Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP
100D lanserad.
Moderator: Redaktion
Re: 100D lanserad.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Beror på vad du helst kör kanske. Om du helst vill köra xen så är det nog den som jag skulle uppgradera. Den kommer att gå lite längre så att du kan ta den i typ alla fall.aalto skrev:Funderar på att boka av ena bilen och beställa någon av dem som 100D.
Frågan är då:
X100d för långfärder, familjebil, men trots allt inte så mycket längre räckvidd än vad vi har på P85an idag. Behålla order på S 90D med fri SuC om man ska ut i Europa. Känns som minst vinst i räckvidd för pengarna att ta X100D.
eller
S100d för att ha maximal räckvidd för dagsbehovet, enmanskörning mest jobb, räcker då oftast ända hem utan att stanna och ladda. Utgår med fullt hemifrån, egentligen inget större behov av SuC.
Behålla order på X90D med fri SuC men tyvärr kortaste räckvidden där laddning blir mer frekvent på långresor.
Torsk på ventilerade stolar och högre pris gäller ju båda men stolarna är inte superviktiga om nu skinnet ändå varit bristfälliga.
Eller skita i att frestas av att få 100-loggan på bakluckan och behålla båda som 90D.... tar emot liiiiite.
Men det blir större skillnad på bilarna om du uppgraderar s:en. I räckvidd alltså. Det är nog det jag skulle göra. Model x alla gånger den räckvidden räcker. Men ibland kanske man vill ha maxad räckvidd o då tar man s:en, tom med familjen, för att ett gäng mil extra.
Kan x vara det som är störst efterfrågan hos kontra tillgiven kanske?
i Norge, pup=bröst. Kanske det han menarmans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HelectriC skrev:i Norge, pup=bröst. Kanske det han menarmans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP

Inte lätt med alla förkortningar...
Model S P85DL+
sas...mans71 skrev:HelectriC skrev:i Norge, pup=bröst. Kanske det han menarmans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP![]()

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
lolJohnalm skrev:sas...mans71 skrev:HelectriC skrev:i Norge, pup=bröst. Kanske det han menarmans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP![]()

Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, eller hur Helectric?Johnalm skrev:sas...mans71 skrev:HelectriC skrev:i Norge, pup=bröst. Kanske det han menarmans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
På tal om PUP.vigge50 skrev:Premium upgrade packagemans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP
Idag när jag satt i bilen och väntade på ungarna så kom det en ny S 60D med AP2 hårdvara och parkerade framför mig. Den bilen hade sån där mysig "LED-stämningsbelysning" under armstöden i dörrarna men inte automagisk bagagelucka. De både öppnad och stängde bagageluckan för hand och jag såg tydligt att det satt vanliga tunna gasdämpare.
Jag trodde inte man kunde ha myspysbelysning utan PUP. Och PUP innehåller väl alltid automagisk bagagelucka?
Har jag missat något?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Dom kan ju ha monterat lampor självNicke Nyfiken skrev:På tal om PUP.vigge50 skrev:Premium upgrade packagemans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP
Idag när jag satt i bilen och väntade på ungarna så kom det en ny S 60D med AP2 hårdvara och parkerade framför mig. Den bilen hade sån där mysig "LED-stämningsbelysning" under armstöden i dörrarna men inte automagisk bagagelucka. De både öppnad och stängde bagageluckan för hand och jag såg tydligt att det satt vanliga tunna gasdämpare.
Jag trodde inte man kunde ha myspysbelysning utan PUP. Och PUP innehåller väl alltid automagisk bagagelucka?
Har jag missat något?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:Johnalm skrev:Precis, eller hur Helectric?mans71 skrev:sas...HelectriC skrev:mans71 skrev:
i Norge, pup=bröst. Kanske det han menar![]()
För mig gäller bara SNAFU
Model 3-24/Polestar 3-24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Såg ut precis som original. Tror inte Tesla säljer sådana.Bjelke skrev:Dom kan ju ha monterat lampor självNicke Nyfiken skrev:På tal om PUP.vigge50 skrev:Premium upgrade packagemans71 skrev:Vad är en PUP?olarsson skrev:PUP
Har jag missat något?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ville bara uppdatera med att heller inte jag kunde uppgradera.
Model S P85DL+
Här har vi en (väldigt lycklig) köpare i USA som lyckats: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ooo.84702/
Model Y LR '22
Försökte också ändra min X90D, men fick nobben.
ville verkligen ha en 100D, väntade så länge som möjligt med beställning.
Tesla har ju verkligen gjort det med flit, troligen bara för att vi med fria SuC inte skall kunna superladda sen.
Tror definitivt inte att det kommer vara ett strypt 100 batteri.
Kan vi inte gå in i massprotest mot säljarna?
alla ringer 2 ggr om dagen och frågar om det inte går att byta nu.
Känns ju även lite surt då dom sa för att få fri SuC så är det leverans i mars som gäller. Sen när ordern blir bekräftad så står det april/maj.
ville verkligen ha en 100D, väntade så länge som möjligt med beställning.
Tesla har ju verkligen gjort det med flit, troligen bara för att vi med fria SuC inte skall kunna superladda sen.
Tror definitivt inte att det kommer vara ett strypt 100 batteri.
Kan vi inte gå in i massprotest mot säljarna?

Känns ju även lite surt då dom sa för att få fri SuC så är det leverans i mars som gäller. Sen när ordern blir bekräftad så står det april/maj.
Vad menar du exakt? Att 90D (och alla andra med gratis SuC) inte kommer kunna laddas på de framtida supersuperladdarna? Men att 100D kommer kunna det? Isåfall intressant tanke men det hoppas jag verkligen inteNisch skrev:Tesla har ju verkligen gjort det med flit, troligen bara för att vi med fria SuC inte skall kunna superladda sen.

Model Y LR '22
Det lär inte vara så att du tappar att superladdning ingår för att Tesla misslyckas att leverera i tid. Om du har valt leverans snarast möjligt så torde det vara ok.Nisch skrev:Känns ju även lite surt då dom sa för att få fri SuC så är det leverans i mars som gäller. Sen när ordern blir bekräftad så står det april/maj.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Emil skrev:Vad menar du exakt? Att 90D (och alla andra med gratis SuC) inte kommer kunna laddas på de framtida supersuperladdarna? Men att 100D kommer kunna det? Isåfall intressant tanke men det hoppas jag verkligen inteNisch skrev:Tesla har ju verkligen gjort det med flit, troligen bara för att vi med fria SuC inte skall kunna superladda sen.
Jorå, det tror jag. Men inte med samma hastighet.
100 batterierna har ju en helt annan kylning, och troligen kanske dom klarar betydligt högre laddhastighet också.
Det jag tänker mig är att dom som betalar för SuC även får snabbare laddning.
Iofs borde ju Tesla vinna på att vi med fri SuC också kan ladda snabbt så vi inte blockerar laddarna.
Men det visar sig

Kommer säkert bli som med iPhonen, man måste byta varje år bara för att man är tekniknörd och vill ha det senaste

bylund skrev:Det lär inte vara så att du tappar att superladdning ingår för att Tesla misslyckas att leverera i tid. Om du har valt leverans snarast möjligt så torde det vara ok.Nisch skrev:Känns ju även lite surt då dom sa för att få fri SuC så är det leverans i mars som gäller. Sen när ordern blir bekräftad så står det april/maj.
Nejdå, men lite irriterande. Helt okej för Tesla att bara skjuta upp lev 1-2mån en vecka efter beställning.
Men att byta batteri från 90 - 100 när bilen ens inte gått in i produktion skall vara omöjligt.
100kwh verkar nu bli max som vi får se på Model x och S. Och Model 3 kommer att få ett mindre då hjulbasen inte stödjer 100.
Fast då det är Elon som är källan och planer kan ändras så är jag inte förvånad om vi får se nånting större inom två år eller nått.
lastbilen kommer att få större än 100kwh i alla fall. Troligen även Pickupen. Model y antar jag kommer att få samma storlekar som model 3.
https://electrek.co/2017/02/07/tesla-mo ... elon-musk/
Fast då det är Elon som är källan och planer kan ändras så är jag inte förvånad om vi får se nånting större inom två år eller nått.
lastbilen kommer att få större än 100kwh i alla fall. Troligen även Pickupen. Model y antar jag kommer att få samma storlekar som model 3.
- Bjelke
- Teslaägare
Där ser man.... Well 100kWh ÄR stort och tillräckligt för dom flesta (även om somliga kanske inte vet om det än kanske)...Vasp skrev:100kwh verkar nu bli max som vi får se på Model x och S. Och Model 3 kommer att få ett mindre då hjulbasen inte stödjer 100.
Håller ändå med om att eftersom Elon är källan så är det verkligen inte hugget i sten sas

Precis som många har skrivit nu (och även i den artikeln) så kan man nog snarare se förbättringar på förbrukningssidan och få bättre räckvidder med samma batterier isf att öka batterikapaciteterna

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Får vi 500kw-laddare snart så räcker 100kwh en stund.
Annars tror jag vi kommer se 120kwh innan året är slut. Tesla kommer knappast stanna vid 100 när Audi mfl kommer med 120.
Annars tror jag vi kommer se 120kwh innan året är slut. Tesla kommer knappast stanna vid 100 när Audi mfl kommer med 120.
Enda anledningen till att jag ens tittar på 100D är att jag vill ha snabbare suc. Idag har jag 60D som får i sig elektroner med 86kW. Med samma C på 100D så skulle det bli 143kW. Behöver runt 50kWh till nästa suc så 21min laddning. Idag tar det runt 35min
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Max för bilen är 120 kW. Räkna inte med att se mer än runt 110-115 och det bara under begränsad tid medan omständigheterna är optimala.Remuz skrev:Enda anledningen till att jag ens tittar på 100D är att jag vill ha snabbare suc. Idag har jag 60D som får i sig elektroner med 86kW. Med samma C på 100D så skulle det bli 143kW. Behöver runt 50kWh till nästa suc så 21min laddning. Idag tar det runt 35min
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nja, din 60 är en 75, så med samma C blir det väl snarare 115, om det nu är 75 kWh i ett 60-batteri och 100 kWh i ett 100-batteri, vilket det nog inte är exaktRemuz skrev:Enda anledningen till att jag ens tittar på 100D är att jag vill ha snabbare suc. Idag har jag 60D som får i sig elektroner med 86kW. Med samma C på 100D så skulle det bli 143kW. Behöver runt 50kWh till nästa suc så 21min laddning. Idag tar det runt 35min
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS