Glappande taklucka
Moderator: Redaktion
Glappande taklucka
Det har dykt upp ett irriterande klapprande glappljud i takluckan på min S85. Ljudet dyker bara upp då och då, typ varannan vecka. När det dyker upp håller det i sig någon dag eller två. Sedan försvinner det i någon vecka. Det försvinner om jag trycker tackluckan uppåt från förarsätet då det pågår.
Direkt efter leverans av bilen (juni 2014) fick jag problem med att högre bakre hörnet av takluckan inte stängde ordentligt. Tesla Service Center i Upplands Väsby lyckades, efter två besök, fixa det problemet och sa att de hade åtgärdat stängningsfelet genom att smörja tätningslisterna. Nu har jag inget problem med att stänga takluckan.
1. Är det någon som känner igen problemet med takluckeoljudet?
2. Förslag på åtgärd?
3. Om man själv vill smörja tätningslisterna för takluckan, är det då vanlig silikonspray (typ CRC silicone spray) som gäller?
Förutom takluckeoljudet händer det av och till i min bil att det uppstår någon typ av svagt skallrande/racklande ljud som tycks komma från nedre delen av 17'-skärmen. Det uppstår även om facket under skärmen är tomt. Någon som känner igen det och har fått bort det?
Direkt efter leverans av bilen (juni 2014) fick jag problem med att högre bakre hörnet av takluckan inte stängde ordentligt. Tesla Service Center i Upplands Väsby lyckades, efter två besök, fixa det problemet och sa att de hade åtgärdat stängningsfelet genom att smörja tätningslisterna. Nu har jag inget problem med att stänga takluckan.
1. Är det någon som känner igen problemet med takluckeoljudet?
2. Förslag på åtgärd?
3. Om man själv vill smörja tätningslisterna för takluckan, är det då vanlig silikonspray (typ CRC silicone spray) som gäller?
Förutom takluckeoljudet händer det av och till i min bil att det uppstår någon typ av svagt skallrande/racklande ljud som tycks komma från nedre delen av 17'-skärmen. Det uppstår även om facket under skärmen är tomt. Någon som känner igen det och har fått bort det?
Re: Glappande taklucka
Hade samma problem, började tillslut att läcka in vatten.
Lämnade in bilen till service som fixade det.
Ang. skallerljud så hade jag det inne i säkerhetsbälteskåpan, även det fixade service.
Lämnade in bilen till service som fixade det.
Ang. skallerljud så hade jag det inne i säkerhetsbälteskåpan, även det fixade service.
Nu måste jag bara berätta!
Efter att ha ställt min fråga ovan i onsdags och läst ziggy's svar i torsdags (tack för det ziggy) tänkte jag; ok, då får jag väl lov att ringa Tesla Service, boka tid, åka till Upplands Väsby (2,5 mil från jobbet), kanske få en utbytesbil för en dag eller två och sedan åka dit igen för att hämta. Det kändes rätt jobbigt och jag funderade en stund över när jag skulle ta mig den tiden, två vardagar, när det kan vara rätt hektiskt på jobbet. Beslöt mig för att skjuta på det. Man kan ju trots allt leva med en glappande taklucka ett par veckor eller så.
Och vad händer då? På fredag kväll, vid 7-tiden, ringer det en kille från Tesla:
- Hej, jag hörde att du har problem med takluckan.
- Eh, ja?... men hur vet du det, jag har ju inte ringt er om det...?
- Äh, det är någon här som har snappat upp att du har ett problem med bilen och det vill vi ju inte. Skulle du vilja komma in med den imorgon så vi får titta på den? Normalt har vi stängt på helgerna men vi kommer vara här nu i helgen /kvartalsslut, med många D-leveranser visade det sig/. Du kan komma när det passar dig, så ser vi om vi kan fixa det.
- Ok, gärna.
Så, jag tog mig mig en trevlig lördagsutflykt till Upplands Väsby, fick mig en espresso, kollande in några S85D och P85D som stod klara för leverans och så åkte jag hem igen - utan glappande taklucka. (De bytte ut ett styrbleck i framkant av takluckan mot en nyare version.)
Vad kan man säga, är inte det service, så säg? Kan man annat än att älska det här företaget?
Efter att ha ställt min fråga ovan i onsdags och läst ziggy's svar i torsdags (tack för det ziggy) tänkte jag; ok, då får jag väl lov att ringa Tesla Service, boka tid, åka till Upplands Väsby (2,5 mil från jobbet), kanske få en utbytesbil för en dag eller två och sedan åka dit igen för att hämta. Det kändes rätt jobbigt och jag funderade en stund över när jag skulle ta mig den tiden, två vardagar, när det kan vara rätt hektiskt på jobbet. Beslöt mig för att skjuta på det. Man kan ju trots allt leva med en glappande taklucka ett par veckor eller så.
Och vad händer då? På fredag kväll, vid 7-tiden, ringer det en kille från Tesla:
- Hej, jag hörde att du har problem med takluckan.
- Eh, ja?... men hur vet du det, jag har ju inte ringt er om det...?
- Äh, det är någon här som har snappat upp att du har ett problem med bilen och det vill vi ju inte. Skulle du vilja komma in med den imorgon så vi får titta på den? Normalt har vi stängt på helgerna men vi kommer vara här nu i helgen /kvartalsslut, med många D-leveranser visade det sig/. Du kan komma när det passar dig, så ser vi om vi kan fixa det.
- Ok, gärna.
Så, jag tog mig mig en trevlig lördagsutflykt till Upplands Väsby, fick mig en espresso, kollande in några S85D och P85D som stod klara för leverans och så åkte jag hem igen - utan glappande taklucka. (De bytte ut ett styrbleck i framkant av takluckan mot en nyare version.)
Vad kan man säga, är inte det service, så säg? Kan man annat än att älska det här företaget?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Psst... jag tror vi är avlyssnadeJowe skrev:- Äh, det är någon här som har snappat upp att du har ett problem med bilen och det vill vi ju inte.

Glömde säga att Service Centret också fixade det svaga skallret under skärmen. Det visade sig att det finns en diagnoskontakt /-anslutningsdon i ett utrymmen som öppnas om man viker ned bottnen av facket under 17'-skärmen. Om den kontakten inte ligger i ett därför avsett utrymme kan den skramla runt. Tesla-killen stoppade in kontakten där den ska sitta och jag har inte hört av skallret sedan dess.
Håller med dig Tibor! Tyckte själv det var lite scary att han visste vad jag skrivit här. Särskilt att han kunde hitta min bil / mitt telefonnummer utifrån min signatur här på forumet. Men själv har jag inget större problem med det. Jag är glad när jag får bra service och när bilen mår bra.TiborBlomhall skrev:Psst... jag tror vi är avlyssnade
Signatur och ort samt nyligen beställd Tesla gör det nog rätt enkelt att hitta. Ser det som positivt att de agerar proaktivt. Inte något man är van vid från andra företag.Jowe skrev:Håller med dig Tibor! Tyckte själv det var lite scary att han visste vad jag skrivit här. Särskilt att han kunde hitta min bil / mitt telefonnummer utifrån min signatur här på forumet. Men själv har jag inget större problem med det. Jag är glad när jag får bra service och när bilen mår bra.TiborBlomhall skrev:Psst... jag tror vi är avlyssnade
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är nog rätt frestande att ta tag i om du vet att det finns en fix på problemet.
Men generellt stort tummen upp till Tesla service för det. Vet att de varit proaktivt i USA men trodde inte det skedde här (det är ju inte klassiskt svenskt kulturellt med "överservice" - man blir ju extremt positivt överraskad när det händer). Tror att det är supersmart att göra det, på samma sätt som en missnöjd kund pratar med alla den känner, så tror jag en "övernöjd" kund istället tar upp sådana anekdoter istället, just för att det är så ovanligt och positivt.
Det är bara smart business från Tesla egentligen, de hade behövt fixa problemet ändå, men kunde med små medel (någon som läser forumet) vända det till något positivt. Hoppas de fortsätter på det spåret, det viktiga är ju inte om något blir fel med bilen (det blir det med alla bilar), utan hur det hanteras när det dyker upp.
bra service är underskattat i Sverige, amrisarna är bra på det generellt, hoppas Tesla Sverige försöker kopiera där!
Det är bara smart business från Tesla egentligen, de hade behövt fixa problemet ändå, men kunde med små medel (någon som läser forumet) vända det till något positivt. Hoppas de fortsätter på det spåret, det viktiga är ju inte om något blir fel med bilen (det blir det med alla bilar), utan hur det hanteras när det dyker upp.
bra service är underskattat i Sverige, amrisarna är bra på det generellt, hoppas Tesla Sverige försöker kopiera där!

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Är ju kul att de är proaktiva. Själv har jag en tid på tisdag för att för andra gången lämna in bilen för att försöka få ordning på takluckan. Men jag har snällt fått vänta 5-6 veckor på en tid båda gångerna. Så om ni läser det här *hint hint* så blir jag glad om takluckan blir ordentligt fixad den här gången.
Mitt problem är snarare att den gnisslar och låter när man kör och det blir rörelser i karossen. Mycket irriterande. Det och att den fastnar i ventläget och behöver manuellt tryckas upp innan den går att öppna.

Mitt problem är snarare att den gnisslar och låter när man kör och det blir rörelser i karossen. Mycket irriterande. Det och att den fastnar i ventläget och behöver manuellt tryckas upp innan den går att öppna.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Kan ju stämma, när jag var i butiken för ett tag sedan och frågade om de nya färgerna så sa man vi vet ingenting ännu men jag/vi har läst alla kommentarer på forumen så jag vet vad du vet.TiborBlomhall skrev:Psst... jag tror vi är avlyssnadeJowe skrev:- Äh, det är någon här som har snappat upp att du har ett problem med bilen och det vill vi ju inte.![]()
![]()
Och en helt annan sak, jag vill bara nämna att skulle uppskatta väldigt mycket om de väldigt duktiga killarna och tjejerna på Tesla kunde snabba på leveransen av min bil till början av maj... (Hoppas vi är avlyssnade)

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.