100D lanserad.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: 100D lanserad.

Inlägg av dstr »

AnteF skrev:
dstr skrev:
Det var ju inte så länge som P100D fick vara ensam med sitt 100-batteri... det skulle väl vara exklusivt för enbart p?
Det har jag aldrig hört. Vart sades det? :)
Hittar inte var det sades, men här finns en referens till att det har sagts:

At the time, Musk said that they plan for “200 packs per week”, but also that he sees the number increasing in the coming months and that demand for the performance (P100D) version of the battery pack will enough to create a backlog for it and therefore, they don’t plan to introduce a non-performance version (100D), which would be cheaper and would have a longer range.

https://electrek.co/2016/10/26/elon-mus ... h-battery/
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Ska vi satsa en femma på att det sitter 2170 celler i 100D ?
Japp, jag sätter emot. Det låter väldigt osannolikt av så många anledningar samtidigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:

At the time, Musk said that they plan for “200 packs per week”, but also that he sees the number increasing in the coming months and that demand for the performance (P100D) version of the battery pack will enough to create a backlog for it and therefore, they don’t plan to introduce a non-performance version (100D), which would be cheaper and would have a longer range.

Nyhet några dagar tidigare:
https://electrek.co/2016/08/23/tesla-10 ... -car-ever/
Elon Musk described the new P100D pack as “complex” and that Tesla will first focus on the performance P100D version and the 100D will follow “several months” later.
Citatet som du har säger egentligen inte heller att 100 kwh batteripack för evigt skall vara tillägnat P-modellerna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Nu är det inte heller fria val när det gäller inredningen. Bara färdiga paket precis som för Model X. Undrar om det är en tillfällig lösning för att förenkla produktionsplanering, eller om de här begränsningarna är här för att stanna?
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

dstr skrev:
AnteF skrev:
dstr skrev:
Det var ju inte så länge som P100D fick vara ensam med sitt 100-batteri... det skulle väl vara exklusivt för enbart p?
Det har jag aldrig hört. Vart sades det? :)

Känns som spekulationer från Electrek? Från samma artikel: "it also means that it may be awhile longer before we see a Model S 100D, which could have a very impressive range approaching 350 miles on a single charge."
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Zalman3 skrev:
Remuz skrev:
35200kr för att öka med 10kWh men dom tar 110000kr för att mjukt uppgradera 60 till 75. Märklig prissättning :)
Är det inte sänkt till 80.000kr?
Ja inte nog med det, dessutom får man fler NECD km per kwh i hoppet 90D-100D (75km) i förhållande till 60D-75D (82km)
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare

Inlägg av krabbe »

Hämtade ut min X 90D i går med autopilot 2.0 (nu 30 mil) spändende om det på går att uppgradera till 100 batteri. Eller man skal sälja sin "nästan" nya bil redan :( och köpa ny.
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Wilson skrev:
Nu är det inte heller fria val när det gäller inredningen. Bara färdiga paket precis som för Model X. Undrar om det är en tillfällig lösning för att förenkla produktionsplanering, eller om de här begränsningarna är här för att stanna?
Har tyvärr varit så några månader, Tesla borde ge kunderna större möjlighet att välja hur deras bilar ska designas.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

SR-71-BlackBird skrev:
Hoppas det kommer en uppdatering till 100D som sänker 0-100 till säg 3.5 sekunder, lite stort hopp nu.
Men det är ju inte batteriet som begränsar vare sig 85D eller 90D prestanda så varför skulle 100D få snabbare acceleration?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Hoppas det kommer en uppdatering till 100D som sänker 0-100 till säg 3.5 sekunder, lite stort hopp nu.
Men det är ju inte batteriet som begränsar vare sig 85D eller 90D prestanda så varför skulle 100D få snabbare acceleration?
Precis, D-modellerna har väl ff lilla motorn både fram och bak (och därmed även invertern)? Så dom kanske ligger ganska nära sin gräns redan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Gustafsson skrev:
Japp, jag sätter emot. Det låter väldigt osannolikt av så många anledningar samtidigt.
Mitt argument för är att ett 30% billigare batteri tillsammans med 8-10 % prisökning skulle ge en betydande ökning av vinstmarginalen. Har dock inget emot att förlora en femma på denna spekulation, det betyder ju att bilen kommer att ha en ännu större förbättringspotential när det gäller batterierna lagom till jag skall byta 2018.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kallekula

Inlägg av kallekula »

krabbe skrev:
Hämtade ut min X 90D i går med autopilot 2.0 (nu 30 mil) spändende om det på går att uppgradera till 100 batteri. Eller man skal sälja sin "nästan" nya bil redan :( och köpa ny.
Sälja och köpa ny för ytterligare 4-5 mil räckvidd? Bor du 30 mil från närmsta Suc? :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Detta var ganska väntat. Intressant också att 100D och P100D har leverans i April, medan de mindre batteripacken har leverans i Maj. Detta indikerar helt klart att Tesla byggt ihop ett helt gäng med 100kw batterier som ligger på hyllan och väntar på montering i ny bil.

De som beställt 90D på senaste får iallafall fri Suc, men den lilla prisskillnaden 90D -> 100D gör nog att det i praktiken inte är några nybeställningar som väljer 90D.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
danni skrev:
Gustafsson skrev:
Mitt argument för är att ett 30% billigare batteri tillsammans med 8-10 % prisökning skulle ge en betydande ökning av vinstmarginalen. Har dock inget emot att förlora en femma på denna spekulation, det betyder ju att bilen kommer att ha en ännu större förbättringspotential när det gäller batterierna lagom till jag skall byta 2018.
I framtiden kommer det att sitta 2170-battericeller i 100-packen men det lär det inte göra nu. Dels säger Elon att det inte är några andra battericeller än övriga pack och dels har batteripacket samma ytterformat övriga batteripack.

Mycket möjligt dock att framtiden är mycket snart... Vi har inte sett några levererade bilar beställda efter 15/1 ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Precis, D-modellerna har väl ff lilla motorn både fram och bak (och därmed även invertern)? Så dom kanske ligger ganska nära sin gräns redan...
Motorerna i D-varianterna är på typ 260 hk styck. Runt 520 hk skulle motorerna kunna ge. Det hade varit väldigt trevligt med en variant som tog sig ner några 10-delar under 4 s.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Pontus skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Mer som en positionering i modellutbudet, säker på att det finns mer att ta av även på dessa motorer. Fullt medveten om att det inte är batteriet som begränsar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

blir nog svårt för Tesla att hålla den extrema prisskillnaden mellan P100D och 100D om dom tillåter 100D att bli snabbare än den är idag. Den klarar säkert snabbare med annan kodning, men det lär vi inte se gissar jag. Varför betala 400k om skillnaden bara är en halv sekund eller nåt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
danni skrev:
Gustafsson skrev:
Jag ser ingen anledning till att de skulle göra det just nu (även om det garanterat kommer hända i framtiden). De skulle behöva göra rätt hyfsade ändringar i hela modellen för att få plats med ett högre batteripack, och det är osannolikt att de skulle göra det för vissa versioner men inte för andra. Dessutom har de en enorm backlog av orders på Model 3 - de kommer behöva varenda liten cell de kan producera den närmaste tiden till just Model 3. När det börjar mattas av lär de absolut flytta över S och X på 2170.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Franz skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Motorerna i D-varianterna är på typ 260 hk styck. Runt 520 hk skulle motorerna kunna ge. Det hade varit väldigt trevligt med en variant som tog sig ner några 10-delar under 4 s.
Jag tippar på att det är invertern som är flaskhalsen för 85D/90D/100D.
Användarvisningsbild
aalto
Teslaägare

Inlägg av aalto »

Uppgradering av bilar före leverans och som ännu inte ankommit till europa. Sätts inte batterierna på plats i Holland?
Vad tror vi?
X90D och S100D
Tidigare P85D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

aalto skrev:
Uppgradering av bilar före leverans och som ännu inte ankommit till europa. Sätts inte batterierna på plats i Holland?
Vad tror vi?
Bilarna sätta ihop helt i USA, testas och sen plockas motorer och batterier ut innan de fraktas till Europa så tyvärr kan du nog inte uppdatera om den har producerats.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

aalto skrev:
Vad tror vi?
Jag har inte låst min order på X90D ännu, men om jag vill uppgradera så ryker fri SC och det är nya grundpriset som gäller. Så uppgradering före leverans, nja, tveksamt. Blir i vart fall inte billigt.

Är lite orolig för räckvidden jämfört med min S85. Utnyttjar ganska ofta max när jag kör Stockholm-Skåne och precis kommer till (mitt enda stopp i) Ödeshög. Kommer det att krävas fler stopp med X90D är tiotusenkronorsfrågan. Eller kanske hundratusenkronorsfrågan om man lägger samman högre pris plus kostnad för SuC på 100D...
Jag lutar som sagt åt att gå på 90D. Med riktig toktur tar de packen slut innan min bil tillverkas och jag får 100D i alla fall... :roll:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
kallekula

Inlägg av kallekula »

olarsson skrev:
aalto skrev:
Vad tror vi?
Jag har inte låst min order på X90D ännu, men om jag vill uppgradera så ryker fri SC och det är nya grundpriset som gäller. Så uppgradering före leverans, nja, tveksamt. Blir i vart fall inte billigt.

Är lite orolig för räckvidden jämfört med min S85. Utnyttjar ganska ofta max när jag kör Stockholm-Skåne och precis kommer till (mitt enda stopp i) Ödeshög. Kommer det att krävas fler stopp med X90D är tiotusenkronorsfrågan. Eller kanske hundratusenkronorsfrågan om man lägger samman högre pris plus kostnad för SuC på 100D...
Jag lutar som sagt åt att gå på 90D. Med riktig toktur tar de packen slut innan min bil tillverkas och jag får 100D i alla fall... :roll:
Du klarar inte Sthlm-Skåne på ett laddstopp med X90D. Då får det vara en varm fin dag och min två paket ägg under gaspedalen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

olarsson skrev:
aalto skrev:
Vad tror vi?

I det läget kan det löna sig att fråga Tesla hur mkt du skulle behöva lägga till för att få 100-pack och om du ändå får behålla fri SuC... Dom KAN ju vara justa för dom tjänar ju ff
på att sälja mer (dvs större batteri) till dig hur som helst lixom... Det kostar inget att fråga ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Bjelke skrev:
olarsson skrev:
aalto skrev:
Vad tror vi?

I det läget kan det löna sig att fråga Tesla hur mkt du skulle behöva lägga till för att få 100-pack och om du ändå får behålla fri SuC... Dom KAN ju vara justa för dom tjänar ju ff
på att sälja mer (dvs större batteri) till dig hur som helst lixom... Det kostar inget att fråga ;)
Frågade, men det var nobben. Cancellera ordern och lägg en ny. :cry:
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Skriv svar