Jag lyckas inte ladda 16A/trefas i garaget med UMC'n...
Får som mest 10A fast jag ställt maxström i bilen till 16A i bilen och har ett uttag som kan leverera 16A/trefas.
Pratade med en kille på Tesla som påstod att kabeln inte klarar mer än 10A, men är det verkligen så?
Vad säger ni som har motsvarande uttag att ladda från, får ni bilen att ladda 16A/trefas med UMC-kabeln?
Jag misstänker att det hänt något endera i bilen eller i UMC-kabeln. Jag har för mig att jag kunnat ladda 16A tidigare och dessutom hade en säkring i säkringsskåpet i garaget löst ut, så något kan ha hänt...
Fel på UMC eller i bilen?
Moderator: Redaktion
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Den klarar max 16A 3-fas. Vad säger spänningen i bilen? Visar den en 3:a, men 10A?
Kan du testa i annat uttag?
Kan du testa i annat uttag?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Jag tänkte bara dubbelkolla att du ställt 16A när du står hemma. Så du inte ställt 16A på väg hem och så minns den 10A när du kommer hem.
Annars så funkar min alltid med 3x16A som ger 11kW.
Jag har dessutom mätare där jag kan se verklig förbrukning och den lägger sig väldigt exakt på 16A på alla faser efter att rampat upp i nån knapp minut.
Jag hade en gång på en låne 70 som hade svårt att komma upp i 11kW när man gick över 96%, men jag vill minnas att det ändå stod 3x16A. Kanske dåligt balanserad. Jag har aldrig sett detta fenomen i min.
Annars så funkar min alltid med 3x16A som ger 11kW.
Jag har dessutom mätare där jag kan se verklig förbrukning och den lägger sig väldigt exakt på 16A på alla faser efter att rampat upp i nån knapp minut.
Jag hade en gång på en låne 70 som hade svårt att komma upp i 11kW när man gick över 96%, men jag vill minnas att det ändå stod 3x16A. Kanske dåligt balanserad. Jag har aldrig sett detta fenomen i min.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Vad jag kan komma på direkt så är det väl bara tre olika saker som det normalt kan bero på,
kallt eller nästan fulladdat batteri eller att bilen är inställd på 10A.
Låg spänning i uttaget kan vara orsaken men annars låter det som något som är paj...
Testa i annat uttag och gärna med annan sladd tex ett typ2-uttag vore värt att testa...
kallt eller nästan fulladdat batteri eller att bilen är inställd på 10A.
Låg spänning i uttaget kan vara orsaken men annars låter det som något som är paj...
Testa i annat uttag och gärna med annan sladd tex ett typ2-uttag vore värt att testa...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Sen drar bilen ner strömen om V går ner
Så utan att veta vad du får i både A och V blir det svårt att svara på din fråga
Så utan att veta vad du får i både A och V blir det svårt att svara på din fråga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Tack för kommentarerna!
Troligen är det något fel i bilens likriktare...
Fast jag satt bilen till att ladda 16A får jag bara 10A. Drar jag ned till 10A så får jag bara 6A. Jag åkte till en laddare typ2 och provade... där kunde jag sätta upp laddningen till 15A men då laddade bilen bara 9A.
Jag kom i kontakt med Tesla och de tog hem en log från bilen medan jag satt i den och laddade hemma i garaget. De skulle låta experter på laddning titta på den och höra av sig. Jag gissar att de kommer att komma fram till att något hänt med bilens likriktare.
Troligen är det något fel i bilens likriktare...
Fast jag satt bilen till att ladda 16A får jag bara 10A. Drar jag ned till 10A så får jag bara 6A. Jag åkte till en laddare typ2 och provade... där kunde jag sätta upp laddningen till 15A men då laddade bilen bara 9A.
Jag kom i kontakt med Tesla och de tog hem en log från bilen medan jag satt i den och laddade hemma i garaget. De skulle låta experter på laddning titta på den och höra av sig. Jag gissar att de kommer att komma fram till att något hänt med bilens likriktare.
S60D uttagen okt. 2016
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Ha, det problemet har jag också haft på min förra bil (konstigt att jag inte tänkte på det med en gång). Den hade dubbelladdare och för allt som översteg 11kW laddade den med typ 20% lägre effekt än vad jag hade ställt in. Det var ett väldigt märkligt beteende som jag inte fick grepp på. I alla fall var det som du säger, bilens laddare hade gjort sitt och byttes sedermera på garanti.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Kan det vara en av faserna inte funkar på laddaren eller kabeln.
Jag vill minnas att det såg ut nåt sånt när jag bara hade 2 faser anslutna under ett - inte helt elsäkert - test
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag vill minnas att det såg ut nåt sånt när jag bara hade 2 faser anslutna under ett - inte helt elsäkert - test
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Fel på UMC eller i bilen?
Jag har varit i kontakt med Tesla igen och fått en tid för att byta ut bilens inbyggda laddare.
S60D uttagen okt. 2016