och neråt beroende på utsläpp, det betyder isf att det i princip blir som nu fast sämre för dom bilar som inte har 0 i utsläpp

Inte några 60.000kr för rena elbilar här inte

Varför blir man inte förvånad?
Moderator: Redaktion
Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.
Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.
– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.
--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.
Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.
En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.
Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.
Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.
– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.
--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.
Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.
– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Skillnaden är att Norge istället för att betala ut subventionen i reda pengar valt att genomföra den i form av slopad moms. Men ska du föra in bilen i ett annat land, exempelvis Sverige, så får du ju betala moms på den där och då istället, och då försvinner liksom subventionen. Så ett sådant upplägg hade varit mycket smartare om man oroade sig för att skicka subventioner utomlands.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar vidare utomlands?Nu kommer regeringens länge väntade förslag som ska driva på för mer klimatvänliga bilar. Det handlar om så kallad bonus-malus.
Bonus-malus innebär en skatteväxling där bilar med höga utsläpp ska betala mer skatt och där pengarna går till de med låga eller inga utsläpp.
– Det kommer att vara en tydlig skillnad vilken bil du väljer. Där du, om du väljer en bra bil, får en tydlig bonus. Högsta bonus kommer att vara 45 000. Om du väljer en bil med höga utsläpp kommer du få betala en malus i form av ökad fordonsskatt, säger miljöminister Karolina Skog.
--Vi har också lagt till en knäck så de allra värsta bilarna kommer att få en ordentlig malus.
Regeringen vill införa bonus malus-systemet från 1 juli 2018 för nya bilar. Det ska ersätta supermiljöbilpremien, bilens vikt ska inte längre spela roll, utan systemet bygger helt på utsläppsnivåerna.
En bonus på 45 000 kronor ska gå till den som köper en bil som släpper ut noll koldioxid, bonusen avtar till 7 500 kronor för bilar med utsläpp på max 60 gram koldioxid per kilometer.
Malus-delen ger höjd fordonsskatt i tre år för nya bilar som släpper ut 95 gram koldioxid och uppåt per kilometer, skatten trappas upp ju mer de släpper ut.
Bonus-malus har diskuterats länge. Det senaste utredningsförslaget fick mycket kritik från flera håll. Nu föreslår regeringen en maximal bonus som är 15 000 kronor lägre än utredaren ansåg.
– Vi har tagit bort de högsta nivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.
--Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen, säger Magdalena Andersson.
Förslaget ska på remiss. Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar. Men kalkylen beror helt på hur bilköparna på marknaden reagerar. Hur långt förslaget bidrar till målet att minska trafikens fossilutsläpp med 70 procent till 2030 finns heller ingen prognos för.
– Det är inte lätt att förutse. Inte minst för att vi också har förändringar på EU-nivå. Den sammantagna effekten är svår att förutse. Men vi kan säga att vi går från en supermiljöbilpremie som är dyr, som har dålig klimatstyrning, till en bonus-malus som kommer ha tydlig klimatstyrning och som inte kommer kosta skattebetalarna någonting alls, säger miljöminister Karolina Skog.
Det är ju inte heller så att hela bidraget skickas utomlands. Vinsten på försäljningen går ju till den svensk som säljer bilen, inte till den som köper den.danni skrev:Sen kan man ju fråga sig vad det spelar för roll. En elbil är en elbil, och klimateffekten är densamma var den än körs.
Så mycket för "kostnadsneutralt"Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.
Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...Magdalena Andersson skrev:Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Jag hade samma tanke. Alltså kan vi inte räkna med att Volvo kommer att ha elbilar till försäljning i nån större utsträckning inom den närmaste 5-årsperioden. Det är egentligen detta ministrarna säger.StefL skrev:Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
I grunden tycker jag grön skatteväxling är magiskt men i detta fall känns det ärligt talat inte som det kommer göra så stor skillnad, elbilar kommer vara så extremt överlägsna på egna meriter om bara några år.Limbster skrev:Kan tycka att förslaget är ganska vettigt, faktum är att det finns inga vettiga bilar till vettiga priser än. Dumt av staten att sponsra en industri som inte kan leverera. Elon är emot subventioner av en anledning. Model 3 kommer sälja fint oavsett
Vår privatleasade Leaf vi tog ut för ett år sen har en Norsk manual för att den skall vidare till Norge efter sina två år i Svensk tjänst.Wilson skrev:Nja, jag kommer ihåg att det var en del frågetecken kring vad som hände med de första leasade Leafarna, när de kom tillbaka till Nissan efter avtalsslut. En del misstänkte att bilarna skickades vidare till Norge, efter att man upplevde att de inte dök upp på begagnatmarknaden. Vet dock inte om det någonsin blev bekräftat.Jerker skrev:Nu är ju Norge inte med i EU, men inte har det varit några problem med att folk sålt bilar
vidare utomlands?
Jag kan bara hålla med.kangru skrev:Jag har försökt förstå vilka argument som används för att sänka från utredarens förslag på 60k i högsta bonus till 45k. Jag har läst stycke 3.2 ett par gånger nu och kan inte vare sig förstå eller på något sätt härleda anledningen till sänkningen, någon som har förstått detta?
+1StefL skrev:Med tanke på att bonus-malus-systemet är tänkt att vara självfinansierande och inte belasta statskassan blir man onekligen förvånad över att läsa detta. Men det är klart - lyssnade man på radioinslaget imorse hörde man att systemet från början beräknas vara kraftigt överfinansierat och bidra med 1-1,5 miljard till statskassan årligen. Det är alltså som vanligt - alla pengar tillhör egentligen staten och vi ska vara tacksamma för de skärvor "det allmänna" i sin godhet låter oss disponera...Magdalena Andersson skrev:Risken finns att man köper en bil i Sverige och snabbt säljer den vidare till ett annat land och då skickar vi svenska skattepengar till medborgare i andra länder. Därför har vi en maxnivå på 45 000 och ett krav på att man sak äga bilen i sex månader innan man får bonusen
Man kan även undrar varför man vald att urvattna utredarens förslag och minska den högsta bonusen från föreslagna 60' till 45' - någonstans kan jag inte undgå att ana att ett visst bilföretag haft ett finger med i spelet...
Det verkar onekligen helt omöjligt att motstå frestelsen att göra staten bara lite större vid varje tillfälle.TiborBlomhall skrev:Så mycket för "kostnadsneutralt"Regeringen räknar preliminärt med att malus-bilarna ska ge skatteintäkter till staten på mellan en och två miljarder kronor mer per år än vad det kommer kosta betala ut bonus till klimatvänliga bilar.![]()
Ursprungliga förslaget skulle varit kostnadsneutralt för statskassan. Inte en kassako.
Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Sanslöst... Två konstiga tankar dyker upp ändå,LarsL skrev:... och därför kommer jag aldrig köpa en Volvo igen.
Denna "nyhet" är från 2014...Laban skrev:Precis. Sen kommer verkligheten:MangeT skrev:Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN