Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Svenssons »

2xA skrev:
Hej

detta börjar bli lite snurrigt

Värmeförluster beror i stort sett på tre saker.
Transmission, strålning, och konvektion.

Transmissionen beräknas genom att multiplicera den kylda ytans area med värmeledningsförmåga för ytan x temperatur skillnaden mellan sidorna på ytan.
Dvs volymen har ingen betydelsen utan det är den kylda ytan.
1. Då modell X har större kyld yta än MS, pga det skulle MX behöver mer energi för uppvärmning.
2. Model X kanske är bättre isolerad än var MS det kanske kan kompensera för den större kylda ytan.
3. Temperatur skillnaden. Den är som ni ser linjär, dubbleras temperatur skillnaden dubbleras effekten.
Att säga att man behöver 0 kw när man har uppnått inställd temperaturen är alltså fel. Temperatur skillnaden kvarstår och inget är så bra isolerat att det inte leder värme.

Konvektionen beror på luftströmningen kring bilen ökar även den om kylda arean ökar. Men är mest beroende av hastigheten på luftströmningen kring bilen, dvs hastigheten. (Kallas ofta kyleffekt när man pratar om vindens inverkan på den upplevda temperaturen).
Strålningen bortser vi ifrån nu. (Det är den som gör att man lättare får is på framrutan på vintern nattetid när det inte är moln på himlen). Strålningen kan göra att om ytorna inne i bilen är kalla så kan man uppleva temperaturen lägre än vad termometern visar plus att kallras kan uppstå. (konvektion). Troligen större risk för det på MX med stora framruta.

Sedan brukar man säga att en människa avger 60-75 W i värme effekt. Så antalet människor i bilen en kall vinterdag spelar nästan ingen roll. Jag uppskattar värmebehovet i en Tesla till runt 800-1000 W vid -10 grader.
Nu äger jag tyvärr ingen Tesla så jag kan inte verifiera det.

Detta var det jag lärde mig på fysiken i skolan för 40 år sedan, nu kan ju fysikens lagar ändrats sedan dess. :D

/ AA
Bra att du reder ut det, det jag menade med 0kW var under det hypotetiska fallet att energiförlust genom transmission, strålning och konvektion är noll, dvs inga förluster. Visst är Model X större ytmässigt vilket påverkar förlusterna men det är inte volymen i kupé som påverkar utan just ytan. Sedan skiljer sig materialen mellan Model S och Model X vilket också påverkar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Jag missuppfattar inte vad du skriver, men anser att det är helt irrelevant. Skulle du säga samma sak ang ett hus också? Om någon säger att "oj det där 1000 kvadrats huset är nog dyrt att hålla uppvärmt" så svarar du "nja, är det perfekt isolerat så kostar det inte mer än att hålla 50 kvadrat uppvärmt".

Det är givetvis korrekt, men i praktiken helt irrelevant. Gällande bilarna så är det enda rimliga antagandet (om man inte har annan data) att båda tappar värme ungefär lika snabbt. Då kommer X:en alltså ha en större volym att värma upp och därmed större effektåtgång (på samma sätt som man skulle anta att 1000 kvadratsvillan behöver mer energi...).

Ang 37 grader vs 15 grader så kör vi ett räkneexempel... Jag räknade med att X:ens värmare gör åt med 4050 watt för att upprätthålla 35 graders temperaturdiff under två timmar, dvs 2025 watt löpande. En människa utstrålar i vila 100 watt värme. Om vi antar två personer i bilen så har vi då alltså 200 watt och total värmeeffekt i bilen = 2025+200 = 2225 watt för att skapa 35 graders temperaturdiff, eller 63,5 watt per grad.

De två människorna lyfter alltså kupévärmen med drygt 3 grader enligt denna beräkning. Är ni istället 4 personer i bilen drygt 6 grader. Har vi 7 grader ute så har vi då alltså ca 10 grader i bilen med två passagerare utan uppvärmning och 13 grader i bilen med fyra passagerare utan uppvärmning. Utöver detta kanske en extra grad från övrig elektronik (och betydligt mer om man gillar att lyssna högt på stereon ;-) ).

