Bensinbolag som sätter upp laddare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Bensinbolag som sätter upp laddare

Inlägg av Jerker »

Clever, Fortum och Vattenfall satsar ju på att sätta upp laddare främst på bemannade bensinstationer så att det finns service där också, så det är ju inget nytt. Dessutom får man utgå ifrån att kedjorna själva lite mer aktivt kommer att bygga upp laddnätverk för att möta fallande bensinförsäljning.

ST1, som köpt svenska Shell, har ju varit ute i debatten och sagt att man ska satsa stort på laddare.

Nu har jag hört det från annat håll också, från ett bolag som bara har automatstationer: Qstar.

Qstar är ett Norrköpingsbaserat olje- och bensinbolag som satsat uteslutande på att köpa upp nedlagda/nedläggningshotade bensinmackar på småorter och i glesbygden och göra om till automatstationer. De har också köpt upp kedjorna Pump och Bilisten som hade samma profil. Deras affärsmodell är att gå in med mycket sämre villkor, betala en stationsfogde som ser till det hela, och de går iland med det eftersom bygden är glada för att få behålla en bensinstation och det finns de som tycker att det är värt det trots att det inte skapar nåt egentligt arbetstillfälle. Har det funnits en butik där så läggs den ner och hyrs kanske ut till nån annan verksamhet som då kanske även är intresserade av att dryga ut kassan med att vara stationsfogde. För att minimera omkostnaderna var de bland de första som gick över till enbart kortbetalning och dessutom är de nog ensamma om att ha tagit bort möjligheten att fästa pumphandtaget (alltså spärren som gör man slipper hålla i det för att bensinen ska flöda), detta också för att minska risken för sabotage och stöld. Små omkostnader, alltså.

Jag har haft ett Qstarkort som jag ringde för att säga upp eftersom jag inte längre har nån användning för det. Till kundtjänsten sa jag också att det var för att jag köpt elbil som jag sade upp kortet. Då frågade hon om jag inte skulle behålla det tills de börjar sätta upp laddstationer.

Frågan är ju hur väl det kommer att fungera med deras modell utan nån service i samband med laddandet. I vissa fall finns det ju. Kanske är det den lilla ortens enda affär som ligger där, eller pizzeria, men ofta ligger de också helt solo. Fast å andra sidan kanske de kommer att se till att det finns laddstationer även mitt ute i busken?

Hur som helst, säkert är planeringen febril på Qstars huvudkontor för att möta övergången till elbilism. Det enda de säljer är ju idag petroleumprodukter, så de måste komma upp med en bra affärsmodell för laddstationer för att kunna överleva som företag!
Vasp

Re: Bensinbolag som sätter upp laddare

Inlägg av Vasp »

Skulle vara helt perfekt för mig om Qstar sätter upp snabbladdare på macken i Skellefteå. Den ligger i Hedensbyn industriområde som ligger nära där jag växte upp på Moröbacke. Var en Shell tidigare men såldes då ägarna ville fokusera på Butiken där. På den tiden man körde moppe så tankade man ofta där och köpte jäkla god korv. Om det blir snabbladdare där så får jag en utmärkt plats att ladda både bil och människa den dagen jag köper elbil.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Intressant. Är tveksam till om de kommer kunna tjäna pengar på affären, men blir ju en tydlig förstärkning av tillgången på laddning i de avfolkade områden dit de som argumenterar för fossilbilar alltid tycks vilja åka ;) En naturlig expandering av deras affär borde ju iaf vara att sätta upp varuautomater av olika slag. I tex Amsterdam är det ju poppis med även varm mat i automater (vilket för mig känns rätt motbjudande) men funkar det där borde det ju kunna funka här...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Om jag skall ladda utanför SUC nätet så vill jag inte stå på något öde ställe. Jag vill kunna ta en fika eller nått minst.

Tänk om de i lägenheter bara har valet att snabbladda på en obemannad mack där de ej kan köpa/göra nått under tiden. Tror få blir sugna på att köpa elbil på en sån ort.

Snabbladdare skall vara där man kan äta eller handla något. Så man spar tid för då kan folk se vinningen med elbilen.

Om det ploppar upp massa snabbladdare i mindre orter där obemannade mackar varit. Tror ni då att något annat företag vill sätta upp snabbladdare i det samhället då?

Jag tror inte det. Jag hoppas mat kedjorna inser att de kan locka kunder med laddare.

Så nej till laddare vid obemmande stationer säger jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det kan ju tänkas att Qstar byter strategi och istället ser till att det finns matställen/butiker vid deras pumpar, alternativt identifierar de ställen på landsbygden och småorter där det redan finns sådan infrastruktur och sätter upp laddare där istället.

Ett problem för sådana som Qstar är att det är dyrt att avveckla en bensinstation. Man sitter så att säga med Svarte Petter. Det åligger den som lägger ner en mack att sanera marken, gräva upp tankarna osv. så det är ingen billig historia. Det är väl därför som de fått mackarna billigt från början. Men det straffar sig nu.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Jag hade en bra maildialog med st1 sommaren 2016. Jag försökte påverka dem att börja sälja snabbladdning genom att lista några stationer där det 1) fanns något (snabb)matställe på typ andra sidan vägen och 2) var lagom avstånd till nästa konkurrerande snabbladdare. Det borde vara mycket enklare att få bygglov för laddstation. Behövs det egentligen, det är ju "bara" en elinstallation om inte man bygger typ väderskydd också. Det är ju ingen hantering av brand- och miljöfarligt bränsle. Utrymmeskraven är låga. En snabbladdare kräver bara ett par kvm intill ett par kanske redan befintliga parkeringsrutor. Bra om bensinbolagens kundtjänster återkommande får mail och telefonsamtal om elbilar och snabbladdare. Jag pratade med en kille när de hade något jippo på en obemannat mack i Karlstad för ett tag sen. Minns inte vilket bolag. Har även frågat på någon mack när de ska få deras snabbladdare. Sen bör snabbladdare placeras på samma sätt som bensinpumpar, lätt att tanka, förlåt jag menar ladda även om man har släpfordon.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:

Så nej till laddare vid obemmande stationer säger jag.
Jag håller fullständigt med.
En snabbladdare är inte samma sak som en bensinstation och ska därmed inte ligga på samma ställe heller. Såvida inte bensinstationen också råkar ligga på en trevlig plats där det finns fika/mat/butiker eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Bensinstation = trevlig plats?? :? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, nej, såklart inte. Men det kan ju finnas nåt trevligt i närheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Själv skev jag en motion till OK ekonomisk förening. Den bör ha beslutats om nu i början på månaden, men jag har inte hört något och protokollet är inte ute ännu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Tack för tipset att skriva till Q-star!

Jag skulle vilja att de, Q-star, satte upp en laddare i Grisslehamn. Där ligger deras pumpar vid en Kiosk som säkert redan har en 3-faskontakt. Dessutom är det bara 5 minuters promenad till en bra restaurang och en trevlig marina.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Bod skrev:

Jag skulle vilja att de, Q-star, satte upp en laddare i Grisslehamn. Där ligger deras pumpar vid en Kiosk som säkert redan har en 3-faskontakt. Dessutom är det bara 5 minuters promenad till en bra restaurang och en trevlig marina.
3fas är ju inte direkt snabbladdare. Skall du stå vid kiosken i 4 timmar och äta? :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det var inte riktigt så jag menade. Vad jag försökte uttrycka var att det finns förmodligen tillräckligt med el framdraget redan för att sätta upp en snabbladdare. Inte SuC men en snabbladdare typ Clever. I och för sig fungerar 3 fas för mig i Grissle. Det är vad jag använder nu, men det beror på att jag känner flera av de lokala entreprenörerna som dock inte har laddning för elbilar på i sin företagsstrategi.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Bod skrev:
Det var inte riktigt så jag menade. Vad jag försökte uttrycka var att det finns förmodligen tillräckligt med el framdraget redan för att sätta upp en snabbladdare. Inte SuC men en snabbladdare typ Clever. I och för sig fungerar 3 fas för mig i Grissle. Det är vad jag använder nu, men det beror på att jag känner flera av de lokala entreprenörerna som dock inte har laddning för elbilar på i sin företagsstrategi.
Förstod vad du menade bara drev lite med dig.

Men samtidigt, skall man få ut 50KW via en ccs eller chademo så krävs det nog lite mer än 3 fas med skulle jag nog tro.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Anders77 skrev:
Bod skrev:

Men samtidigt, skall man få ut 50KW via en ccs eller chademo så krävs det nog lite mer än 3 fas med skulle jag nog tro.
4-Fas, 5-fas eller tom 6-fas?

@Anders77: Du får nog hjälpa mig räkna här.... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

gellerstam skrev:
Anders77 skrev:
Bod skrev:

4-Fas, 5-fas eller tom 6-fas?

@Anders77: Du får nog hjälpa mig räkna här.... ;-)
Med tanke på att snabbladdning är DC laddning, så vet inte jag hur eller vad för nått som krävs för att få ut den krämen. Om en sådan laddare tar emot ström på 3 faser eller på 1 fas vet jag inte. Så där får någon med mer kunskap än mig hjälpa till :)

Är ju få elbilar som klarar AC laddning på mer än 11 KWh idag.
Svart X90D, bokat en M3.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Hoppas att Qstar sätter upp snabbladdare på macken i Skelleftehamn. Ligger precis vid både Sibylla och Ica. Och placering där skulle öppna upp en alternativ sträckning över Sundgrundsleden om man ska öst/nordöst om stan. Inte alltid man har möjlighet att ladda på sin destination eller så är laddningen så långsam så att man måste kunna toppa upp antingen före eller efter.

Qstar Hedensbyn hade varit perfekt för mig för då kan jag korta ner tiden som jag måste ladda hemma hos mina föräldrar. Kommer inte att kunna ladda min framtida elbil där jag bor.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Ett behov av att ha matställen nära alla snabbladdare tror jag bara är en för en övergångsperiod. Med ny batteri/laddningsteknologi förväntar jag mig att man kommer kunna trycka i hundratals Kw. Man hamnar då på laddtider som dagens bensintankande - då funkar det helt ok med stationer liknade dagens enklare obemannade bensinstationer.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

bat skrev:
Ett behov av att ha matställen nära alla snabbladdare tror jag bara är en för en övergångsperiod. Med ny batteri/laddningsteknologi förväntar jag mig att man kommer kunna trycka i hundratals Kw. Man hamnar då på laddtider som dagens bensintankande - då funkar det helt ok med stationer liknade dagens enklare obemannade bensinstationer.
Det ser vi fram emot. Men det är nog väldigt många år kvar tills det blir så tyvärr.

Sen när det gäller elen till snabbladdare.
Till en Tesla Suc matar de på med 10 000 Volt eller 20 000 Volt. Sen tar transformatorn och fixar det till likström sen.

Så en laddare på 50KW bör alltså få nån stans runt 600 Volt till sig. En vanlig 3 fas klarar alltså inte det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag gissar att vi kommer se olika typer av snabbladdare. Några som är extremt snabba, +350kW, några medium, typ Superchargers och några 50kW. De snabbare kommer kosta mer än de långsammare. Förmodligen kommer det vara gratis med 50kW laddning för att dra kunder. Jag väntar gärna en liten stund extra om jag slipper betala, det är skönt med en paus. Men då ställer det ju krav på omgivningen så klart eftersom man måste ha något att göra. Är man dä i 5-10 minuter är det inte lika viktigt.

50kW eller 44kW som de flesta Chademo är på blir ju "bara" 64A en säkring. Det funkar utmärkt att köra med 230/400V med hanterbar grovlek på ledningarna.
Ska du däremot ha en hel Supercharger så är det bra med en egen substation med transformator som kan ta emot högre spänningar. Högre spänning lägre ström och tunnare kablar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag tyckte tidigare att 3-fasuttag var ju i princip samma sak som en Typ 2 Mode 3-uttag. Efter att ha pajat pumparna på just en bensinstation inser jag att så inte är fallet. Numera drar jag mig för att ladda från 3-fasuttag eftersom jag inte vet vad för effekt som kan fås från dessa. Det är nog få 16A-uttag som man kan dra 16A från kontinuerligt och ännu färre 32A-uttag som man kan dra 32A från kontinuerligt. Sätts det upp en laddbox för elbilar så gör nog en bättre kontroll av tillgången till effekt än när ett trefasuttag sätts upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Vasp skrev:
Hoppas att Qstar sätter upp snabbladdare på macken i Skelleftehamn. Ligger precis vid både Sibylla och Ica. Och placering där skulle öppna upp en alternativ sträckning över Sundgrundsleden om man ska öst/nordöst om stan. Inte alltid man har möjlighet att ladda på sin destination eller så är laddningen så långsam så att man måste kunna toppa upp antingen före eller efter.

Qstar Hedensbyn hade varit perfekt för mig för då kan jag korta ner tiden som jag måste ladda hemma hos mina föräldrar. Kommer inte att kunna ladda min framtida elbil där jag bor.
Skriv och fråga. Droppen som urholkar stenen. Är vi många som frågar om olika ställen kanske polletten ramlar ner till slut.
Vasp

Inlägg av Vasp »

Ska fråga. Har dock ingen elbil än så finns inget behov ännu för mig. Men det behöver ju inte Qstar veta ;) .

Jag väntar på Amepera-e.
Wozzer

Inlägg av Wozzer »

Bod skrev:

Skickade en uppmaning till Qstar idag om Grisslehamn. Saknar också en laddare där. Vi har dock fått en fin laddare i Öregrund nyligen. Vilket är perfekt utflyktsmål numera.
Användarvisningsbild
Benke
Teslaägare

Inlägg av Benke »

Testade idag Clever för första gången på min Tesla. Jag har ingen Chademo adapter utan körde typ 2.
Trots att det står att den ska ge 43 kW blir det bara ca 5 mil/timma.....gick in på macken och frågade om någon annan haft problem med att det var dålig kräm. Men ingen hade klagat. Ringde Clever själva och enligt dem var det inget fel men jag hade fått dubbelt då snabb(!?) laddning om jag använt Chademo.
Innan stod jag i valet eller kvalet att åka en omväg på totalt 9 mil för att ladda på en SuC för att ta mig hem eller testa Clever. Detta var ingen bra reklam för Clever sk snabbladdare eller elbilsåkande över huvudtaget. Jag får alltså stå och vänta i 1 timma för att ladda 10 mil och kunna ta mig hem. Riktigt dåligt. Tacka vet jag Teslas snabbladdare!
Skriv svar