Premiumpaket eller inte samt leasing

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Premiumpaket eller inte samt leasing

Inlägg av Jensa »

Jag har som mest varit uppe i 300 wh/km vintertid. Då var det mycket snö som föll på oplogad väg, ca 80 km/h och takbox. Väglaget gör galet mycket på förbrukningen, men över 300 ska du inte behöva räkna. Sommartid däremot, då stämmer till och med de beräknade siffrorna i displayen :) Eller, du kan lätt komma längre än beräknat om du vill! Trevlig överraskning i våras när värmen kom och takboxen åkte av :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Takbox känns som guld värt! vart köper man sån som passar? Är det nån speciell?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

rightnow skrev:
Tänk om jag råkat köpt en Nikon D90 istället för en Tesla 90D. :shock: :?
Eller en ordentlig BH :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

rightnow skrev:
Grattis till fina bilen!
Apropå Nikon; min D800 har nästan lika många Megapixlar som min 85D har i mil när batteriet är laddat till 90 procent ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

+46 skrev:
rightnow skrev:
Grattis till fina bilen!
Apropå Nikon; min D800 har nästan lika många Megapixlar som min 85D har i mil när batteriet är laddat till 90 procent ;)
Det finns ett samband alltså!!! ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
rightnow skrev:
Grattis till fina bilen!
På samma tema har jag noterat att min 80D har mycket, mycket, mycket mindre batteri än min 85D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

rightnow skrev:
Takbox känns som guld värt! vart köper man sån som passar? Är det nån speciell?
Jag kör med Thules WingBar, funkar kanon och smidig med spåret för många tillbehör (cykelställ, kanot mm.) Finns i svart vilket passar bra mot glastaket! Takbox passar troligen de flesta, jag kör med Thule Dynamic 900. Tyvärr kommer du inte kunna öppna bakluckan helt, men se till att ställa in öppnaren så att bakluckan stannar innan.

Köp inte någon fyrkantig modell av takräcke, blir ett otroligt visslande och sen är det inte så snyggt heller.. :)
2016 Model S 75
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nikke skrev:
I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.

Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk

Med eller utan takbox? Hur mycket gör en normal takbox på förbrukningen på ett ungefär?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Skulle säga 20-40 wh extra per km.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Janka
Teslaägare

Inlägg av Janka »

Jensa!
Jag har Teslas Whispbar och funderar på att köpa Thule Dynamic 900. Det som oroar mig något är att avståndet mellan takinfästningarna på bilen verkar vara ca 90 cm och lutar något. Det tillgängliga utrymmet under boxen är 95 cm och profilen på Whispbar är ca 8,5 cm bred. Det innebär att avståndet mellan framkant på främre stång och bakkant på bakre stång kanske blir för mycket så att boxen inte kommer ner. Hur ser det ut för dig? Thules Wingbar är väl något smalare?
Jag får väl sätta på räcket och mäta mer exakt. Är det någon annan som har min tänkta kombination? Thules Power-click klarar ju 80 mm bredd men deras kundtjänst säger att det kan fungera även med något mer, har någon provat med Whispbar? Annars får man väl använda T-spåret men det blir väl inte lika smidigt...
Screen Shot 06-14-17 at 09.jpg
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Är det någon som vet (detta är rent hypotetiskt) vad som händer ifall man har Leasing via DnB på 36 månader. Men blir toksugen efter 24 månader att byta till en ny Tesla? Kan man avbryta en leasing i förtid?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja det ska väl normalt sett inte vara ngt problem...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det ligger nog i allas intresse. Kan kosta lite dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ett visst antal månader före var ok utan kostnad fick jag. Typ årsskiftet då min leasing gick ut 1/4. Dock var det ingen "ny Tesla/Finansiering" inblandad då. Utan jag frågade mest gör att veta.

Beror ju också på hur räntan ändrats från då kontraktet skrevs. Förlorar DNB på att du bryter i förtid vill de säkert ha in de pengarna med råge. Vinner de på att du bryter så är de säkert mer "medgörliga". Får Tesla sälja en ny bil kanske de också har något att säga till om/tar kostnaden för att bryta ett kontrakt i förtid.

Men generellt sett skulle jag räkna med att det kan kosta en del att bryta vid 24 om man avtalat 36.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
Är det någon som vet (detta är rent hypotetiskt) vad som händer ifall man har Leasing via DnB på 36 månader. Men blir toksugen efter 24 månader att byta till en ny Tesla? Kan man avbryta en leasing i förtid?
Vet inte hur just DnB gör men övriga leasingbolag jag haft har tagit ut en straffavgift vid förtidslösen. T.ex. var den 5000 ex moms hos VW Finans men det var det lätt värt för att kränga dieselgaten i förtid :D

I kalkylen räknar ju finansbolaget på att tjäna en viss ränta under perioden och kortar man ner den så är det förståeligt att de vill ha nån mindre kompensation.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
Vet inte hur just DnB gör men övriga leasingbolag jag haft har tagit ut en straffavgift vid förtidslösen. T.ex. var den 5000 ex moms hos VW Finans men det var det lätt värt för att kränga dieselgaten i förtid :D

I kalkylen räknar ju finansbolaget på att tjäna en viss ränta under perioden och kortar man ner den så är det förståeligt att de vill ha nån mindre kompensation.

Om man inte kan få nån att överta leasingen då förstås. Säljer min Volvo efter 22 månader av 36. Enligt handlaren som köper in bilen rör det sig om ca 200:-/mån för varje månad som är kvar av kontraktet men att jag haft bilen så pass länge att det kanske är gratis också.

På min BMW M2 var det lite värre. Där fick jag inte tillgodoräkna mig avbetalningarna om jag bröt före 12 månader. Vilket jag gjorde för jag hade den bara drygt 2 månader. Kostade mig ca 12 tusen. Men det var det nog värt. Priserna ser ut att sjunka för varje dag nu när jag kollar på blocket. :) Att behålla bilen till nästa vår hade kostat väldigt mycket mer. En bekant har dock kommit runt det där och skriver in i sina kontrakt att förtidslösen ska vara möjligt när som helst, annars köper han inte bilen. Han är en sån som byter bil 5-6 ggr per år. Han håller sig konstant med 2-3 bilar trots att han är den ende i hushållet med körkort. :) Har fått honom lite intresserad av Tesla faktiskt. Så han kanske köper en till hösten.

Nä, jag måste bryta mitt bilknarkande. Har själv haft 6 olika bilar på drygt ett år. Nu är min uppriktiga plan att behålla både i3:an och Teslan kontraktstiden ut. Minst.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Ringde till kundtjänst och frågade. Hon sa att det fanns ingen straffavgift eller så för att lösa den tidigare. Däremot så var avbetalningen upplagd så att i början är det mest ränta, och mindre amortering. Så det blev mindre fördelaktigt.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
Ringde till kundtjänst och frågade. Hon sa att det fanns ingen straffavgift eller så för att lösa den tidigare. Däremot så var avbetalningen upplagd så att i början är det mest ränta, och mindre amortering. Så det blev mindre fördelaktigt.
Du kommer vara så nöjd att du får en chock efter 36 månader att det roliga redan är över :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

chpaulin skrev:
rightnow skrev:
Du kommer vara så nöjd att du får en chock efter 36 månader att det roliga redan är över :D
Jag tror dig :D Jag tänkte mest ifall Tesla kommer med en ny hahaha
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Jag har inte koll på whispbar och skillnad i bredd på själva räcket jämfört med Thule. Vet inte riktigt hur breda Thules är och är inte hemma för att kunna mäta just nu. Men avståndet mellan fram och bakräcket är inga problem, dock är det inte mycket tillgodo, därav kan man tyvärr inte skjuta boxen längre fram som jag skulle velat göra för att kunna öppna bakluckan längre. Vet inte om det funkar med T-spåret för takbox, men om man vill så funkar det säkert med en egen lösning (bara det sitter då det blir stora påfrestningar med tanke på luftmotståndet)

Jag skulle tro att det inte är några problem att sätta den boxen på Whispbar, men det är vad jag tror... :roll:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Janka
Teslaägare

Inlägg av Janka »

Jensa!
Tack för infon. Jag har kollat och det är säkert inga problem att montera på Thule Dynamic 900 med Whispbar. Men man får begränsa öppningsvinkeln på bakluckan och det bör bli ungefär lika mycket som med Thules motsvarande takräcke. En fråga, hur mycket bedömer du att du kan öppna din baklucka? T.ex. ett mått från marken till bakluckans underkant?

Ursäkta att denna fråga har hamnat i fel tråd!
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare

Inlägg av Nikke »

Verdi skrev:
Nikke skrev:
I min S 90D mellan Sälen och Trysil så hade jag snitt på 249 i -13 grader med packad snö på vägen. Så 350 är ganska högt.

Bild

Med eller utan takbox? Hur mycket gör en normal takbox på förbrukningen på ett ungefär?
Utan

Model S (2023)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Janka skrev:
Jensa!
Tack för infon. Jag har kollat och det är säkert inga problem att montera på Thule Dynamic 900 med Whispbar. Men man får begränsa öppningsvinkeln på bakluckan och det bör bli ungefär lika mycket som med Thules motsvarande takräcke. En fråga, hur mycket bedömer du att du kan öppna din baklucka? T.ex. ett mått från marken till bakluckans underkant?

Ursäkta att denna fråga har hamnat i fel tråd!
Var ut och mätte lite men svårt att säga exakt hur högt jag kan öppna bakluckan då jag inte har boxen på just nu. Men ca 160-165 cm skulle jag gissa från marken till bakluckans nedersta kant. Så visst är det lite irriterande att inte kunna öppna fullt.. I fullt läge är det ca 197 cm.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Janka
Teslaägare

Inlägg av Janka »

Tack så mycket Jensa. Det är nog en riktig bedömning. Jag förstår att det är väldigt irriterande. Det lutar nog åt en Packline NX215 i stället, jag tror den kan flyttas längre fram.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inlägg av Jensa »

Ja, ser faktiskt ut så enligt denna bild jag googlade upp!
IMG_1941.JPG
2016 Model S 75
Skriv svar