Nya serviceplaner
Moderator: Redaktion
Nya serviceplaner
Nu har Tesla uppdaterat sina serviceplaner och tyvärr så blir de ännu dyrare men det innehåller och andra sidan mer än tidigare och även uppdateringar av hårdvar vid behov. Det ska numera även vara möjligt att köpa serviceplaner ett helt år efter man köpt bilen istället för tidigare en månad.
Mer info finns här
https://electrek.co/2017/02/03/tesla-no ... nce-plans/
Mer info finns här
https://electrek.co/2017/02/03/tesla-no ... nce-plans/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya serviceplaner
Det står ju fel ju, det ska stå: År 1 4500mil, År 2 9000mil osv
;P

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya serviceplaner
8 årsplanen är borta också. Funderar lite på varför Model X är lite dyrare på alla service... Enligt Teslas hemsida så kan 3-årsservice endast tecknas för nya bilar men 4 år verkar gå annars också.
Nu var det gjort i alla fall...
Nu var det gjort i alla fall...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya serviceplaner
Är dessa rimliga priser?
Svaret på det är att jämföra med andra märkesverkstäder. (ja man kan sparka på däcken själv utan att ha det minsta kunskap, men man servar i huvudsak för att behålla garantin (och i andra hand att tillverkaren skall åtgärda felen som ev uppstått under goodwill (ja, detta var ett skämt
). Och fram till dess att tesla godkänner andra verkstäder så får man ta sig till de få sc som finns för att göra sin bil glad.(servicemeddelande = ledsen bil)
Själva poängen med elbilar är att det blir billigare att servra därför att de har mindre rörliga delar, men tyvärr mer elektriska delar (som gör det dyrare, för elektriskt fel i bil = dyrt) inte lika enkla att åtgärda själv. Dock så har elon själv sagt att de skall se över prissättningen.
Så vilka priser har volvo, bmw, audi et.c.
hur är det med servicen för renault zoe, nissan leaf?
Sedan beror det vilka åtgärder som görs. kan eg bara se att byte av kupefiltret är det som kostar extra. (hur lång tid tar en service, kan vara en indikation hur mycket arbete som läggs ned)
Svaret på det är att jämföra med andra märkesverkstäder. (ja man kan sparka på däcken själv utan att ha det minsta kunskap, men man servar i huvudsak för att behålla garantin (och i andra hand att tillverkaren skall åtgärda felen som ev uppstått under goodwill (ja, detta var ett skämt

Själva poängen med elbilar är att det blir billigare att servra därför att de har mindre rörliga delar, men tyvärr mer elektriska delar (som gör det dyrare, för elektriskt fel i bil = dyrt) inte lika enkla att åtgärda själv. Dock så har elon själv sagt att de skall se över prissättningen.
Så vilka priser har volvo, bmw, audi et.c.
hur är det med servicen för renault zoe, nissan leaf?
Sedan beror det vilka åtgärder som görs. kan eg bara se att byte av kupefiltret är det som kostar extra. (hur lång tid tar en service, kan vara en indikation hur mycket arbete som läggs ned)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Nya serviceplaner
Det här resonemanget faller lite på det faktum att du inte måste serva bilen alls för att behålla garantierna. Nybilsgarantin och drivlinegarantin gäller även om du inte servar bilen alls, och även om du servar bilen på en annan verkstad (om nu inte de gör något som förstör bilen). Bilen visar öht inte några servicemeddelanden.Mickep skrev:Är dessa rimliga priser?
Svaret på det är att jämföra med andra märkesverkstäder. (ja man kan sparka på däcken själv utan att ha det minsta kunskap, men man servar i huvudsak för att behålla garantin (och i andra hand att tillverkaren skall åtgärda felen som ev uppstått under goodwill (ja, detta var ett skämt). Och fram till dess att tesla godkänner andra verkstäder så får man ta sig till de få sc som finns för att göra sin bil glad.(servicemeddelande = ledsen bil)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Nya serviceplaner
Här är en komplett lista på vad de gör på service.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf
Re: Nya serviceplaner
Zoe kostar 1222:- per år eller 3000 mil. Det de gör är att kontrollera elsystemet och isoleringen till starkströmsdelarna och byter kupéfiler, ungefär.Mickep skrev:hur är det med servicen för renault zoe, nissan leaf?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya serviceplaner
Samma på Leaf, men till priset 3300krJerker skrev:Zoe kostar 1222:- per år eller 3000 mil. Det de gör är att kontrollera elsystemet och isoleringen till starkströmsdelarna och byter kupéfiler, ungefär.Mickep skrev:hur är det med servicen för renault zoe, nissan leaf?

