Sommar 2017 till italien
Moderator: Redaktion
Re: Sommar 2017 till italien
Tyskland har delat upp "industrisemestern" mellan bundesländerna. De första har från början av juli och de sista avslutar i början av september. Man ska INTE räkna med att kunna köra 9timmar genom Tyskland utan kö. Då får du vara född med vinstlotter eller köra på natten. Även natten kan det korka till när man väljer att lägga vissa extrema vägarbeten till nattimmar för att avlasta dagarna. Det är inte alls ovanligt att man blir sittande 2-3 timmar i totalstopp. Har hänt mig många gånger. Lite mindre utsatt är den östra passagen (Forna Västtyskland har helt klart mer köer). Men jag skulle rekommendera att ta en funderare på hur er resa blir om det kommer in några oplanerade köer på 2-3timmar, vilket man nog får se som mer realistiskt än att bara kunna bränna på hela vägen.
Bra att veta om är dock att lastbilar inte får köra på Autobahn på söndagar. Det brukar lugna ner situationen aningen.
Bra att veta om är dock att lastbilar inte får köra på Autobahn på söndagar. Det brukar lugna ner situationen aningen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Sommar 2017 till italien
tänkte också att det var mastiga etapper med småbern, jag och mina skule inte kört så hårt,
men ett tips angåenda "stau" så fungerar RDS varningar i tyskland, rattar man in den fm frekvens som står på skyltarna längs autobahn, vilket mina tidigare bilar gjort automatiskt bara jag ställt in den första i flensburg/kiel/lübeck, så är dessa varningar hyfsat lokala, dvs inte som i sverige där vi i sthlm kan få varningar som är inaktuella eller för jönköping.
ja sen måste man förstå tyskan också... det är flera gånger som jag slängt mej av på en avfart och sparat timmar,
Teslans RDS bryter ju tyvärr inte spotify eller annan media... men man kan ju ha volymen nerskruvad
men ett tips angåenda "stau" så fungerar RDS varningar i tyskland, rattar man in den fm frekvens som står på skyltarna längs autobahn, vilket mina tidigare bilar gjort automatiskt bara jag ställt in den första i flensburg/kiel/lübeck, så är dessa varningar hyfsat lokala, dvs inte som i sverige där vi i sthlm kan få varningar som är inaktuella eller för jönköping.
ja sen måste man förstå tyskan också... det är flera gånger som jag slängt mej av på en avfart och sparat timmar,
Teslans RDS bryter ju tyvärr inte spotify eller annan media... men man kan ju ha volymen nerskruvad
ms 76132 "Eleamore"
Re: Sommar 2017 till italien
Som sagt, inga lastbilar (förutom dem med dispens som också är ganska många) på söndagar. Detta gäller året runt och under juli och augusti gäller det även lördagar.
Personligen har jag inte upplevt särskilt mycket av de köer som det talas om mer än på 90-talet. Detta trots flera tusen mil på Autobahns senaste 10 åren. Klart det kan vara någon olycka då och då och att man inte kan utnyttja den fria farten emellanåt, men om trafikmyndigheterna är effektiva i något land så är det Tyskland så det löser sig oftast mycket fortare än man kan tro. Om man har bråttom är ett svartbältestips är att köra östsidan så mycket man kan. Ska man transportera sig genom Tyskland köra man med fördel A9. Vägarna i gamla öst är bättre än i väst samtidigt som det är färre bilar och när man kommer neråt Bayern är det bättre diciplin och fler filer.
Som förberedelse ska man även kolla upp vilka Autobahns som de ämnar bygga om i år. Förra året (och ett par år tidigare) skulle man exempelvis passa sig för A7 mellan Hannover och Hamburg. Året innan A1 mellan Bremen och Dortmund och innan dess Bremen och Hamburg. Detta kontrollerar du ganska lätt på ADAC. Dock ska väl sägas att ett vägarbete på A1 är inte samma som ett vägarbete på E4 där de stänger av alla filer utom en åt varje håll så fort de ska klippa gräset. Genomströmningen vid ett vägarbete på Autobahn är betydligt högre, men trafikbelastningen är också betydligt större.
Personligen har jag inte upplevt särskilt mycket av de köer som det talas om mer än på 90-talet. Detta trots flera tusen mil på Autobahns senaste 10 åren. Klart det kan vara någon olycka då och då och att man inte kan utnyttja den fria farten emellanåt, men om trafikmyndigheterna är effektiva i något land så är det Tyskland så det löser sig oftast mycket fortare än man kan tro. Om man har bråttom är ett svartbältestips är att köra östsidan så mycket man kan. Ska man transportera sig genom Tyskland köra man med fördel A9. Vägarna i gamla öst är bättre än i väst samtidigt som det är färre bilar och när man kommer neråt Bayern är det bättre diciplin och fler filer.
Som förberedelse ska man även kolla upp vilka Autobahns som de ämnar bygga om i år. Förra året (och ett par år tidigare) skulle man exempelvis passa sig för A7 mellan Hannover och Hamburg. Året innan A1 mellan Bremen och Dortmund och innan dess Bremen och Hamburg. Detta kontrollerar du ganska lätt på ADAC. Dock ska väl sägas att ett vägarbete på A1 är inte samma som ett vägarbete på E4 där de stänger av alla filer utom en åt varje håll så fort de ska klippa gräset. Genomströmningen vid ett vägarbete på Autobahn är betydligt högre, men trafikbelastningen är också betydligt större.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Sommar 2017 till italien
Just nu diskuterar med olika husuthyrare i moseldalen. Tänkte stanna där 4-5 dagar och vill gärna hitta ett boende där jag kan toppa upp bilen på natten. Får se hur det går. Har nån något tips så bring it on 

Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Sommar 2017 till italien
Jag har aldrig kört genom Tyskland utan att ha stått i kö ett par timmar.
Model Y LR AWD 2022
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Sommar 2017 till italien
Jag körde Stockholm - Kroatien i juli 2016.
Startade från Stockholm kl 13.15, laddade i Ödeshög, Toftaholm, Löddeköpinge och körde på färjan från Trelleborg ca 21-22 tiden. Första natten sov jag på färjan.
Startade från Rostock 06.00. Första snabbladdning i Herzsprung, sedan en till snabbladdning i Nempitz och en lite längre laddning (p.g.a. telefonkonferens) i Münchberg-Nord.
Med mycket elektroner i tanken blåste jag förbi Hilpoltstein i 180 km/h och hade kalkylerat att det skulle räcka till nästa laddare. Men jag kom fram till nästa laddare Schweitenkirchen så var avfarten från motorvägen avstängd så jag fick lägga mig i 80 km/h bakom en lastbil och skissa på en reservplan.
Trots noggrant planerande missade helt att det fanns ett SC med SuC i Munchen så jag fortsatte krypkörningen ända till Irschenberg där jag kom fram med 15 km marginal (hade då passerat totalt 3 SuC utan att ladda). Laddade 30 min och fortsatte vidare mot Österrike. Efter ett snabbstopp i Salzburg vid 18-tiden satte jag kurs över Alperna och var framme i Villach vid 20-tiden. Hittade ett mysligt hotell där jag tillbringade andra natten.
Startade från Villach ca kl 8 och nådde Senj vid kl 11. Körde en lång laddning till 99% och drog vid 12-tiden och var framme i Split kl 15.15, lagom för att hinna ladda och möta upp familjen som kom med flyget vid 17.30-tiden.
Alltså totalt 50 timmar Stockholm - Split. Jag var ensam i bilen och kom fram helt utvilad. Om man bortser från vägarbetet i Tyskland som gjorde att jag missade en avfart och laddning så gick det hur smidigt som helst att köra i Tyskland. Startade resan i Rostock 0600 och lämnade Tyskland vid Salzburg kl 1800.

Startade från Stockholm kl 13.15, laddade i Ödeshög, Toftaholm, Löddeköpinge och körde på färjan från Trelleborg ca 21-22 tiden. Första natten sov jag på färjan.
Startade från Rostock 06.00. Första snabbladdning i Herzsprung, sedan en till snabbladdning i Nempitz och en lite längre laddning (p.g.a. telefonkonferens) i Münchberg-Nord.
Med mycket elektroner i tanken blåste jag förbi Hilpoltstein i 180 km/h och hade kalkylerat att det skulle räcka till nästa laddare. Men jag kom fram till nästa laddare Schweitenkirchen så var avfarten från motorvägen avstängd så jag fick lägga mig i 80 km/h bakom en lastbil och skissa på en reservplan.
Trots noggrant planerande missade helt att det fanns ett SC med SuC i Munchen så jag fortsatte krypkörningen ända till Irschenberg där jag kom fram med 15 km marginal (hade då passerat totalt 3 SuC utan att ladda). Laddade 30 min och fortsatte vidare mot Österrike. Efter ett snabbstopp i Salzburg vid 18-tiden satte jag kurs över Alperna och var framme i Villach vid 20-tiden. Hittade ett mysligt hotell där jag tillbringade andra natten.
Startade från Villach ca kl 8 och nådde Senj vid kl 11. Körde en lång laddning till 99% och drog vid 12-tiden och var framme i Split kl 15.15, lagom för att hinna ladda och möta upp familjen som kom med flyget vid 17.30-tiden.
Alltså totalt 50 timmar Stockholm - Split. Jag var ensam i bilen och kom fram helt utvilad. Om man bortser från vägarbetet i Tyskland som gjorde att jag missade en avfart och laddning så gick det hur smidigt som helst att köra i Tyskland. Startade resan i Rostock 0600 och lämnade Tyskland vid Salzburg kl 1800.

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Sommar 2017 till italien
Nu kanske jag låter väldigt tråkig men efter egen erfarenhet så skulle jag inte rekomendera Venedig under Juli/augusti. Vi var där under juli månad för några år sedan men kombinationen av hettan och lukten som bildats där gjorde att vi han aldrig gå hela vägen in i centrum innan vi ville därifrån. Venedig är säkert en väldigt trevlig stad men att besöka den när de är 35-40° är verkligen inget jag skulle rekomendera ifall ni vill njuta av besöket.Dansken skrev:Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här
Min lillasyster kommer fortfarande ihåg när hon såg det droppa svett från öronsnibbarna på en äldre man som hon fick stå otrevligt nära på båten påväg tillbaka till bilen....
Re: Sommar 2017 till italien
Jo, vi är nog medvetna om att timingen är "fel". Men det har varit en dröm att "boka av" Venedig i många år, och när vi nu är i närheten, så måste det bli av.vigge50 skrev:Nu kanske jag låter väldigt tråkig men efter egen erfarenhet så skulle jag inte rekomendera Venedig under Juli/augusti. Vi var där under juli månad för några år sedan men kombinationen av hettan och lukten som bildats där gjorde att vi han aldrig gå hela vägen in i centrum innan vi ville därifrån. Venedig är säkert en väldigt trevlig stad men att besöka den när de är 35-40° är verkligen inget jag skulle rekomendera ifall ni vill njuta av besöket.Dansken skrev:Vi ska också ner genom Europa till Gardasjln och Venedig under Juli/Augusti. Jag ska ta fram våra detaljer, och i övrigt suga in så mycket info som möjligt här
Min lillasyster kommer fortfarande ihåg när hon såg det droppa svett från öronsnibbarna på en äldre man som hon fick stå otrevligt nära på båten påväg tillbaka till bilen....
Vi ska vara i området i en vecka, men bo utanför stan, och har bara planerat en enkelt dagstripp in i sjöälva byn. Sen får se hur det blir, när vi väl är där.
Re: Sommar 2017 till italien
Vårt mål är som sagt norra Italien med en veckan vid båda Gardasjön och Venedigtrakten som dom primära målen.
Våra längsta dagsetapper blir 83 mil, till och från Danmark, där vi har stuga, och kommer att stanna till några dagar åt båda hållen.
I övrigt så tänker vi att ta det rätt soft ner genom Tyskland, med 2 övernattningar båda ut och hem.
Vi har resonerat som så att vi bör klara oss helt med SuC, på vägen, och under dom länga upphållen, så finns det möjlighet för 3/2 fas laddning. Kommer nog att fula hur bra som helst.
På vägen ner har vi ett "här ska vi bara sova" stopp i Knüllwald https://www.booking.com/hotel/de/sonneck.sv.html, och ett "upplevelsesstopp" vid slottet http://neuschwanstein.se.
Hemresan är ännu inte planerat, men vi skulle gärna stoppa vi någon mysig lite vingård någonstans i Tyskland. Alltså något som inte är för mycket "off" i förhållande till rutten Venedig-Puttgarden
Tips på sådana ställen tas tacksamt emot.
Såhär ser den ungefärliga planen ut:
Våra längsta dagsetapper blir 83 mil, till och från Danmark, där vi har stuga, och kommer att stanna till några dagar åt båda hållen.
I övrigt så tänker vi att ta det rätt soft ner genom Tyskland, med 2 övernattningar båda ut och hem.
Vi har resonerat som så att vi bör klara oss helt med SuC, på vägen, och under dom länga upphållen, så finns det möjlighet för 3/2 fas laddning. Kommer nog att fula hur bra som helst.
På vägen ner har vi ett "här ska vi bara sova" stopp i Knüllwald https://www.booking.com/hotel/de/sonneck.sv.html, och ett "upplevelsesstopp" vid slottet http://neuschwanstein.se.
Hemresan är ännu inte planerat, men vi skulle gärna stoppa vi någon mysig lite vingård någonstans i Tyskland. Alltså något som inte är för mycket "off" i förhållande till rutten Venedig-Puttgarden

