny uppdatering en gång per år. Det ska då tilläggas att buggarna i mjukvaran inte gick att uppdatera OTA utan man fick snällt vänta ett halvår innan det eventuellt kom en uppdatering som behövde verkstadsbesök och vara av med bilen en dag. Ungefär samma upplevelser har jag med tidigare Porschar och Audi jag ägt. Absolut inget problemfritt ägande helt enkelt. Man får nog räkna med lite problem oavsett vilken bil man köper och det primära tycker jag är att man får gehör och att felen faktiskt verkligen åtgärdas. Givetvis allt inom rimliga gränser.
Låter bra! Min Cayenne GTS -16 står till försäljning och jag ska hämta min XP90DL nästa vecka.
Jag tycker nog också att kvalitén invändigt känns bättre än vad jag har läst och hört.
Märkligt då att den undersökningen som undrade om man skulle köpa en Tesla igen fick 97%.
Skickat med röksignal
Fast det kan mycket väl stämma. Tänk på att det är de som är missnöjda som känner stort behov av att skriva om det.
Jag är till skillnad från Bjelke nöjd med servicen i Upplands Väsby, och har inte behövt komma tillbaka för att fixa fel (och inte haft särskilt många saker som har behövt åtgärdas, det enda allvarligare var pulserande bromsverkan som de fixade i Gatwick genom att byta skivor dagen efter jag ringde när jag var ute på resa). Det som är problem med Upplands Väsby är de växande serviceväntetiderna, men det sägs att de håller på att ta (eller redan har tagit?) in mer folk.
Sedan är det dessutom klart att det svider mer när man bor i Bollnäs än när man bor i Stockholms norra förorter om det skulle hända att man måste återkomma.
Därmed inte sagt att bilen är perfekt, och det är en del småsaker som Tesla har fixat. Då jag inte har ägt någon ny tysk premiumbil har jag kanske lägre förväntningar än många andra på en del detaljer. Jag är en av dessa 97 %, även om det nog blir en Model 3 om det blir en ny bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Förstår absolut problematiken om man äger Tesla och bor långt från SC i GBG eller Sthlm. Då kan lite småproblem på bilen bli ganska tidskrävande och upplevs som ännu värre. Men inom sinom tid kommer detta säkert byggas ut, om inte förr så måste det ske när Model 3 kommer på marknaden. Kommer säkert dyka upp SC i Malmö och nåt norröver ganska snart.
Till priset de tar nu är Teslan inte värt det, inte för mig och det är därför jag inte har en nu.
Men om man struntar i det faktumet att priset är sjukt högt, vilket man kanske inte kan, så är det ju en ganska fantastisk bil. Det är ju helt otroligt att det kommer uppdateringar hela tiden, min Leaf och MB är precis lika dåliga (och bra som när jag köpte dem). På dem kommer jag aldrig runt de här små irritationerna som finns och de finns, ja. Att äga en fossilbil är som att ha en dator innan internet, den programvara du hade fick du leva med helt enkelt, suck.
Förstår absolut problematiken om man äger Tesla och bor långt från SC i GBG eller Sthlm. Då kan lite småproblem på bilen bli ganska tidskrävande och upplevs som ännu värre. Men inom sinom tid kommer detta säkert byggas ut, om inte förr så måste det ske när Model 3 kommer på marknaden. Kommer säkert dyka upp SC i Malmö och nåt norröver ganska snart.
Malmö kommer i sommar troligen. Tesla har platsannonser ute där de söker folk. Men det behövs nog fler än så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nix man har ingen info alls vad som ingår innan man lägger in den, och är det inte en stor update så står det inget nytt
om vad som ingick när man väl lagt in den heller, däremot en release notes såklart men dom är samma vid mindre updates.
Man får bara en pling om att en update är färdig att läggas in.
Och ganska snart efter en uppdatering märker man vilka saker som har slutat fungera. Det står aldrig i release notes.
Jag har nu kört omkring med 2.34.nånting i flera månader och den fungerar hyfast, bortset från att kartan ibland försvinner, radion aldrig spelar längre än några minuter utan avbrott och volymenknappen för blåtand lägger på luren när man pratar i telefon. Jag har lärt mig att leva med det. Nu har Tesla plötsligt bestämt att jag ska få en ny version, men eftersom jag inte vet vad den innehåller så låter jag tills vidare bli att uppdatera.
Men va fan! Får inte såna här saker en att fundera på ett annat bilmärke? Eller är ni så nöjda med Tesla att man accepterar sånt här?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite mjukvarubuggar är väl inte det allvarligaste. Ja, det är störigt att equalizern resettar sig ibland, men vem sjutton skulle byta bilmärke över en sån sak? Då finns det många som råkat ut för långt allvarligare problem med sina Teslor och ändå håller kvar. För, som någon annan skrivit, finns det egentligen så mycket att välja på? Med tanke på hur överlägsen drivlinan är och hur fort man vänjer sig vid det, så blir det svårt att hitta acceptabla alternativ.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Malmö kommer i sommar troligen. Tesla har platsannonser ute där de söker folk. Men det behövs nog fler än så.
Platsannonser för placering i Malmö har funnits ute ganska länge. Och i samband med öppnandet av butiken på Emporia i Malmö utlovades även att ett SC skulle öppnas i Malmö under 2016. Det blev det ingenting av.
Men det har antagligen aldrig varit närmare med ett SC i Malmö, än just nu.
Situationen är ju inte hållbar med så många bilar på så få SC. Och att bara ha två SC i ett till ytan så stort land som Sverige funkar inte om man vill ha nöjda kunder. Att bygga ut befintliga SC är ingen bra lösning.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Nu har jag läst alla inlägg i tråden. Okidoki. Vi fick en fembands-eq till stereon. Vad mer har vi fått i och med uppgraderingen? Jag märker ingen som helst skillnad..
Uppdateringen verkar ha slagit på att man delar med sig av sin autopilot data igen. Det kanske inte slår av igen nu. . Och då undrar jag om det bara var tillfälligt att min autopilot ville lägga sig med högra sidan på lijen vid motorvägskörning. Hmm. Den låg så nära att det inte gick att slå på den när man hade en bil bredvid sig. Gjorde flera försök. Gradvis så makade den på sig men låg distinkt till höger i filen under en lång tid.
Autopiloten tar bort det tråkiga i körningen. Ibland blir det lite för intressant.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Nu har jag läst alla inlägg i tråden. Okidoki. Vi fick en fembands-eq till stereon. Vad mer har vi fått i och med uppgraderingen? Jag märker ingen som helst skillnad..
Låsa fob till en förarprofil. Om jag inte missade någon tidigare uppdatering.
Låsa fob till en förarprofil. Om jag inte missade någon tidigare uppdatering.
Det var ju bra. Hur gör jag detta? Någon som gjort det redan?
Jag la min både min och fruns nyckel, men tog rätt snart bort fruns. 95% av gångerna vi åker tillsammans så kör jag. Hon verkade dock jämt vara snabbare fram till bilen så jag fick konstant ställa tillbaka inställningarna manuellt.
En ny "finess" jag fått med denna uppdatering är att farthållaren ibland behåller farten i minnet även när man kommer in i ett nytt fartområde.
Exempel: Jag kör på en 90 väg med farthållaren på 90. När jag stänger av farthållaren så släpper farthållningen men hastigheten ligger kvar i minnet med grå indikering. (Samma som tidigare alltså) Men när jag sedan kommer in i t ex ett 50 område så ligger 90 fortfarande kvar i minnet. Tidigare försvann fartminnet när man kom in i en ny hastighetszon. Så kontentan blir att fast bilen visar att gällande fartbegränsning är 50 så accelererar den till 90 om jag aktiverar farthållaren genom att jag drar i farthållarspaken. Det går inte längre att få bilen att gå direkt till gällande hastighetsgräns med farthållaren.
Detta händer bara ibland.
Alltså ännu en ny bugg som man gärna hade varit utan. Jag tycker det blir fler och fler småbuggar för varje uppdatering som kommer.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
En ny "finess" jag fått med denna uppdatering är att farthållaren ibland behåller farten i minnet även när man kommer in i ett nytt fartområde.
Exempel: Jag kör på en 90 väg med farthållaren på 90. När jag stänger av farthållaren så släpper farthållningen men hastigheten ligger kvar i minnet med grå indikering. (Samma som tidigare alltså) Men när jag sedan kommer in i t ex ett 50 område så ligger 90 fortfarande kvar i minnet. Tidigare försvann fartminnet när man kom in i en ny hastighetszon. Så kontentan blir att fast bilen visar att gällande fartbegränsning är 50 så accelererar den till 90 om jag aktiverar farthållaren genom att jag drar i farthållarspaken. Det går inte längre att få bilen att gå direkt till gällande hastighetsgräns med farthållaren.
Detta händer bara ibland.
Alltså ännu en ny bugg som man gärna hade varit utan. Jag tycker det blir fler och fler småbuggar för varje uppdatering som kommer.
Jag kanske minns fel men tror att min gjort så förr...
Men tappar den inte minnet om man håller in spaken typ ett par sekunder? Eller eg lägger in den fart den tror gäller för tillfället sas...