(dom byter även bromsolja varannan gång)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya serviceplaner
Några av punkterna fnissar man lite åtvigge50 skrev:Här är en komplett lista på vad de gör på service.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya serviceplaner
Ja faktiskt. Något så komplicerat som byte av torkarblad måste jag verkligen åka till Göteborg för. Det skulle jag aldrig klara själv. Men just torkarblad bytte de på min bil i samband med att vindrutetorkarmotorn hade lagt av. Så den punkten kan jag redan bocka av.Bjelke skrev:Några av punkterna fnissar man lite åtvigge50 skrev:Här är en komplett lista på vad de gör på service.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_se.pdf

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya serviceplaner
Man får ju säga att det inte är mycket man får för pengarna... undrar varför man bara gör "drivenhetsvätskeservice" första gången.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Nya serviceplaner
Jag funderade också över det. Det enda jag kan komma på är att det kan förekomma nån viss form av läckage eller nåt åt det hållet, och att antingen är man drabbad eller så är man inte det. Då är det vettigt att kontrollera det en gång och åtgärda för alla som har problemet.Nyren skrev:Man får ju säga att det inte är mycket man får för pengarna... undrar varför man bara gör "drivenhetsvätskeservice" första gången.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Nya serviceplaner
Jag funderade faktiskt på att serva bilen till våren när jag har haft den i ett år. Jag vet inte om den har servats av förra ägaren, men jag tror inte det. Men med tanke på de här priserna och vad som görs vid servicen är jag inte lägre så sugen på det. Känns lite sådär med en elbil som ska vara billig i drift och som kräver lite service. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya serviceplaner
Jag planerar för att köra 4000km service. Har kört 2200km under första året och känns inte meningsfullt att åka från Skåne till Gbg för att byta Fob batteri och vindrutetorkare.mati skrev:Jag funderade faktiskt på att serva bilen till våren när jag har haft den i ett år. Jag vet inte om den har servats av förra ägaren, men jag tror inte det. Men med tanke på de här priserna och vad som görs vid servicen är jag inte lägre så sugen på det. Känns lite sådär med en elbil som ska vara billig i drift och som kräver lite service.
Re: Nya serviceplaner
Tror man måste serva för att restvärdesgarantin som fanns förr i världen skall gälla. Men för bilar sålda efter det försvan vette sjutton om man skulle bry sig om service.
För min del kommer servicen att ingå i leasingkostnsden (företagsleasing via Pelaro) vilket gör att jag inte behöver fundera över det, bara åka in när det blir dax.
För övrigt håller jag med om att servicekostnaden är för hög, elbilar sägs ju som sagt vara mindre komplicerade vad gäller servicekrävande komponenter. Sen är det ju mer elektronik i en Tesla än i de flesta andra bilar, men den kräver ju ingen direkt service annat än mjukvaruuppdateringar.
För min del kommer servicen att ingå i leasingkostnsden (företagsleasing via Pelaro) vilket gör att jag inte behöver fundera över det, bara åka in när det blir dax.
För övrigt håller jag med om att servicekostnaden är för hög, elbilar sägs ju som sagt vara mindre komplicerade vad gäller servicekrävande komponenter. Sen är det ju mer elektronik i en Tesla än i de flesta andra bilar, men den kräver ju ingen direkt service annat än mjukvaruuppdateringar.
Re: Nya serviceplaner
Man blir lite kluven till om eller hur ofta man ska serva den, hade förköpt service som täckte 8000 mil under 3 år till S5:an och den kostade mindre än de 2 första besöken för Model X.
