Preem snabbladdning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Werzion

Preem snabbladdning

Inlägg av Werzion »

Nu är åtta nya snabbladdare installerade på Preems bemannade stationer runtom i landet. De nya snabbladdarna laddar en elbil på cirka 25 minuter och de flesta typer av elbilar kan laddas på stationerna.

Preem lanserade första generationens laddstolpar för elbilar i Stockholm redan 2009. I takt med att antalet elbilar har ökat är de åtta nya snabbladdarna ett välkommet tillskott för att förbättra tillgängligheten för en snabb och effektiv laddning för elbilsföraren. Preems nya snabbladdningsstolpar är strategiskt placerade på stationer runtom i landet.

– Nu utökar vi möjligheterna för att kunna snabbladda, vilket är en stor fördel om man ger sig ut på längre bilresor. Satsningen är också ett ytterligare steg för att på ett hållbart sätt kunna minska utsläppen av växthusgaser och samtidigt möta behovet från den fordonsflotta som idag rullar på Sveriges vägar. I framtiden kommer vi att ha flera olika förnybara drivmedel på våra stationer. Exempelvis har vi under lång tid satsat på olika biobränslen, bland annat genom vår utveckling av Evolution Diesel, med högst andel förnybara råvaror på marknaden genom en tredjedel inblandning av talldieselolja. Vi tittar nu också på möjligheterna kring att göra samma sak med vår bensin, säger Anders Collin, produktchef på Preem.

Laddningsstationer installeras för att klara snabbladdning med likström, DC, där en laddning med en effekt på ca 50 kW kan ladda en Nissan LEAF eller annan elbil, som använder standarden CHAdeMO eller CCS, upp till 80 % av batterikapaciteten på ca 25 minuter. Det innebär en körsträcka på cirka 15 mil.

Utbyggnaden av snabbladdningsstolpar är ett samarbete mellan Preem, Fortum, Nissan och McDonald's i syfte att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare. Det har även gjorts installationer av snabbladdningsstationer för elbilar i de nordiska länderna, varav 20 stycken i Sverige, 16 stycken i Finland och 10 stycken i Norge. På så sätt knyts de nordiska huvudstäderna ihop med gröna korridorer.

Preems bemannade stationer som nu har snabbladdare är: Borås Hultagatan, Göteborg Ullevimotet, Jönköping Hagaleden, Karlstad Pumpgatan, Malmö Thomsons väg, Nyköping Hästvägen 9, Nacka Vattenverksvägen och Stockholm Norr Mälarstrand.
Källa: http://preem.se/templates/page____12120 ... geid=12244
( http://www.jnytt.se/nu-kan-du-ladda-bil ... -jonkoping )

Frågan som återstår är väl kostnaden för att få ladda och hur betalningen sker.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Preem snabbladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt bloggaren Blixtgordon (som bloggar väldigt intressanta grejer om Nissan Leaf, hans blogg är värd att följas) så är stationerna gratis just nu för tillfället men de planerar snart införa avgift på 2-3 kronor per minut. Ja per minut. Så en snabbladdning på 30 minuter blir då 60-90 kr. Bra sätt att få folk att snabbt flytta bilen när laddningen är färdigt... ;)

http://blixtgordon.wordpress.com/2014/0 ... org-malmo/
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Alright, tack för informationen :)

60-90 kr är inte gratis som Superchargers (som man betalat för egentligen), men 0,44 kr/milen till 0,66 kr/milen är ju ingen farlig utgift.
Vanliga laddstationer är väl inte billigare "per 80% laddning"? och tar dessutom mycket längre tid.

Man är iallafall långt ifrån de ~400 kronor för 40 mil som bensin/diesel kostar, "good" old days :)
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Spontan tanke som slog mig i duschen precis... Varför är det just Preem som vara någorlunda snabba (och ensamma?) på denna puck?

Med tanke på hur populära och vanliga Model S är i Norge så kan man ju tycka att Statoil snabbt borde fått tummen ur och leverera en värdig/vettigt tjänst för att kunna ladda elbilar/Teslor...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Werzion skrev:

60-90 kr är inte gratis som Superchargers (som man betalat för egentligen), men 0,44 kr/milen till 0,66 kr/milen är ju ingen farlig utgift.
Vanliga laddstationer är väl inte billigare "per 80% laddning"? och tar dessutom mycket längre tid.

Man är iallafall långt ifrån de ~400 kronor för 40 mil som bensin/diesel kostar, "good" old days :)
Hur kom du fram till dessa milpriser? Dessutom så gäller det som vanligt laddning under optimala förhållanden. I verkligheten så laddar man sällan så snabbt och definitivt får man inte 15 mil på 80% laddning i en Leaf eller motsvarande.

Provade att snabbladda en Leaf när det var ca -20 grader och då fick jag 5,75 kWh på 45 min... Då pratar vi ca 23,50 kr/kwH... Ger en milkostnad på ungefär 50 kr vid den temperaturen!

Samtidigt så kan du ladda ca 6500 minuter för de pengar som Tesla tar för supercharger. Ca 108 timmar om nu Vattenfall håller fast vid tre kronor, jag tror de har sänkt till två kronor... Man kan räkna på så många vis... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

lator skrev:
Werzion skrev:

Hur kom du fram till dessa milpriser? Dessutom så gäller det som vanligt laddning under optimala förhållanden. I verkligheten så laddar man sällan så snabbt och definitivt får man inte 15 mil på 80% laddning i en Leaf eller motsvarande.

Provade att snabbladda en Leaf när det var ca -20 grader och då fick jag 5,75 kWh på 45 min... Då pratar vi ca 23,50 kr/kwH... Ger en milkostnad på ungefär 50 kr vid den temperaturen!

Samtidigt så kan du ladda ca 6500 minuter för de pengar som Tesla tar för supercharger. Ca 108 timmar om nu Vattenfall håller fast vid tre kronor, jag tror de har sänkt till två kronor... Man kan räkna på så många vis... :roll:
Jag tänkte inte på att Blixtgordon skrev om Nissan Leaf.

Tog enkelt 40 mil (~80% av räckvidden på en Tesla) delat på 60 kr = 0,66 kr/mil. Med 90 kr i kostnad för 30 min snabbladdning blir det lika med 0,44 kr/mil.

Det bör ju alltså bli den ungefärliga kostnaden att ladda en Tesla hos Preem när det inte längre är gratis, man kan ju säga 1 kr/mil för att gardera sig lite :)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Werzion skrev:
Varför är det just Preem som vara någorlunda snabba (och ensamma?) på denna puck?..
Det är en del av Preems CSR arbete. Det börjande när man bytte logga till Björnen som ska symbolisera styrka och omtanke osv.

Och är man lite förnuftig så går det ju att räkna ut att det inte kommer bli mindre bilar med alternativa energi källor och man anpassar sig därefter för att överleva långsiktigt.

heja Preem säger jag.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Anledningen till att det inte är Statoil beror kanske på att stationerna ägs av ett kanadensiskt riskbolag och inte av norska staten. Kanada förlitar sig på sin fulolja så länge det går...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Frågan är om det behövs bränslestationer? Vill man inte ladda där man stannar istället för att göra något där man laddar? Det krävs ju inga jätteinsatser för att sätta upp en laddstation.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vi får väl hoppas att det inte var bristen på matematikkunskaper utan att nästan hela hjärnan tänkte uppspelt på kommande uppdateringar...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

point1 skrev:
Werzion skrev:
Jag tänkte inte på att Blixtgordon skrev om Nissan Leaf.

Tog enkelt 40 mil (~80% av räckvidden på en Tesla) delat på 60 kr = 0,66 kr/mil. Med 90 kr i kostnad för 30 min snabbladdning blir det lika med 0,44 kr/mil.