Då har vi alltså 11 grader respektive 8 grader som värmaren ska generera från 7 grader ute. Vid -15 blir motsvarande siffra då 33 respektive 30 grader. Alltså 3-3,75 gånger större behov av tillskottsvärme.

Ang. 30 grader utomhus så är det så vitt jag förstått det hela rätt den temperatur då batteriet varken behöver värmas eller kylas, dvs den temperatur där bilen exklusive andra energislukare som värme/ac har längst räckvidd.
Återigen verkar du missförstå mig... Jag säger _inte_ att bilarna är helt perfekt isolerade, jag säger ju tvärtom att de inte är det och att det är just detta som är det intressanta och det som påverkar. Jag säger också att du har fel om att det är volymen i bilen som påverkar. Volymen i bilen påverkar INTE något alls när man väl värmt upp bilen vilket man lämpligen gör innan man kör om man vill spara energi. Det är volymen i bilen som är irrelevant och isoleringen av bilen som är relevant.

När det kommer till beräkningen av hur mycket energitillförsel som behövs så antar jag att du med "4050 watt" egentligen menar "4050 watttimmar" och att du sedan antar att bilen förlorar 2225 W i energi för att upprätthålla 35 graders temperaturskillnad eller som du antar 63,5 W per grad (stämmer inte riktigt eftersom det inte är ett linjärt beroende men låt gå).

Vid 35 graders skillnad går det alltså åt 2025 W från batteriet med två personer i bilen och 1825 W med fyra personer (antagandet att en person ger 100W).

Vid 15 graders skillnad går det (under förenklingen av linjärt beroende) då åt 953 W totalt och 753 W för två personer eller 553 W för fyra personer. Effekten 753/553 W är i och för sig inte mycket men det är inte extremt lite och 2025/1825W är visserligen ca 3 gånger så mycket men det är ingen extrem skillnad. Jag har här inte räknat med något energitillskott från elektronik eftersom LED-skärmarna ger ifrån sig så lite energi i förhållandet att dessa är försumbara, kanske ca 10W, övrig energi värmer kanske inte ens upp kupén alls då den inte är i kupén.

Jag tar det igen: För en uppvärmd bil spelar volymen i kupén ingen roll alls, det som spelar roll är isoleringen, dvs hur mycket energi som bilen tappar.
Jag gör ett sista försök, du vill uppenbarligen inte läsa det jag skriver.

Bilarna är inte perfekt isolerade. Alltså är ditt påstående meningslöst vilket jag trodde du åtminstone skulle greppa efter exemplet med huset.

Eftersom ingen av oss har möjlighet att beräkna hur mycket värme Model S eller Model X släpper ifrån sig så är det enda rimliga att anta att temperaturen faller lika snabbt i båda bilarna. Förutsatt att båda bilarna håller 10 graders temperatur och man vill uppnå 22 graders temperatur så krävs det självfallet mer energi att åter värma upp Model X större volym luft.

Du fortsätter upprepa " Volymen i bilen påverkar INTE något alls när man väl värmt upp bilen " vilket ju är fel, för precis som du också inser så stannar inte den värmen för alltid, utan bilen måste hela tiden återigen värmas upp...

Faktorn är som jag skrev 3-3,75 beroende på om det är 2 eller 4 passagerare förutsatt en grads värmetillskott från elektroniken. Huruvida det är en extrem skillnad eller ej är väl upp till var och ens tycke och smak.

LED-skärmarna avger nog inte mycket värme, men totalt sett bör elektroniken avge en del. Förstärkarna sitter på Model X direkt under panelen och utnyttjar man ens en bråkdel av de 560 watt den förstärkaren har som maxeffekt så motsvarar det ju ytterligare en eller ett par passagerare...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

2xA skrev:
Hej

detta börjar bli lite snurrigt

Värmeförluster beror i stort sett på tre saker.
Transmission, strålning, och konvektion.

Transmissionen beräknas genom att multiplicera den kylda ytans area med värmeledningsförmåga för ytan x temperatur skillnaden mellan sidorna på ytan.
Dvs volymen har ingen betydelsen utan det är den kylda ytan.
1. Då modell X har större kyld yta än MS, pga det skulle MX behöver mer energi för uppvärmning.
2. Model X kanske är bättre isolerad än var MS det kanske kan kompensera för den större kylda ytan.
3. Temperatur skillnaden. Den är som ni ser linjär, dubbleras temperatur skillnaden dubbleras effekten.
Att säga att man behöver 0 kw när man har uppnått inställd temperaturen är alltså fel. Temperatur skillnaden kvarstår och inget är så bra isolerat att det inte leder värme.

Konvektionen beror på luftströmningen kring bilen ökar även den om kylda arean ökar. Men är mest beroende av hastigheten på luftströmningen kring bilen, dvs hastigheten. (Kallas ofta kyleffekt när man pratar om vindens inverkan på den upplevda temperaturen).
Strålningen bortser vi ifrån nu. (Det är den som gör att man lättare får is på framrutan på vintern nattetid när det inte är moln på himlen). Strålningen kan göra att om ytorna inne i bilen är kalla så kan man uppleva temperaturen lägre än vad termometern visar plus att kallras kan uppstå. (konvektion). Troligen större risk för det på MX med stora framruta.

Sedan brukar man säga att en människa avger 60-75 W i värme effekt. Så antalet människor i bilen en kall vinterdag spelar nästan ingen roll. Jag uppskattar värmebehovet i en Tesla till runt 800-1000 W vid -10 grader.
Nu äger jag tyvärr ingen Tesla så jag kan inte verifiera det.

Detta var det jag lärde mig på fysiken i skolan för 40 år sedan, nu kan ju fysikens lagar ändrats sedan dess. :D

/ AA
Bra genomgång och ja, självfallet krävs det energi för att hålla bilen uppvärmd. Jag förstår att inte volymen är relevant för hur mycket värme som försvinner, men effekten som går åt att värma blir ju olika beroende på volymen givet antagandet att temperaturen fallit lika mycket i båda bilarna.

Då vi inte vet något om värmeförlusterna från respektive bil så anser jag som sagt att ett rimligt antagande är att temperaturen faller lika snabbt i båda. Vet inte vad du bygger teorin att Model X skulle vara bättre isolerad på? Jag tror tvärtom att Model Xs stora måsvingedörrar osv släpper in betydligt mer kyla än Model S konventionella dörrar.

100 watt per person i vila är det jag läst tidigare och även den siffra jag fick nu vid Googling:
http://www.eks-ab.se/energipanelen.aspx

"Hur mycket värme avger en människa?
En stillasittande människa avger drygt 100W. Värmeavgivningen ökar sedan med ökad aktivitet till som mest 600-700W vid aktiviteter som en elitmatch i brottning eller liknande."

Har ingen aning om hur korrekt den är, men gjorde beräkningen med det antagandet. En kall vinterdag påverkar inte den människovärmen särskilt mycket, men vid 7 grader plus gör den ju uppenbarligen det oavsett om man räknar med 60, 75 eller 100 watt (och 7 grader plus var Svenssons exempel som diskuterades). Detta särskilt då om din siffra på 800-1000 watt vid -10 grader stämmer (versus min gissning på 1825 watt vid -15 grader).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av MSO »

Glöm inte evakueringen heller. Väldigt liten del recirkulation används normalt sett i låga yttertemperaturer (pga imrisken).
Varm luft släppts alltså ut ur bilen och kall luft (som måste värmas) trycks in. Hela tiden.

Det handlar således inte om att bara värma luften i kupén och sen hålla temperaturen på samma luft. Luften byts ut kontinuerligt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

MSO skrev:
Glöm inte evakueringen heller. Väldigt liten del recirkulation används normalt sett i låga yttertemperaturer (pga imrisken).
Varm luft släppts alltså ut ur bilen och kall luft (som måste värmas) trycks in. Hela tiden.

Det handlar således inte om att bara värma luften i kupén och sen hålla temperaturen på samma luft. Luften byts ut kontinuerligt.
Ahh, intressant. En påtvingad "isoleringsbrist". Det bidrar nog en hel del till den effekt som går åt att värma kupén.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av bullen »

Remuz skrev:
Vi är nog alla överens om att värme i bilen påverkar. Vi har räknat lite och sett att det påverkar x antal procent. En del tycker x är ett stort tal, andra att x är ett litet tal. Jag tycker x är litet nog. Jag kör med 19 grader i bilen just nu och kommer göra det på långresor också. Jag har lite ångest över Arboga <-> Jung men med varmt batteri och ev lägre hastighet på 110sträckorna kommer det nog funka med 19 grader.
Om jag inte är helt felunderättad ansåg romarna att X = 10
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av bullen »

Om jag ska vara lite seriös l blanda in mig i getingboet... nör temperaturen väl är uppnådd spelar luftvolymen INGEN roll. Allt prat om att återvärma luften är oväsentligt tills temperaturen sänkts vilket det inte gjorts i detta fall. Det som påverkar är kylningen och den beror på ytan och skillnaden i temperatur mellan inne o ute. Förutsatt att båda bilarna är lika bra isolerade.
Vi jan nog även förutsätta att mängden friskluft som ska värmas oxå är lika.
Liknelsen med hus på 50 resp 1000 kvm då? Jag anser att volymen fortfarande är oväsentlig. Däremot väggytan påverkar, vilken normalt ör avsevärt större på det större huset. Skulle man kunna bygga husen med lika stora yttervägg- och takytor är det faktiskt ingen skillnad på uppvärmningen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

Bullen: Vad menar du? Temperaturen sänks av ett antal faktorer och sedan återhöjs med hjälp av uppvärmningen hela tiden... Det spelar ju ingen roll om justeringen är 0.,01 grad eller 10 grader, effekten som krävs blir ändå direkt proportionerlig mot volymen luft. I huset samma sak (och där approximerar man ju volymen mha ytan för att beräkna förväntad energiåtgång).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

Och nej mängden friskluft som ska värmas kommer ju också med största sannolikhet vara högre i x:en, proportionerna mellan friskluft och recirkulerad luft är väl rimligtvis de samma oavsett modell.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
2xA
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 jul 2016 00:22

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av 2xA »

Nej Legato, när man beräknar värmesystemet för ett hus räknar man inga volymer, utan ytor, och de olika ytornas värmeledningsförmåga.
När man dimensionerar ventilationsystemt beräknas husets volym för att räkna antalet luft omsättningar och vad energi behovet (effekten) blir för att värma den luft som skall ventilera huset.
Om man inte skall värma huset med luft så tillförs luft med ungefär samma temperatur som man vill ha rummet. (Omvänt vi kylning).
Luften har den fördelen vid värmning och kylning är att temperaturen i rummet ändras snabbt. (Men inte temperaturen på ytorna i rummet det tär längre tid att ändra).
Jmf med en radiotorer, de värmer och kyler långsamt pga att det är den varma ytan som värmer den omgivande luften, vid värmning med luft är det tvärtom.
Model 3 LR AWD vit, BMW I3.
Användarvisningsbild
Largu75
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 04 okt 2015 12:33
Ort: Karlstad

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Largu75 »

Hej!
Lite "real life input" från dagens tur.
Model X60D
Hakka odubbat 20" 255 fram 275 bak (2,6-2,7 däcktryck)
Karlstad (väster om, 15 km) - Oslo 210km
Våt väg, cirka en grad.
"Tankmätaren" visade 295km (typical) i morse när jag startade förvärmningen.
Två förvärmningar (22 grader) innan avfärd (laddning slutade mitt i natten), ändå start med kalla batterier.
Tankmätaren visade 280km vid avfärd.
Följde hastighetsgränserna hela tiden utom sista milen då jag kände mig säker.
20-22 grader...lite stolvärme på.
Kom fram till kontoret med 35km kvar.
228wh/km

Hoppas att detta kan vara till nytta.
/Largu75
Senast redigerad av Largu75, redigerad totalt 1 gånger.
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Frettoo »

Hämtar X60d i Götet om några dagar, ska hem till Stockholm.

Götet ödeshög känns tajt, finns det något bra ställe i Jönköping att toppa upp på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Zoidberg »

Frettoo skrev:
Hämtar X60d i Götet om några dagar, ska hem till Stockholm.

Götet ödeshög känns tajt, finns det något bra ställe i Jönköping att toppa upp på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köp en Chademo-adapter samtidigt som du hämtar bilen.
Kika på denna sidan.
http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Under fliken "Tillgängliga uttag" kryssar du enbart i Chademo, så ser du tydligt var möjlighet finns att stanna en stund. Har för mig att macken vid landvetter är gratis om man ber snällt.

Du har naturligtvis alternativet att köpa vanlig Type2 sladd också och söka på sådana laddstarioner.
Den ger långt många fler landdmöjligheter längs med resan, men samtidigt tar den runt 4ggr längre tid att ladda med. Oftast gratis vart man än kommer.

Återkoppla gärna vad du får för snittförbrukning sträckan Göteborg-Ödeshög.
Lyckatill! :)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av bullen »

Legato skrev:
Bullen: Vad menar du? Temperaturen sänks av ett antal faktorer och sedan återhöjs med hjälp av uppvärmningen hela tiden... Det spelar ju ingen roll om justeringen är 0.,01 grad eller 10 grader, effekten som krävs blir ändå direkt proportionerlig mot volymen luft. I huset samma sak (och där approximerar man ju volymen mha ytan för att beräkna förväntad energiåtgång).
Nej. Du gör ett kardinalfel i ditt resonemang. Du har rätt i att effekten som åtgår för att "återvärma" luften tex 0.1 grad är proportionell mot volymen. MEN sänkningen i grader blir ju lägre ju större volymen är om man har samma ytterytor.
Anta att du har två hus med samma isolering samma värmeläckage samma ytterytor men det ena är dubbelt så stort som det andra.
Om du stänger av värmen i bägge husen sjunker tempen dubbelt så fort i det lilla huset eftersom det bara är hälften av luftmängden som behöver kylas ner.
Sedan åt andra hållet tar det exakt lika mycket energi att värma upp igen. Det lilla huset har hälften så mycket luft men också dubbelt så stor temperaturskillnad
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Anta att du har två hus med samma isolering samma värmeläckage samma ytterytor men det ena är dubbelt så stort som det andra.
Om du stänger av värmen i bägge husen sjunker tempen dubbelt så fort i det lilla huset eftersom det bara är hälften av luftmängden som behöver kylas ner.
Sedan åt andra hållet tar det exakt lika mycket energi att värma upp igen. Det lilla huset har hälften så mycket luft men också dubbelt så stor temperaturskillnad
Det där var en riktigt bra förklaring tycker jag. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Legato skrev:
Bullen: Vad menar du? Temperaturen sänks av ett antal faktorer och sedan återhöjs med hjälp av uppvärmningen hela tiden... Det spelar ju ingen roll om justeringen är 0.,01 grad eller 10 grader, effekten som krävs blir ändå direkt proportionerlig mot volymen luft. I huset samma sak (och där approximerar man ju volymen mha ytan för att beräkna förväntad energiåtgång).
Nej. Du gör ett kardinalfel i ditt resonemang. Du har rätt i att effekten som åtgår för att "återvärma" luften tex 0.1 grad är proportionell mot volymen. MEN sänkningen i grader blir ju lägre ju större volymen är om man har samma ytterytor.
Anta att du har två hus med samma isolering samma värmeläckage samma ytterytor men det ena är dubbelt så stort som det andra.
Om du stänger av värmen i bägge husen sjunker tempen dubbelt så fort i det lilla huset eftersom det bara är hälften av luftmängden som behöver kylas ner.
Sedan åt andra hållet tar det exakt lika mycket energi att värma upp igen. Det lilla huset har hälften så mycket luft men också dubbelt så stor temperaturskillnad
Håller med om detta resonemang gällande huset, dock inte ditt tidigare. Volymen är ju även för ett hus starkt korrelerat med ytterytorna.

Du har ju dock inte läst vad jag har skrivit när du talar om "kardinalfel". Jag har om och om igen repeterat att jag antar samma temperaturfall (grader per tidsenhet) i båda bilarna. Anser fortfarande att ingen presenterat något som tyder på motsatsen, snarare i så fall att temperaturfallet är STÖRRE i en X (pga större glasytor, mer dörrspringor och även generellt större ytterytor). Volymen luft i en bil har ju dessutom en väldigt tydlig korrelation med storleken på ytterytorna, särskilt mellan S och X som har liknande form.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Legato »

Frettoo skrev:
Hämtar X60d i Götet om några dagar, ska hem till Stockholm.

Götet ödeshög känns tajt, finns det något bra ställe i Jönköping att toppa upp på?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra och bra, men vår "backup" var att ladda på Clever-stationen på Statoil Österängen. Fördel är att det ligger direkt vid motorvägen, nackdel att det kostar 5:-/kwh (dock krävs det ju väldigt få kwh om du ens behöver ladda). Du behöver dock en Typ 2 sladd (vilket jag rekommenderar att du ändå köper på Tesla).

Vet inte var du hämtar ut bilen i Götet, men vi klarade som sagt Gothia Towers - Ödeshög (med god marginal 7km kvar vid ankomst ;-) ). Detta med 19" hjul och ca -5 grader ute. Då höll jag ca 10km/h över hastighetsgränserna men fick gå ner och följa hastighetsgränserna på slutet. Kanske 15 grader i snitt i bilen.

Tänk på att be Tesla "förvärma" bilen åt dig, det gör som sagt stor skillnad för räckvidden!

Bilen kommer ju också "varna" och säga vilken hastighet den tycker du behöver hålla för att komma fram till Ödeshög. Följer du dessa varningar kommer du komma fram med ordentligt med batteri kvar, personligen kör jag betydligt snabbare och anpassar sedan när man närmar sig SCn, men första ggn kan det ju vara skönt med lite marginal :)

Glöm inte heller genvägen till SC Tystberga! Följer du Teslans navigator får du en lååång omväg, skriver du "supercharger tystberga" i Google Maps på mobilen så får du upp genvägen (avfart mot Lästringe vill jag minnas att det är)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av dstr »

Frettoo skrev:
Hämtar X60d i Götet om några dagar, ska hem till Stockholm.

Götet ödeshög känns tajt, finns det något bra ställe i Jönköping att toppa upp på?
Hela innerstan "är full av" typ-2-laddare med kabel.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5995
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av Remuz »

Dagens test blev Enskede - Nynäshamn ToR

104km med mestadels 110-skyltning. Körde med ap1 och +10km/h inställt. Lite kö vid vägarbetet i Haninge, annars fullt blås. Vände vid trafikplats Norvik. Jag laddade bilen från 70% till 100% som blev klart 15min innan jag åkte så bilen och batteriet var varmt. Rated range 293km vid fullt.

Efter 104km så hade jag kvar 185km. Förbrukning alltså 108km och 22.6kWh enligt mätaren, 217W/km. Lägsta förbrukning jag haft, men också det längsta jag kört i ett svep med bilen hittills. Bådar gott för ångeststräckan Arboga Jung
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Verklig räckvidd Tesla Model X 60D?

Inlägg av e5m1r »

I jönköping har du nedan vid e4 och chademo
Denna är vid max och tillhör vattenfall 3kr min
Max
http://api.plugshare.com/view/location/35402
Denna är vid statoil och tillhör clever
Statoil
http://api.plugshare.com/view/location/71094
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar