Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Vad jag vet så finns det inga än men Clever har sagt att de i år ska börja sätta upp laddare som kan ladda med 150 kW och som är förberedda för 300 kW. Om det blir av vet vi inte än men förhoppningsvis så kommer de snart.

http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Som sagt:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... e5a1b68713
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av lator »

apkungen skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Vad jag vet så finns det inga än men Clever har sagt att de i år ska börja sätta upp laddare som kan ladda med 150 kW och som är förberedda för 300 kW. Om det blir av vet vi inte än men förhoppningsvis så kommer de snart.

http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Som sagt:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... e5a1b68713
Står en likadan i Leksand.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Cargo »

Zalman3 skrev:
tuppel skrev:
Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Har ju låtit tidigare som att 10 % ska vara uppnåeligt på denna modell, utan några avancerade förhandlingar. Får man fråga vilken handlare det handlar (hehe) om? Du kan skicka PM om det är känsligt. Om jag lyckas tjata till mig förmånsbil så kommer jag nog att bege mig iväg och förhandla om en Ioniq bland handlarna i Stockholm.

En detalj i sammanhanget kanske, men om det är Premium Plus är det väl läderklädsel som gäller och inte textil?
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Hos min handlare lyckades jag som mest få ner den med 8% rabatt.
Hos vilken handlare fick du 10%?

Vore intressant för mig som bestämt mig men letar efter bästa pris :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Zalman3 »

Cargo skrev:
Zalman3 skrev:
tuppel skrev:
Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Har ju låtit tidigare som att 10 % ska vara uppnåeligt på denna modell, utan några avancerade förhandlingar. Får man fråga vilken handlare det handlar (hehe) om? Du kan skicka PM om det är känsligt. Om jag lyckas tjata till mig förmånsbil så kommer jag nog att bege mig iväg och förhandla om en Ioniq bland handlarna i Stockholm.

En detalj i sammanhanget kanske, men om det är Premium Plus är det väl läderklädsel som gäller och inte textil?
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Hos min handlare lyckades jag som mest få ner den med 8% rabatt.
Hos vilken handlare fick du 10%?

Vore intressant för mig som bestämt mig men letar efter bästa pris :)
Skicka PM.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Swede1 »

Mycket bra bil, 16 mil på vinter och 20 mil på sommaren på riktigt i motorvägsfart, och framförallt kostar under 300' och ser ut som en vanlig bil.

Den här kommer många kunna ha som enda bil. Du kan åka på långfärder utan att det tar alltför mycket extra tid. 20-30 min laddning och du kommer 10-15 mil till. Så resa till fjällen borde funka för de flesta.

Nu kommer det många snabbladdare och kraftiga också.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Swede1 »

Hm, kan inte Hyundai lägga in ett 40 kwh batteri som i remalut Zoe, då skulle bilen gå 25-30 mil på sommaren, och. 20-25 på vintern! Extrakostnad? 50'?

Vääldigt många skulle kunna ha den som enda bil!
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Seregon »

Swede1 skrev:
Hm, kan inte Hyundai lägga in ett 40 kwh batteri som i remalut Zoe, då skulle bilen gå 25-30 mil på sommaren, och. 20-25 på vintern! Extrakostnad? 50'?

Vääldigt många skulle kunna ha den som enda bil!
Rykten säger att det kommer att komma just en sådan (eller ännu större batteri) om 1-2 år.
Model S85D -15, "Voltaire"
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av FredrikR »

Seregon skrev:
Swede1 skrev:
Hm, kan inte Hyundai lägga in ett 40 kwh batteri som i remalut Zoe, då skulle bilen gå 25-30 mil på sommaren, och. 20-25 på vintern! Extrakostnad? 50'?

Vääldigt många skulle kunna ha den som enda bil!
Rykten säger att det kommer att komma just en sådan (eller ännu större batteri) om 1-2 år.
Är ju till och med så att Hynudais VD sagt att det kommer ett större batteri om ett år. Sen är frågan hur mycket större. En ganska så realistisk förhoppning bör ju vara 10 kWh extra så vi hamnar på 38-40 kWh.
Då blir det ett riktigt bra köp, kanske för attraktivt för att Hyundai ska kunna/hinna leverera.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Hur stort batteri behöver Ioniq för att ta sig 30 riktiga mil? Snitthastighet låt oss säga 90kmh. E4 i mina trakter går genom samhällen så mycket är nedsatt till 70 och max är 100 på vissa sträckor. Skulle vilja kunna åka till Ume och hem igen utan att behöva ladda i Ume. Och samma fråga för 40 mil? 30 mil då kan man göra resan men utan stora marginaler för oförutsedda händelser 40 mil så klarar man av att stå i en bilkö för att en bäver har gnagt ner ett träd som nu ligger över hela vägen.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Torkel »

Vasp skrev:
Hur stort batteri behöver Ioniq för att ta sig 30 riktiga mil? Snitthastighet låt oss säga 90kmh. E4 i mina trakter går genom samhällen så mycket är nedsatt till 70 och max är 100 på vissa sträckor. Skulle vilja kunna åka till Ume och hem igen utan att behöva ladda i Ume. Och samma fråga för 40 mil? 30 mil då kan man göra resan men utan stora marginaler för oförutsedda händelser 40 mil så klarar man av att stå i en bilkö för att en bäver har gnagt ner ett träd som nu ligger över hela vägen.
Det verkar inte vara några problem att ligga under 1,7 kWh/mil även vinter. Så då är vi ju på 51 kWh, snålt kört så snackar vi nog strax under 40 kWh.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Torkel »

Swede1 skrev:
Hm, kan inte Hyundai lägga in ett 40 kwh batteri som i remalut Zoe, då skulle bilen gå 25-30 mil på sommaren, och. 20-25 på vintern! Extrakostnad? 50'?

Vääldigt många skulle kunna ha den som enda bil!
Problemet blir då att Hyundai egentligen inte satsar på elbilar utan hybrider. Jag tror att de byggde en lite för bra elbil av misstag.
Tänker man efter så är den ju lite dumt designad som elbil med batteri under bagaget. Det är ju inte heller så bra för försäljningen att påpeka att en bättre bil kommer om något år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

Vasp skrev:
Hur stort batteri behöver Ioniq för att ta sig 30 riktiga mil? Snitthastighet låt oss säga 90kmh. E4 i mina trakter går genom samhällen så mycket är nedsatt till 70 och max är 100 på vissa sträckor. Skulle vilja kunna åka till Ume och hem igen utan att behöva ladda i Ume. Och samma fråga för 40 mil? 30 mil då kan man göra resan men utan stora marginaler för oförutsedda händelser 40 mil så klarar man av att stå i en bilkö för att en bäver har gnagt ner ett träd som nu ligger över hela vägen.
Men den stora fördelen med en elbil är ju att den nästan inte drar nån ström när den står i bilkö. Och krypkörning är ju väldigt ekonomiskt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av bylund »

Bättre än på en förbränningsmotorbil, men det som drar värst utom mycket höga farter är ryckig trafik i kyla. Även om det återvinns en del när man bromsar så är jämn låg hastighet att föredra.

Och när bilen står stil drar den ju oändligt mycket per km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Vasp skrev:
Hur stort batteri behöver Ioniq för att ta sig 30 riktiga mil? Snitthastighet låt oss säga 90kmh. E4 i mina trakter går genom samhällen så mycket är nedsatt till 70 och max är 100 på vissa sträckor. Skulle vilja kunna åka till Ume och hem igen utan att behöva ladda i Ume. Och samma fråga för 40 mil? 30 mil då kan man göra resan men utan stora marginaler för oförutsedda händelser 40 mil så klarar man av att stå i en bilkö för att en bäver har gnagt ner ett träd som nu ligger över hela vägen.
I 90 (om man inte ligger bakom en långtradare ;)) drar den nog ner emot 1,5kwh/mil runt nollan med skapligt underlag. På sommaren typ 1,2kwh/mil o när det blir bra kallt uppe i norr så är det nog upp emot 1,7kwh/mil. I jämn fart i 90 så drar den väldigt lite men bilen bör nog vara förvärma för att nå dessa siffror annars drar det nog lite mer i början. Och om det är mycket ojämn hastighet och man inte lyckas sänka hastigheten bara genom att rulla så drar den nog 10 till 20wh till. Mycket svårt att säga det här med andra ord. Men:
Sommar: 36kWh
Vinter: 45 kwh
Riktig vinter: 51kwh.
Riktig vinter med dåligt underlag: 60kwh

Korta svaret jag skulle sagt skulle ändå ha varit 45kwh. De få gånger man gör denna resa på vintern och med dåligt underlag får man ladda i 10 min.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Jerker skrev:
Vasp skrev:
Hur stort batteri behöver Ioniq för att ta sig 30 riktiga mil? Snitthastighet låt oss säga 90kmh. E4 i mina trakter går genom samhällen så mycket är nedsatt till 70 och max är 100 på vissa sträckor. Skulle vilja kunna åka till Ume och hem igen utan att behöva ladda i Ume. Och samma fråga för 40 mil? 30 mil då kan man göra resan men utan stora marginaler för oförutsedda händelser 40 mil så klarar man av att stå i en bilkö för att en bäver har gnagt ner ett träd som nu ligger över hela vägen.
Men den stora fördelen med en elbil är ju att den nästan inte drar nån ström när den står i bilkö. Och krypkörning är ju väldigt ekonomiskt.


När det är kallare än minus 20 med extremt dåliga väderfållande/vägförhållanden så vill man gärna ha en buffert. I förra veckan var det såna förhållanden. Kallt runt minus 20 till minus 25, snörök, halkigt Och flertalet trafikolyckor. Folk satt fast i timtal i köerna. Restiden mellan Umeå och skellefte som exempel mer än dubblerades. Mellan två orter som det brukar ta 10 min att köra emellan var restiden nu 70 min. Och det stora problemet är att det inte finns några laddare melann Ume och Skellefte. Skulle behövas en i Ånäset minst. Gärna på fler orter så att alternativ finns. Fast Ånäset är planerat att sättas upp av Skelleftekraft.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Laban »

65 kW i genomsnitt med 28 kWh batteri. Det motsvarar 232 kW med ett 100 kWh batteripack om vi förutsätter att cellerna i sig är det enda begränsningen. Plötsligt så börjar man fundera på vad Elons 350+ kW tweet kan ha för implikationer..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av e5m1r »

Jag har svårt för en elbil som ioniq den har sin räckvidd som baserar sig inte på ett stort batteri utan låg förbrukning och då är den hyper känslig för full packning vind regn backar osv sen tycker jag att det är en trevlig bil för större stad och kortare pendling men inte fosil bils ersättare eller lång rese bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Swede1 »

Ok, för dem som måste åka långt och fort och kan betala 10 kr mil i bränsle så duger inte ioniq.

Men för många andra skulle den nog duga. Gissnigsvis mellan 20-40 % normalbilister.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Gissnigsvis mellan 20-40 % normalbilister.
Det är nog betydligt fler än så. Själv bor jag så långt ifrån stan man kan komma, jag kör ganska långt och mycket, ca 4000 mil/år, alltså mycket mer än normalbilisten. Och för mig skulle Ioniq funka utan problem när det gäller räckvidden. Så länge man inte har 10 mil eller mer till jobbet borde den väl fungera för de flesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Ioniq är definitivt en kort och medeldistansbil(med det menar jag 5km till 10 mil) vilket täcker ca 90% av alla resor.
De gjorde en poäng när den kom att batteristorleken var pga vikt pris och hur bilen används.
Men för att den skulle bli en långdistansbil så krävs det nog ett 100 kWh.
Smolken i bägaren är att den inte är typgodkänd för takräcke och att bagagegolvet är dumt designat(max 65 kg och dragöglor i det lösa mattan) troligtvis för att batteriet är där.
Vet inte hur mycket extra det skulle kosta att stoppa in ett större batteri(eller ett seriekopplat mindre) och vad det skulle göra med vikten (väghållningen) jag skulle tippa på 50kkr för 15 kWh till och då skulle den ha 43kwh.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Mickep »

Skulle vilja se en test där man har fullpackning och en hel familj(hmmm här har man en möjlighet att sticka ut från mängden då nästan alla som testar bilar är ensamma män - då kan även frugan och barnen säga sin mening) tips för den som tänker satsa på att bli uoutubestjärna.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

e5m1r skrev:
Jag har svårt för en elbil som ioniq den har sin räckvidd som baserar sig inte på ett stort batteri utan låg förbrukning och då är den hyper känslig för full packning vind regn backar osv sen tycker jag att det är en trevlig bil för större stad och kortare pendling men inte fosil bils ersättare eller lång rese bil
Jag tyckte också så tills jag körde den. Du känner jag tvärt om. En nissan leaf 30 lab man I bästa fall få att gå upp emot 23 mil om man kör otroligt försiktigt i perfekt väder. Drar man på på motorvägen i kallt väder och med dåligt underlag går den typ 8 mil. En ioniq däremot kommer runt 26 mil i perfekt väder men ibland dåligt väder när man drar på på motorvägen kommer man ändå 15 mil.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Mickep skrev:
Ioniq är definitivt en kort och medeldistansbil(med det menar jag 5km till 10 mil) vilket täcker ca 90% av alla resor.
De gjorde en poäng när den kom att batteristorleken var pga vikt pris och hur bilen används.
Men för att den skulle bli en långdistansbil så krävs det nog ett 100 kWh.
Smolken i bägaren är att den inte är typgodkänd för takräcke och att bagagegolvet är dumt designat(max 65 kg och dragöglor i det lösa mattan) troligtvis för att batteriet är där.
Vet inte hur mycket extra det skulle kosta att stoppa in ett större batteri(eller ett seriekopplat mindre) och vad det skulle göra med vikten (väghållningen) jag skulle tippa på 50kkr för 15 kWh till och då skulle den ha 43kwh.
Det här med elbilar och vad en viss bil är till för är väldigt subjektivt. Om man åker 10 mil om dagen i snitt och kanske 10 ggr per år åker långt, tex till sälen så får man ju stanna o ladda i 20 min på 2-3ställen. En av pauserna skulle man nog velat göra ändå så drygt 40 min extratid för att ta sig till sälen är inte alls farligt tycker jag. Jag skulle hellre köra en ioniq till sälen än en fossilbil på varenda semester. Däremot om man kör mycket i tjänsten och har ett pressat tidsschema och inte kan nyttja tiden till att jobba lite när man laddar, ja då har man helt andra förutsättningar.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Björn nyland har nu åkt samma sträcka under liknande väder och hastighet med både ioniq och zoe.
Ioniq 169wh/km
Zoe 238wh/km

Om Zoe den nya har 41kwh användbar energi i batterierna (har läst att det kan vara så nu några gånger) och drar lika mycket energi så blir räckvidden:
Ioniq 160km
Zoe 172km

Ingen större skillnad med andra ord.
Skriv svar