Kina tvingar världen att skifta till elbilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det säljs lika många elbilar i Kina som i resten av världen. Och det är bolaget Build Your Dream (BYD) – delägt av Warren Buffett – som visar vägen. Nu ska biltillverkaren ge sig på Teslas hemmamarknad.
– Vi vill förändra världen, säger BYD-chefen Isbrand Ho till SvD Näringsliv.

Men det är främst som elbilstillverkare som BYD gör succé – och det sker som en direkt följd av Kinas makalösa satsning på området. Under 2016 såldes 350 000 elbilar (inklusive plug-in-hybrider) i landet. För att sätta siffran i perspektiv: det motsvarar knappt hälften – 46 procent – av alla elbilar som såldes i hela världen förra året.

Och samtidigt har Kina gått från att vara totalt marginaliserad som biltillverkare till att dominera inom elbilar. På tre har Kina gått från att producera 6 procent till 43 procent av alla elbilar i världen.

http://www.svd.se/kina-tvingar-varlden- ... ll-elbilar
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist

Re: Kina tvingar världen att skifta till elbilar

Inlägg av chaffis75 »

Nu vet jag inte om de var någon artikel som skulle länkas på SVD men jag hittade den inte.

De jag tänker är att kanske denna bil utfyller kraven den kinesiska konsumenten har, ungefär bra pris for en bra bil.
Om jag nu har hört rätt så är det så att man i Peking inte får köra med sin fossil bil varje dag utan bara varannan beroende på ens slut siffra på plåten. Däremot om man har en elbil så får man köra dagligen, detta driver såklart på försäljningen.

Sedan för att komma tillbaka till "västvälden", jag tror det finns ett stort sug på elbilar men bilarna på marknaden uppfyller inte kraven normal konsumenten har och då är de framförallt pris prestanda som måste förbättras, detta synd ju väldigt tydligt på Modell 3 som vi alla vet här. Men tänk om alla andra biltillverkare hade kommit med liknande erbjudande som Modell 3 då tror jag försäljningen hade exploderat även om en del elbils skeptiker såklart skulle hålla kvar vid sina fossiler ett tag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kineserna är nog mycket medvetna om att deras elbilar i nuläget inte går att sälja i västvärlden, just pga vad du beskriver. Men det är väl lite så det har varit med allting som kommer från Kina. Först bygger de skräp, kanske rentav en dålig kopia av nån väst-produkt, och alla bara skrattar åt dem. Titta bara på t.ex. Huawei-telefoner. För några år sedan var de billiga och påminde mycket om Sony Ericssons mobiler. Idag är det ingen som skrattar längre. För den delen var det väl likadant med japanska bilar för inte alltför länge sedan. Billiga småbilar som inte höll nån vidare standard. Det var då.
Jag tror att vi kommer att se en uppsjö av kompetenta kines-elbilar som folk vill ha om några få år. Och antingen så hänger "våra" biltillverkare med och anpassar sig, eller så går de under. Jag tror på det senare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ClownenXD

Inlägg av ClownenXD »

Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev:
Nu vet jag inte om de var någon artikel som skulle länkas på SVD men jag hittade den inte.

De jag tänker är att kanske denna bil utfyller kraven den kinesiska konsumenten har, ungefär bra pris for en bra bil.
Om jag nu har hört rätt så är det så att man i Peking inte får köra med sin fossil bil varje dag utan bara varannan beroende på ens slut siffra på plåten. Däremot om man har en elbil så får man köra dagligen, detta driver såklart på försäljningen.

Sedan för att komma tillbaka till "västvälden", jag tror det finns ett stort sug på elbilar men bilarna på marknaden uppfyller inte kraven normal konsumenten har och då är de framförallt pris prestanda som måste förbättras, detta synd ju väldigt tydligt på Modell 3 som vi alla vet här. Men tänk om alla andra biltillverkare hade kommit med liknande erbjudande som Modell 3 då tror jag försäljningen hade exploderat även om en del elbils skeptiker såklart skulle hålla kvar vid sina fossiler ett tag.
Det är inte en bil, de har minst 3 elbilar och 2 plug-in hybrider i olika storlekar där i alla fall ena har ett batteri på 80 kWh. Tiden då Kina byggde undermåliga produkter tror jag är förbi och de kan nog mycket väl sälja även här i Europa och Amerika. Visst är det många här som väntar på Model lll men Renault Zoe är Europas mest sålda rena elbil vilket tyder på att om man bara har ett bra pris så kan man sälja i stora volymer. Ska bli riktigt intressant att se hur de utvecklas ifall de kommer in på europeiska marknaden, de har ju ändå redan sålt elbussar både till Sverige och London så helt undermåliga är ju deras produkter inte.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
chaffis75 skrev:

Det är inte en bil, de har minst 3 elbilar och 2 plug-in hybrider i olika storlekar där i alla fall ena har ett batteri på 80 kWh. Tiden då Kina byggde undermåliga produkter tror jag är förbi och de kan nog mycket väl sälja även här i Europa och Amerika. Visst är det många här som väntar på Model lll men Renault Zoe är Europas mest sålda rena elbil vilket tyder på att om man bara har ett bra pris så kan man sälja i stora volymer. Ska bli riktigt intressant att se hur de utvecklas ifall de kommer in på europeiska marknaden, de har ju ändå redan sålt elbussar både till Sverige och London så helt undermåliga är ju deras produkter inte.
Jo jag håller med, tror helt klart att Kina plötsligt kan producera bilar som lever upp till våra krav även om det inte är så idag. Sedan tror jag att bil ägare är betydligt mer traditions bundna än mobilägare speciellt med tanke på att en bil kostar säg 300 000 kr, man vågar inte chansa på att den är bra en telefon kostar runt 4000 kr, då kan man chansa betydligt mer när man köper den.

Det finns absolut några elbilar som jag anser uppfyller många av kraven men för att de verkligen ska ta fart så måste priserna ner ytterligare en aning i förhållande till fossil bilar men kanske ännu viktigare är att det kommer fler modeller från alla etablerade tillverkare så de finns mer val möjligheter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Sedan tror jag att bil ägare är betydligt mer traditions bundna än mobilägare speciellt med tanke på att en bil kostar säg 300 000 kr, man vågar inte chansa på att den är bra en telefon kostar runt 4000 kr, då kan man chansa betydligt mer när man köper den.
Det vet jag inte om jag håller med om. Det är väl minst sagt en chansning när man lägger över en miljon på en amerikansk IPhone-bil. Ändå så är väldigt många mer än beredda att göra det. Om man då kan få en hyfsad elbil för en fjärdedel av priset för en Tesla så tror jag att det finns väldigt många som tar den "risken".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
chaffis75 skrev:
Sedan tror jag att bil ägare är betydligt mer traditions bundna än mobilägare speciellt med tanke på att en bil kostar säg 300 000 kr, man vågar inte chansa på att den är bra en telefon kostar runt 4000 kr, då kan man chansa betydligt mer när man köper den.
Det vet jag inte om jag håller med om. Det är väl minst sagt en chansning när man lägger över en miljon på en amerikansk IPhone-bil. Ändå så är väldigt många mer än beredda att göra det. Om man då kan få en hyfsad elbil för en fjärdedel av priset för en Tesla så tror jag att det finns väldigt många som tar den "risken".
Håller delvis med, när det gäller "vanliga" bilar så tror jag många är märkestrofasta men elbilar är en väldigt speciellt del av branschen eftersom det är så få som har ngt att sälja
och bara ett fåtal modeller så där blir det andra "spelregler" och många har bytt märke bara för att utbudet är så pass begränsat.
Tesla har fått många kunder pgav brist på alternativ.
Så om det börjar dyka upp elbilar från dom stora så tror jag att märkestrofastheten kommer att synas även där, men det får nog inte gå för lång tid för då har dom tappat alldeles
för mkt till andra märken.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
Håller delvis med, när det gäller "vanliga" bilar så tror jag många är märkestrofasta men elbilar är en väldigt speciellt del av branschen eftersom det är så få som har ngt att sälja
och bara ett fåtal modeller så där blir det andra "spelregler" och många har bytt märke bara för att utbudet är så pass begränsat.
Tesla har fått många kunder pgav brist på alternativ.
Så om det börjar dyka upp elbilar från dom stora så tror jag att märkestrofastheten kommer att synas även där, men det får nog inte gå för lång tid för då har dom tappat alldeles
för mkt till andra märken.
Jo de var precis i dessa banor jag också tänker... Säg att BMW hade haft en bil motsvarande en Tesla fast i BMW kläder t.ex. en 5 serie helt elektrisk med motsvarande range som en Tesla, liknande pris och tillgång till bra SuC. Jag tror faktiskt att många gamla BMW ägare hade stannat kvar vid "sitt" märke om detta alternativ fanns.

De som hänger på detta forum representerar troligen inte den normala köparen utan är lite mer öppen för andra lösningar, byta märke till en Tesla tex och chansa att den ska fungera bra. :D

Glöm inte heller att även om Tesla är stora på Elbilar så är de trots allt ganska små på den totala bil marknaden.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Hade klart varit intresserad om BMW släppt en elektrifierad 5-serie med Model S range om det också fanns bra laddnät till.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Fast Model S/X är väl kanske inte Kina elbilarnas främsta konkurrenter, det blir väl i så fall 3 och Y.

Jag tror inte att Tesla är speciellt oroliga för Kinas elbilar om jag ska vara helt ärlig. Det kommer att bli svårt för dem att nå det segment som Tesla befinner sig i. Hade det varit lätt hade de redan varit där på fossilsidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar