Självklart! Jag har försökt med Coop för ett tag sen utan svar. Biltema med stora parkeringar och flera nya fik borde komma med i leken. Inga träffar på Sibylla (!) i listan på uppladdning.nu. Burger King borde vara bättre. Man borde kanske även fråga SF Bio?Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplatser?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Det tror jag inte alls på. Det finns jättemånga nya bilkrimskrams delar som går att sälja. Sen kan de faktiskt ge sig in på laddkablar och boxar, men då måste volymerna upp så klart.Swede1 skrev:Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
SF är bra, när vi går i Gävle så laddar jag nästan alltid vid konserthuset (22kW) och den hinner alltid ladda fullt där så vi hoppar över SuC i Gävle då faktisktElbilisten skrev:Självklart! Jag har försökt med Coop för ett tag sen utan svar. Biltema med stora parkeringar och flera nya fik borde komma med i leken. Inga träffar på Sibylla (!) i listan på uppladdning.nu. Burger King borde vara bättre. Man borde kanske även fråga SF Bio?Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Men vi får gå en bit in till bion så fanns det laddning i perkeringshuset vid bion vore det real najs (tex när det regnar om inte annat)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Håller med, dom har sjukt mkt annat som inte bara vänder sig mot fossilkunder...LarsL skrev:Det tror jag inte alls på. Det finns jättemånga nya bilkrimskrams delar som går att sälja. Sen kan de faktiskt ge sig in på laddkablar och boxar, men då måste volymerna upp så klart.Swede1 skrev:Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Jag köpte fodral/väska för laddsladd där, så det börjar komma, liksom elcyklar å sånt.Bjelke skrev:Håller med, dom har sjukt mkt annat som inte bara vänder sig mot fossilkunder...LarsL skrev:Det tror jag inte alls på. Det finns jättemånga nya bilkrimskrams delar som går att sälja. Sen kan de faktiskt ge sig in på laddkablar och boxar, men då måste volymerna upp så klart.Swede1 skrev:Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
De säljer ju rätt få rena motorkomponenter överlag där... Visst motorolja och tändstift, men det mesta är inte särskilt fossilbilsspecifikt. Som båtfendrar t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Jag har faktiskt aldrig varit på feltema före tiden med elbil, men så byggdes det ju här i Bollnäs förra året och det var längre än så
sedan jag blev helt med elbilar hemma
Jag har alltså bara varit in där under tiden som jag enbart haft elbilar hemma sas...
sedan jag blev helt med elbilar hemma
Jag har alltså bara varit in där under tiden som jag enbart haft elbilar hemma sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Lite svar från coop.Elbilisten skrev:Självklart! Jag har försökt med Coop för ett tag sen utan svar. Biltema med stora parkeringar och flera nya fik borde komma med i leken. Inga träffar på Sibylla (!) i listan på uppladdning.nu. Burger King borde vara bättre. Man borde kanske även fråga SF Bio?Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Coop är i dag Sveriges mest hållbara butikskedja.
Men laddstolpar är ingen prioterad fråga.
För få i deras kund krets som har elbil.....
Det man kan göra är att ta kontakt med butiks chefen och fråga hur just deras butik tänker kring detta.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
COOP Karlshamn har förstått har en kanon ladd station för alla typer av elbilar, inga kort eller kostnad men brukar handla för några hundra när man väntar så det får nog in sina pengar.
Men vi får väl fortsätta tjata.
Men vi får väl fortsätta tjata.
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Jag tvekade faktiskt lite när jag skrev Biltema. Tar man ett av deras kataloger och river ut sidorna som är "fossils only" blir det ju något tunnare. Mekonomen har ju iaf börjat omställningen lite försiktigt:Swede1 skrev:Biltema vill nog inte ha elbilar, då får de sälja1/3 så mycket reservdelar...
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa289054sv
Sen är det ju frågan om man ska försöka bearbeta via koncernens centrala kundtjänst eller den lokala butikschefen.
Jula har väl inget att förlora på att kunderna kör elbil.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Förr , på fossiltiden, sprang man på alla möjliga bildelsfirmor. Nu , på Teslas tidevarv har jag inget som helst behov.
X100 lev.14/8-18.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Det står på nya butiker och en del befintliga...Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???
Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.
Senast redigerad av bonath, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
De får nya skyltar där det heter "LIDEL" eller kanske lidlel...bonath skrev:Det står på nya butiker och en del befintliga...Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hade TVÅ snabbladdare.
Sökte lite och hittade detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???
Oavsett så borde det bli en kamp om nya kunder med elbil mellan de olika aktörerna. Svårt för Ica och Coop att acceptera att Lidl får ett grönare rykte...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Spännande, ser fram mot vad svaret blirbonath skrev:Det står på nya butiker och en del befintliga...Grammi skrev:Hej.
Jag var i Växjö och såg att Lidel hadde TVÅ snabbläsare.
Sökt lite och hitt a detta.
Lidl tänker bli Sveriges mest hållbara butikskedja.
http://new.abb.com/se/om-abb/aktuell-la ... addare-abb
Fick en ide om att maila miljöansvariga på de andra butikskedjorna i Sverige och fråga om de har några planer på nått
Det kan ju vara en god ide eller vad tror ni?
☺
Undrar hur många befintliga butiker som kommer att få laddstationer???
Edit: Har mailat Lidl-fastigheter. Får se om de svarar.
Undrar om dom inser vilken nytta en sån skulle göra i Bollnäs? (inte för mig men för alla som passerar (och då kanske handlar "fjällmat" osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.
"Årets sommarstad 2016" Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden".
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.
"Årets sommarstad 2016" Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden".
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Det där påminner mig om när vi hämtade Leafen i Malmö augusti 2014. Det fanns inte så många snabbladdare då så vi räknade med att kunna stödladda lite på Statoil som låg ute vid E6 (Varberg norra) efter att ha stått en evighet på Hedins i Halmstad, men inte fanns det några uttag där inte. Vi kollade och hittade utttag (10A) inne i Varberg. Ok, då får vi väl åka dit då... 7 km enkel väg... det skulle ju ta en timme bara att ladda det som skulle gå åt för att ta sig tor till Varberg! Nej tack! Vi fortsatte och hamnade så småningom på Åsa Camping där vi fick ladda så att vi tog oss till Kungsbacka. Resten av resan upp till Östersund gick ju ganska bra om man bortser från Ljusdal...bonath skrev:Halmstad har totalt ett tiotal laddstolpar varav en (1) ChaDeMo, Clever, på CirkelK Arenahallen.
Nybyggda CirkelK på Eurostop har INGA laddplatser alls. Blir ingen kååv me brö där inte.
Vore otroligt kul om våra två Lidl skulle få ChaDeMo-stolpar.
"Årets sommarstad 2016" Halmstad ligger bra till för "sämsta elbilsstaden".
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.Svenssons skrev:Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
För hemmaladdning funkar nog inte 5:- men för tillfällig laddning på resa ser jag inga problem med 5:- per kWh som dessutom är det dyraste, du kan ju välja abonnemang med 2,50 eller fri laddning också om du vill. Nu tror jag det blir upp till fastighetsägare och arbetsgivare vad det ska kosta.Gustafsson skrev:Hoppas det finns möjlighet att dryfta Clevers prisbild, ca 5x priset på hemmaladdning även vid typ2 laddning. Det är ett effektivt hinder för acceptans av publik laddning om något.Svenssons skrev:Jag har kommit med i referensgruppen för Kalmar Energi angående utbyggnad av laddnät i Kalmar. Mycket av detta arbete görs i samarbete med Clever och kommer säker kunna användas på andra orter och andra kommunala elbolag har säkert haft liknande möten redan. I första mötet skall vi diskutera laddning för flerbostadsfastigheter och arbetsplatser. Dessa får ju räknas till gruppen "publika". Själv ser jag det som nästa stora utmaning nu när basen till laddnät redan finns. Klarar inte boende av att ladda antingen hemma eller på jobbet blir det rätt mycket jobbigt att ha elbil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&p=153629
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
hela abonnemangstänket är fel, fel
tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Hur mycket betalar du för en halvliter vatten hemma? Hur mycket betalar du för en halvliter vatten när du är på resande fot och vill ha den i en flaska i bilen?12man skrev:hela abonnemangstänket är fel, fel
tänk mobiltelefoni där var det billigare att ringa inom operatören + det fasta, men de dumheterna är borta(90%) nu, inlåsning resp straff när man går utanför är inte bra
nåt slags konkurrensbegränsande tänk...
vad gör kwh dyrare om den säljs utanför abb? fixa era betalrutiner om det är problem
Det är egentligen inte kWh med el du betalar för utan möjligheten att få energi till din bil.
Abonnemang är till för storkonsumenter. Är det så att du bara behöver 50kWh var tredje månad så kanske du är beredd att betala 250:- för den gången. Är det så att du behöver 50 kWh eller kanske per månad är du nog inte lika pigg på att 250:- eller mer per månad.
För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturera fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),
men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Det är ju precis det samma man elen till din elbil:12man skrev:vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),
men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.
Självklart behöver inte Clever blandas in men de kommer nu med ett färdigt erbjudande antagligen med installation, el, fakturering, service och uppföljning. För en del fastighetsägare kan det vara smidigt att låta de sköta allt istället för att själva anlita hantverkare, ta fram system för mätning av elförbrukning och sedan fakturera anställda/boende för elen. Laddplatser kräver visst service, både för support när konsumenten inte kan ladda, underhåll av laddstolpen och hantering av data för elmätarna. Vattnet är inte gratis på svenska arbetsplatser, det är bara att arbetsgivaren inte tar betalt från de anställda. De kan välja att göra samma sak även för elen men jag misstänker att Skatteverket kommer att lägga sig i den saken då.12man skrev:"För laddning vid hem och arbetsplats blir det nog så att Clever fakturerar fastighetsägare eller arbetsplats en fast månadskostnad för laddmöjligheten och sedan är det upp till ägaren att avgöra hur och om betalning av konsument skall ske. Frågan är hur mycket Clevers vill ha för laddmöjligheten."
varför ska clever eller någon annan blandas in i detta? är ju inte så att laddplatsen kräver service som en kaffemaskin eller matautomat, åter till vattnet det tillhandahålls väl? gratis på svenska arbetsplatser fortfarande?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur mycket gör du för utbyggnaden av "publika" laddplats
Fast nu gäller det här långsamladdning på stadsgator son kommer kunna bli lägenhetsboendes huvudsakliga laddpunkt. Det är alltså inte den snabbladdning på Clever som du använder utan det här är att jämföra med hemmaladdning och kommer troligen bli avgörande för om många lägenhetsägare vågar skaffa elbil eller inte.Svenssons skrev:Det är ju precis det samma man elen till din elbil:12man skrev:vattenjämförelsen kommer alltid upp, glass i sahara brukar jag kalla den, eller ta exemplet kopp med kaffe på stan, jag vet att det är en våt dröm med detta tb(täckningsbidrag),
men med tanke på att jag kanske köper 2-3 liter flaskvatten per år kostnad 20-30:-
tar oftast med en flaska hemifrån, lättplanerat efter ett tag(försöker minimera plast i mitt liv, de är det 2:a stora problemet efter co2, eller kanske före)
men 3 liter av 60m3 som en standardsvensk förbrukar, motsvarar 0.005% dvs i mitt fall .45kwh, så haltar jämförelsen lite
Med tanke på att jag kanske laddar vid Clever 2-3 gånger per år 60-90 kWh/300-450:-,
tar oftast med energi från el laddad hemifrån, lättplanerat efter ett tag (försöker minimera laddningar på resan)
men 60-90 kWh av 25 000-30 000 kWh som en jag förbrukar hemma under ett år, motsvarar 0,2-0,4%. Kostnaden för de där 2-3 liter vatten för 20-30:- per år ska jämföras med kostnaden för 60m3 vatten vilket är ca 4200:- dvs 0,5-0,7%.
Då kan inte elen vara mer än möjligen dubbelt så dyr som hemma..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR