Precis. Han kom fram till ungefär samma förbrukning, men han höll dubbelt så hög medelhastighet.lator skrev:Du måste ju be dem skaffa fram en annan Zoe så att ni kan jämföra. Det låter ju helt orimligt med dessa siffror... Har inte Apkungen testat den nya Zoe/41 och fått resultat som var riktigt bra?
Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Moderator: Redaktion
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Så här ser det ut för mig. Upplever att den drar som Teslan eller mer.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Det var länge sedan det nollställdes. Nollställ och gör en ny tur så får du värden baserade enbart på din egen körstil.AGCF skrev:Så här ser det ut för mig. Upplever att den drar som Teslan eller mer.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.mati skrev:Jodå, det är en riktig ABB snabbladdare som levererar 22kW type 2 samt 50kW Chademo/CCS. Zoen laddade med 3,6 kW ungefär. Precis som här hemma hos mig.Jerker skrev:Vilken sorts laddare? Vet du att den normalt levererar 22 kW? Jag har träffat på ett flertal gratisladdare som kommuner och elbolag ställer upp som påstås ge 22 kW men bara ger hälften eller något därunder. Clever och dylika ger dock alltid 22 kW.mati skrev:Jag testade iaf att ladda Zoen vid en riktig laddare som skulle ge 22kW såklart. Det blev samma som hemma. Vägguttagshastighet, typ. Helt klart att det är nåt fel på den. Hoppas att det finns nån kompetent person som kan laga bilen.
Men jag har inga större förhoppningar iofs. Jag var inne och provkörde en Renault Clio demobil för 10år sedan som hade något fel på koppling/växellåda. Jag påpekade för säljaren att bilen inte gick att växla men han tyckte bara att jag var bortskämd som körde Mercedes... Blev ingen affär där kan man säga.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, förklaringen ligger förmodligen där.mati skrev:Nä, och så var det ju +8 grader ute och jag hade kört 2,5 mil. Den var ju inte kall då. Dagen innan hade bilen körts 7,5 mil och ändå så laddade den så sakta. Det tog över 10 timmar att ladda 33kWh. Det klart att den är trasig. Det är ju motorn i Zoe som används som likriktare. Är det nåt fel där så kan det kanske förklara den jöga förbrukningen också.Jerker skrev:Ja, då är det ju definitivt nåt fel. När batterierna är riktigt kalla går det ju väldigt långsamt, men tror inte att jag har varit med om så låg laddeffekt när potentialen är 22 kW.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag tror faktiskt det. Inte just säljaren, han råkade vara på elbilskurs , men det var en annan kille där som verkade jätteintresserad. Stackarn bor i Mariestad och var inte alls nöjd med tanken att han har varit med och finansierat en vätgasmack.LarsL skrev:Lyckades du förmedla detta till säljaren? Vore ju bra om de kunde få sin demobil lagad.
Han var själv intresserad av Zoen som pendlarbil och vi pratade elbilar jättelänge. Mycket positivt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Om man åker landsväg och sällan eller aldrig överstiger 90km/h så borde den inte dra mer än max 180wh/km tycker jag om det är plusgrader och torrt väglag. Skulle ha gissat på 160wh/km under dessa förhållanden för jag låg själv på 175wh/km på stundtals blöt väg, lite regn och körde i drygt 100 (107 på mätaren) stor del av tiden men låg då bakom en släpvagn iof sig.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, det låter rimligt. Jag tittade på din video och dina förbrukningssiffror. När jag körde bilen själv så låg momentanförbrukningen runt 2kWh/mil vid 80km/h. Den gick ner till ca 1,7kWh/mil när jag höll mig under 70km/h. Temperaturen låg då runt +8 och vägarna var torra. Jag körde över 100 en kort sträcka, men då rusade förbrukningen iväg.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
Jag skulle tro att till och med en Model X går snålare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Bra pris! Det är ju ungefär vad Tesla ville ha för 5kWh när det gick att uppgradera 85-->90 och 70-->75Jerker skrev:Ja, denna info börjar spridas i Sverige nu:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är väl den enda fördelen med att hyra batterier, eller? 35k är ju helt OK för ett sånt batteri, det gör ju att bilen rullar bra länge till och kanske dör först när den rostat sönder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jo det är klart, jag har aldrig tänkt leasa en bil dock...Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Nja, jag menar att om jag betalar 35000 för att få uppgradera till ett större batteri i min leasade bil med hyrda batterier, då har ju jag även ökat restvärdet på bilen, men jag får ju ingen kompensation för det när jag lämnar tillbaka bilen. Där tar Renault hem hela vinsten.FredrikR skrev:Jerker skrev:Detta är ju endast prisvärt om man äger bilen. Jag, som leasar den, kommer ju inte att få tillbaka nåt av den investeringen när jag lämnar tillbaka bilen, så ett batteribyte i min bil kommer inte att hända...
Och det är väl inte många i Sverige som äger sitt batteri? För det har väl större delen av tiden endast gått att leasa?
Så man får först köpa loss batteriet för 80 000 och sen uppgradera för 35000?
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Hej,
Jerker relaterar till mig när han skriver att han känner en som kör långt med en Zoe och det är sant, det gör jag. I min gamla Q210 så körde jag mellan 13-18 mil vintertid och upp till 22-239 km på sommaren. Nu har jag bytt till nya R90 (ZE40) och den var jag till att börja med besviken på då jag tyckte den tog mer energi än den gamla och rullade sämre (regenererar inte så mycket när jag kör, medvetet). Dock (sägs det från teknisk avdelning hos Renault) att det finns två lägen på regenerering beroende på om ECO-läge är aktiverat eller ej. Nu när bilen är fyra veckor och har gått 335 mil så börjar den lossna. Har ännu inte nollställt färddatorn och då ligger den nu på 16,2 kW/100 km och det är högre än den gamla men går långsamt ner. Ska snart nollställa (och rapportera in förbrukningen på www.spritmonitor.de). Om man inte nollställer och själv kör bilen mestadels så är beräkningen av kvarvarande körsträcka mycket exakt. Högsta hittills är 298 km vid fulladdat batteri. Igår körde jag Torsby-Oslo, 17 mil, och hade 46% kvar i batteriet samt 146 km kvar i körsträcka. Jag har för vana att köra med begränsare aktiverad och ställer in den på 78 kmh. Dagligen kör jag minst 12,2 mil och förlorar 5 minuter mot att köra 90-100 kmh. ECO-läge samt värme på 24 grader. Från torsdag så planeras en Europa-tur med denna bil. På den bil som relateras i denna tråden så måste det vara något fel, förutom uppdatering av programvaran så måste ju däcktryckssensorer programmeras in. Vad jag vet så klarar inte en Zoe att hålla reda på 8 hjul än. Min nya bil är levererad med klonade sensorer till vinterhjulen så den ska inte behöva programmeras nu när jag byter till sommarhjul.
Benny
Jerker relaterar till mig när han skriver att han känner en som kör långt med en Zoe och det är sant, det gör jag. I min gamla Q210 så körde jag mellan 13-18 mil vintertid och upp till 22-239 km på sommaren. Nu har jag bytt till nya R90 (ZE40) och den var jag till att börja med besviken på då jag tyckte den tog mer energi än den gamla och rullade sämre (regenererar inte så mycket när jag kör, medvetet). Dock (sägs det från teknisk avdelning hos Renault) att det finns två lägen på regenerering beroende på om ECO-läge är aktiverat eller ej. Nu när bilen är fyra veckor och har gått 335 mil så börjar den lossna. Har ännu inte nollställt färddatorn och då ligger den nu på 16,2 kW/100 km och det är högre än den gamla men går långsamt ner. Ska snart nollställa (och rapportera in förbrukningen på www.spritmonitor.de). Om man inte nollställer och själv kör bilen mestadels så är beräkningen av kvarvarande körsträcka mycket exakt. Högsta hittills är 298 km vid fulladdat batteri. Igår körde jag Torsby-Oslo, 17 mil, och hade 46% kvar i batteriet samt 146 km kvar i körsträcka. Jag har för vana att köra med begränsare aktiverad och ställer in den på 78 kmh. Dagligen kör jag minst 12,2 mil och förlorar 5 minuter mot att köra 90-100 kmh. ECO-läge samt värme på 24 grader. Från torsdag så planeras en Europa-tur med denna bil. På den bil som relateras i denna tråden så måste det vara något fel, förutom uppdatering av programvaran så måste ju däcktryckssensorer programmeras in. Vad jag vet så klarar inte en Zoe att hålla reda på 8 hjul än. Min nya bil är levererad med klonade sensorer till vinterhjulen så den ska inte behöva programmeras nu när jag byter till sommarhjul.
Benny
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19601
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
ja jösses säger jag bara....... Undrar vad "vissa" Tyskbilar kommer att få för ljud när det är dags? Fast DÅ försvinner nog den där lagen kanske...?HelectriC skrev:Häromdagen gick jag över en parkeringsplats och plötsligt låter det som ett tåg som kör "långt bort". Jag registrerar detta eftersom jag inte kunde minnas att det finns nån tågbana i det området. Vände mig om och det visade sig vara en Zoe med det nya "varna fotgängare"-ljudet påslaget. Men hallå! Inte fasen funkar det, jag trodde alltså det var ett tåg långt bort och inte en elbil precis bakom mig. Jag bröt ut i spontanskratt när jag såg bilen pga associationer med ett stort tåg och en liten Zoe med ett löjligt ljud
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Renault Zoe 40 kWh - Motorvägstest räckvidd och video
Jag ryckte ur den säkringen till yttre högtalaren. Så nu slipper jag både det störande varningsljudet och blippandet när bilen låser sig!