Tips på sådana ställen tas tacksamt emot.
Såhär ser den ungefärliga planen ut:
Re: Sommar 2017 till italien
Med typ 100 hotell att välja på, är det ingen tillfällighet att vi hamnade där!bullen skrev:Blir det bara sova med det namnet?

Re: Sommar 2017 till italien
Om vi nu inte bor just där utan passerar blir det att lita på superchargers.danni skrev:Bägge hotellen vi bor på nere i Italien har destination charger(s)....
Alltså sista delen av din resa, det är dryga 20mil mellan SUC där. Någon som har erfarenhet om elevation, om man behöver ta det lugnt i nått av hållen? Jag tittade på Affi Supercharger till Brennero Supercharger.
//Mats
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Sommar 2017 till italien
Jag körde St Anton-Affi utan att stanna för att ladda. Förvisso med 100 % från St Anton, men kunde alltså skippa Innsbruck och Brenner. Vid Affi kan man passa på att handla innan man kör in mot Gardasjön.
Uppför lär man få stanna desto mer, men jag körde via Ungern hem, så testade inte det.
Uppför lär man få stanna desto mer, men jag körde via Ungern hem, så testade inte det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sommar 2017 till italien
Kollade Greenrace och det är en skillnad på 900m men det ser som det ska gå oavsett håll.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sommar 2017 till italien
Dansken skrev:Med typ 100 hotell att välja på, är det ingen tillfällighet att vi hamnade där!bullen skrev:Blir det bara sova med det namnet?


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sommar 2017 till italien
Känns som vi har typ samma dåliga humor...Bjelke skrev:Dansken skrev:Med typ 100 hotell att välja på, är det ingen tillfällighet att vi hamnade där!bullen skrev:Blir det bara sova med det namnet?typ det enda av texten jag reagerade på


Re: Sommar 2017 till italien
Med 3 små barn i bilen (och hotellrummen), så är det nog så nära vi kommer vuxenmys under den semesternbullen skrev:Känns som vi har typ samma dåliga humor...Bjelke skrev:Dansken skrev:Med typ 100 hotell att välja på, är det ingen tillfällighet att vi hamnade där!bullen skrev:Blir det bara sova med det namnet?typ det enda av texten jag reagerade på
![]()

Re: Sommar 2017 till italien
Körde där med en S70D förra sommaren. Inga problem med laddning åt nåt håll (man bör dock vara beredd på köer på denna sträcka, så tidplanen bör ej vara för tajt)Mats skrev:Kollade Greenrace och det är en skillnad på 900m men det ser som det ska gå oavsett håll.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Sommar 2017 till italien
Vi har bokat Stena Line Gbg-Kiel, så börjar man dagen utvilad och kommer en bra bit ner i Tyskland innan tålamodet börjar tryta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sommar 2017 till italien
Det har jag konstaterat ett tag nu faktisktbullen skrev:Känns som vi har typ samma dåliga humor...Bjelke skrev:Dansken skrev:Med typ 100 hotell att välja på, är det ingen tillfällighet att vi hamnade där!bullen skrev:Blir det bara sova med det namnet?typ det enda av texten jag reagerade på
![]()


Tänkte skriva precis samma sak häromdagen...
Ordmissbrukare brukar dom kalla mig

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sommar 2017 till italien
Jag har nu fått bekräftat att jag kan ladda med 230v på hotellen vi ska bo på i Knüllwald och Füssen.
Vad ska man räkna med att kunna ladda över 230, hur många mil eller km pr. timme?
Vad ska man räkna med att kunna ladda över 230, hur många mil eller km pr. timme?
Re: Sommar 2017 till italien
10 ampere 1 mil i timmen kanske men det beror på strömmen.Dansken skrev:Jag har nu fått bekräftat att jag kan ladda med 230v på hotellen vi ska bo på i Knüllwald och Füssen.
Vad ska man räkna med att kunna ladda över 230, hur många mil eller km pr. timme?
Hälften i värsta fall.
Lite över i bästa fall.
Vad heter hotellen som har 230 laddning?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Sommar 2017 till italien
Vi ska bo på:Mats skrev:Dansken skrev:Vad heter hotellen som har 230 laddning?
* https://www.booking.com/hotel/de/sonneck.sv.html - bara för att det ligger i Knüllwald (och är på vägen

* https://www.booking.com/hotel/de/hotelsonne.sv.html - för att det ligger nära http://neuschwanstein.se, som vi hoppas at barnen ska tycka om.
Sedan när vi kommer "fram till destinationen", så ska vi bo på 2 olika campingplatser, där vi ska bo i "mobile homes", alltså typ stugor med 3 rum och alla förnödenheter.
* http://www.ecvacanze.it/en/campsite/fam ... amily-park - Vid Gardasjön
* http://www.pradelletorri.it/en/ - utanför Venedig
Vi har aldrig bott på sådana ställen, men har hört att det är att likna vid ett Sunving resport, typ. barnklubb, massor av poolar etc (och samma pris).
Hoppas verkligen det är bra standard, och inte för mycket camping över ställen, annars kommer vi inte att stå ut en vecka/stället.
Har inte fått bekräftat att vi kan ladda på dessa platser, men eftersom att man parkerar bilen vid "stugan", så tar jag för givit att det ska gå.
Re: Sommar 2017 till italien
Vi tänker att ta 2 stop mellan Venedig och Danmark på vägen hem.
I Alperna, typ St Anton eller liknande, och någonstans i Tyskland på en vingård eller eller "något sånt".
Finns det når bara tips från er här på forumet?
I Alperna tänker vi ta 2 övernattningar, så att vi på den "lediga dagen" kan ta barnen med på sin första vandring (eller åtminstone promenad) i fjällen.
Vi är ute efter ett hotell eller lägenhet med plats för 5, gärna med möjlighet till laddning, och där det åtminstone finns en vettig resturang i närheten.
Och så får det gärna ligga så att man bara går utanför dörren och så är man "på fjället".
Är inte så känt i Alperna, och funderar som sagt på St Anton, men om det finns bra förslag lite längre norrut, så är det nog en fördel.
Och sen var det det här med vingården (eller annat mysigt ställe), någonstans mitt mellan Alperna och Puttgarden.
Några idéer?
I Alperna, typ St Anton eller liknande, och någonstans i Tyskland på en vingård eller eller "något sånt".
Finns det når bara tips från er här på forumet?
I Alperna tänker vi ta 2 övernattningar, så att vi på den "lediga dagen" kan ta barnen med på sin första vandring (eller åtminstone promenad) i fjällen.
Vi är ute efter ett hotell eller lägenhet med plats för 5, gärna med möjlighet till laddning, och där det åtminstone finns en vettig resturang i närheten.
Och så får det gärna ligga så att man bara går utanför dörren och så är man "på fjället".
Är inte så känt i Alperna, och funderar som sagt på St Anton, men om det finns bra förslag lite längre norrut, så är det nog en fördel.
Och sen var det det här med vingården (eller annat mysigt ställe), någonstans mitt mellan Alperna och Puttgarden.
Några idéer?
Re: Sommar 2017 till italien
Vi gjorde en övernattning i St Anton på väg till Italien i somras. Vi bodde då i själva byn. Det utgår en turistskatt på 2,60 EUR per person där, men då ingår biljetter till liftarna, lokaltrafik, badhus m m. Att åka upp med liften medans man laddade på superladdaren var ett rätt lagom tidsfördriv.
Vi bodde på http://www.tirol.at/urlaub-buchen/pensi ... chlosskopf. Inget jättespeciellt, men rätt prisvärt, och bra frukost.
Vi bodde på http://www.tirol.at/urlaub-buchen/pensi ... chlosskopf. Inget jättespeciellt, men rätt prisvärt, och bra frukost.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS