Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.
Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?
Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Typ samma sort som i Bollnäs, tänk om vi oxo kunde få 22kW i den... Det skulle nog många ha glädje av
Ja, det var i de goda gamla tiderna när man kunde ladda med 22kW. Nu får jag stå jättelänge och långsamladda med ynka 16,5kW.
Är det stor skillnad i praktiken? Trodde skillnaden mellan 22/16 bara gjorde någon mil/timme eller så?
Skillnaden är 8 mil per timme istället för 10. Jag märker det tydligt. Den hinner inte ladda färdigt under tiden som man t.ex. är på Ica och handlar. Det gjorde den förra. Det har naturligtvis egentligen ingen betydelse för mig i praktiken, men man retar sig lite på det ändå.
Katastrof! Sälj skiten! ;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Katastrof! Sälj skiten! ;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Nja, så illa är det inte. Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Katastrof! Sälj skiten! ;P
Du skulle behållit den gamla hehe
Nja, så illa är det inte. Men jag ska åka till min morfar i Tyskland om en månad. Jag kan inte ladda hemma hos honom, och där han bor finns bara en enda 22kW-stolpe några kilometer bort och det är flera mil till närmsta och enda Chademo som oftast är upptagen. Jag får alltså åka in till stan och ladda bilen där medan jag står och väntar (allt är stängt på söndagar *gäsp*). Då vill man att det går fort. Jag skulle behöva ladda drygt 20 mil, skillnaden blir alltså nästan en halvtimme jämfört med tidigare. Segt.
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det ingen granne eller nåt som kan låna ut ett vanligt uttag? Tyskar brukar vara ganska intresserade av elbilar när dom kommer nära inpå. Förklarar man hur lite ström som faktiskt behövs och ger dom en liten euro, så borde det ju ordna sig?
Nej, han bor i ett sånt där område med bara hyreshus och så. Inga grannar på det viset.
I see...det gör laddningen lite svårare ja
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, det finns http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det finns http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
Det är tyvärr inte alls samma utbyggnadstakt som i Sverige. Och den där 22kW-laddaren som jag pratar om är faktiskt ganska ny. För ett år sedan fanns bara ett hamsterhjul med 3,6kW som jag dessutom inte fick igång. Jag fick vänta till nästa arbetsdag och be nån från kommunen att hjälpa mig. Kul.
Problemet är dessutom inte tillgång till laddare i sig, utan tillgång till laddare som fungerar för Tesla. Det finns över 30 CCS-laddare i stan några mil bort, men bara tre av dem har en ChaDeMo också. Utav dem är bara en på 50kW och är därför gärna upptagen, de andra två är på ynka 20kW (!) och står dessutom på privat mark. En CCS-adapter hade varit guld värt för mig.
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ingen Nissanhandlare? Dom brukar ibland ha laddstolpe.
Vet faktiskt inte. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Leaf i Tyskland heller.
Det skulle iofs kunna vara positivt. När dom har så få elbilar så blir dom lyriska så snart dom ser en elbil oavsett märke. Att någon använder deras fina laddstolpe kan vara tillräckligt även om det råkar vara en Tesla
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
IMG_0224.JPG
Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Inte bara icead utan även phevad. Medan jag hängde här blev dock platsen bredvid, som inte är en destinationsladdarplats ledig, så jag tog den. En vit Model X körde precis förgäves förbi.
Detta är Täby centrum.
IMG_0224.JPG
Problemet här är att de ligger för nära entrén och att folk är så extremt arroganta att även om man påtalar detta så blir man ifrågasatt om man är polis eller någon annan sorts myndighetsperson.
Placeringen av el uttagen är viktigt, de ska helst inte vara den naturliga förstavalet för då försvinner platserna lätt. I triangeln köpcenter i Malmö har man en tex bra placering tycker jag, inte för nära ingången och på slutet av en "slinga" där man inte väljer helt naturligt att köra.
Man undrar bara när handeln med fejkade laddkablar kommer igång, eftersom det finns handel med fejkade handikappstillstånd?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.