Bilprovningen
Moderator: Redaktion
Bilprovningen
Bara en fråga av intresse. Hur lyfter bilprovningen bilen när de ska kika under den? Lyfter de på rätt ställen? Borde väl vara några som har besiktigat sin model S nu? Är väl från bilen blivit 3 år som den ska besiktigas första gången?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Bilprovningen
De vill gärna lyfta mitt på balken fram gäller att säga till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tack för svar! Detta forum är sjukt, alltså sjukt bra
Tog inte många sekunder att få första svaret. 

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Bilprovningen lyfter väl bilen stående på hjulen - man kör ju upp på en lyft när man kör in i hallen? Eller jag glömt något väsentligt här trots att jag besiktar Octavian årligen numera...? 

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jo det stämmer. Men sen för att kolla glapp i hjullager och annat så måste hjulen hänga fritt så dom har en typ domkraft fram och bak på liften också.StefL skrev:Bilprovningen lyfter väl bilen stående på hjulen - man kör ju upp på en lyft när man kör in i hallen? Eller jag glömt något väsentligt här trots att jag besiktar Octavian årligen numera...?
Hur ska den lyftas?e5m1r skrev:De vill gärna lyfta mitt på balken fram gäller att säga till
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
kler skrev:Hur ska den lyftas?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Minnet är kort...zeb skrev:Jo det stämmer. Men sen för att kolla glapp i hjullager och annat så måste hjulen hänga fritt så dom har en typ domkraft fram och bak på liften också.StefL skrev:Bilprovningen lyfter väl bilen stående på hjulen - man kör ju upp på en lyft när man kör in i hallen? Eller jag glömt något väsentligt här trots att jag besiktar Octavian årligen numera...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Är dessa ställen ordentligt utmärkta under bilen? Färgade eller annat lätt sett?mati skrev:kler skrev:Hur ska den lyftas?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Nej, men de skiljer sig rätt tydligt mot resten av kanten, så vet man att man letar efter lyftpunkter så missar man dem inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är inga problem att lyfta bilen i fram och bakvagnen precis som man gör med andra bilar. Det som är känsligt är att lyfta på fel ställe i bottenplattan dvs sätta domkraften i batteriet.e5m1r skrev:De vill gärna lyfta mitt på balken fram gäller att säga till
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Vi lyfter in tyngdbärande länkarm. Dvs den länkarm fjädringen sitter i. Detta för att avlasta spindeleden så att eventuellt glapp kan hittas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mina bilar har dem alltid lyft i hjulupphängningen eller dess subframe. Föredömligt sätt alla gånger. Det har aldrig varit ett bekymmer. Där emot en däckverkstad är ju alltid vilda western.mati skrev:kler skrev:Hur ska den lyftas?
Exakt vad jag också uppleverJomol3 skrev:Vi lyfter in tyngdbärande länkarm. Dvs den länkarm fjädringen sitter i. Detta för att avlasta spindeleden så att eventuellt glapp kan hittas.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Sluta omedelbart. Bilen får endast lyftas i sina lyftpunkter.Jomol3 skrev:Vi lyfter in tyngdbärande länkarm. Dvs den länkarm fjädringen sitter i. Detta för att avlasta spindeleden så att eventuellt glapp kan hittas.
Gäller för övrigt även bilar av andra märken.
Det finns ingen garanti att tyngdbärande länkarm är konstruerad för att lyfta bilen i. Det är stor skillnad på belstningen som blir från ett hjul jämfört med om du trycker på den underifrån.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det är en bil med elmotor inget rymdskepp. Dom klarar av att kolla spindelleder o hjullager på Tesla precis som en Trabant eller valfri nyare bil med luftfjädring om det är det ni är rädda för? Sedan lyfter man inte i batteriet, bränsletanken,gasbehållarna eller mitt i golvet på heller, men det vet dom
Vettefan om alla vetjjmaskin skrev:Det är en bil med elmotor inget rymdskepp. Dom klarar av att kolla spindelleder o hjullager på Tesla precis som en Trabant eller valfri nyare bil med luftfjädring om det är det ni är rädda för? Sedan lyfter man inte i batteriet, bränsletanken,gasbehållarna eller mitt i golvet på heller, men det vet dom
Besiktningen fick laga min x5 efter felaktig placering av lyftanordning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se