Batteridegradering efter 13300 mil
Moderator: Redaktion
Batteridegradering efter 13300 mil
Hade räknat med en viss degradering av mitt 85kWh-batteripack när jag nu har kört 13300 mil med min Model S 85D, men döm om min förvåning när jag testade att ladda fullt inför en Stockholmsresa nyss och fortfarande fick i 516km vid rated range och utan range mode, vilket är precis samma som när jag köpte bilen!
Laddar oftast till 80% till vardags och har nyttjat superchargernätverket ganska mycket med Kroatienresor, Holland, Norge och Stockholm ett antal gånger.
När jag köpte bilen räknade jag med att behöva byta batteripack efter ett antal år, men fortsätter det så här så stämmer det säkert med vad man verkar förutspått med den statistik som finns att batteripacket sannolikt håller längre än bilen.
Har inte lagt en krona på service och bara kör och kör och räknar med att komma upp i c:a 60 000 mil innan batteri- och drivenhetsgarantin gått ut. Vilken annan bil kan man ens köra i 60 000 mil..?
Laddar oftast till 80% till vardags och har nyttjat superchargernätverket ganska mycket med Kroatienresor, Holland, Norge och Stockholm ett antal gånger.
När jag köpte bilen räknade jag med att behöva byta batteripack efter ett antal år, men fortsätter det så här så stämmer det säkert med vad man verkar förutspått med den statistik som finns att batteripacket sannolikt håller längre än bilen.
Har inte lagt en krona på service och bara kör och kör och räknar med att komma upp i c:a 60 000 mil innan batteri- och drivenhetsgarantin gått ut. Vilken annan bil kan man ens köra i 60 000 mil..?
Solidsvart Model S 85D
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Riktigt nice 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Räknade även med att behöva byta bromsbelägg fram efter c:a 20 000 mil (extra sent med tanke på regenereringsbromsverkan), men så grymt effektiv som den regenerativa bromsverkan är får jag nog revidera den estimeringen till minst 30 000 mil med tanke på att de fortfarande är så gott som nya!
Och är det fler som, när man i undantagsfall kör fossilbil, känner igen sig i känslan av att bilen fullkomligt skenar inför korsningar istället för att mjukt och fint själv sakta in när man lättar på gasen, och hur fel det känns att behöva bromsa bort den energi man gasat upp och dessutom slita en massa på bromsbeläggen? Visst känns det helt klart lite stenåldern över det på något sätt?
Och är det fler som, när man i undantagsfall kör fossilbil, känner igen sig i känslan av att bilen fullkomligt skenar inför korsningar istället för att mjukt och fint själv sakta in när man lättar på gasen, och hur fel det känns att behöva bromsa bort den energi man gasat upp och dessutom slita en massa på bromsbeläggen? Visst känns det helt klart lite stenåldern över det på något sätt?

Solidsvart Model S 85D
Håller helt med. Känns bara fel.ModelS85D skrev:Räknade även med att behöva byta bromsbelägg fram efter c:a 20 000 mil (extra sent med tanke på regenereringsbromsverkan), men så grymt effektiv som den regenerativa bromsverkan är får jag nog revidera den estimeringen till minst 30 000 mil med tanke på att de fortfarande är så gott som nya!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
Står det någonstans vad bilen hade för rated range som ny om man glömde att kolla i bilen?
Står det någonstans vad bilen hade för rated range som ny om man glömde att kolla i bilen?
Låter riktigt bra men man bör dock tänka på att efter vissa uppdateringar så har vissa rapporterat att deras rated range har ändrats både upp och ner utan att vi egentligen vet anledningen. Av denna anledningen så är det väldigt svårt och veta hur stor degraderingen egentligen har varit om du inte möjligtvis kör så långt du vågar och kollar på mängden förbrukad energi innan batteriet är slut och har gjort samma test när den var ny. Detta förutsätter ju dock att du gjorde samma test när den var ny.ModelS85D skrev:Hade räknat med en viss degradering av mitt 85kWh-batteripack när jag nu har kört 13300 mil med min Model S 85D, men döm om min förvåning när jag testade att ladda fullt inför en Stockholmsresa nyss och fortfarande fick i 516km vid rated range och utan range mode, vilket är precis samma som när jag köpte bilen!
Imponerande! Men det är ju en sak vad siffrorna i bilen säger, en annan hur långt man verkligen kommer. Men skulle dock tro att det knappt är skillnad där heller 

2016 Model S 75
Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...Janka skrev:Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kan bara hålla med om det där med inbromsningarna, känns helt sjukt när man vant sig med elbilarnas regenbromsningar.ModelS85D skrev:Räknade även med att behöva byta bromsbelägg fram efter c:a 20 000 mil (extra sent med tanke på regenereringsbromsverkan), men så grymt effektiv som den regenerativa bromsverkan är får jag nog revidera den estimeringen till minst 30 000 mil med tanke på att de fortfarande är så gott som nya!
Apropå förbrukning/kapacitet/räckvidd så noterade jag bilens räckviddsvärde som ny men vid typical och då även värdet för beräkningen som i mitt fall (och dom flesta på den tiden) låg på exakt 200Wh/km,
då kan man jämföra exakt osv. Vet du vad din förbrukning var enligt rated när den var ny respektive idag?
Min gav då 397km som ny och idag ca 380km och förbrukning samma (dvs 200kWh/km) så en degradering på typ 4% efter ca 11 tusen mil...
Den har legat kring 380km ganska länge nu, mesta degraderingen sker ju normalt i början.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hur gammal är bilen? Om jag fattat rätt från undersökningar så är åldern nästan viktigare än milen.
Yes. De mycket få gångerna jag tvingas köra bensinbilen rullar jag alltid jättesakta, bara för att slippa bromsa. De känns så himla fel att nöta bort bromsbelägg och generera massa värme för att stanna. Jag är nog värsta trafikhindret i bensinbilen.ModelS85D skrev:Och är det fler som, när man i undantagsfall kör fossilbil, känner igen sig i känslan av att bilen fullkomligt skenar inför korsningar istället för att mjukt och fint själv sakta in när man lättar på gasen, och hur fel det känns att behöva bromsa bort den energi man gasat upp och dessutom slita en massa på bromsbeläggen? Visst känns det helt klart lite stenåldern över det på något sätt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Tror att TS:s bil är ungefär lika gammal som min, vilket är lite drygt 2 år...LarsL skrev:Hur gammal är bilen? Om jag fattat rätt från undersökningar så är åldern nästan viktigare än milen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har alltid haft den inställd på rated range och har därför aldrig kollat typical.Bjelke skrev:Vet du vad din förbrukning var enligt rated när den var ny respektive idag?
Solidsvart Model S 85D
Bilen är 2 år och 1 månad. 13 400 mil körda nu.LarsL skrev:Hur gammal är bilen? Om jag fattat rätt från undersökningar så är åldern nästan viktigare än milen.
Solidsvart Model S 85D
Stämmer väldigt bra. Vilken koll du har!Bjelke skrev:Tror att TS:s bil är ungefär lika gammal som min, vilket är lite drygt 2 år...LarsL skrev:Hur gammal är bilen? Om jag fattat rätt från undersökningar så är åldern nästan viktigare än milen.

Utan tvekan de 2 bästa bilburna åren. Ta bara den frihetskänsla det är att när som helst kunna ta bilen i stort sett vart i Europa man vill utan att någonsin behöva betala en enda krona i drivmedel för resten av livet!
Slippa dyra flygbiljetter för hela familjen och alltid ha bilen på plats där man är och slippa hyrbil och släpande av väskor på flygplatser. Saker som utöver de uppenbara som att slippa stinkande avgaser, kallstarter som sliter på motorn, vibrationer, byten av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, kamrem och annan bråte som ju inte behövs, rent av höjer livskvalitén för den som använder bil mycket och även för dem runtomkring som slipper en massa oväsen och avgaser.
Och den sanslöst mycket effektivare drivlinan jämfört med fossilbilar gör ju inte saken tråkigare direkt

Solidsvart Model S 85D
Min är också ifrån juni 2015 men då räknade man med 200 eller 205 Wh/km i typical range och nu räknar man med 190 Wh/km. För dig så innebär det att ny så hade du 205x413=84665 Wh och nu 190x417=79230 Wh. Allt är inte som det ser ut. Men det är ändå lågt med 6,5% degradering tycker jag.Plinder skrev:Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...Janka skrev:Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Då ett 85 kWh batteri från Tesla endast har 77,5 kWh användbara och en total kapacitet på 81,5 kWh så tror jag inte dina siffror stämmer.Pontus skrev:Min är också ifrån juni 2015 men då räknade man med 200 eller 205 Wh/km i typical range och nu räknar man med 190 Wh/km. För dig så innebär det att ny så hade du 205x413=84665 Wh och nu 190x417=79230 Wh. Allt är inte som det ser ut. Men det är ändå lågt med 6,5% degradering tycker jag.Plinder skrev:Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...Janka skrev:Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Min 85D är ungefär lika gammal men vara bara rullat 7000 mil. Min typical har ökat kanske 14 km sedan den var ny.
Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
+1ModelS85D skrev:Stämmer väldigt bra. Vilken koll du har!Bjelke skrev:Tror att TS:s bil är ungefär lika gammal som min, vilket är lite drygt 2 år...LarsL skrev:Hur gammal är bilen? Om jag fattat rätt från undersökningar så är åldern nästan viktigare än milen.
Utan tvekan de 2 bästa bilburna åren. Ta bara den frihetskänsla det är att när som helst kunna ta bilen i stort sett vart i Europa man vill utan att någonsin behöva betala en enda krona i drivmedel för resten av livet!
Slippa dyra flygbiljetter för hela familjen och alltid ha bilen på plats där man är och slippa hyrbil och släpande av väskor på flygplatser. Saker som utöver de uppenbara som att slippa stinkande avgaser, kallstarter som sliter på motorn, vibrationer, byten av olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, kamrem och annan bråte som ju inte behövs, rent av höjer livskvalitén för den som använder bil mycket och även för dem runtomkring som slipper en massa oväsen och avgaser.
Och den sanslöst mycket effektivare drivlinan jämfört med fossilbilar gör ju inte saken tråkigare direkt

Klart man har lite koll iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Att "mäta batterikapacitet" är riktigt svårt. Så fort batteriets temp avviker från det optimala (ca20gr) uppåt/neråt tappar man kapacitet. Belastas det hårt eller lite så får man också olika kapacitet om man mäter.
Har man inte laddat fullt på länge upplever jag att både den e-up, de 3 e-Golf och Teslan visat lite lägre siffror.
Har jag sen tömt det nästan helt och långsamladdat till max så har det oftat visst lite mer igen. Vissa anser att det har att göra med att det blir en optimal/fullständig cellbalansering på det sättet.
Så att läsa av ett värde en gång på en bil och sen jämföra med ett värde något år senare när man laddar till samma nivå är nog en väldigt osäker metod. I det ligger ju också att man läser av en algoritm för en UPPSKATTAD räckvidd.
Att då anta att det motsvarar ett värde På "batteridegradering" på just den bilen är nog att dra allt för mycket slutsatser på lösa grunder. Dessutom har väl just Tesla ändrat sin algoritm som räknar fram "Typical värdet" vid någon uppdatering vill säga. Vilket gör det ännu svårare att bedöma om/vad som ändrats.
Jämför jag min Teslas kapacitet skulle jag säga att den är statistiskt "samma" som ny efter drygt 2år och 2760mil. De skillnader jag ser om jag laddar fullt känns mer som "dagliga variationer" beroende på andra faktorer.
Men som trådskaparen mätt massor av gånger på samma bil så borde en form av genomsnitt kunna ge en bild av degraderingen (där det mesta som sagt verkar ske tidigt)
Oavsett tror jag "Degraderingsrädslan" oftast är ganska obefogad på elbilar (så länge man undviker ren "misshandel")
Börjar ju finnas mycket statistik på att degraderingen är avsevärt lägre än vad många befarade för några år sen. I praktiken har nog de allra flesta Tesla på vägarna kvar >90% av ursprunglig kapacitet skulle jag tro. Där det typiska kanske är 95% av ursprunglig kapacitet. Där det självklart är den användbara som avses.
Har man inte laddat fullt på länge upplever jag att både den e-up, de 3 e-Golf och Teslan visat lite lägre siffror.
Har jag sen tömt det nästan helt och långsamladdat till max så har det oftat visst lite mer igen. Vissa anser att det har att göra med att det blir en optimal/fullständig cellbalansering på det sättet.
Så att läsa av ett värde en gång på en bil och sen jämföra med ett värde något år senare när man laddar till samma nivå är nog en väldigt osäker metod. I det ligger ju också att man läser av en algoritm för en UPPSKATTAD räckvidd.
Att då anta att det motsvarar ett värde På "batteridegradering" på just den bilen är nog att dra allt för mycket slutsatser på lösa grunder. Dessutom har väl just Tesla ändrat sin algoritm som räknar fram "Typical värdet" vid någon uppdatering vill säga. Vilket gör det ännu svårare att bedöma om/vad som ändrats.
Jämför jag min Teslas kapacitet skulle jag säga att den är statistiskt "samma" som ny efter drygt 2år och 2760mil. De skillnader jag ser om jag laddar fullt känns mer som "dagliga variationer" beroende på andra faktorer.
Men som trådskaparen mätt massor av gånger på samma bil så borde en form av genomsnitt kunna ge en bild av degraderingen (där det mesta som sagt verkar ske tidigt)
Oavsett tror jag "Degraderingsrädslan" oftast är ganska obefogad på elbilar (så länge man undviker ren "misshandel")
Börjar ju finnas mycket statistik på att degraderingen är avsevärt lägre än vad många befarade för några år sen. I praktiken har nog de allra flesta Tesla på vägarna kvar >90% av ursprunglig kapacitet skulle jag tro. Där det typiska kanske är 95% av ursprunglig kapacitet. Där det självklart är den användbara som avses.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Finns det något känt fall av en Tesla som fått byta batteriet, förutom sådana fall där det förstörts på grund av handhavandefel, fabrikationsfel eller något annat som inte är normal körning?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Tesla Björn fick ju t.ex. ett nytt batteri. Men om det gick under en av punkterna ovan kan jag inte svara på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Flera som fått byta batteri-PACK.
Observera att batteri-packetet innehåller mycket mer än bara själva cellerna som kan strula. Anslutningar, elkomponenter, kretskort, förbindningar mellan cellerna osv. Dessutom kan ju ev defekta sektioner av batteripaketet bytas ut om t ex en cell är dålig.
Vad jag hört har det alltid varit byte pga strul med främst elektronik och komponenter. Inte pga någon "allmän degradering på alla celler"
Observera att batteri-packetet innehåller mycket mer än bara själva cellerna som kan strula. Anslutningar, elkomponenter, kretskort, förbindningar mellan cellerna osv. Dessutom kan ju ev defekta sektioner av batteripaketet bytas ut om t ex en cell är dålig.
Vad jag hört har det alltid varit byte pga strul med främst elektronik och komponenter. Inte pga någon "allmän degradering på alla celler"
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.