http://www.nyteknik.se/fordon/stora-uts ... er-6851761
Detta är NEDC siffror. Jag lägger på 38% för att få verkliga siffror(1) och lägger på ca 20% för att få well2wheel (2).Så räknade IVL
Mats-Ola Larsson har gjort ett antal antaganden vid beräkningen av att utsläppen från en Nissan Leafs respektive Teslas batteri tar 2,7 respektive 8,2 år att "köra ihop till" med en vanlig bensin- eller dieselbil:
Medelvärdet av utsläpp för nya svenska bilar 2016 var 126 gram koldioxid per kilometer. Det värdet har korrigerats till 130 för att några av bilarna som klassas som elbilar är laddhybrider, som ibland körs på fossila bränslen.
Samtidigt antas bensin och diesel ha 18 procent förnybara drivmedel, vilket påverkar utsläppen.
Medelkörsträckan per år är 1 224 mil enligt Trafikanalys.
130*40%*10% = 216 gram CO2eq per kilometer
216 / 130 = 1.66
Teslan behöver alltså 4,9 år för breakeven (8,2år / 1,66)
Leafen behöver alltså 1,62 år för breakeven (2,7år / 1,66)
I rapporten (3) så står att 62% av utsläppen står tillverkningen för och tillverkningen använder 50-70% fossil källa för energi. Gigafactory bygger på förnybar energikälla och minskar mängden transporter. I framtiden tänker jag då att om mining och tillverkning blir elektrifierad så bör man kunna sänka 150-200kg CO2eq per kWh batteri med mer än hälften.
1: http://www.theicct.org/real-world-exhau ... iesel-cars
2: http://www.smf.nu/facts/co2.html
”Om vi antar att bensinen har tätheten 0.72 kg/liter så blir detta 2.28 kg CO2 per liter bränsle.”
http://www.preem.se/privat/kampanj/co2kampen/
”För att alla aktörer ska använda och jämföra samma värden för växthusgasbesparing ska växthusgasutsläppet för det förnybara drivmedlet jämföras med dess fossila motsvarighet enligt standardvärden som anges enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor. Detta värde är 83,8g CO2ekv/MJ. Omräknat till kg/liter blir det 3 CO2ekv kg/liter för diesel och 2,75 CO2ekv kg/liter för bensin.”
Alltså 2,75 / 2,28 = 20,6%
3: http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pre ... erier.html
"Tillverkningen av litiumjon-batterier för lätta elfordon släpper enligt rapportförfattarna ut i genomsnitt 150 - 200 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri. En av de minsta elbilarna på marknaden, Nissan Leaf, har batterier på cirka 30 kWh, många nya modeller har batterier på 60 och 100 kWh. En elbil med ett 100kWh-batteri har alltså släppt ut 15-20 ton koldioxid innan den har startat. Beräkningarna vilar på 50-70 procent fossil andel i elmixen."
Om det nu stämmer att en hög ämnen (batteripack) på ca 600kg behöver 15-20ton CO2 utsläpp för tillverkning medans en annan hög med ämnen (bilen) på 1400kg klarar sig med ca 6 ton CO2 utsläpp.