Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Det som jag undrar över är den främre motorn. Om man nu skickade bilarna (när de var bakhjulsdrivna) i tre delar så borde man väl utifrån samma regler skicka dem i fyra delar när de blev tvåmotor-drivna... :? Annars kan väl någon nitisk tulltjänsteman hävda att bilen inte bara är delar utan delvis komplett och "nästan" körbar.
Ja hur är det med det där egentligen? Känns lite som gränsfall nu, eller så är det inte det ändå :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av helix »

Nu har min bil haft följande status i en vecka:
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA"

Hamnen ligger ju bara runt hörnet från Fremont så borde väl gå snabbt att transportera den dit? :D

Min bil byggdes efter fabriksstoppet i mitten av februari så kan ju alltid hoppas på att de har gjort någon förbättring på produktionslinan även för X/S. Vi får väl se hur det är med den saken :)
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Samma här. Gissar den har den statusen tills att den är lastat ombord på båten.

Men är verkligen hamnen nära Freemont? Freemont är väl i Kalifornien? Känns konstigt om man skeppar ut bilarna från västkusten, då ska dom jo runt hela Amerika, eller?
Själv trodde jag att dom transporterades till en hamn på östkusten, men jag har egentligen ingen koll...
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Nu har min bil haft följande status i en vecka:
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA"

Hamnen ligger ju bara runt hörnet från Fremont så borde väl gå snabbt att transportera den dit? :D

Min bil byggdes efter fabriksstoppet i mitten av februari så kan ju alltid hoppas på att de har gjort någon förbättring på produktionslinan även för X/S. Vi får väl se hur det är med den saken :)
Vad menar du med runt hörnet? Bilen ska först transporteras genom USA till östkusten innan de kan åka med en båt och sen avgår nog inte båtarna varje dag vilket leder till att den kan få vänta där ett tag i hamnen.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

vigge50 skrev:
Min bil byggdes efter fabriksstoppet i mitten av februari så kan ju alltid hoppas på att de har gjort någon förbättring på produktionslinan även för X/S. Vi får väl se hur det är med den saken :)
Vad menar du med runt hörnet? Bilen ska först transporteras genom USA till västkusten innan de kan åka med en båt och sen avgår nog inte båtarna varje dag vilket leder till att den kan få vänta där ett tag i hamnen.[/quote]
Skickas dom verkligen från västkusten? I så fall vilken väg, genom Panama?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Svenssons »

Dansken skrev:
Skickas dom verkligen från västkusten? I så fall vilken väg, genom Panama?
Vigge50 menade sannolikt östkusten när han skrev västkusten. Bilarna byggs i Fremont, Kalifornien. Lastas in i en container (kan ta någon veckan från det att bilen är färdigbyggd) och tar tåg eller annan landbaserad transport till hamn på syd eller östkusten, min Model X åkte från Houston. Från container i Fremont till hamn kan det ta runt 2-3 veckor beroende på väntetid m.m. Båten ska sedan ta sig till hamn i Nederländerna, oftast med ett par stopp längs vägen. Därifrån till fabriken i Tillburg för att sedan ta båt och/eller lastbil till slutdestinationen.

Här är tidsplan för min bil men tänk på att det var en tidig Model X Signature vilket med stor sannolikhet betyder längre tider än leveranser idag, särskilt med avseende på Model S.

08/8 2014: Lade första reservationen
01/3 2016: Kom åt Design Studion och skickade iväg beställningen
14/3 2016: Fick bekräftelse på att order konfirmerats
23 eller 24/4 2016: Fick VIN-nummer S01051
12/5 2016: Bilen hade status "Body in white"
15/5 2016: Inlogg till Tesla-appen ändrades (kan ha varit att Tesla ändrade förfarandet centralt för alla eller att min bil kopplades till Tesla-appen)
25/6 2016: Bilen troligtvis färdigbyggd.
27/6 2016: Besked om att bilen var färdigbyggd (detta var en måndag).
05/7 2016: Bilen lastad i container i Fremont.
24/7 2016: Kl. 8:29 Båten Maersk Missouri med containern ha lämnat Houston hamn.
10/8 2016 kl 05:34: Containern lastas av från båten. Med på båten är 39 andra containrar med bilar från Kalifornien, 4 bilar per container ger 160 bilar som lastas av båten. Dessa har lastats in i en container mellan 5/7-11/7.
20/8 2016: Första preliminära leveransdatum, en lördag antagligen exakt 8 veckor efter produktion
29/8 2016: Första besiktningen av bilen enligt fordonsregistret. Bilen i princip klar för leverans.
31/8 2016: Bilen registrerad med registreringsnummer XEX609
06/9 2016: Bokning av leverans.
13/9 2016 kl 12:00: Leverans av bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av vigge50 »

pj, skrev visst fel. Menade så klart östkusten som Svenssons skriver.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Schysst dokumentation Svenssons! Hoppas dom trimmat in logistiken lite, så att min bil hinner komma på 3½ månad månad från VIN.
Då hinner dom att få fram den till "slutet av april" ;)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av helix »

Tack för tydliga svar!
Jag som gjorde en tankevurpa där och trodde båten avgick från någonstans i Californien och därifrån seglade över till Holland. Självklart är det mer effektivt att transportera landvägen först och sätta den på en båt längre österut i USA :)
Användarvisningsbild
snoken
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 mar 2017 08:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av snoken »

Vi verkar vara en hel klubb av personer som har våra Model X på väg till hamnen! Själv har jag planerat en roadtrip genom Europa i sommar och vid beställningen (när "slutet av mars" gällde) kändes det inte som någon fara. Nu har har margnialen krympt något. MEN! Om Elon lyckas skicka en färdigbyggd bil över Atlanten på lika lång eller kortare tid än vad han behöver för att lösa hela Australiens energiproblem löser det sig... :-)
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Kul att du också är med på vagnen snoken!
Jo, det borde jo verkligen vara enklare att få dom färdigbyggde biler fram, men man vet aldrig. Det är inte samma marknadsföringsvärde i att leverera våra bilar "i tid".

