Fönster som inte rullar upp sig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Fönster som inte rullar upp sig

Inlägg av FruDrakbana »

Någon annan som har problem
Med att rutan inte rullas upp efter att ni stängt dörren?

Senaste dagarna så rullar inte rutan upp sig när man stänger dörren (endast förardörren).
Det händer inte varje gången men händer fler gånger än det inte händer...

För ca två veckor sedan började vänster dörr bak (alltså samma sida) strula. Den går ibland inte att öppna. Handtaget fälls inte ut, går inte heller att öppna från insidan vid de tillfällena. Det händer random...

Någon som haft samma problem?

För övrigt är det första gången vi har problem med bilen på dessa 13 månader och 4400 mil vi haft den i vår ägo. Nog så irriterande ändå...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fönster som inte rullar upp sig

Inlägg av Bjelke »

Eftersom ni haft bilen så pass länge så får man väl anta att det inte beror på fastfrusna fönster/handtag? (DET skulle ni ju isf veta om hur det kan bli sas)
För är det inte det så vet jag inte vad det skulle kunna bero på :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

Bjelke skrev:
Eftersom ni haft bilen så pass länge så får man väl anta att det inte beror på fastfrusna fönster/handtag? (DET skulle ni ju isf veta om hur det kan bli sas)
Tyvärr inte så enkelt. Bor i Skåne och här fick vi ju vinter igen precis. Fenomenet har alltså varit så trots +grader Bild

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

FruDrakbana skrev:
Bjelke skrev:
Tyvärr inte så enkelt. Bor i Skåne och här fick vi ju vinter igen precis. Fenomenet har alltså varit så trots +grader Bild
Har bara råkat ut för det nån enstaka gång.
Satte mig i bilen och körde alla fönster upp och ner ett par gånger. Inbillar mig att den kanske har tappat bort ändlägena och kalibreras om.
Min äldre dodge måste jag ibland köra rutorna i ändläge för att auto upp/ner ska funka igen.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

Lembritt skrev:
FruDrakbana skrev:
Bjelke skrev:
Satte mig i bilen och körde alla fönster upp och ner ett par gånger. Inbillar mig att den kanske har tappat bort ändlägena och kalibreras om.
Min äldre dodge måste jag ibland köra rutorna i ändläge för att auto upp/ner ska funka igen.
Det är alltså läget när man stänger dörren och rutan ska upp den lilla biten den åker ner när man öppnar dörren.

Öppnar man och stänger igen så åker den ett snäpp längre ner osv.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

FruDrakbana skrev:
Lembritt skrev:
FruDrakbana skrev:
Bjelke skrev:
Det är alltså läget när man stänger dörren och rutan ska upp den lilla biten den åker ner när man öppnar dörren.

Öppnar man och stänger igen så åker den ett snäpp längre ner osv.

Och motorn funkar antar jag så det borde vara dags för ett samtal till SC...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

Bilen har snart varit på SC i två veckor och är fortfarande inte klar. Sista budet var att det var ett isolationsfel någon stans som inte är lokaliserat. Vad dom sagt tidigare så har dom bytat någon sak till dörrarna och skulle byta drive unit bak som helt plötsligt kanske var drive unit fram ist.

Så ja, något allvarligt fel var där iaf.

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Gastrogate »

Jobbigt!
Vi hade samma feature på vår bil.
Skedde sporadiskt och vid några tillfällen så om man fortsatte att öppna och stänga dörren så fortsatte rutan längre och längre ned.

In på SC och de kalibrerade fönstren igen. Googla på calibrate window Tesla så kommer du säkert hitta något, fast på din bil så verkar det vara något annat.
Surt när bilen är borta för länge.
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Inlägg av FruDrakbana »

Precis så var det på vår också! Men man kunde hissa upp rutan inifrån iaf . Iaf fram till den dagen då den slutade fungera helt och ständigt var 1 cm nedrullad hela tiden...

Slutade med att hela vänstersidan var typ strömlös så en kalibrering av våra fönster hade nog inte räckt.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Vilket material har du på rutorna när dom kan rullas, väldigt mjukt glas? :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

FruDrakbana skrev:
Bilen har snart varit på SC i två veckor och är fortfarande inte klar. Sista budet var att det var ett isolationsfel någon stans som inte är lokaliserat. Vad dom sagt tidigare så har dom bytat någon sak till dörrarna och skulle byta drive unit bak som helt plötsligt kanske var drive unit fram ist.

Så ja, något allvarligt fel var där iaf. BildBild

Alltså den riktiga drive unit?? Eller menar du motorer i dörrarna typ?
Annars låter det ju lite knepigt att drive unit skulle ge såna konsekvenser lixom :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

RDU, Rear Drive Unit felet konstaterades redan för ca ett år sedan, ett lagom irriterande vissel... Men som sagt 25 mil till SC så de fick vara, tills denna gången. Då skulle de fixa det samtidigt tänkte vi. Men när de väl fått igång den strömlösa vänstersidan så började de tveka om de vara RDU eller FDU som visslade. De skulle då koppla bort FDUn o testköra för att utesluta... (bara det inte är båda det är fel på)
Och antagligen vid återmontering har de kört något test o konstaterat isolationsfel.

Skickat från min LG-H860 via Tapatalk
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

drakbane skrev:
RDU, Rear Drive Unit felet konstaterades redan för ca ett år sedan, ett lagom irriterande vissel... Men som sagt 25 mil till SC så de fick vara, tills denna gången. Då skulle de fixa det samtidigt tänkte vi. Men när de väl fått igång den strömlösa vänstersidan så började de tveka om de vara RDU eller FDU som visslade. De skulle då koppla bort FDUn o testköra för att utesluta... (bara det inte är båda det är fel på)
Och antagligen vid återmontering har de kört något test o konstaterat isolationsfel.

Skickat från min LG-H860 via Tapatalk
Aha då förstår jag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Djävligt B när vi nu går in på 3e veckan med en.....90D :roll:

Händer ju inget vid acceleration...
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

drakbane skrev:
Djävligt B när vi nu går in på 3e veckan med en.....90D :roll:

Händer ju inget vid acceleration...
Stackare.
I-landsproblem. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar