Bilprovningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Bilprovningen

Inlägg av MangeT »

Bara en fråga av intresse. Hur lyfter bilprovningen bilen när de ska kika under den? Lyfter de på rätt ställen? Borde väl vara några som har besiktigat sin model S nu? Är väl från bilen blivit 3 år som den ska besiktigas första gången?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Bilprovningen

Inlägg av e5m1r »

De vill gärna lyfta mitt på balken fram gäller att säga till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tack för svar! Detta forum är sjukt, alltså sjukt bra :!: Tog inte många sekunder att få första svaret. ;)
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Bilprovningen lyfter väl bilen stående på hjulen - man kör ju upp på en lyft när man kör in i hallen? Eller jag glömt något väsentligt här trots att jag besiktar Octavian årligen numera...? :-)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

StefL skrev:
Bilprovningen lyfter väl bilen stående på hjulen - man kör ju upp på en lyft när man kör in i hallen? Eller jag glömt något väsentligt här trots att jag besiktar Octavian årligen numera...? :-)
Jo det stämmer. Men sen för att kolla glapp i hjullager och annat så måste hjulen hänga fritt så dom har en typ domkraft fram och bak på liften också.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

e5m1r skrev:
Hur ska den lyftas?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kler skrev:
Hur ska den lyftas?
lyfta tesla.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

zeb skrev:
StefL skrev:
Jo det stämmer. Men sen för att kolla glapp i hjullager och annat så måste hjulen hänga fritt så dom har en typ domkraft fram och bak på liften också.
Minnet är kort...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
kler skrev:
Hur ska den lyftas?
lyfta tesla.png
Är dessa ställen ordentligt utmärkta under bilen? Färgade eller annat lätt sett?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, men de skiljer sig rätt tydligt mot resten av kanten, så vet man att man letar efter lyftpunkter så missar man dem inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

e5m1r skrev:
Det är inga problem att lyfta bilen i fram och bakvagnen precis som man gör med andra bilar. Det som är känsligt är att lyfta på fel ställe i bottenplattan dvs sätta domkraften i batteriet.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Jomol3

Inlägg av Jomol3 »

Vi lyfter in tyngdbärande länkarm. Dvs den länkarm fjädringen sitter i. Detta för att avlasta spindeleden så att eventuellt glapp kan hittas.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
18650

Inlägg av 18650 »

mati skrev:
kler skrev:
Hur ska den lyftas?
lyfta tesla.png
Mina bilar har dem alltid lyft i hjulupphängningen eller dess subframe. Föredömligt sätt alla gånger. Det har aldrig varit ett bekymmer. Där emot en däckverkstad är ju alltid vilda western.
Jomol3 skrev:
Vi lyfter in tyngdbärande länkarm. Dvs den länkarm fjädringen sitter i. Detta för att avlasta spindeleden så att eventuellt glapp kan hittas.

Exakt vad jag också upplever :)
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jomol3 skrev:

Sluta omedelbart. Bilen får endast lyftas i sina lyftpunkter.
Gäller för övrigt även bilar av andra märken.
Det finns ingen garanti att tyngdbärande länkarm är konstruerad för att lyfta bilen i. Det är stor skillnad på belstningen som blir från ett hjul jämfört med om du trycker på den underifrån.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Det är en bil med elmotor inget rymdskepp. Dom klarar av att kolla spindelleder o hjullager på Tesla precis som en Trabant eller valfri nyare bil med luftfjädring om det är det ni är rädda för? Sedan lyfter man inte i batteriet, bränsletanken,gasbehållarna eller mitt i golvet på heller, men det vet dom
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

jjmaskin skrev:
Det är en bil med elmotor inget rymdskepp. Dom klarar av att kolla spindelleder o hjullager på Tesla precis som en Trabant eller valfri nyare bil med luftfjädring om det är det ni är rädda för? Sedan lyfter man inte i batteriet, bränsletanken,gasbehållarna eller mitt i golvet på heller, men det vet dom
Vettefan om alla vet
Besiktningen fick laga min x5 efter felaktig placering av lyftanordning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar