Angående effektangivelserna i våra besiktningsinstrument
Mätförfarandet finns i följande EU-dokument:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 06:326:TOC
5.3 Beskrivning av provningar för mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner
Den elektriska transmissionen skall utrustas i enlighet med bilaga 6 (ska nog vara bilaga 2) till dessa föreskrifter. Den elektriska transmissionen skall matas från en likspänd spänningskälla med ett maximalt spänningsfall om 5 % beroende på tid och strömstyrka (perioder på mindre än 10 sekunder ej medräknade). Matningsspänning under provningen skall anges av fordonets tillverkare.
Anmärkning: Om batteriet begränsar den största effekten under 30 minuter, kan största effekt under 30 minuter för ett elektriskt fordon vara mindre än den största effekten under 30 minuter för fordonets transmission enligt denna provning.
"I bilaga 2 framgår att transmissionen består av motor (motorer), effektregulator och kylsystem. Det är hela denna enhet som ska testas, där effektregulatorn har olika egenskaper för de olika Tesla-modellerna.
Vidare ska matningsspänningen hållas konstant under 30 minuter, detta för att batterikapaciteten inte ska begränsa hur mycket effekt man kan ta ut under 30 minuter. Det är värmeutvecklingen i motor och effektregulator som ska vara begränsande."
5.3.1 Bestämning av nettoeffekt
5.3.1.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst två timmar.
5.3.1.2 Provningen av nettoeffekt skall utgöras av en körning där effektregulatorn ställs in på full effekt.
5.3.1.3 Alldeles innan provningen inleds skall motorn köras på provbänken i tre minuter så att den avger en effekt på 80 % av maximal effekt vid det varvtal som tillverkaren rekommenderar.
5.3.1.4 Mätningar skall göras vid ett tillräckligt antal varvtal så att effektkurvan mellan noll och maximalt varvtal enligt tillverkarens rekommendationer kan bestämmas korrekt. Hela provningen skall vara avklarad inom 5 minuter.
"Denna mätning görs för att man ska plotta en effektkurva (till provbänken avgiven effekt) för att bestämma vilket varvtal som ska gälla för ”test under 30 min”. Plottningen ska ske snabbt för att undvika uppvärmning."
5.3.2 Bestämning av största effekt under 30 minuter
5.3.2.1 Motorn och hela dess uppsättning tillbehör skall konditioneras vid en temperatur på 25 °C ± 5 °C i minst fyra timmar.
5.3.2.2 Den elektriska transmissionen skall köras på provbänken vid en effekt som är tillverkarens bästa uppskattning för största effekt under 30 minuter. Varvtalet skall ligga inom ett varvtalsintervall där nettoeffekten är större än den maximala effekt som uppmätts enligt punkt 5.3.1. (Denna mening begriper inte jag). Detta varvtal skall rekommenderas av tillverkaren.
5.3.2.3 Varvtal och effekt skall registreras. Effekten skall befinna sig inom ett intervall av ± 5 % av effekten när provningen inleddes. Största effekt under 30 minuter är medelvärdet av effekten under perioden på 30 minuter.
"Den elektriska transmissionen skall köras vid den största effekt där den kan ligga inom +/- 5%, under hela provet som tar 30 minuter. Först då ska elektroniken strypa effekten på grund av värmeutveckling.
Eller med andra ord:
Vilken är högsta möjliga konstanta effekt som du kan mata in i motorn under 30 minuter utan att effektbegränsningen (prickade gula markeringen) sätter in?
Studera TeslaBjörns YouTube-filmer där han kör i 200 km/h konstant fart på autobahn. Efter 30 minuter sätter effektbegränsningen in. Man ser att energiförbrukningen indikerar att han legat på omkring 120 kW inmatad effekt i motorerna. Den effekt som matas till testbänken är självklart lägre.
Allt tyder på att det är värdet under 30 minuter, ca 79 kW, som utnyttjas i andra EU-länder. Varför ska man annars mäta på detta omständliga sätt?
DET ÄR TESLAS SKYLDIGHET att hålla reda på lagar och förordningar och LÄMNA RIKTIGA UPPGIFTER TILL Transportstyrelsen (och Transportstyrelsens skyldighet att begripa vad man efterfrågar).
Nu måste vi allihop ligga på Tesla så att detta rättas snarast.
Eftersom inte Teslaägare i andra EU-länder tycks drabbas så ligger inte felet hos Tesla centralt, utan hos en anställd hos Tesla Sverige, kanske administratör, som inte begripit vilken förordning som gäller, och hos Transportstyrelsen som inte begriper att man för elbilar ska efterfråga 30-minutersvärdet, inte maximal nettoeffekt som vid förbränningsmotorer. Varför skulle EU utarbeta denna komplicerade mätmetod för maximal medeleffekt under 30 minuter, om den inte används.
Jag är SKITFÖRBANNAD som alla ni övriga. Mitt registreringsbevis säger 386.0 EG, alltså 386 kW med referens till ett EG-dokument (det kanske Transportstyrelsen kan upplysa om. Där kanske står hur effekten ska anges för elbilar?).
Jag har en S70D vars effektreglerare maximalt kan lämna 245 kW, men bara 79 kW kontinuerligt under 30 minuter. Och så hävdar försäkringsbolaget att jag har en bil med 386 kW motorstyrka.
Det blev långt men jag måste skriva av mig.
/Per