Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Moderator: Redaktion
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det verkar ju finnas verkstadsalternativ i Danmark till betydligt lägre pris. När kommer första "tredjeparts"-verkstaden i Sverige?
http://www.autoskadestuen.dk/service-af-din-tesla/
http://www.autoskadestuen.dk/service-af-din-tesla/
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det kommer snart någon som hackar elen i parkeringbromsoken, många exempel på det finns på tuben som visar hur man kortsluter Audi/VW:s system. Då kan man meka Tesla i hemma i garaget.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Är det så att de "nya" bromsar som vi trodde var försämring är en förbättring ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Tack, uppskattar alla goda ideer och billiga lösningar på att byta P-bromsoket och köpa billiga delar men vill föra tillbaka diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att P-bromsen går sönder efter 18 månader och att biltillverkaren inte tar ansvar för detta eller ens att det är en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada?
Min skaderegleraren på Protector är mycket tveksam till att det inte är ett fabrikationsfel, detta i synnerhet när Tesla rekommenderar att man byter på båda sidorna. Då är det något skumt med bromsoken när bilen levererades och en bil i miljonklassen ska inte ha detta felet efter 18 månader, oavsett körsträcka.
Man kan tycka att p-bromsen är en komponent av mindre betydelse men när den inte fungerar på en Tesla kan man inte lämna bilen utan att den rullar fritt (man kan inte lämna bilen med 1ans växel ilagd som en konventionell bil).
En uppenbar säkerhetsdetalj och vilken biltillverkare som helst skulle se mycket allvarligt på detta och återkalla berörda bilar för åtgärd, dock inte Tesla som normalt håller säkerheten högt.
Både servicechefen i Gbg och Sthlm vägrar att inse säkerhetsproblematiken och anser att detta är något som ägaren ska stå för.
Varför tar inte maskinskadeförsäkringen detta då? Enligt Protector ingår inte bromsdetaljer, jo förstås ABS ingår, men att kunna lämna bilen utan att den rullar ingår inte. På frågan vad som ingår i maskinförsäkringen trodde jag att de skojade när de sa... grenrör, katalysator, bränslesystem! Är detta ett försäkringsbolag för Teslaägare? Till Protectors försvar får jag dock säga att de kontaktade Tesla för att få dem att besinna sig och inse att de har bekymmer med parkeringsbromsarna och att det är ett tillverkaransvar.
Jag är jättenöjd med bilen i övrig men fruktansvärt besviken, Tesla vill ha 21.200 kr för att jag ska kunna använda och lämna bilen på ett säkert sätt efter 18 månaders normal användning.
Vad säger ni på forumet?
Är det rimligt att P-bromsen går sönder efter 18 månader och att biltillverkaren inte tar ansvar för detta eller ens att det är en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada?
Min skaderegleraren på Protector är mycket tveksam till att det inte är ett fabrikationsfel, detta i synnerhet när Tesla rekommenderar att man byter på båda sidorna. Då är det något skumt med bromsoken när bilen levererades och en bil i miljonklassen ska inte ha detta felet efter 18 månader, oavsett körsträcka.
Man kan tycka att p-bromsen är en komponent av mindre betydelse men när den inte fungerar på en Tesla kan man inte lämna bilen utan att den rullar fritt (man kan inte lämna bilen med 1ans växel ilagd som en konventionell bil).
En uppenbar säkerhetsdetalj och vilken biltillverkare som helst skulle se mycket allvarligt på detta och återkalla berörda bilar för åtgärd, dock inte Tesla som normalt håller säkerheten högt.
Både servicechefen i Gbg och Sthlm vägrar att inse säkerhetsproblematiken och anser att detta är något som ägaren ska stå för.
Varför tar inte maskinskadeförsäkringen detta då? Enligt Protector ingår inte bromsdetaljer, jo förstås ABS ingår, men att kunna lämna bilen utan att den rullar ingår inte. På frågan vad som ingår i maskinförsäkringen trodde jag att de skojade när de sa... grenrör, katalysator, bränslesystem! Är detta ett försäkringsbolag för Teslaägare? Till Protectors försvar får jag dock säga att de kontaktade Tesla för att få dem att besinna sig och inse att de har bekymmer med parkeringsbromsarna och att det är ett tillverkaransvar.
Jag är jättenöjd med bilen i övrig men fruktansvärt besviken, Tesla vill ha 21.200 kr för att jag ska kunna använda och lämna bilen på ett säkert sätt efter 18 månaders normal användning.
Vad säger ni på forumet?
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Låter som om man borde hoppa på det utökade serviceavtalet 

- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
21000 är ju hutlöst dyrt. skulle aldrig byta bägge sidorna förrän det är helt nödvändigt. Tesla bör stå för kalaset om man rekommenderar utbyte i förebyggande syfte även på den ännu friska sidan. Det innebär ju att man säger rakt ut att det är så dålig kvalitet på dessa delar att den andra också kommer att gå sönder snart. Jag kan inte se annat än att det är en svaghet i konstruktionen i en viktig säkerhetsdetalj.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är rätt mycket man tycker inte hör hemma på en bil i miljonklassen, dock var en av faktorerna som gjorde att man tog steget (då de inte finns andra elbilar i klassen) att man fått intrycket av att servicen generellt var mycket bra.JoakimG skrev:Tack, uppskattar alla goda ideer och billiga lösningar på att byta P-bromsoket och köpa billiga delar men vill föra tillbaka diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att P-bromsen går sönder efter 18 månader och att biltillverkaren inte tar ansvar för detta eller ens att det är en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada?
Min skaderegleraren på Protector är mycket tveksam till att det inte är ett fabrikationsfel, detta i synnerhet när Tesla rekommenderar att man byter på båda sidorna. Då är det något skumt med bromsoken när bilen levererades och en bil i miljonklassen ska inte ha detta felet efter 18 månader, oavsett körsträcka.
Man kan tycka att p-bromsen är en komponent av mindre betydelse men när den inte fungerar på en Tesla kan man inte lämna bilen utan att den rullar fritt (man kan inte lämna bilen med 1ans växel ilagd som en konventionell bil).
En uppenbar säkerhetsdetalj och vilken biltillverkare som helst skulle se mycket allvarligt på detta och återkalla berörda bilar för åtgärd, dock inte Tesla som normalt håller säkerheten högt.
Både servicechefen i Gbg och Sthlm vägrar att inse säkerhetsproblematiken och anser att detta är något som ägaren ska stå för.
Varför tar inte maskinskadeförsäkringen detta då? Enligt Protector ingår inte bromsdetaljer, jo förstås ABS ingår, men att kunna lämna bilen utan att den rullar ingår inte. På frågan vad som ingår i maskinförsäkringen trodde jag att de skojade när de sa... grenrör, katalysator, bränslesystem! Är detta ett försäkringsbolag för Teslaägare? Till Protectors försvar får jag dock säga att de kontaktade Tesla för att få dem att besinna sig och inse att de har bekymmer med parkeringsbromsarna och att det är ett tillverkaransvar.
Jag är jättenöjd med bilen i övrig men fruktansvärt besviken, Tesla vill ha 21.200 kr för att jag ska kunna använda och lämna bilen på ett säkert sätt efter 18 månaders normal användning.
Vad säger ni på forumet?
I detta fall tror jag att andra premium märken skulle stått för reparationen, iaf efter mina erfarenheter med Audi.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Efter 4 år och 10.000 mil i min Prius gick ett framhjuls lager. Fast garantin gått ut lagade Toyota detta utan kostnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Håller med dig till fullo att Tesla absolut borde ta på sig det här, det är inte ens i närheten av OK efter så pass kort tid (milen spelar mindre roll här tycker jag)...JoakimG skrev:Tack, uppskattar alla goda ideer och billiga lösningar på att byta P-bromsoket och köpa billiga delar men vill föra tillbaka diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att P-bromsen går sönder efter 18 månader och att biltillverkaren inte tar ansvar för detta eller ens att det är en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada?
