Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Många blandar ihop och anger priset före och efter miljöpremier lite hur som helst i olika sammanhang.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Privata leveranser. Vet flera som fått sina bilar.vigge50 skrev:Såg att det faktiskt registrerades 8 Ioniq i Sverige under maj månad, kan de vara ytterligare provkörningsbilar eller har leveranserna äntligen börjat i liten skala?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Tydligen är leveranstiden just nu maximalt 8 månader, känns ganska länge för att vara elbilar där de kommer ständigt nya modeller men samtidigt så är det kort tid jämfört med Model 3.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-hogvarv/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-hogvarv/
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Ja. Jag har sett i ioniq Sverige på Facebook att flera rapporterat om leverans nu.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Nämnde de i en annan tråd också men bör kanske även ta upp det här, Hyundai beställde tydligen endast batterier för 6-7 000 elbil från LG Chem vilket tillsammans med efterfråga från andra tillverkare gör att LG Chem inte kan leverera batterier i den mängden som Hyundai nu behöver. Om de stämmer så är det ju ganska tydligt att Hyundai inte tror på elbilar och då är frågan vilka fler tillverkare som har problem med att få batterier från LG Chem för tillfället?
http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
http://www.businesskorea.co.kr/english/ ... y-shortage
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Få se nu det finns 400 000 förbeställningar på en elbil... Vi gissar att vi kan sälja 6-7000 av våran...
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.
Det räcker ju med att 2% av de som har en reservation på Model 3 inte vill vänta längre så har de slut sålt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Om jag minns rätt så trodde Hyundai att hälften skulle vilja ha Hybrid varianten, cirka en tredjedel plugin varianten och resten helelektriskt. Fast el varianten blev populärast med stor marginal så då hade de inte batterier nog. En klassik felanalys helt enkelt.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
edit. Glömde länka till källan
http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
edit. Glömde länka till källan
http://pushevs.com/2017/06/07/hyundai-i ... crease-50/
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
4000 per månad, då börjar de likna något, de hade faktiskt räckt till att bli den tredje mest sålda elbilen om de hade hållit de tempot de första kvartalet i år. Har du någon källa till detta?Vasp skrev:Inte konstigt med långa leveranstider när så få tillverkas. Just nu tillverkar de 1200 ioniq Electric per månad. Varav hälften går till Sydkoreanska marknaden och sen resten till USA och Europa.
Fast nu så ökar de produktionen med 50% till 1800 bilar per månad. Fortfarande 50/50 split mellan Sydkorea och USA/Europa.
En till produktionsökning är redan planerad till 4000 Ioniq Electric per månad. 2000 till Sydkorea och 2000 till USA/Europa.
Så förhoppningsvis snart så sjunker leverans tiderna på bilen här i Sverige.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?
Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Den ska väl (om den funkar som alla andra elbilar) dra så mkt som laddboxen säger till bilen är tillgängligt, dvs precis som du gissar
Ställer du boxen på tex 20A så ska bilen dra just 20A också...
Ställer du boxen på tex 20A så ska bilen dra just 20A också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
De flesta elbilar kommer med en sladd som kan anslutas till ett stickproppsuttag Schukel och den sladden brukar vara begränsad till 10-13A. Om man kan ladda hemma så är inte 1-fas 10A tex för lite kan bilen bara stå inkopplad under hela natten och ladda så blir det ändå många mil.
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
man kan ju skaffa en sån här fasutjämnare ifall man vill kräma på allt vad som går,Anj0 skrev:Sugen på en Ioniq elbil men deppade lite över att de laddar bara med 1-fas. Den pallar ju upp till 32A dock, men vem har det i villan?
Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
http://www.ferroamp.se/technology/ace
annars är det ju bara att ställa in på laddstationen/sladden hur många ampere som får dras.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
- Ort: Varberg
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Bilen tar det den får av ta av laddboxen, ner till enskilda ampere om man kan ställa in den till detta (man kan även begränsa i bilen om man vill).Anj0 skrev:Fråga; om man sätter in en laddbox för 32A 1-fas men matar den med 25A 1-fas, kommer ioniqen att ladda med 230 x 25A = 5,75 kW då?
Eller om man matar med 20A -> 20A x 230 = 4,6 kW, kommer ioniqen ta den effekten eller kommer den ligga å slöa på 16A x 230= 3,6 kW?
Mao, kan den endast ladda på 16A eller 32A och ingenting däremellan?
Gällande matningen kan inte laddboxen i sig känna av vad den får ta utan man får begränsa den maximalt. För min box görs detta via en switch inne i den och sedan går det att via en app ställa laddningen mellan 10 A och upp till maximalt inställd värde (i enskilda ampere) i en app som kommunicerar via bluetooth.
Vårt hus har 3X20 A samt ytterligare 11 A maximalt från solceller på en av faserna. Brukar ställa laddningen på maximalt 16 A men oftast 10 A beroende på vad solcellerna ger för tillfället. Att tänka på är andra förbrukare med. Några stora konsumenter är bl.a. spis (1/2/3X16A, 1X32A), ugn (16A), vattenkokare (10A) och varmvattenberedare (3X10A). Även om en säkring (typ C) klarar en del överlast bör man hålla sig på rätt sida. Installerade själv en effektmätare på inkommande och det är förvånande vad lätt det är att överskrida sina tilldelande Ampere...
i övrigt är Ioniq en fantastisk trevlig bil.
Hyundai Ioniq Electric
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Låt oss räkna lite:
Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.
Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.
På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.
Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?
Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?
Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar!
Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.
De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå.
Har du 10A 1-fas så laddar du i 2,3kW/timme.
Drar en Ioniq ca 1,5kW/mil så får du alltså i ca 2,3/1,5=1,5mil/timme. Jag har 1,58 kW/mil som årsgenomsnitt på min e-Golf tex.
På en natt =10tim får du alltså i ca 10X1,5= 15 mils körning redan med 10A enfas.
Kommer du verkligen att behöva ladda i fler mil/natt regelbundet?
Vid enstaka tillfällen: Kan du snabbladda i "nödfall"? Har du andra alternativ, 2:bil, buss, resa annan dag?
Kanske en helt vanlig Wallbox där du vid enstaka tillfällen ställer upp den från 10A till 16A enfas? Då får du ju i ca 25 mil på 10 timmar!
Normalt är det ju många som har bilen stående hemmavid ett par timmar på kvällen också. Även då hinner man ju trycka i lite till.
De flesta som söker mer "laddkapacitet" gör det innan de skaffat elbil. Sen när man väl skaffat den ser man hur bra det oftast funkar ändå.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Blev otroligt sugen på att prova Ioniq:en efter denna tråd blev bumpad.. så jag försökte ringa Bilia i Solna idag men där ville ingen svara.. ska prova svänga förbi där senare och se om någon är intresserad av att låna ut en Ioniq över natten. Jag provkörde i3:an här om veckan och måste säga att den kändes väldigt lik S85:an vi har i körningen, lite mindre, klumpigare, söligare men ändå snabb när den väl drog på, men det var ingen sån där kick man får av Teslas accelerationer. Gillade kvalitén på interiören.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
- Ort: Varberg
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
En Wallbox Pulsar köpt på Eways. Laddaren fungerar ok men appen är riktigt dålig gjord och Eways rekommenderar jag inte.Anj0 skrev:Tack för svaren!
Pontington, vilken laddare har du?
Hyundai Ioniq Electric
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
En kompis på jobbet ska precis köpa en laddhybrid så nu blir väl han lite extra glad eftersom det enda han saknade lite var dragkrok
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...vigge50 skrev:Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Blir inte räckvidden dålig även på en fosilare?Teslaspolen skrev:Vad otroligt dumt ifall räckvidden är problemet. Det spelar ju ingen roll när man ska 2 km till ÅVC direkt...vigge50 skrev:Läste nu att Hyundai har infört dragkrok på Ioniq hybrid och Ioniq plug-in hybrid men inte Hyundai elbil, enligt säljarna är det för att räckvidden skulle bli förkort.
Om detta är anledningen eller om elmotorn mm inte skulle klara den högre belastningen under lång tid vet vi såklart inte men synd att ännu en elbil inte kommer med dragkrok. Kan väll bara hoppas att detta införs på modellår 2019 då batteriet ska bli större.
Tycker det är dåligt. Vad har Hyundai med att göra om räckvidden blir sämre alla bilister vet att det går åt mera bränsle vid släp körning tanka eller ladda oftare inga problem.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Det är väl förtusan jag som avgör om räckvidden är tillräcklig!
Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”
Sätt en stor @&#* skylt på dragkroken med texten ”Not for idiots!”
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)