Model s - uppgång i pris, sälja bilen till leasingbolaget

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Model s - uppgång i pris, sälja bilen till leasingbolage

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Man får inte sälja något till ett leasingbolag för att sedan leasa det själv. Kollade detta för några år sedan och fick avslag direkt från alla jag frågade.
Mm kan såklart Komma undan om man kör via en en bilfirma, men oavsett hur man gör så är det ju bara meningslöst.
Det får man verkligen göra. Det kallas “sale and leaseback” och är ganska vanligt. De här hjälper dig gladeligen utan att du behöver gå via en bilfirma: https://www.alphabet.com/sv-se/sale-and-leaseback
Kollade med 3 olika leasingbolag för nått år sedan och fick svaret från alla att detta inte var ok för dom i alla fall.
Dom skriver dessutom " tar över finansiering och hantering av befintlig fordonsflotta från nuvarnade leasegivare". Jag misstänker att det är skillnad om du köper bilen själv och vill sälja den vidare till leasingbolag.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

apkungen skrev:
Hej

Min kollega har beställt en model s. Han beställde den i oktober men han har ännu inte fixat något leasingbolag. Bilen har gått upp i värde från typ 750k till 890k plus att man idag inte får obegränsad SuC. Nu när han väljer leasingföretag vill han sälja det till leasingbolaget för det nya priset. Han vill att de ska betala fakturan från Tesla och själv skicka en faktura på 140k och sen leasa bilen på det nya värdet. Han har räknat ut att han skulle tjäna bra många tusen över de tre åren och eftersom det nya priset är marknadsvärde så kan det ju inte klassas som något skattefusk. Men de leasingföretag som han hört av sig till vill inte ta i frågan eller förstår den inte. Vad rekommenderar ni?

P.s. om nån vill köpa en ny vit s60 med soltak och obegränsad SuC för 820k och leverans om nån vecka eller två så kan ni pma mig hehe. Han kan tänka sig o sälja den privat.
Jag tror att dollarkursen faller och därmed priset. Då slipper din kollega fundera :) .
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
apkungen skrev:
Anitingen så går han via en bilfirma som köper den direkt alltså eller så tar han den privat och då blir den momssmittad men han tjänar på det ändå.
Men nu får du väl ge dig. Presentera gärna hur du räknat för att komma fram till den slutsatsen. Det enda sättet det är möjligt är om någon (med största sannolikhet arbetsgivaren) går med på att ta motsvarande förlust i och med siffertrixandet.
Haha Jag kan hålla med om att det var rätt drygt sagt. Men så här då:
Antingen säljer han bilen nu och gör 112k och betalar på detta en skatt på 30 procent över 50 kkr. Och så blir leasingen lite dyrare men han får ändå ut 70kkr i visst. Eller så får företaget köpa ut bilen och sen sälja den till ett högre värde på 70kkr och ge honom lön, dvs arbets givar avg på 31 procent och sen 50 procent skatt på detta. Samma vinst före skatt men helt olika pengar efteråt.

I realiteten:
Allt handlar om att bilen har gått upp i värde och han vill ja en del av det. Leasingbolaget räknar på ett visst restvärde (50 procent typ) och det går inte att köpa ut den sen på detta sätt. Därför spelar inte restvärdet nån roll.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Anitingen så går han via en bilfirma som köper den direkt alltså eller så tar han den privat och då blir den momssmittad men han tjänar på det ändå.
Men nu får du väl ge dig. Presentera gärna hur du räknat för att komma fram till den slutsatsen. Det enda sättet det är möjligt är om någon (med största sannolikhet arbetsgivaren) går med på att ta motsvarande förlust i och med siffertrixandet.
Antingen säljer han bilen nu och gör 112k och betalar på detta en skatt på 30 procent över 50 kkr. Och så blir leasingen lite dyrare men han får ändå ut 70kkr i visst. Eller så får företaget köpa ut bilen och sen sälja den till ett högre värde på 70kkr och ge honom lön, dvs arbets givar avg på 31 procent och sen 50 procent skatt på detta. Samma vinst före skatt men helt olika pengar efteråt.

I realiteten:
Allt handlar om att bilen har gått upp i värde och han vill ja en del av det. Leasingbolaget räknar på ett visst restvärde (50 procent typ) och det går inte att köpa ut den sen på detta sätt. Därför spelar inte restvärdet nån roll.
Men avgiften som leasingbolaget tar kommer väll sättas efter vad leasingbolaget tror restvärdet kommer vara? Om bilen är värd noll kronor efter tre år så kommer leasingbolaget vilja ha in hela kostnaden för bilen under de tre åren eller tror du de kommer gå med på att gå med förlust?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:

I realiteten:
Det finns inget sätt att få ut 70k efter skatt av 112k i ett bolag.