Min skaderegleraren på Protector är mycket tveksam till att det inte är ett fabrikationsfel, detta i synnerhet när Tesla rekommenderar att man byter på båda sidorna. Då är det något skumt med bromsoken när bilen levererades och en bil i miljonklassen ska inte ha detta felet efter 18 månader, oavsett körsträcka.
Man kan tycka att p-bromsen är en komponent av mindre betydelse men när den inte fungerar på en Tesla kan man inte lämna bilen utan att den rullar fritt (man kan inte lämna bilen med 1ans växel ilagd som en konventionell bil).
En uppenbar säkerhetsdetalj och vilken biltillverkare som helst skulle se mycket allvarligt på detta och återkalla berörda bilar för åtgärd, dock inte Tesla som normalt håller säkerheten högt.
Både servicechefen i Gbg och Sthlm vägrar att inse säkerhetsproblematiken och anser att detta är något som ägaren ska stå för.
Varför tar inte maskinskadeförsäkringen detta då? Enligt Protector ingår inte bromsdetaljer, jo förstås ABS ingår, men att kunna lämna bilen utan att den rullar ingår inte. På frågan vad som ingår i maskinförsäkringen trodde jag att de skojade när de sa... grenrör, katalysator, bränslesystem! Är detta ett försäkringsbolag för Teslaägare? Till Protectors försvar får jag dock säga att de kontaktade Tesla för att få dem att besinna sig och inse att de har bekymmer med parkeringsbromsarna och att det är ett tillverkaransvar.
Jag är jättenöjd med bilen i övrig men fruktansvärt besviken, Tesla vill ha 21.200 kr för att jag ska kunna använda och lämna bilen på ett säkert sätt efter 18 månaders normal användning.
Vad säger ni på forumet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Håller med helt, klart Tesla ska stå för detta. Hade detta varit Volvo (de märke jag har mest erfarenhet av) så är jag nästan 100% på att de skulle byta utan kostnad eller möjligen ta betalt för typ broms beläggen eller någon annan slitage detalj.JoakimG skrev:Tack, uppskattar alla goda ideer och billiga lösningar på att byta P-bromsoket och köpa billiga delar men vill föra tillbaka diskussionen till kärnfrågan.
Är det rimligt att P-bromsen går sönder efter 18 månader och att biltillverkaren inte tar ansvar för detta eller ens att det är en av försäkringsbolaget ersättningsbar skada?
Min skaderegleraren på Protector är mycket tveksam till att det inte är ett fabrikationsfel, detta i synnerhet när Tesla rekommenderar att man byter på båda sidorna. Då är det något skumt med bromsoken när bilen levererades och en bil i miljonklassen ska inte ha detta felet efter 18 månader, oavsett körsträcka.
Man kan tycka att p-bromsen är en komponent av mindre betydelse men när den inte fungerar på en Tesla kan man inte lämna bilen utan att den rullar fritt (man kan inte lämna bilen med 1ans växel ilagd som en konventionell bil).
En uppenbar säkerhetsdetalj och vilken biltillverkare som helst skulle se mycket allvarligt på detta och återkalla berörda bilar för åtgärd, dock inte Tesla som normalt håller säkerheten högt.
Både servicechefen i Gbg och Sthlm vägrar att inse säkerhetsproblematiken och anser att detta är något som ägaren ska stå för.
Varför tar inte maskinskadeförsäkringen detta då? Enligt Protector ingår inte bromsdetaljer, jo förstås ABS ingår, men att kunna lämna bilen utan att den rullar ingår inte. På frågan vad som ingår i maskinförsäkringen trodde jag att de skojade när de sa... grenrör, katalysator, bränslesystem! Är detta ett försäkringsbolag för Teslaägare? Till Protectors försvar får jag dock säga att de kontaktade Tesla för att få dem att besinna sig och inse att de har bekymmer med parkeringsbromsarna och att det är ett tillverkaransvar.
Jag är jättenöjd med bilen i övrig men fruktansvärt besviken, Tesla vill ha 21.200 kr för att jag ska kunna använda och lämna bilen på ett säkert sätt efter 18 månaders normal användning.
Vad säger ni på forumet?
De är historier som denna som gör att jag ibland funderar på om man verkligen ska ha en Tesla, tyvärr så finns de ju inte så många andra alternativ för mig om jag vill ha en elbil under de närmsta åren.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag har haft liknande diskussioner med Mitsubish och VW då det varit INOM garantiperioden, och dom har nekat laga saker. VW tog priset med min Lupo. Det var någon läcka i någon ventil i bromsservot, så bromsarna kröp på sakta sakta. Man märkte det först på att momentanförbrukningen kröp uppåt, efter ett tag så började bilen gå tungt och efter ytterligare ett tag så började det ryka...chaffis75 skrev:Håller med helt, klart Tesla ska stå för detta. Hade detta varit Volvo (de märke jag har mest erfarenhet av) så är jag nästan 100% på att de skulle byta utan kostnad eller möjligen ta betalt för typ broms beläggen eller någon annan slitage detalj.
De är historier som denna som gör att jag ibland funderar på om man verkligen ska ha en Tesla, tyvärr så finns de ju inte så många andra alternativ för mig om jag vill ha en elbil under de närmsta åren.
Bilen lämnades in där den köptes, men dom kunde inte reproducera felet och tyckte att bilen var felfri. Efter ett par vändor så fick jag fatt på verkmästaren och ifrågasatte varför dom inte bytte det som skulle kunna orsaka detta. Då fick jag en utskällning att dom minsan inte kunde byta saker godtyckligt bara för att jag ville ha nya bromsar på bilen. När jag lämnade in bilen första gången så hade den gått 79 mil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Men en läckande ventil i bromsservo fick du väl iaf till slut på garantin antar jag? Och därmed (indirekt) även nya belägg...dstr skrev:Jag har haft liknande diskussioner med Mitsubish och VW då det varit INOM garantiperioden, och dom har nekat laga saker. VW tog priset med min Lupo. Det var någon läcka i någon ventil i bromsservot, så bromsarna kröp på sakta sakta. Man märkte det först på att momentanförbrukningen kröp uppåt, efter ett tag så började bilen gå tungt och efter ytterligare ett tag så började det ryka...chaffis75 skrev:Håller med helt, klart Tesla ska stå för detta. Hade detta varit Volvo (de märke jag har mest erfarenhet av) så är jag nästan 100% på att de skulle byta utan kostnad eller möjligen ta betalt för typ broms beläggen eller någon annan slitage detalj.
De är historier som denna som gör att jag ibland funderar på om man verkligen ska ha en Tesla, tyvärr så finns de ju inte så många andra alternativ för mig om jag vill ha en elbil under de närmsta åren.
Bilen lämnades in där den köptes, men dom kunde inte reproducera felet och tyckte att bilen var felfri. Efter ett par vändor så fick jag fatt på verkmästaren och ifrågasatte varför dom inte bytte det som skulle kunna orsaka detta. Då fick jag en utskällning att dom minsan inte kunde byta saker godtyckligt bara för att jag ville ha nya bromsar på bilen. När jag lämnade in bilen första gången så hade den gått 79 mil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag har liknande VW erfarenheter, tyvärr... Aldrig mer VW!dstr skrev:chaffis75 skrev:Jag har haft liknande diskussioner med Mitsubish och VW då det varit INOM garantiperioden, och dom har nekat laga saker. VW tog priset med min Lupo. Det var någon läcka i någon ventil i bromsservot, så bromsarna kröp på sakta sakta. Man märkte det först på att momentanförbrukningen kröp uppåt, efter ett tag så började bilen gå tungt och efter ytterligare ett tag så började det ryka...
Bilen lämnades in där den köptes, men dom kunde inte reproducera felet och tyckte att bilen var felfri. Efter ett par vändor så fick jag fatt på verkmästaren och ifrågasatte varför dom inte bytte det som skulle kunna orsaka detta. Då fick jag en utskällning att dom minsan inte kunde byta saker godtyckligt bara för att jag ville ha nya bromsar på bilen. När jag lämnade in bilen första gången så hade den gått 79 mil.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
En annan "lupo-bekant" var och hämtade sin bil som varit på service. Frun betalar och han ögnar igenom serviceprotokollet. Där finns en kryssruta för reservhjul.Dansken skrev:Jag har liknande VW erfarenheter, tyvärr... Aldrig mer VW!dstr skrev:chaffis75 skrev:Jag har haft liknande diskussioner med Mitsubish och VW då det varit INOM garantiperioden, och dom har nekat laga saker. VW tog priset med min Lupo. Det var någon läcka i någon ventil i bromsservot, så bromsarna kröp på sakta sakta. Man märkte det först på att momentanförbrukningen kröp uppåt, efter ett tag så började bilen gå tungt och efter ytterligare ett tag så började det ryka...
Bilen lämnades in där den köptes, men dom kunde inte reproducera felet och tyckte att bilen var felfri. Efter ett par vändor så fick jag fatt på verkmästaren och ifrågasatte varför dom inte bytte det som skulle kunna orsaka detta. Då fick jag en utskällning att dom minsan inte kunde byta saker godtyckligt bara för att jag ville ha nya bromsar på bilen. När jag lämnade in bilen första gången så hade den gått 79 mil.
"Åhå, jag ser att ni kollat mönstret på reservhjulet..."
"Jajjamensan, här fuskar vi inte med något!"
"Spännande, 3L har inget reservhjul."
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
hände samma på min efter 10000 mil, Samtal till Tesla 9000kr för ett nytt ok, nej tack. Rev isär oket själv och hittade felet, en sketen fjäderbricka som hade gått sönder. Dit med en ny sen fungerade det igen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Ungefär som med min Nissan, vid service bockar dom i kontroll (och byte vid behov) av torkarblad, det lustiga var att jag hade bett dom byta eftersom dom var totalt slut och ändå bockade domdstr skrev:En annan "lupo-bekant" var och hämtade sin bil som varit på service. Frun betalar och han ögnar igenom serviceprotokollet. Där finns en kryssruta för reservhjul.Dansken skrev:Jag har liknande VW erfarenheter, tyvärr... Aldrig mer VW!dstr skrev:chaffis75 skrev:Jag har haft liknande diskussioner med Mitsubish och VW då det varit INOM garantiperioden, och dom har nekat laga saker. VW tog priset med min Lupo. Det var någon läcka i någon ventil i bromsservot, så bromsarna kröp på sakta sakta. Man märkte det först på att momentanförbrukningen kröp uppåt, efter ett tag så började bilen gå tungt och efter ytterligare ett tag så började det ryka...
Bilen lämnades in där den köptes, men dom kunde inte reproducera felet och tyckte att bilen var felfri. Efter ett par vändor så fick jag fatt på verkmästaren och ifrågasatte varför dom inte bytte det som skulle kunna orsaka detta. Då fick jag en utskällning att dom minsan inte kunde byta saker godtyckligt bara för att jag ville ha nya bromsar på bilen. När jag lämnade in bilen första gången så hade den gått 79 mil.
"Åhå, jag ser att ni kollat mönstret på reservhjulet..."
"Jajjamensan, här fuskar vi inte med något!"
"Spännande, 3L har inget reservhjul."
i rutan och bytte dessutom inte bladen, dvs dubbelfel

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det var parkeringsbromsen alltså? Var den så lätt att montera bort som jag tror? (eller måste man göra nåt väldigt speciellt för att kunna montera bort den?)lasse62 skrev:hände samma på min efter 10000 mil, Samtal till Tesla 9000kr för ett nytt ok, nej tack. Rev isär oket själv och hittade felet, en sketen fjäderbricka som hade gått sönder. Dit med en ny sen fungerade det igen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Mackan kanske kan fixa
https://www.blocket.se/lund/Krockad_TES ... ?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/lund/Krockad_TES ... ?ca=11&w=3
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Det är bara att ställa bilen i towing mode så att inte parkeringsbromsen aktiveras, sen är det bara att ta bort elanslutningen och skruva bort oket. Var dock försiktig om du river isär oket så att inte kolven far ur,då kan du få problem med gummidamasken.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Inger jo stort förtroende...Remuz skrev:Mackan kanske kan fixa
https://www.blocket.se/lund/Krockad_TES ... ?ca=11&w=3

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19931
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
OK va bra, då var det som vi "gissade" tidigare härlasse62 skrev:Det är bara att ställa bilen i towing mode så att inte parkeringsbromsen aktiveras, sen är det bara att ta bort elanslutningen och skruva bort oket. Var dock försiktig om du river isär oket så att inte kolven far ur,då kan du få problem med gummidamasken.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Sådana här inlägg är väldigt intressanta även för icke tesla ägare om man är i färd med att skaffa en Tesla.
man undrar ju om denna egentligen borde hamnat i ägardelen av forumet eller hur många liknande som diskuteras där.
För det som oftast talas tyst om är ju just kostnader för service och reparationer, även tillverkarens inställning till garantiåtgärder.
Jag iallafall som ser tillförlitighet som första premium kriteriet är intresserad av detta.
Sen ja, jag har fått bilden att Tesla är mer tillmötesgående än alla andra tillverkare för problem med bilarna.
man undrar ju om denna egentligen borde hamnat i ägardelen av forumet eller hur många liknande som diskuteras där.
För det som oftast talas tyst om är ju just kostnader för service och reparationer, även tillverkarens inställning till garantiåtgärder.
Jag iallafall som ser tillförlitighet som första premium kriteriet är intresserad av detta.
Sen ja, jag har fått bilden att Tesla är mer tillmötesgående än alla andra tillverkare för problem med bilarna.
MYLR-24
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Under garantitiden så verkar de vara väldigt tillmötesgående, sen är många problemen sådana att de kanske inte borde fått lämna fabriken utan att någon noterat dessa. Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner._TonyV skrev:Sådana här inlägg är väldigt intressanta även för icke tesla ägare om man är i färd med att skaffa en Tesla.
man undrar ju om denna egentligen borde hamnat i ägardelen av forumet eller hur många liknande som diskuteras där.
För det som oftast talas tyst om är ju just kostnader för service och reparationer, även tillverkarens inställning till garantiåtgärder.
Jag iallafall som ser tillförlitighet som första premium kriteriet är intresserad av detta.
Sen ja, jag har fått bilden att Tesla är mer tillmötesgående än alla andra tillverkare för problem med bilarna.
Vad som händer efter garantin är det intressanta.
Jag förutsätter att man kommer skruva upp kvalitetskraven på Model 3, tror inte vanliga Svenssons kommer acceptera att åka till SC lika ofta som vissa får göra.
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Jag tror faktiskt att du kan stryka ordet premium i din mening. Det finns nog inte många biltillverkare överhuvudtaget som skulle leverera bilar med Teslas byggkvalitet och dåliga passform.janni skrev:.... Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner.
Vad som händer efter garantin är det intressanta...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbromsen måste bytas efter 565 dagar
Helt klart så undrar hur många V70 som hade sålts innan bojkotten hade varit faktum. 18 papp för två ok... herregud det är samma ok som många andra monterar, Tesla utvecklar inte bromasar utan köper färdigt från hyllan enligt specifikation. Mycket i fordonsindustrin är hyllvaror.mati skrev:Jag tror faktiskt att du kan stryka ordet premium i din mening. Det finns nog inte många biltillverkare överhuvudtaget som skulle leverera bilar med Teslas byggkvalitet och dåliga passform.janni skrev:.... Känns som kvalitetskontrollen brister på många punkter samt att accepterad felmarginal är högre på många punkter emot vad andra premium tillverkare godkänner.
Vad som händer efter garantin är det intressanta...