Då var man inne ungefär varje 1500:de mil för oljebyte och stor service var 3000:de mil.
Man tjänar ju inga stora pengar på att förköpa servicen heller, enda fördelen skulle vara att man slipper eventuella höjningar under perioden.
Som sagt brukar ju ett av argumenten vara att det är lägre servicekostnad på elbilar och även om de säger att den inte behöver servas så vill man gärna att någon tittar till den iaf en gång per år.
Om man nu rullar in efter 4000 mil bör det iofs bli billigare totalt sett då de kan göra flera saker på än gång, känns dock lite lustigt att om de nu är något som behöver bytas efter en viss tid/sträcka att de inte har nåt emot att man struntar i det.
Då var man inne ungefär varje 1500:de mil för oljebyte och stor service var 3000:de mil.
Man tjänar ju inga stora pengar på att förköpa servicen heller, enda fördelen skulle vara att man slipper eventuella höjningar under perioden.
Som sagt brukar ju ett av argumenten vara att det är lägre servicekostnad på elbilar och även om de säger att den inte behöver servas så vill man gärna att någon tittar till den iaf en gång per år.
Om man nu rullar in efter 4000 mil bör det iofs bli billigare totalt sett då de kan göra flera saker på än gång, känns dock lite lustigt att om de nu är något som behöver bytas efter en viss tid/sträcka att de inte har nåt emot att man struntar i det.
Re: Nya serviceplaner
Kastrup funkat bra har varit igång 2-3 år längre än GBG så bör ha mer erfarenhet, jag fick bytt mina torkare i Kastrup kostade inget.bat skrev:Jag planerar för att köra 4000km service. Har kört 2200km under första året och känns inte meningsfullt att åka från Skåne till Gbg för att byta Fob batteri och vindrutetorkare.mati skrev:Jag funderade faktiskt på att serva bilen till våren när jag har haft den i ett år. Jag vet inte om den har servats av förra ägaren, men jag tror inte det. Men med tanke på de här priserna och vad som görs vid servicen är jag inte lägre så sugen på det. Känns lite sådär med en elbil som ska vara billig i drift och som kräver lite service.
Re: Nya serviceplaner
På många motorer osv (tex gräsklippare osv) har man ofta ett "tidigt" oljebyte. Eftersom då har kanaler sköljts ur, och ev metallspån från bearbetning och "grader" på kanter som släppt material hamnat i oljan. Därför vill man byta den tidigt så att de här partiklarna inte åker omkring som slipmedel i oljan. Kan det bero på något liknande?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Nya serviceplaner
Tror inte dom läst igenom det själva. Just den punkten står ju två gånger. Dom gör alltså detta två gånger vid första service och en gång övriga gånger.danni skrev:Jag funderade också över det. Det enda jag kan komma på är att det kan förekomma nån viss form av läckage eller nåt åt det hållet, och att antingen är man drabbad eller så är man inte det. Då är det vettigt att kontrollera det en gång och åtgärda för alla som har problemet.Nyren skrev:Man får ju säga att det inte är mycket man får för pengarna... undrar varför man bara gör "drivenhetsvätskeservice" första gången.

Fanns även andra punkter som står mer än en gång.
Re: Nya serviceplaner
När kommer Youtube med serveyourtesla?
Detta verkar vara en baggis att klara själv.
Detta verkar vara en baggis att klara själv.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Nya serviceplaner
Ursäkta mig, men om man skulle kunna göra det själv så borde en oberoende (men certifierad) verkstad kunna kontrollera dessa sakerna (så man får en stämpel i boken) detta skulle göra det mycket bekvämare för ägare som slipper ta ledigt en hel dag bara för att någon okulärt skall besiktiga bilen.
Eller finns det något som motiverar det höga priset (att det är tidskrävande, något som måste monteras ned et.c.) dvs något arbetsmoment som kräver en 4-5 timmar som servicen borde ta om den som jobbar på den fakturerar 1000 timmen.
förvisso kan man ifrågasätta vad någon service egentligen gör även på andra märkesverstäder och fossilbilar (där tar de ca 3000:- för att i princip bara titta på bilen, byter de något får man snällt betala för det)
Eller finns det något som motiverar det höga priset (att det är tidskrävande, något som måste monteras ned et.c.) dvs något arbetsmoment som kräver en 4-5 timmar som servicen borde ta om den som jobbar på den fakturerar 1000 timmen.
förvisso kan man ifrågasätta vad någon service egentligen gör även på andra märkesverstäder och fossilbilar (där tar de ca 3000:- för att i princip bara titta på bilen, byter de något får man snällt betala för det)
Re: Nya serviceplaner
De har mycket personal på verkstaden för att mest fixa alla reklamationerMickep skrev:Ursäkta mig, men om man skulle kunna göra det själv så borde en oberoende (men certifierad) verkstad kunna kontrollera dessa sakerna (så man får en stämpel i boken) detta skulle göra det mycket bekvämare för ägare som slipper ta ledigt en hel dag bara för att någon okulärt skall besiktiga bilen.
Eller finns det något som motiverar det höga priset (att det är tidskrävande, något som måste monteras ned et.c.) dvs något arbetsmoment som kräver en 4-5 timmar som servicen borde ta om den som jobbar på den fakturerar 1000 timmen.
förvisso kan man ifrågasätta vad någon service egentligen gör även på andra märkesverstäder och fossilbilar (där tar de ca 3000:- för att i princip bara titta på bilen, byter de något får man snällt betala för det)
Dessa ska ha lön och höga service kostnader hjälper till att kunna hålla hög nivå på garanti service
Ja jag vet att det är fel men SC måste stå på egna ben och inte sno pengar från bilförsäljning
Sen tycker jag inte att det är rättvist att säga att de byter torkare och sparkar på däck
De går genom hela bilen och priset för service är inte dyrare än vilken annan bil som helst i samma prisklass
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Nya serviceplaner
Service manualer finns redan att få tag på men Toolbox'en som behövs för en del moment samt möjlighet att köpa alla reservdelar saknas. Så dröjer nog ett tag innan all service / reparationer kan göras av icke officella verkstäder.lem skrev:När kommer Youtube med serveyourtesla?
Detta verkar vara en baggis att klara själv.
Men just dessa service planer går nog egentligen redan idag göra utan Tesla.
Re: Nya serviceplaner
Det är ju vi som håller igång den här dumma verksamheten i och med att vi "kräver" en fullstämplad servicebok när vi köper en bil. Hade vi istället lärt oss att faktiskt titta på skicket på bilen eller förstå vad det är vi köper så hade den här verksamheten havererat.
Detta gäller både elbilar och fossiler. För vad gör verkstaden för de där 6-10kkr egentligen? Byter olja och sparkar på alla fyrahjulen, då blir det bara sparkande på alla hjul då för en elbil...
Det kan jag göra själv.
Jag hoppas att det i framtiden blir lika självklart att inte lämna ingen fungerande bil på service som det idag är att inte lämna in bergvärmen eller diskmaskinen. En bil borde vara gjord för att gå 10-15 år och sedan lämnar man in den för recycling, som en tvättmaskin ungefär.
Detta gäller både elbilar och fossiler. För vad gör verkstaden för de där 6-10kkr egentligen? Byter olja och sparkar på alla fyrahjulen, då blir det bara sparkande på alla hjul då för en elbil...

Jag hoppas att det i framtiden blir lika självklart att inte lämna ingen fungerande bil på service som det idag är att inte lämna in bergvärmen eller diskmaskinen. En bil borde vara gjord för att gå 10-15 år och sedan lämnar man in den för recycling, som en tvättmaskin ungefär.
Re: Nya serviceplaner
Jag har för mig EU har lagar om att oberoende verkstäder ska kunna utföra service eller har jag fel?bat skrev:Service manualer finns redan att få tag på men Toolbox'en som behövs för en del moment samt möjlighet att köpa alla reservdelar saknas. Så dröjer nog ett tag innan all service / reparationer kan göras av icke officella verkstäder.lem skrev:När kommer Youtube med serveyourtesla?
Detta verkar vara en baggis att klara själv.
Men just dessa service planer går nog egentligen redan idag göra utan Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19