Men jag tror jag förstår. Det handlar om operativ leasing där leasingbolaget alltså tar all vinst ifall bilen visar sig vara mer värd än beräknat när den ska avyttras. Vilket den kanske kan tänkas bli eftersom motsvarande nya bil nu har gått upp i pris. Ja, då kan han få en billigare deal genom att förhandla om villkoren i leasingen, men jag förstår inte varför han tänker sig att det är vettigt att gå omvägen via att köpa och sälja bilen i ett jättekrångligt upplägg. Allt som behöver göras är att leasingbolaget köper bilen som planerat men går med på att justera upp restvärdet eftersom nybilspriset har gått upp. Men jag kan faktiskt inte riktigt se varför de skulle gå med på det. Särskilt inte om avtalet redan är ingånget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jonatan W

Inlägg av Jonatan W »

Letar efter en bil, kom med lite mer specar om den....
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jonatan W skrev:
Jag tror du missförstått tråden. Den handlar inte om en bil som är till salu.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:

I realiteten:
Du slänger dig med uttryck och siffror om inte alls stämmer eller hänger ihop.

Om en bilfirma ska hjälpa till så lär dom vilja vara på det säkra med att "fifflaren" sköter sina papper. Om dom ska betala ut provision för att någon förmedlat en bra bilaffär (vilket det blir i praktiken) så är det mot en faktura eller löneutbetalning. I inget av fallen så blir det 70k i nettopengar kvar.

Att du nämner att leasingbolaget räknar på ett visst restvärde talar för att det rör sig om finansiell leasing. Vid operationell leasing är det helt ointressant i diskussion mot slutkund.

Vid finnansiell leasing så MÅSTE du köpa ut bilen efter leasingtiden. Det låter även som er arbetsgivare har som policy att anställda inte får köpa ut bilarna privat. Förnuftigt/försiktigt av dom, eftersom det alltid måste ske till marknadsvärde vilket sällan matchar restvärdet. Om det vid en revision uppdagas att någon köpt ut en bil för billigt så åker företaget dit på att betala sociala avgifter på "förmånen" och den anställde sköntaxeras.

Restvärdet spelar roll för den som står för finansieringen. I det här fallet företaget.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hela grejen är iaf att bilen har gått upp 140k. Och 112k före moms. Det kan han antingen få lov att ta som lön efter arbetsgivaravg. Och 50 procent skatt eller ta som vinst och bara behöva skatta 30 procent på det som går över 50k.

Vi har en kollega på jobbet som har en bilfirma vid sidan av. Han kan nog hjälpa för en billig peng.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

apkungen skrev:
Hela grejen är iaf att bilen har gått upp 140k. Och 112k före moms. Det kan han antingen få lov att ta som lön efter arbetsgivaravg. Och 50 procent skatt eller ta som vinst och bara behöva skatta 30 procent på det som går över 50k.

Vi har en kollega på jobbet som har en bilfirma vid sidan av. Han kan nog hjälpa för en billig peng.
Framgår fortfarande inte om han äger firman eller om arbetsgivaren sagt att det är OK att han skulle ta del av eventuellt ökat värde.

Spontant känns de som nån är inne och trollar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Jonatan W skrev:
Jag tror du missförstått tråden. Den handlar inte om en bil som är till salu.
Ok! Jag tar två. :?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:

Det är fullkomligt skitsamma om bilens hypotetiska nypris gått upp. Det är fiktiva pengar. Det enda som spelar någon roll är ifall priset man får när bilen säljs efter leasingen är över, och det vet ju ingen med säkerhet idag, det är ren spekulation. Du svarade aldrig på om det gäller finansiell eller operationell leasing.

Och det där med “ta det som vinst och skatta 30% på det som går över 50k” låter som hittepå. Det finns inget sätt att få ut privata pengar ur ett bolag som stämmer med det.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Varför blir du så upprörd? Jag tror att det är operationell leasing. De kör med ett fixt restvärde som ligger på typ 50 procent. Men även om han skulle få det högre restvärdet baserat på nuvarande nypris så blir det billigare för honom om han först "säljer" bilen till det högre priset och sen leasar det från den.

Planen nu är att han ska låta en bilfirma köpa bilen från tesla och sälja den för nuvarande nypris till vår leasingfirma och så fakturerar min kollega bilfirman för mellanskillnaden minus några tusen som bilfirman vill ha.

30 procent över 50k gäller generellt för försäljning av saker. Står bl a på blocket :
https://www.blocket.se/security/skatteregler.htm?ca=11
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

janni skrev:
apkungen skrev:

Framgår fortfarande inte om han äger firman eller om arbetsgivaren sagt att det är OK att han skulle ta del av eventuellt ökat värde.

Det är ju inte så att det här är mitt första inlägg. Varför skulle jag vara inne och trolla helt plötsligt för. Jag är helt seriös och jag tror på detta, min kollega tror på detta och vi båda har räknat mycket på det. Jag kommer in här och ber om praktiska råd för att utföra detta och blir ifrågasatt av massor med personer på ett ganska otrevligt sätt och nedlåtande kommentarer om att "lämna detta till någon som kan" osv. Tycker att det är riktigt tråkigt och har kanske blivit lite otrevlig tillbaka vilket jag bett om ursäkt för.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jonatan W skrev:
Om du köper den privat så säljer han den för 820kkr. Det är en:
Model s 60
Hårdvara för Ap 2 (alltså inte betalad för)
Soltak
Gratis SuC
Vit (ej metsllic)
Tygsäten
Facelift

Thats it. Han har alltså inte fått den än. Den kommer om en vecka och du får en helt ny bil med SuC för typ 50k billigare än nypris idag.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

apkungen skrev:
janni skrev:
apkungen skrev:

Det är ju inte så att det här är mitt första inlägg. Varför skulle jag vara inne och trolla helt plötsligt för. Jag är helt seriös och jag tror på detta, min kollega tror på detta och vi båda har räknat mycket på det. Jag kommer in här och ber om praktiska råd för att utföra detta och blir ifrågasatt av massor med personer på ett ganska otrevligt sätt och nedlåtande kommentarer om att "lämna detta till någon som kan" osv. Tycker att det är riktigt tråkigt och har kanske blivit lite otrevlig tillbaka vilket jag bett om ursäkt för.
Man får ju skilja på om man köper privat eller har den som förmånsbil.
Om han köper den privat är det fritt fram för honom att sälja den till vilket pris som helst och behålla eventuell vinst.
Om det är en förmåns/tjänstebil så är det företaget som köper bilen (eller rent tekniskt leasingbolaget), att då tycka att man ska få mellanskillnaden på det leasingbolaget betalar för bilen och vad den skulle kosta idag är inte rimligt, och om någon skulle få mellanskilnaden skulle det vara företaget eftersom de kommer sitta med utgifterna. Dessutom skulle det hela göra att företagets kostnader och risk för bilen ökar. Enkelt sett vill han ha kakan men någan annan får betala för den.
50% i restvärde är rätt normalt att man räknar med på 3 år, och det finns inget som hindrar att man fortsätter att leasa den efter 3år, eller löser den tidigare.

Svårt att hitta ett jämförtbart exempel, enda i närheten jag kan komma på är att jag köper en bostadsrätt 2 år innan den var klar och när det är dags för inflyttning så har den gått upp en miljon i värde. Ska jag då få mellanskillnaden av banken?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Varför blir du så upprörd? Jag tror att det är operationell leasing. De kör med ett fixt restvärde som ligger på typ 50 procent. Men även om han skulle få det högre restvärdet baserat på nuvarande nypris så blir det billigare för honom om han först "säljer" bilen till det högre priset och sen leasar det från den.

Planen nu är att han ska låta en bilfirma köpa bilen från tesla och sälja den för nuvarande nypris till vår leasingfirma och så fakturerar min kollega bilfirman för mellanskillnaden minus några tusen som bilfirman vill ha.

30 procent över 50k gäller generellt för försäljning av saker. Står bl a på blocket :
Jag måste ändå ifråga sätta detta, mest för att jag själv inte förstår hur det ska gå till.
Om bilfirma köper bilen och säljer den vidare till leasingbolaget så har dom gjort en vinst på 140 tkr inkl moms. Sedan ska arbetsgivaren fakturera bilfirman typ 135 tkr inkl moms och då finns det 108 tkr exkl moms "över" hos arbetsgivaren. Men för att den anställde ska få ut dessa pengar så måste ju arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift och personen inkomstskatt, det går väl inte att komma undan? Det du hänvisar till på blocket är väl BARA om man som privatperson köper och säljer saker?
Gör ni så här så får han ju ändå ut ca 40 tkr efter skatterna. Det ska då täcka det ökade löneavdraget som den högre leasingkostnaden ger + ge en vinst. I det här fallet räcker det till att täcka 3.000 kr/mån högre kostnad för arbetsgivaren, 108/36.
Men den högre kostnaden borde ju vara 140 tkr (så mycket mer som leasingbolaget fått betala) / 36 *0,9 (- 1/2 momsen) = 3.500 kr.

Ledsen men jag får inte ihop det.

Vilken siffra är det som jag har fel på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Sådant här kan jag reta mig länge på, inte på dig utan att jag inte får ihop siffrorna. :x
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:

Jag är inte alls upprörd.

Okay, så upplägget bygger egentligen i grund och botten på att gå en jätteomväg för att få leasingbolaget att sätta ett högre restvärde. Är det inte lättare att bara förhandla med dem kring restvärdet då? Om de inte går med på det, varför skulle de gå med på att betala fullt nypris för en bil som redan är inregistrerad och därmed i praktiken begagnad? Det hela bygger ju dessutom på det lite tveksamma antagandet att en uppgång i nypriserna automatiskt följs av motsvarande 50%-iga uppgång i begagnatpriserna.

30% över 50k gäller när man säljer saker privat. Vad vi diskuterat i den här tråden, vad jag kan se, har varit att fakturera in pengar till ett företag, och då är det helt andra regler. Men visst, den sortens beskattning skulle han kunna få om han först köpte ut bilen privat och sen sålde den vidare till leasingbolaget själv. Men då blir bilen som sagt momssmittad vilket innebär en kostnad på åtminstone 50k i extra moms för företaget. Mycket skrik för lite ull, sa gumman som klippte grisen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det finns inte en chans i ... att ett leasingbolag skulle gå med på 50% restvärde vid operationel leasing utan RVG.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Han har ju beställt bilen. Än så länge är den hans rent tekniskt. Han låter bilfirma köpa bilen och sälja den vidare till leasingbolaget. Då har bilfirma gjort en vinst och min kollega, som privatperson, fakturerar bilfirma. En privatperson kan fakturera någon, det är inget nytt. Efter detta, när leasingbolaget har köpt bilen då upprättar man en leasing och blandar in företaget vi jobbar på.

Jag ska visa med en rejäl uträkning sen att det blir billigare att göra på detta sätt även om vi skulle få leasingbolaget att räkna på samma restvärde baserat på det nya höga priset. Igen, det handlar om hur mycket skatt men betalar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Han har ju beställt bilen. Än så länge är den hans rent tekniskt. Han låter bilfirma köpa bilen och sälja den vidare till leasingbolaget. Då har bilfirma gjort en vinst och min kollega, som privatperson, fakturerar bilfirma. En privatperson kan fakturera någon, det är inget nytt. Efter detta, när leasingbolaget har köpt bilen då upprättar man en leasing och blandar in företaget vi jobbar på.

Jag ska visa med en rejäl uträkning sen att det blir billigare att göra på detta sätt även om vi skulle få leasingbolaget att räkna på samma restvärde baserat på det nya höga priset. Igen, det handlar om hur mycket skatt men betalar.
Om en privatperson som inte har F-skattsedel fakturerar någon så blir den fakturerade tvungen att betala in preliminärskatt och arbetsgivaravgifter på beloppet, och dessutom redovisa kontrolluppgift på det. Dvs du får hantera det som en arbetsinkomst.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
apkungen skrev:

Om en privatperson som inte har F-skattsedel fakturerar någon så blir den fakturerade tvungen att betala in preliminärskatt och arbetsgivaravgifter på beloppet, och dessutom redovisa kontrolluppgift på det. Dvs du får hantera det som en arbetsinkomst.
Måste hålla med om att om det var möjligt att som privatperson fakturera ett företag för en tjänst och på så sätt betala mindre skatt så skulle väl många göra så och jag har aldrig hört talas om någon som gjort på det viset. Det här säger jag utan att vara extremt duktig på skatteregler utan bara mer på magkänsla. Men det är ganska kul att läsa allas åsikter här :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag menar är det är en vinst på bilen som han fakturerar, dvs att det inte är nån tjänst utan en vara han säljer.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Jag menar är det är en vinst på bilen som han fakturerar, DVD att det inte är nån tjänst utan en vara han säljer.
Fast han säljer ju ingen vara. Ingen vara har bytt ägare mellan honom och bilfirman. Skatteverket skulle hugga på det upplägget direkt. Finns inte en chans i världen att det är okay att göra så. Bilfirman skulle vara tvungna, enligt lag, att betala arbetsgivaravgifter och preliminärskatt.
Skriv svar