Själv ska jag till Danmark över Kristi himmelfart i slutet av Maj, så jag känner mig en aning stressad. Men det ska nog bli bra.

Vart ska du i sommar? Själva kommer vi att bila ner till Gardasjön och Venedig i Juli månad.
Användarvisningsbild
snoken
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 mar 2017 08:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av snoken »

Dansken skrev:
Kul att du också är med på vagnen snoken!
Jo, det borde jo verkligen vara enklare att få dom färdigbyggde biler fram, men man vet aldrig. Det är inte samma marknadsföringsvärde i att leverera våra bilar "i tid".

Själv ska jag till Danmark över Kristi himmelfart i slutet av Maj, så jag känner mig en aning stressad. Men det ska nog bli bra.

Vart ska du i sommar? Själva kommer vi att bila ner till Gardasjön och Venedig i Juli månad.
Tanken är att åka kortaste vägen till Florens, stanna där en vecka (hus redan hyrt, hence, jag vill gärna ha bilden också...) och sen i lagom takt tuffa hemåt med en mer västlig rutt genom Frankrike. Jag ser mycket fram emot det!

En annan fråga som blir aktuell inför denna roadtrip är så klart om AP2 kommer att bli bra nog i tid för att kunna ta mig till Italien på ett värdigt sätt! (Sorry lite off topic)
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Nu börjar det att kännas som att detta är "på riktigt"Bild

Elektrikern var precis här och installerade laddaren. Kan konstatera att 2½ meter sladd är lite kort, så den blev monterat på en stolpa, istället för väggen längst in i carporten.
Blev kalasbra!
Bild
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nisch »

"Din Tesla är just nu i produktion."

Hoppas båten väntar på mig!

Skulle också få min slutet på mars, lite smått sur faktiskt. Dom borde kunna beräkna bättre.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Sorry Nisch, men jag hoppas verkligen inte att "vår" båt väntar på din bil ;-)

Och ja, jag håller med! Det verkar som att dom har en algoritm som räknar iskallt med 3 månaders leverans när du beställer.
Så om du beställer föra halvan av januari, så har du förta halvan av april som leverans. Andra halva av januari = andra halvan april etc.

Sen kan man verkligen tycke att dom borde ändra detta baserat på antalet beställningar, och inte bara baserat på beställningsdatum!
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nisch »

Skall nog se till så den väntar :)
Dansken, när beställde du?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Dansken »

Nisch skrev:
Skall nog se till så den väntar :)
Dansken, när beställde du?
Låste beställningen på julafton :D

Du då?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Tror jag håller på att bli galen på riktigt!
Har blivit beroende at My Tesla, och är inne och kollar minst 10 gångar om dagen, i en förhoppning att det inte längre står:
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA."

Nu har det stått så i 2 veckor, och jag börjar få en obehaglig känsla i magen om att "Slutet av april" helt plötsligt bara är en fånig utopi
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av helix »

Dansken skrev:
Tror jag håller på att bli galen på riktigt!
Har blivit beroende at My Tesla, och är inne och kollar minst 10 gångar om dagen, i en förhoppning att det inte längre står:
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA."

Nu har det stått så i 2 veckor, och jag börjar få en obehaglig känsla i magen om att "Slutet av april" helt plötsligt bara är en fånig utopiBild
Exakt samma status har varit även på min bil i 2v. Förhoppningsvis sällskapar våra bilar ut på Atlanten inom de närmsta dagarna ;)

För mig hade det varit perfekt att plocka ut bilen den 2:e maj. Får se om bilen kommer fram tills dess.
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nisch »

Det är bara för att dom väntar in min bil! :D
Nisch
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 jan 2017 20:28

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Nisch »

Dansken skrev:
Nisch skrev:
Skall nog se till så den väntar :)
Dansken, när beställde du?
Låste beställningen på julafton :D

Du då?

Beställde mellandagarna.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Nisch skrev:
Beställde mellandagarna.
Då verkar det jo stämma ganska väl, att din bil är precis 2 veckor efter oss.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Lucidor »

Vår bil är också på väg till hamnen i USA efter att ha färdigställts för en knapp vecka sedan. Jag gissar att de alla ska med samma båt.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Slutet av mars är redan flyttat till "maj"

Inlägg av Dansken »

Lucidor skrev:
Vår bil är också på väg till hamnen i USA efter att ha färdigställts för en knapp vecka sedan. Jag gissar att de alla ska med samma båt.
Spännande Lucidor! Vad har du beställd?
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Slutet av mars är redan flyttat till

Inlägg av Lucidor »

Dansken skrev:
Spännande Lucidor! Vad har du beställd?
Det är en Model X 100D. Vi lade (ändrade) beställningen strax efter att 100D annonserades. Vi hade sedan länge en beställning av 90D men jag hade egenligen hela tiden siktet inställt på AP2 och 100D. Så vi svalde prishöjningarna och drev igenom en ändring av konfigurationen.
Skriv svar