Hur länge skall vi se inlägg och artiklar som denna?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare

Hur länge skall vi se inlägg och artiklar som denna?

Inlägg av Range Anxiety »

Hej,

Ville bara dela med av en artikel som jag hitta på Facebook när jag stod och fika, blir så jäkla trött!
Blir väll bättre med tiden när flera skaffar elbil.

http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt

/Patrick
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Hur länge skall vi se inlägg och artiklar som denna?

Inlägg av AGCF »

6843 delningar. Men det finns en svarsartikel som är bra.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Men vem fan köper ccs att ha hemma
Undrar hur motsvarande kalkyl för fosil ser ut
Givitvis ska man ha bensinmack hemma med regelbunden leverans osv
Intressant att han räknar med att ladda en gång om dagen full tank i 365 dagar men slår ut kostnaden över 1500 mil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Världens sämsta gamla elektriker ;)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om det blir lagkrav på att varje elbilsägare skall ha en snabbladdare så är kalkylen nog riktig. men varför? Det känns väldigt överdrivet. att säkra upp är givetvis dyrt och blir nog aktuellt först när man har en aramada av elbilar som skall laddas samtidigt.
det närmaste jag kan tänka mig att man skulle kunna en laddstation (typ destinationsladdare) då ett vanligt uttag inte riktigt är gjord för ändamålet. (men samtidigt så finns det inget krav på att man skall ha en motorvärmarbox på fastigheten heller, och tror att det krävs ganska mycket politiskt mod för att föreslå sådant).

men det som jag tycker är intressant är

4) Om bilen körs 1 500 mil per år innebär det cirka 9:35 kr per mil.

är detta korrekt? det blir ca 1 kw/Km (man åker 1500 bil om året/350 dagar = 42 km, 40 kwh per dag/ 42 km = 0.9 kwh/km). det förutsätter att man har en elbil som drar enormt mycket.

ser man på en sammanställning så drar den som drar mest (tesla modell s) ca 20 kwh/100 km det är liksom en 5 del av vad som förutsätts här (och då var det en kritik att verkliga förbrukningen är högre än den utsagda så källan kan inte anklagas för att ge glädjekalkyler.) (1 kw/km = 9 kwh/10 km (som insändaren räknar med) > 2kwh/10 km )
källa:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... kligheten/

så att egentligen borde kostnaden bli nedåt 2-3 kr milen. således måste det inte dra 40 kwh varje dag om man åker 4 mil om dagen.

så grundförutsättningarna för uträkningen är i princip fel.
dock en intressant tankeväckande insändare. (elinstallationer är svindyrt är min slutsats)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Den har diskuterats i tråden om artiklar i media. Det finns flera bra svar på den här:
http://www.gd.se/taggat/Elbilar
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jerker skrev:
Den har diskuterats i tråden om artiklar i media. Det finns flera bra svar på den här:
Men det kommer mer skitsnack i två nya insändare i dag kl 10:10.. Att elnätet inte räcker till och hur mycket energi det går åt till batteritillverkning. Från samma person säkert som "got it all figured out". Hybrider med sterlingmotor har han kommit fram till är det ENDA vettiga. :/ Utan en enda siffra. Vet man så vet man.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Jerker skrev:
Men det kommer mer skitsnack i två nya insändare i dag kl 10:10.. Att elnätet inte räcker till och hur mycket energi det går åt till batteritillverkning. Från samma person säkert som "got it all figured out". Hybrider med sterlingmotor har han kommit fram till är det ENDA vettiga. :/ Utan en enda siffra. Vet man så vet man.
Haha... Ja, det är så lätt att vara tvärsäker utan att ha täckning för det...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
Men vem fan köper ccs att ha hemma
Undrar hur motsvarande kalkyl för fosil ser ut
Givitvis ska man ha bensinmack hemma med regelbunden leverans osv
...
Så hade vi hemma på gården när jag var lite. Då stod det en 3 kubiks farmartank på gården som en lastbil kom och fyllde någon gång per år. Då kostade dieseln 1,5kr/litern.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Alltså kan man dra tillbaka elcert eller? Att det ens är möjligt att publicera så mycket felaktigheter i en artikel är ofattbart. Knternet borde rejectat den direkt.

Ibland var det bättre förr när dårar som dessa inte kunde påverka mer än dem han kunde övertala på den lokala pubben.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Haha gillar när folk här otur när de tänker. Elektriker är sällan vassa kan jag tycka.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Det här kan ju inte vara på riktigt, aprilskämt?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jerka

Inlägg av Jerka »

Sofftyckare som har helt uppåt väggarna fel finns alltid, men jag tycker det är lite pinsamt att tidningarna inte refuserar artiklar som den här. Jag menar, det är verkligen hur lätt som helst att kontrollera dessa påståenden och avfärda dem: elbilstillverkare publicerar förbrukningssiffror, man kan fråga elkraftföretag, företrädare för elbilsorganisationer, eller bara surfa runt lite på nätet.

Redaktionerna tar inte sitt ansvar när det gäller att kolla upp fakta helt enkelt. Jag tycker inte det duger att gömma sig bakom det faktum att det är en insändare. Utgår den från totalt felaktiga fakta borde den inte tryckas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hm, nu har vi ju både pressfrihet och yttrandefrihet. Tyvärr, får man väl nästan säga i det här sammanhanget. Man kan skriva vad man vill så länge man inte kränker någon. Även om man kan bli kränkt för nästan vad som helst i Sverige så ingår skitsnack om elbilar inte i denna kategori.
Det enda man kan göra är att skicka in en egen insändare, även om den antagligen inte får lika många delningar.
Däremot så håller jag med om att så kallade journalister borde göra en faktakoll innan de vräker ur sig vilka dumheter som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka

Inlägg av Jerka »

Tryckfrihet, självklart. Jag säger inte att man inte borde FÅ publicera sånt här, bara att det är bedrövligt att redaktionen på Gefle Dagblad i det här fallet inte brytt sig om att göra någon grundläggande faktakoll innan de publicerade.

