Waiking car
Moderator: Redaktion
Re: Waiking car
Jag kopplar bilen mot telefonen via internetdelning så har ja i alla fall navigationen igång. Sjukt dåligt att det ska vara så dåligt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Fungerar för mig nu på morgonen!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det fungerar inte för mig.SR-71-BlackBird skrev:Fungerar för mig nu på morgonen!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Igår ja, idag nej. Irriterande.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Appen i telefonen har inte fungerat på drygt en vecka och igår bootade mittskärmen om varje gång jag försökte lyssna på Internetradio.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
Hämtade min p85d idag och har bara sporadiskt lyckats logga in med Appen
Spelar ingen roll om det är via Wifi hema (inkl bilen är på wi-fi oxå)
Är det ngn som har fått ngt vettigt svar Tesla???
En intresant side note är att morsan har samma problem på hennes nissan leaf nu. Undra om de e ett gäng som sitter och DoS-ar elbil servrar för tillfället?Hjalmar skrev:Hämtade min p85d idag och har bara sporadiskt lyckats logga in med Appen
Det verkar som problembilden ser olika ut. Vissa har som du problem både via wi-fi och 3G. För mig funkar det klockrent varje gång bilen är på wi-fi, men jag har stora problem via bilens 3G uppkoppling. Skumt. Beskedet jag fått är att det är problem med 3G uppkopplingen i Sverige, Norge och Danmark.Hjalmar skrev:Hämtade min p85d idag och har bara sporadiskt lyckats logga in med Appen
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag tror det är samma problem, men folk upplever det olika. Det tog mig några dagar att upptäcka att jag faktiskt hade internet via wifi, men att appen inte fungerar. Det enda jag provade var appen när jag var hemma.mahulkp skrev:Det verkar som problembilden ser olika ut. Vissa har som du problem både via wi-fi och 3G. För mig funkar det klockrent varje gång bilen är på wi-fi, men jag har stora problem via bilens 3G uppkoppling. Skumt. Beskedet jag fått är att det är problem med 3G uppkopplingen i Sverige, Norge och Danmark.Hjalmar skrev:Hämtade min p85d idag och har bara sporadiskt lyckats logga in med Appen
Beskedet jag fick efter att dom haft min bil inne på översyn var att det skulle börja fungera "så snart som Telia levererar tjänsten så som Tesla köpte den av dom".
För att spekulera loss lite:
Jag har fortfarande riktigt svårt att se kopplingen till Telia när appen inte fungerar hemma via wifi+Bahnhof. Där fungerar dock internetsurfning, vilket tyder på att den använder wifi't direkt ut men via 3G är den beroende av något hos Telsa, kanske något så simpelt som dns-servern, dvs att när bilen är på 3g så litar den inte på operatörerna, alternativ att den åker i egna APN-nät där operatörerna inte har några dns-servrar vilket gör bilen beroende av vpn-tunneln till Tesla.
I andra trådar har man kunnat läsa om folk som luskat fram att bilen använder sig av en openvpn-tunnel samtidigt som bilen startar en ftp-server för att ta emot uppdateringar, som är åtkomlig på lokala hemma-nätet. Det betyder att den använder "split tunnel".
Min gissning är att Tesla har servrar eller bara någon vpn-koncentrator hostad hos Telia och att det är något i den utrustningen som hänger sig. Det finns olika orsaker till att en vpn-tunnel hänger sig, antingen kopplar den ner och misslyckas koppla upp pga något nyckelfel eller så fryser själva tcp-sessionen.
Gissningsvis finns det någon form av lastbalanserare framför som slumpar till vilken utrustning du kopplas upp till, så vid omstart så kopplar den upp en ny session som kanske landar på en friskare server eller ett vpn-kluster som slår i taket på antalet sessioner, eller kanske en brandvägg efter. Väl efter Telias apn/vpn infra så försöker bilen nå:
Namn: vpn.vn.teslamotors.com
Addresses: 209.10.208.74
209.11.133.28
209.11.133.29
209.11.133.27
209.11.133.30
209.11.133.38
209.11.133.39
209.11.133.40
209.11.133.22
205.234.27.198
205.234.27.234
205.234.27.254
209.11.133.12
209.11.133.23
209.11.133.24
209.10.208.42
209.10.208.43
209.10.208.44
209.10.208.45
209.10.208.46
209.10.208.47
209.10.208.48
209.10.208.49
209.10.208.50
209.10.208.51
209.10.208.71
209.10.208.72
209.10.208.73
Om dom enbart använder sig av round-robin-dns som lastbalansering så kan jag förstå att det klickar ibland, med över 1000 vpn-tunnlar per ip. Det som talar emot ett centralt fel är att det bara är vi i Norden som verkar ha problem. Förmodligen(förhoppningsvis) finns det en lastbalanserare som använder sig av geoip.
Som nätverkstekniker så kliar det i fingrarna att få logga in i bil och utrustning. Med tanke på antalet bilar som har problem så borde det inte ta så lång tid att hitta felet.
Hade problemet varit kapacitetsrelaterat så borde det kommit smygande och bara drabbat ett fåtal initialt. Jag upplever mina symptom precis på samma sätt idag som när det började den 18/19e mars.
Med tanke på hur Tesla kommunicerar kring problemet nu så lär vi aldrig få veta vad/vems felet egentligen var.
Läste på Teslaforumet i USA en ny tråd om liknande problem. Så det kanske inte bara är i Europa det strular just nu.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vi andra hoppas att Tesla hör av sig till dig asap och erbjuder dig ett konsult gigg 

Url?Leo skrev:Läste på Teslaforumet i USA en ny tråd om liknande problem. Så det kanske inte bara är i Europa det strular just nu.
Om det stämmer så är Tesla skyldiga Telia en ursäkt.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... nect/page9
De har nu flyttat in det =skarvat på en äldre tråd så du får läsa sista sidorna.
De har nu flyttat in det =skarvat på en äldre tråd så du får läsa sista sidorna.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
+1Hjalmar skrev:Vi andra hoppas att Tesla hör av sig till dig asap och erbjuder dig ett konsult gigg
Vore bra om de lät någon kunnig hjälpa till, all hjälp borde vara välkommen när det gått så lång tid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag frågade vad felet var när jag var i Upplands Väsby senast, och fick då svaret att det var Telias fel. Jag frågade då hur det kunde vara det när problemet även uppstår vid Wifi uppkoppling? Då sas det att bilen hela tiden försöker hålla igång 3G uppkopplingen även när den är uppkopplad mot trådlöst nätverk, och att allt därmed går trögt. Jag vet inte vad man ska tro om detta, men det var i alla fall svaret jag fick.
Om wifi havererar p g a skakig 3g-uppkoppling så är ju i alla fall den biten Teslas fel, inte Telias.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Broken by design i så fall.bylund skrev:Om wifi havererar p g a skakig 3g-uppkoppling så är ju i alla fall den biten Teslas fel, inte Telias.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
När du kör via WiFi, släpper din router då igenom VPN?
Vissa routrar har problem med det där. Man måste pilla i inställningarna för att släppa igenom VPN.
Då kan det mycket väl bli så att det går att surfa via WiFi, men bilens VPN-uppkoppling ändå går via 3G - efter att den har försökt via WiFi men inte kom igenom routern.
Vissa routrar har problem med det där. Man måste pilla i inställningarna för att släppa igenom VPN.
Då kan det mycket väl bli så att det går att surfa via WiFi, men bilens VPN-uppkoppling ändå går via 3G - efter att den har försökt via WiFi men inte kom igenom routern.
På vissa går det default. På andra kan man aktivera vpn passthrough. En del går det inte alls på.TiborBlomhall skrev:När du kör via WiFi, släpper din router då igenom VPN?
I mitt fall så fungerade det innan.
För mig funkar alla funktioner klockrent via Wifi. Oavsett om jag är uppkopplad på mitt hemmanätverk eller använder internetdelning på min Iphone så funkat allt perfekt. Musiktjänsterna, Webbläsaren, Google Maps, Visible Tesla och Teslaappen. Allt funkar helt felfritt. Och när jag kopplar bort Wifi så dör i princip allt på några minuter trots att jag har bra 3G-täckning. Så nog verkar felet ligga hos Telia som jag upplever det. Frågan är bara varför det ska ta veckor att få ordning på...?TiborBlomhall skrev:När du kör via WiFi, släpper din router då igenom VPN?
Model YP 2024
Det förvånar mig inte alls...mahulkp skrev:Så nog verkar felet ligga hos Telia som jag upplever det. Frågan är bara varför det ska ta veckor att få ordning på...?
Jag har samma problem. Till för några dagar sedan kunde jag genom att göra en reset få det att fungera, men inte så längre. Dessutom fungerar inte för mig Internet radio, navigering, webb samt telefon via Bluetooth uppkoppling. Tidigare har jag haft spordiska problem med Internet radio men kunnat korrigera med en reset. Det är nog tveksamt om detta enbart är ett Teliasoner problem, jag skulle mer gissa på ett hårdvaruproblem triggat av elstörningar från bilen. Jag hoppas att Tesla lyckas att lösa detta snabbt.
olleb skrev:Jag har samma problem. Till för några dagar sedan kunde jag genom att göra en reset få det att fungera, men inte så längre. Dessutom fungerar inte för mig Internet radio, navigering, webb samt telefon via Bluetooth uppkoppling. Tidigare har jag haft spordiska problem med Internet radio men kunnat korrigera med en reset. Det är nog tveksamt om detta enbart är ett Teliasoner problem, jag skulle mer gissa på ett hårdvaruproblem triggat av elstörningar från bilen. Jag hoppas att Tesla lyckas att lösa detta snabbt.
Har samma fel och är mycket besviken på det. Ingen bra första dag med bilen.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Enligt servicechefen i upplandsväsby är det "en kombo" av Telia och bilarna. Vad det betyder vill han inte gå in på. Att kommunicera ut problemet till sina kunder, och att dom jobbar på det "dag och natt" , gick inte för det var så många bilar det gällde (?).
Jag uppmanar alla (och det verkar vara många) med problem att ringa till service och kräva en statusuppdatering. Ge er inte när dom säger att det är Telia det är fel på. Jag har inget problem med Telia, jag har problem med att bilen inte funkar som den ska.
Jag uppmanar alla (och det verkar vara många) med problem att ringa till service och kräva en statusuppdatering. Ge er inte när dom säger att det är Telia det är fel på. Jag har inget problem med Telia, jag har problem med att bilen inte funkar som den ska.
Mycket irriterande att detta inte är löst. Inne på tredje veckan som bilen endast funkar som gammelbil. :-/OlleLind skrev:Enligt servicechefen i upplandsväsby är det "en kombo" av Telia och bilarna. Vad det betyder vill han inte gå in på. Att kommunicera ut problemet till sina kunder, och att dom jobbar på det "dag och natt" , gick inte för det var så många bilar det gällde (?).