Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Superchargers

Inlägg av matbl »

thod skrev:
Såg en "ny?" karta på youtube idag.

vid 24-27 min.
Där ser det ut som om de skall bygga ut Oslo-->Göteborg-->Jönköping-->Stockholm först (till sommaren).
(man vet ju dock inte när detta föredraget hölls egentligen så det är kanske gammal information?).
Han benämner slutet 2014 som "om elva månader". Så klippet är någon månad gammalt men inte mycket mer.
Mellankartan har jag inte sett förut. Men sweet med stockholm-jönköping-göteborg redan i sommar...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

superchargers runt jönköping känns key för att ta sig ner i Europa... måste vara bästa platsen för första SC i sverige för oss Svenskar... bör man i Götet eller Malmö kommer man ju ned i Europa med full laddning från hemmet... men norrmännen behöver ju för att ta sig ned...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Superchargers

Inlägg av matsm »

Bra föredrag av Peter B-H men lite sakfel, typiskt säljchefer ;) , 9000 batterier har den inte snarare 7000. Den laddar inte fulla 50 mil på 30 minuter, men däremot 80% på 45. Det är snabbt nog man behöver inte skarva...

Hoppas inte att Tesla tar vägen via Jönköping först. Tycker man borde prioritera E6 via svenska västkusten Oslo-Hamburg samt också direkt Oslo-Stockholm.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Re: Superchargers

Inlägg av JonPersson »

Ligger inte Jönköping för långt bort från Stockholm? Det är väl 32 mil dit och kör man i vanligt svenskt motorvägstrafiktempo dvs 130-140 km/h blir det lite tajt även om man skulle ladda fullt innan avfärd... Jag hoppas på en SC i typ Mjölby istället!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargers

Inlägg av Bod »

Mjölby vore toppen. Vi åker till glasrike då och då och det vore trist att behöva omvägen runt Gränna för att komma dit.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Superchargers

Inlägg av matbl »

JonPersson skrev:
Ligger inte Jönköping för långt bort från Stockholm? Det är väl 32 mil dit och kör man i vanligt svenskt motorvägstrafiktempo dvs 130-140 km/h blir det lite tajt även om man skulle ladda fullt innan avfärd... Jag hoppas på en SC i typ Mjölby istället!
Kartan jag sett tidigare (fanns i gamla forumet) hade en laddare i gränna och en i nyköping. Ungefärligen...
Krisar det så finns redan nu chademo-laddare i nyköping, norrköping, linköping. Om nu bara adaptern kan komma snart. Ger halva farten jämfört SC men mer än dubbla jämfört ac-laddning.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

matbl skrev:
Kartan jag sett tidigare (fanns i gamla forumet) hade en laddare i gränna och en i nyköping. Ungefärligen...
Det är nog den här kartan du menar:
http://teslaclubsweden.se/svenska-super ... -sommaren/
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: Superchargers

Inlägg av Tesla595 »

Jag undrar hur långt Tesla har hunnit med Supercharges i Sverige?! Såg denna annons den från den 12 mars i år
http://www.stepstone.dk/job--Project-De ... nline.html
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargers

Inlägg av vigge50 »

Hej
Hittade denna sidan för ett tag sedan där någon även sätter ut var kommande superchargers är planerade eller håller på att byggas. Nu vet jag inte vem det är som gör denna kartan och hur han eller hon får informationen så jag kan inte garantera att det stämmer men på den i Tysklansd har jag sätt bilder på Teslas Facebook-sida. Dessa två som nu alltså håller på att byggas kunde jag inte se som planerade för en vecka sen så allt kommer inte upp i god tid sen vet jag inte heller hur lång tid dem tar att bygga. Mellan dess två är det 58 mil motorvägen vilket är långt men det är medräknat 18 mil båt plus att man kan nog gena på mindre vägar så om man har 85kw varianten av model S och kan ta sig ner till Köpenhamn så kan ni snart ta er ner i Europa :D

Detta lär ju också betyda som det verkar på dem andra kartorna vi har sätt i detta forumet att det nog inte kommer komma någon laddare i Skåne då det är för tätt inpå.

http://supercharge.info/
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Superchargers

Inlägg av matbl »

Efter att ha åkt linköping-göteborg ToR i helgen så kan jag meddela att jag inte såg någon byggaktivitet på någon enda rastplats. Naturligtvis går inte allt att se från vägen men ändå...
Så jag gissar på att det som angetts som "sommar" betyder "senast under september" och inte "till sommaren".
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Superchargers

Inlägg av Lessmog »

Efter att ha åkt linköping-göteborg ToR i helgen så kan jag meddela att jag inte såg någon byggaktivitet på någon enda rastplats. Naturligtvis går inte allt att se från vägen men ändå...
Så jag gissar på att det som angetts som "sommar" betyder "senast under september" och inte "till sommaren".
Trist att höra men dock bra att känna till. Så är det ofta med "nyheter" ...
Själv siktar jag på att köra andra sidan Vättern eller t o m Vänern: Grums/Karlstad/Karlskoga eller Örebro/Arboga sådär.
Fast inte innan bilen har anlänt. :lol:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Superchargers

Inlägg av Lessmog »

Ur dagens mejl från Tesla:
SUPERCHARGERS KOMMER TILL SVERIGE


Med över 100 Superchargers öppna globalt är nu de svenska vägarna näst på tur att aktiveras! Model S har funnits på de svenska vägarna sedan september 2013. Och med många fler leveranser under året är Tesla glada över att vi i sommar kommer öppna våra första Superchargers i Sverige. De nya stationerna längs E6 och E18 kommer att möjliggöra resor för Model S ägare mellan Oslo och Köpenhamn samt Oslo och Stockholm, utan att någonsin mer behöva stanna för att tanka bränsle. Med övriga Superchargers som vi öppnar inom de närmaste månaderna kommer omkring 90% av den svenska befolkningen bo inom 320 km från en Supercharger-station innan året är slut.
Tyvärr framgår inga ytterligare detaljer som när och var ...
Men det borde i alla fall täcka mina personliga omedelbara behov, så snart strömmen är på. :)
Annars får jag luta mig mot Trollhättan/Överby och Ikea så länge. Eller i värsta fall slita på bensinaren.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

dvs de skiter i oss Svenska köpare... det är de Norska de bygger åt...

Ingen superchargers på E4an mellan Stockholm/Malmö är kass... Fasen vad kasst... Hade hoppats kunna åka till Europa. vem fan åker till Oslo...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

alltså åka till europa på semestern men det kan man nog glömma då... dessutom är deras tidsuppskattning typ +3-6 månader för det mesta...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Superchargers

Inlägg av Lessmog »

Jamen nu är det faktiskt Norges nationaldag! Lite respekt kan vi väl visa? :D
Hoppas däremot att E4S öppnas till Sveriges nationaldag ... men håller inte andan. ;)
Och OM adaptern till chademo kommer snart så kompletteras laddningsnätet. Samma reservation dock.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Superchargers

Inlägg av Sofie »

Ni får väl njuta av att se en stor del av Sveriges natur innan ni kommer ned till Europa med bilen.(Stockholm-Oslo-Malmö)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Superchargers

Inlägg av hybris »

chademo är inte supercharger... den senare är nyckeln tycker jag...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av z balata »

Utöver två superchargers längs E4:an så behövs några till nere i Europa för att man ska kunna ta sig dit man vill.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargers

Inlägg av vigge50 »

z balata skrev:
Utöver två superchargers längs E4:an så behövs några till nere i Europa för att man ska kunna ta sig dit man vill.
Jag läste tidigare att dem byggde en i Köpenhamn men vet inte hur det går med den då den har försvunnit från kartan igen. Men om du kollar på denna sidan så håller dem på att bygga ut fler i Europa så att man snart kan ta sig till större områden i Europa, ner mot medelhavet och Italien/Spanien kan bli svårt däremot än så länge

http://supercharge.info/
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Superchargers

Inlägg av z balata »

vigge50 skrev:
z balata skrev:
Utöver två superchargers längs E4:an så behövs några till nere i Europa för att man ska kunna ta sig dit man vill.
Jag läste tidigare att dem byggde en i Köpenhamn men vet inte hur det går med den då den har försvunnit från kartan igen. Men om du kollar på denna sidan så håller dem på att bygga ut fler i Europa så att man snart kan ta sig till större områden i Europa, ner mot medelhavet och Italien/Spanien kan bli svårt däremot än så länge

http://supercharge.info/
Det är den kartan som.jag kollat på. Jag konstaterar då att det behövs SC i tex Hamburg. Rå Franska rivieran kanske Paris och i Norra Italien. Även i Polen Tjeckien saknas det. Så det finns rätt många vita fläckar nu i sommar. Kollar man däremot på planerna så ser det bra ut.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargers

Inlägg av vigge50 »

z balata skrev:
vigge50 skrev:
z balata skrev:
Utöver två superchargers längs E4:an så behövs några till nere i Europa för att man ska kunna ta sig dit man vill.
Jag läste tidigare att dem byggde en i Köpenhamn men vet inte hur det går med den då den har försvunnit från kartan igen. Men om du kollar på denna sidan så håller dem på att bygga ut fler i Europa så att man snart kan ta sig till större områden i Europa, ner mot medelhavet och Italien/Spanien kan bli svårt däremot än så länge

http://supercharge.info/
Det är den kartan som.jag kollat på. Jag konstaterar då att det behövs SC i tex Hamburg. Rå Franska rivieran kanske Paris och i Norra Italien. Även i Polen Tjeckien saknas det. Så det finns rätt många vita fläckar nu i sommar. Kollar man däremot på planerna så ser det bra ut.
Om dem bygger en i Köpenhamn så är det 435 km bilväg ner till den vid Kassel vilket borde fungera om du har en 85 kwh Tesla. Sen så kommer du ner till kusten kring Genova men visst, det är ju bättre om dem skaffar fler så att man kommer längre
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Superchargers

Inlägg av Lessmog »

SC vid Kastrup var tydligen falsklarm, den är borttagen från kartorna. Skulle ha legat hos Tesla SC (Service Center) ;)
Där finns visst ingen annan service. Lika är det visst i Wien, men där ska det i alla fall vara en sorts lekpark. Uppges det.
Norra Tyskland är ännu svårt underförsörjt, i synnerhet för våra behov som nordbor.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargers

Inlägg av vigge50 »

Lessmog skrev:
SC vid Kastrup var tydligen falsklarm, den är borttagen från kartorna. Skulle ha legat hos Tesla SC (Service Center) ;)
Där finns visst ingen annan service. Lika är det visst i Wien, men där ska det i alla fall vara en sorts lekpark. Uppges det.
Norra Tyskland är ännu svårt underförsörjt, i synnerhet för våra behov som nordbor.
I Wien finns det en SC http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post647848
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Superchargers

Inlägg av matsm »

Längs med E6 kommer det bli SC i Uddevalla, Falkenberg och Löddeköpinge. Hört från en Tesla säljare. Ser inget bygge än men har sett nånstans att det kan ta 3 veckor att bygga så vi pratar nog invigning i slutet av juni skulle jag tro. :)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Superchargers

Inlägg av Lessmog »

Lysande! Två av mina förslag till Tesla, faktiskt. Vore kul om resten av dem också byggs ... :mrgreen:
Skriv svar