De har dock haft det goda omdömet att ta in en rad andra insändare som ger svar på tal, så i slutändan kanske det är bra att debatten förs, vad vet jag?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag förstår ju vad du menar. Jag vet däremot inte om en tidning kan avvisa en insändare när de har kommit fram till att innehållet är felaktigt. Det kanske de får göra, ingen aning.
Jag tvivlar dock på att tidningar gör faktakoll på såna här insändare. Med tanke på vilket trams deras egna skribenter publicerar utan att en faktakoll görs så kommer de knappast lägga tid på att kolla insändarnas korrekthet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, att den första insändaren fått så många delningar visar ju på att det är många som håller med. Att då lyfta frågan och med insändarsvar bemöta felaktigheterna kan vara ett sätt att öka kunskapen. Fast å andra sidan är jag inte säker på att det fungerar så. Den första, som bekräftar folks fördomar, får stor spridning med svaren får det inte eftersom de inte innehåller sånt som de med fördomarna vill läsa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag förstår ju vad du menar. Jag vet däremot inte om en tidning kan avvisa en insändare när de har kommit fram till att innehållet är felaktigt. Det kanske de får göra, ingen aning.
Jag tvivlar dock på att tidningar gör faktakoll på såna här insändare. Med tanke på vilket trams deras egna skribenter publicerar utan att en faktakoll görs så kommer de knappast lägga tid på att kolla insändarnas korrekthet.
Nu när man kan lägga upp insändare på nätet kan de ju inte hänvisa till utrymmesbrist. Men för insändare i den tryckta versionen sker naturligtvis alltid ett urval, och då är det upp till redaktörens godtycke vilka insändare som publiceras.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är mycket lättare att sprida falsk information som folk har lätt att ta till sig än att rätta till det i efterhand. Tyvärr är folk ganska dumma i allmänhet och kastar sig som gamar över sånt här trams, helt utan att reflektera över sanningshalten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är mycket lättare att sprida falsk information som folk har lätt att ta till sig än att rätta till det i efterhand. Tyvärr är folk ganska dumma i allmänhet och kastar sig som gamar över sånt här trams, helt utan att reflektera över sanningshalten.
Bildning är grunden för en fungerande demokrati. Det är ingen slump att folkrörelserna som uppstod i slutet av 1800-talet satsade på att utbilda den stora massan. Det hjälpte dem att motverka överhetens spridande av alternativa fakta och få folk att istället rösta på de politiker som verkligen jobbade för deras bästa. Tror att det här landet på många sätt är tillbaka på samma ruta som man var för 100-150 år sedan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, vi måste bli betydligt bättre på att bekämpa alternativ fakta. Det komme bli ganska mycket sånt fram emot nästa val gissar jag. Den här insändaren är ganska oskyldig i sammanhanget, dels för att det ju är en insändare och inte en artikel, men också för att det handlar om elbilar och att det är lätt att bevisa felet praktiskt.

Kanske skulle man skriva till GD och fråga hur de tänker hantera detta och kommande felaktigheter i insändare. De borde göra en journalistisk insats och skriva en balanserad artikel där de reder ut vad som stämmer och inte. Tyvärr tror jag att den kunskapen saknas i småorts tidningar.

Förresten, tror ni inte att många delningar är av den här typen där folk försöker visa hur fel den är?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Förresten, tror ni inte att många delningar är av den här typen där folk försöker visa hur fel den är?
Det är faktiskt en bra tanke som aldrig slog mig. Så kan det mycket väl vara. Förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Visst, det kan vara så att man vill visa upp en idiot.

Tidningar är intresserade av klick. Allt som säljer är intressant. Då är de bara glada över en sån här insändare och skulle aldrig censurera den, tyvärr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Det är faktiskt en bra tanke som aldrig slog mig. Så kan det mycket väl vara. Förhoppningsvis.
Tyvärr kan effekten bli den samma oss dom som vill förstärka sin åsikt. Min lärare sa att man aldrig skulle skriva något fel på tavlan, även om man sa att det var fel. Jag tillämpar samma princip på Twitter och Facebook eftersom jag tänker att felaktigheter sätter sig där också.

Men klick hat jag tyvärr bidragit med :(
Mickep

Inlägg av Mickep »

Håller med att dela så medverkar man bara att sprida felaktigheter. Bättre att ignorera den och skriva sin egen version. För en utomstående blir intrycket att denna attakeras när denna egentligen bara skriver att en snabbladdare är jälvligt dyr att installera. Om den istället hade handlat om en liten affärsidkare som hade hoppats få lite kunder som stannat till så hade det kanske varit intressant diskussion om lönsamheten.
Det finns dock flera aspekter (eller myter) som för en enkel medborgare är svåra att själv svara på utan att höra med experter. Och däri ligger en del av problemet. (En del har säkringar som går om tvättmaskinen och kaffekokaren går samtidigt som spisen och trots att de inte är särskilt dyrt att åtgärda tror folk att det är för dyrt och låter sådant vara eller försöker åtgärda det själv med livsfarlig dragning som följd) hur skall dessa kunna avgöra vad som är rimligt. Och det blir inte bättre för att de får nedsättande kommentarer från folk som köper miljonbilar.
Skriv svar