Det bör ju alltså bli den ungefärliga kostnaden att ladda en Tesla hos Preem när det inte längre är gratis, man kan ju säga 1 kr/mil för att gardera sig lite :)
Åh herregud, ibland undrar man vad som är fel med matematikutbildningen i Sverige ;) du inser att det du räknat ut är mil/kr inte kr/mil. Dessutom kommer du inte få 40 mils räckvidd av en chademo laddare på 30 minuter. Du kommer i bästa fall få 25 kWh vilket är typ 13 mil. Så snarare 7 kr / mil. Så du har ungefär en tiopotens fel.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Missat det här inlägget. Bättre sent än aldrig :)
D'oh, sant!

Min uträkning borde resulterat i 1,50 kr /mil - 2,25 kr/mil.
Själva laddningen i sig, dess effekt osv. har jag ingen koll på, noterade bara i all hast 80% och 30 minuter, men ser nu att de inte hänvisar till Tesla's 80% eller 30 min, så din uträkning lär ligga mycket närmare verkligheten än mina :oops: :)

Någon som vet om Preem fortfarande erbjuder detta gratis eller om det kostar pengar alt. när det är tänkt att sluta vara gratis??
Pontus skrev:
Vi får väl hoppas att det inte var bristen på matematikkunskaper utan att nästan hela hjärnan tänkte uppspelt på kommande uppdateringar...
Det låter bra, vi säger så :lol: :oops:
Senast redigerad av Werzion, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Werzion skrev:
Pontus skrev:
Det låter bra, vi säger så :lol: :oops:
Brr.. undrar vem som ansvarat för din utbildning egentligen ;)
En 50kW Chademo laddar inte en Tesla till 80% på en halvtimma, utan skulle under orealistiska teoretiska maximala förhållanden (med full fart och utan förluster i form av värme etc.) kunna ge 25kWh under en halvtimma, vilket bara ger 25kWh/85kWh=29% laddning (alltså inte i närheten av några 80%). Teslan suger ca. 2kWh per mil, vilket inneburit att jag fått 25kWh/2kWh = 12,5 mils räckvidd under en halvtimma. Med ett pris på 2kr per minut i laddaren, har jag betalat 60kr för 12,5 mil - det blir i absolut bästa teoretiska fall 60/12,5 = 4,80kr per mil. Men eftersom Chademon inte ger full sprutt och har förluster, bilen har förluster och slår av på laddhastigheten för att inte skada batteriet etc., så är 6,50-8kr per mil mer rimligt att räkna med under en halvtimmas laddning (förutsatt att batteriet är nästan tomt när man börjar ladda). Detta är ungefär vad en fossilbilist betalar per mil, men det "låga" priset får du bara i en Tesla som klarar att sluka 50kW under en halvtimmas tid - stoppar du in en mindre elbil i den laddaren så kommer laddhastigheten vara betydligt långsammare och du får nog räkna med det dubbla milpriset.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
JFAH

Inlägg av JFAH »

7kronor milen är ungefär vad du får räkna med om de tar 3 kronor minuten. Har jag också räknat ut. Givet omaket med laddning så är det knappast lockande med denna 'snabbladdning'. En tesla i motorvägsfart kostar dessutom lite till... Så det blir dyra mil den vägen. Till de priserna r en dieselbrännare bättre ur ekonomisk synvinkel, och det är det nog flera som tycker. Och inte minst; 5 minuters takning mot en trekvart på chademo fart. Nej inget vinnande koncept för preem.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Haha, det kan man klura på Herr X :)

Fasen va oattraktivt alternativ de erbjuder :x nästan så man undrar varför de ens orkat engagera sig med så usel målsättning och resultat.

Jag som inte är så insatt i hur olika laddningstyper fungerar har lagt alldeles för stor vikt på meningen "upp till 80 % av batterikapaciteten på ca 25 minuter" i deras pressmeddelande.
Tyckte det lät som ett schysst initiativ och erbjudande från dem, låter ju så Superchargers i princip. Så fel man kunde ha...
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

JFAH skrev:
7kronor milen är ungefär vad du får räkna med om de tar 3 kronor minuten. Har jag också räknat ut. Givet omaket med laddning så är det knappast lockande med denna 'snabbladdning'. En tesla i motorvägsfart kostar dessutom lite till... Så det blir dyra mil den vägen. Till de priserna r en dieselbrännare bättre ur ekonomisk synvinkel, och det är det nog flera som tycker. Och inte minst; 5 minuters takning mot en trekvart på chademo fart. Nej inget vinnande koncept för preem.
Nu kan det ju bero på hur man kör men håller man 110 km/h är det inga problem att till och med ligga strax under 200 Wh/km (2kWh/mil). Åtminstone med en 85D.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:
Enligt bloggaren Blixtgordon (som bloggar väldigt intressanta grejer om Nissan Leaf, hans blogg är värd att följas) så är stationerna gratis just nu för tillfället men de planerar snart införa avgift på 2-3 kronor per minut. Ja per minut. Så en snabbladdning på 30 minuter blir då 60-90 kr. Bra sätt att få folk att snabbt flytta bilen när laddningen är färdigt... ;)

http://blixtgordon.wordpress.com/2014/0 ... org-malmo/
Med tanke på att man kan stoppa laddningen via sms så hjälper det inte alls att ta betalt per minut. folk kan ladda till 80% stoppa via sms och sen och ändå stå kvar 3 timmar till. Det hjälper alltså inte att ta betalt per minut. Bättre att ta betalt per kWh, men då är det såklart inte lika lätt lura folk som inte har koll på effekter mm.

Werzion skrev:
Spontan tanke som slog mig i duschen precis... Varför är det just Preem som vara någorlunda snabba (och ensamma?) på denna puck?

Med tanke på hur populära och vanliga Model S är i Norge så kan man ju tycka att Statoil snabbt borde fått tummen ur och leverera en värdig/vettigt tjänst för att kunna ladda elbilar/Teslor...
Ganska säker på att det är fortum som ligger bakom alla dessa. Det är ett samarbete mellan Fortum, McDonalds, Nissan och Preem.

Jag känner mig mycket besviken på hela detta projektet. Det känns som en bluff och förstör för alla andra seriösa aktörer som bygger snabbladdare. Jag har inget emot att betala för laddning, men jag testade den på att ladda på Preem i Malmö. Fick strax över 20 kW vilket man knappast kan kalla snabbladdning. Det är väl hyfsat ok om man har en mindre elbil, men det är ändå betydligt långsammare än andra chademo-laddare i närheten. 20 kW innebär ca 6 kr per kWh, eller mellan 10-15 kr per mil beroende på bil temperatur mm. Dom ska såklart tjäna pengar, men det känns som en orimligt hög kostnad med tanke på dagens elpris.
Jag kommer att göra allt jag kan för aldrig behöva ladda på någon av Fortums stationer tills dom är tydligare med att märka upp vilken effekt och verkligt pris för laddningen (per kWh). Då kan man innan bestämma om detta är nått man är villig att betala eller inte.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Med ett täckningsbidrag på ca 4-7 kr per mil så låter det som en god affär för Preem. Dom köper ju inte drivmedlet förrän dom sålt det. Jag tror dom är på rätt väg, på lång sikt. Om man vet att man alltid kan ladda på alla Preem så finns dom ju redan på några ställen. Som tredje hands val.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Werzion skrev:
"upp till 80 % av batterikapaciteten på ca 25 minuter" i deras pressmeddelande.
Sådana där meningar kan ju alltid översättas till "aldrig mer än 80% på 25 minuter och ofta mindre"
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Preem trummade ut i september förra året att de skulle installera snabbare laddare på många stationer. Minst 150 kw och start omedelbart. Utbyggnaden skulle ske tillsammans med Recharge

Någon som vet någon station som blivit utbyggd?
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Jag har varit i kontakt med Preem.
Enligt dem kan de i dagsläget inte säga vilka stationer som ska byggas ut och kanske är de första laddarna 150kw+ på plats nånstans i slutet av året.
Skriv svar