Min plånbok

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Min plånbok

Inlägg av danni »

STEFLI skrev:
Jerker skrev:
STEFLI skrev:
...och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna).
:shock: Dålig uppfostran! Mina är faktiskt helt gratis trots att ett av dem fortfarande studerar! 8-)
Haha, förbered dig på dåliga nyheter, när de börjar gifta sig och skaffar barn är det allt annat än gratis.
Julklappar och födelsedagspresenter till barn och barnbarn kan väl gå på en hel del i långa loppet, men är det mer än så du tänker på?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

lem skrev:
såg att bilen ökat till 985' vilket gjort den HELT orimligt dyr! Himla tur jag slog till!
Så din låg runt 700' när du köpte den?
Får sikta på att tajma en dipp! :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2016 14:14
Ort: Löddeköpinge

Re: Min plånbok

Inlägg av Kuncale »

Vi köpte en Model S60 privat.

Eftersom jag jobbar skift och sambon dagtid (+ att jag bytar bort min förmiddag så gott som alltid) så kan vi båda använda Teslan till våra jobb för det mesta. Har även en elmoped som jag kör med när väglaget tillåter det.

Detta gör att vår andra bil (Volvo) nu kommer att gå ca 100mil/år.

Har kommit fram till att Teslan kostar oss ca 2000kr mer i månaden än om vi inte hade köpt den. Det tycker vi var värt det.

Vårt självbedrägeri?
Handpenningen på nästan 180.000kr.
När vi bestämde oss för att vi ville ha en Tesla så skjöts köksrenoveringen upp ett år. Sen räknar vi helt enkelt inte dessa 180k längre. Dom gjorde att vi kan köra Tesla och det var ju det vi ville.

Vi har som princip att en av våra löner alltid ska kunna täcka alla månadskostnader och det har vi inte behövt ändra på.

Har fått lite små gliringar från vänner och arbetskamrater men jag jobbar för att leva, inte lägga pengar på hög :)
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
Ort: Tjörn

Re: Min plånbok

Inlägg av Musikmannen66 »

Vi Köpte en S60 i sept -16 privat FÖR 760 kkr och efter handpenning på 140 kkr så betalar vi 5100 i månaden. När vi jämförde med en Volvo v60 så blev det billigare att ta Tesla då vi kör båda 14 mil per dag(vi turas om att njuta)
Solceller på taket gör ekvationen ändå trevligare.
Ångrar inte en sekund valet av fordon även om den bara är utrustad med taklucka-det är ju en Tesla
Senast redigerad av Musikmannen66, redigerad totalt 2 gång.
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min plånbok

Inlägg av bjelkeman »

Kuncale skrev:


Vi har som princip att en av våra löner alltid ska kunna täcka alla månadskostnader och det har vi inte behövt ändra på.
Det har vi med haft som princip. Och det har vi aldrig ångrat. Det har gjort att en av oss kan byta jobb nästan när som helst och inte är fastlåst pga lånen eller andra utgifter.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 821
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Min plånbok

Inlägg av Jensa »

Musikmannen66 skrev:
Vi Köpte en S60 i sept -16 privat FÖR 760 kkr och efter handpenning på 140 kkr så betalar vi 5100 i månaden. När vi jämförde med en Volvo v60 så blev det billigare att ta Tesla då vi kör båda 14 mil per dag(vi turas om att njuta)
Solceller på taket gör ekvationen ändå trevligare.
Ångrar inte en sekund valet av fordon även om den bara är utrustad med taklucka-det är ju en Tesla
Då köpte vi samtidigt och med precis samma spec och pris :) Jag älskar bilen och som förmånsbil går den att räkna hem ekonomiskt. Visst, den kostar 1500 mer i månaden än vår tidigare i40, men det är det värt. Det är ju en Tesla!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Min plånbok

Inlägg av Gustafsson »

Just nu tror jag man kan göra bra köp på de lagerbilar som finns, OBS att alla inte är ute på siten. En god vän fick nu ett erbjudande om en ny 60 face lift utan aktiverad (AP 1), bra utrustad för ca 790' och med låg ränta med charging forever.
Å andra sidan gör jag bedömningen (rätt eller fel) att Tesla kommer med flera stora nyheter i år förutom modell 3 och att många av de bilar som rullar kommer ut som beg. Om dollarn sjunker, vilket Trump har som uttalat mål, kommer priserna på beg Tesla att sjunka märkbart.
Jag tror de är som dyrast nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Min plånbok

Inlägg av lator »

Gustafsson skrev:
Just nu tror jag man kan göra bra köp på de lagerbilar som finns, OBS att alla inte är ute på siten. En god vän fick nu ett erbjudande om en ny 60 face lift utan aktiverad (AP 1), bra utrustad för ca 790' och med låg ränta med charging forever.
Å andra sidan gör jag bedömningen (rätt eller fel) att Tesla kommer med flera stora nyheter i år förutom modell 3 och att många av de bilar som rullar kommer ut som beg. Om dollarn sjunker, vilket Trump har som uttalat mål, kommer priserna på beg Tesla att sjunka märkbart.
Jag tror de är som dyrast nu.
Så de säljer fortfarande bilar inkl fri SuC?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Min plånbok

Inlägg av Gustafsson »

Iaf lagerbilar verkar det som.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Min plånbok

Inlägg av Torkel »

kler skrev:
...
. Vi någotsånär duktiga på att spara till oss själva och också separat till vårt barn. Vi bor i Stockholm, så boende utgör en ganska stor post i våra utgifter.

...
Jag ber om ursäkt för detta kanske röriga inlägg, men jag är som sagt nyfiken på om det är jag som siktar högt genom att lägga 11% av hushållets nettoinkomst på bil (allrahelst när vi inte reser mycket och jämfört med dagens 5%), eller om jag bara är snål/tråkig/försiktig/planerande jämfört med andra.

Tack! :)
Om du bor i Brf så kan du sälja för vinst och flytta till valfri småort (Lidköping är t.ex. mkt trevligt). Då får du loss en slant och ökar de årliga milen på samma gång. Bra va?

Min familj ligger väl i inkomst brutto 50-60k ungefär. Den största utgiften är tvååringen, eller fyraåringen - jag kan inte bestämma mig. Jag har också ett märkligt handikapp: ju mer jag räknar desto billigare verkar elbilarna. :lol:

Jag tycker inte du verkar tråkig. Vissa människor prioriterar bilen högt. Jag och du är nog inte sådana. Jag slipper gärna köra bil (AP!) men får ändå ihop ca 3000 mil om året. Jag har svårt att se att nästa fordon inte blir eldrivet. Jag ska bara smitta frugan också, kanske ska boka en provkörning helt enkelt... :)
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Min plånbok

Inlägg av STEFLI »

danni skrev:
STEFLI skrev:
Jerker skrev:
STEFLI skrev:
...och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna).
:shock: Dålig uppfostran! Mina är faktiskt helt gratis trots att ett av dem fortfarande studerar! 8-)
Haha, förbered dig på dåliga nyheter, när de börjar gifta sig och skaffar barn är det allt annat än gratis.
Julklappar och födelsedagspresenter till barn och barnbarn kan väl gå på en hel del i långa loppet, men är det mer än så du tänker på?
Nu var det några år sedan, men att arrangera bröllop med mat, dryck och underhållning för 80-100 gäster pockar på även om man delar det på flera. I mitt fall x2. Men likt ett Tesla-köp är det frivilligt att lägga pengar på sådant man tror på och tycker om.

Känner att vi kapat denna tråd tillräckligt nu.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

Kuncale skrev:
Vi köpte en Model S60 privat.

Eftersom jag jobbar skift och sambon dagtid (+ att jag bytar bort min förmiddag så gott som alltid) så kan vi båda använda Teslan till våra jobb för det mesta. Har även en elmoped som jag kör med när väglaget tillåter det.

Detta gör att vår andra bil (Volvo) nu kommer att gå ca 100mil/år.

Har kommit fram till att Teslan kostar oss ca 2000kr mer i månaden än om vi inte hade köpt den. Det tycker vi var värt det.

Vårt självbedrägeri?
Handpenningen på nästan 180.000kr.
När vi bestämde oss för att vi ville ha en Tesla så skjöts köksrenoveringen upp ett år. Sen räknar vi helt enkelt inte dessa 180k längre. Dom gjorde att vi kan köra Tesla och det var ju det vi ville.

Vi har som princip att en av våra löner alltid ska kunna täcka alla månadskostnader och det har vi inte behövt ändra på.

Har fått lite små gliringar från vänner och arbetskamrater men jag jobbar för att leva, inte lägga pengar på hög :)
Runt 2000 mer i månaden så tycker jag också att det blir acceptabelt smärtsamt. Det finns ju ett nöjeskonto också.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar