Fast frågan om huruvida Miljöpartiet är bilfientligt av princip eller av miljöskäl är faktiskt inget som behöver diskuteras eller ens ifrågasättas. Det är bara två dagar sedan vår miljöminister öppet sa att de är emot bilar för att de tar plats. De har alltså gått ifrån att bilar är miljövidriga till att de är i vägen.
Den cyniska slutsatsen av detta hade nog kunnat vara att om vi gör bilar som är två kubikcentimeter så de inte längre tar plats så kommer det vara något annat fel med dem.
Om man läser artikeln ser man att hon är emot bilar i storstäder eftersom de är utrymmesineffektiva, vilket är 100% sant. Jag förstår inte varför detta över huvud taget är kontroversiellt. Artikeln handlar inte om bilars vara eller icke vara på landsbygden eller i mindre städer där det finns gott om plats.
Om du hittar ett uttalande från mp om att de är emot bilar även på landet och även om de är eldrivna, då ska jag hålla med dig.
Men varför sitta här och gissa när mp:s syn på bilen går att hitta svart på vitt i deras partiprogram?
Olika delar av Sverige har olika förutsättningar för såväl person- som godstransporter, och Miljöpartiet inser behovet av delvis olika lösningar för stad och land. På landsbygden kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för lokala transporter, och därför ska det finnas bränslesnålare bilar och också en väl utbyggd infrastruktur för förnybara bränslen. Vi vill även se en utbyggnad av gång- och cykelvägar mellan tätorter på landsbygden. God närservice, informationsteknik, samåkningssystem, bilpooler och flexibla kollektivtrafiklösningar är viktiga komplement.
Jag blir jättejättegärna motbevisad, och säger verkligen inte att ni inte ska försöka få med någon från MP som kan ge vettiga svar, men jag har tyvärr inga höga förhoppningar.
...utbyggnad av gång- och cykelvägar mellan tätorter på landsbygden..har de nån aning om hur glest det är mellan dem?
blir rediga cykelturer för att uträtta nåt ärende, men bra för folkhälsan
...utbyggnad av gång- och cykelvägar mellan tätorter på landsbygden..har de nån aning om hur glest det är mellan dem?
blir rediga cykelturer för att uträtta nåt ärende, men bra för folkhälsan
Läs inte om Östersunds cykelexpressvägarna för då blir du mörkrädd...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Varför höjde MP förmånsvärdet på elbilar med 500 kr i månaden eller 6000 kr per år? Det förstörde min bilkalkyl. Låt oss folkomrösta som i Schweiz. Politikerna är helt ansvarslösa och gör mest tokerier.
Varför höjde MP förmånsvärdet på elbilar med 500 kr i månaden eller 6000 kr per år? Det förstörde min bilkalkyl. Låt oss folkomrösta som i Schweiz. Politikerna är helt ansvarslösa och gör mest tokerier.
Det är dags att inse att MP inte styr och ställer som de vill med sina typ 6% utan det snarare handlar om att de får kompromissa hela tiden för att kunna sitta kvar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
...utbyggnad av gång- och cykelvägar mellan tätorter på landsbygden..har de nån aning om hur glest det är mellan dem?
blir rediga cykelturer för att uträtta nåt ärende, men bra för folkhälsan
Som dom flesta som bor där besluten till stor del tas så tror dom nog att landsbygden = Solna typ.... Längre bort än så så är det inte landsbygd utan ödemark (där vargar bor tex) och DÄR flyger
man pgav avstånden osv
Varför höjde MP förmånsvärdet på elbilar med 500 kr i månaden eller 6000 kr per år? Det förstörde min bilkalkyl. Låt oss folkomrösta som i Schweiz. Politikerna är helt ansvarslösa och gör mest tokerier.
Hade jag fått folkomrösta så hade förmånsbilarna avskaffats helt. Sedan kunde de pengarna lagts på momssänkning för alla elbilar istället (eller kanske något helt annat).
En fråga som är kopplad och relevant är hur MP ser på autonom taxi eller ridesharing. Genom att använda bilen som jag kör in till stan med som taxi/ridesharing under dagen (autonomt) när jag inte använder den besparar plats för parkering och löser lokala och regionala transporter på ett sätt som är mer effektivt än många kollektiva alternativ.
Det är som alltid skillnad på vad man skriver om hur man verkar. Det skulle byggas en bro till en befolkad ö. Alla utredningar, Naturvårdsverket. Naturskyddsföreningen och Miljödomstolen sa samma sak. Energieffektivast och minst påverkan på miljön var att bygga en bilbro. Alla partier vara överens om att bygga bron utom MP. MP ansåg att man skulle bygga en järnvägsbro ändå! Och blev det inte järnvägsbro skulle man inte bygga någon bro alls utan fortsätta med de miljövänliga "dieseldrivna" färjorna. Dvs allt var bättre än bilar.
Roligast är väl annars systerpartiet i Storbritannien. I och med att det mesta av järnvägen i Storbritannien drivs med kolkraft och diesel visade en utredning att järnvägen släppte ut mer skit än tom flyget per passagerarkilometer. MPs systerparti tyckte ändå att järnvägen var bättre eller så skulle man inte åka alls. Det viktiga var inte miljöaspekten utan att det var kollektivt.
Att vad som skrivs och vad ideologier egentligen innebär i verkligheten är två helt olika saker. Finns många exempel idag och igenom historien.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Fast frågan om huruvida Miljöpartiet är bilfientligt av princip eller av miljöskäl är faktiskt inget som behöver diskuteras eller ens ifrågasättas. Det är bara två dagar sedan vår miljöminister öppet sa att de är emot bilar för att de tar plats. De har alltså gått ifrån att bilar är miljövidriga till att de är i vägen.
Den cyniska slutsatsen av detta hade nog kunnat vara att om vi gör bilar som är två kubikcentimeter så de inte längre tar plats så kommer det vara något annat fel med dem.
Slutsatsen är väl att bilar är mer än komplext än att reduceras till 1 problem, men att de samtidigt löser 1 problem. Batteribilar är mycket bättre än andra på en sak, utsläpp, i övrigt är det status quo. Det som behöver adresseras bland annat efter elbilarnas intåg:
Micro Plast från gummidäck
Habitatsfragmentering (viltstängsel osv.)
Markanvändning över 50% i städer avsedda för fordon
Köer
Olycksrisker med övriga trafikanter
Miljöproblem i framställningen
Sociala problem i framställningen
Återvinning
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20" MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD Nissan Leaf -15
Som dom flesta som bor där besluten till stor del tas så tror dom nog att landsbygden = Solna typ.... Längre bort än så så är det inte landsbygd utan ödemark (där vargar bor tex) och DÄR flyger
man pgav avstånden osv
Som Solnabo kan jag absolut verifiera att det är rena landsbygen jag bor på. Såväl kaniner och hare som räv och grävling smyger runt knuten och rådjuren betar i flockar på Huvudstafältet. Älgjakten är det dock inte mycket bevänt med...
Cykel är vidare ett utmärkt transportmedel här på landet - det tar mig inte mer än 5 minuter att ta mig till min nuvarande arbetsplats på det sättet, en stor besparing jämfört med den kvart det tar de dagar jag tvingas promenera.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Som dom flesta som bor där besluten till stor del tas så tror dom nog att landsbygden = Solna typ.... Längre bort än så så är det inte landsbygd utan ödemark (där vargar bor tex) och DÄR flyger
man pgav avstånden osv :lol:
Som Solnabo kan jag absolut verifiera att det är rena landsbygen jag bor på. Såväl kaniner och hare som räv och grävling smyger runt knuten och rådjuren betar i flockar på Huvudstafältet. Älgjakten är det dock inte mycket bevänt med...
Cykel är vidare ett utmärkt transportmedel här på landet - det tar mig inte mer än 5 minuter att ta mig till min nuvarande arbetsplats på det sättet, en stor besparing jämfört med den kvart det tar de dagar jag tvingas promenera. :lol:
jag bor mera på landet...rådjuren är 1 meter från mitt fönster ibland dvs <4 meter från frukostmackan..
men det som kännetecknar landsbygd är att djuren har lite för dem hälsosam respekt/rädsla för människan,
Hade jag fått folkomrösta så hade förmånsbilarna avskaffats helt. Sedan kunde de pengarna lagts på momssänkning för alla elbilar istället (eller kanske något helt annat).
Åh, ja tack! Avskaffa gärna bilförmånen helt, så skaffar jag mig en liten sportbil att komplettera Teslan med
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Som dom flesta som bor där besluten till stor del tas så tror dom nog att landsbygden = Solna typ.... Längre bort än så så är det inte landsbygd utan ödemark (där vargar bor tex) och DÄR flyger
man pgav avstånden osv
Som Solnabo kan jag absolut verifiera att det är rena landsbygen jag bor på. Såväl kaniner och hare som räv och grävling smyger runt knuten och rådjuren betar i flockar på Huvudstafältet. Älgjakten är det dock inte mycket bevänt med...
Cykel är vidare ett utmärkt transportmedel här på landet - det tar mig inte mer än 5 minuter att ta mig till min nuvarande arbetsplats på det sättet, en stor besparing jämfört med den kvart det tar de dagar jag tvingas promenera.
Ja du ser
När jag bodde i Väsby så tyckte dom i stan att vi verkligen bodde "norrut" och inte ens var i närheten av stockholmare utan
snarare norrlänningar (nästan)
På somrarna på vår släktgård utanför Strömsund så fick man dock lite perspektiv på det där
Hade en klasskonpis från Väsby när jag pluggade utomlands. Hon var så trött på att säga var kom ifrån. Om hon sa Stockholm till en annan stockholmare fick hon skit för det var inte Stockholm. Men om nån utifrån landet frågade o hon sa Upplands Väsby blev reaktionen att va fan säg Stockholm istället.
Hade en klasskonpis från Väsby när jag pluggade utomlands. Hon var så trött på att säga var kom ifrån. Om hon sa Stockholm till en annan stockholmare fick hon skit för det var inte Stockholm. Men om nån utifrån landet frågade o hon sa Upplands Väsby blev reaktionen att va fan säg Stockholm istället.