Moderator: Redaktion
Enligt Teslas hemsida kostar det 22 300kr att aktivera efter leverans.hoynala skrev:Tackdu vet inte vad denna upplåsning kostar? du menar att jag beställer via support och så låser den upp direkt?
Yes, tyvärr är det så. Priserna finns om du går in och kikar i designstudion. 22.300kr kostar det för att vara exakt. Det är rena brakpriset jämfört med Autopilot 2 som kostar 70.000 kr att låsa upp efter leveranshoynala skrev:Kan det verkligen vara korrekt, 22.000 kr för en upplåsning på något som redan finns???
Det stämmer nog...hoynala skrev:Jo, jag ser det, men något verkar inte stämma här, pratade med Tesla Support, och enligt denna person är detta inget så en verkstad behöver göra? utan skall gå att uppgradera via en OTA, eller fick jag helt fel info från dem?
Exakt. På orginal Model S är det 1 eller 2 stycken 11 kW laddare. På en facelift är det en 16,5 kW laddare som kan mjukvaratrypas.jpetters skrev:På en Pre-facelift bil så är det hårdvara (laddaren) som installeras.
Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..
gellerstam skrev:Räckvidden är alltid kortare första månaden/månaderna pga extra tung högerfot. Speciellt i en P model.TeslaSP85D-2015 skrev:
För övrigt är ju räckvidden inget vidare på P85D måste jag säga efter lite mer än en veckas
ägande/körning..Tyngden i foten mattas av efter ett tag och AP används mer och mer. Då stiger räckvidden igen.
har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
Ja "rated" är ju vad de påstår i Sverige att den ska gå vilket är omöjligt att komma upp till, skulle behöva snitta ca 180 Kw/km med X:en för att nå den, med "typical" har jag för mig att det är 210Kw/km vilket kanske är möjligt en fin sommardag.HelectriC skrev:har du inställt att bilen visar "typical" eller "rated", ganska stor skillnad mellan dessa två "orimlig" och "inte så rimlig" dvs ingen är särskilt bra. Bäst är att köra på "%" tycker jag, så slipper man stirra sig blind på fel siffror och skapar efter hand en egen förståelse för hur långt man kommer med olika stora delar av batteriet.TeslaSP85D-2015 skrev:Tyvärr är det inte så, ligger och fiskör till jobbet på mindre vägar 70-90km/h jämt tempo
i 5mil ändå töms batteri med 10mil..
Med fullt, menar du 100% då? I så fall får du läsa på lite och ladda till lite mindre än 100% när du inte måste.TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig![]()
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.
Då har du tung högerfot - din förbrukning måste ligga på 350-400w/km?TeslaSP85D-2015 skrev:Vet inte riktigt vad jag har för inställning, bilen är så ny för mig![]()
Den visar ju tex 350km när batteri är fullt, kör jag 50km så minskar
det till ca 250km alltså dubbel "förbrukning" är det jag reagerar för.