Batteridegradering efter 13300 mil
Moderator: Redaktion
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Exakt. Fel av det slaget kan ju uppstå i ett batteripaket precis som i vilken annan komponent som heslt i en bil, oavsett om det är en BEV, FCV eller ICE.Leo skrev:Flera som fått byta batteri-PACK.
Observera att batteri-packetet innehåller mycket mer än bara själva cellerna som kan strula. Anslutningar, elkomponenter, kretskort, förbindningar mellan cellerna osv. Dessutom kan ju ev defekta sektioner av batteripaketet bytas ut om t ex en cell är dålig.
Vad jag hört har det alltid varit byte pga strul med främst elektronik och komponenter. Inte pga någon "allmän degradering på alla celler"
Nu har ju Teslor runt om i världen körts väldigt många mil och om det vore så att batteridegradering är ett kännbart problem så kan man tycka att några sådana fall, som lett till batteribyte, borde blivit kända vid det här laget.
Man brukar ju säga att avsaknad av bevis inte är något bevis, men nog säger det en del att det verkar svårt att hitta exempel på Teslor som behövt nytt batteri på grund av degradering.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......mati skrev:Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
e5m1r skrev:2015 skulle det stå men tidigt på morgonen och det var fredag igår så......mati skrev:Är din bil så ny? Elon tid? Eller har du kört snabbare än ljuset?e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Om vi nu läser dec 2015 då. Jag tror den stora förändringen var hösten 2015. D.v.s. du hade redan en bättre firmware från början.e5m1r skrev:Min 70 som är från Dec 2017 och rullat 4k mil har inte fått några fler mil via sw update och laddar än idag till 360km vid 100% alltså samma som när den hämtades ut
Driver sajten Car.info
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.vigge50 skrev:Då ett 85 kWh batteri från Tesla endast har 77,5 kWh användbara och en total kapacitet på 81,5 kWh så tror jag inte dina siffror stämmer.Pontus skrev:Min är också ifrån juni 2015 men då räknade man med 200 eller 205 Wh/km i typical range och nu räknar man med 190 Wh/km. För dig så innebär det att ny så hade du 205x413=84665 Wh och nu 190x417=79230 Wh. Allt är inte som det ser ut. Men det är ändå lågt med 6,5% degradering tycker jag.Plinder skrev:Som jag. När bilen var ny (85d juni 2015), så hade jag 289km vid 0.7 soc = 413km. Nu har jag 292 = 417km efter 4300mil (laddnivån sitter exakt). Inte mycket verkar hända här. Faktum är att jag slutat bry mig. Tittar knappt på laddningen kvar heller. Det tar ju aldrig slut under en dag ändå. Långresor får man planera något litet, men inget som stör...Janka skrev:Underbart! Nu väntar vi på någon som fått förbättrad kapacitet med tiden...
Står det någonstans vad bilen hade för rated range som ny om man glömde att kolla i bilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Vet inte om detta inlägg hamnar helt rätt, men igår så pratade jag med en taxichaufför om Uppsala Taxis Tesla.
Han uppgav att de var jättenöjda med den, inga fel under 30 000mil och man hade nyligen kontrollerat batteriet och det hade i princip inte förlorat något i kapacitet under dessa mil. Vet inte vilken storlek, men har för mig att det är en 85:a
Detta låter ju bra.
Han uppgav att de var jättenöjda med den, inga fel under 30 000mil och man hade nyligen kontrollerat batteriet och det hade i princip inte förlorat något i kapacitet under dessa mil. Vet inte vilken storlek, men har för mig att det är en 85:a
Detta låter ju bra.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Batteridegradering efter 13300 mil
Här är en tabell som jag brukar använda, men i den finns ingen differentiering mellan äldre och nyare 85or:Pontus skrev:Vill minnas att 85 hade mindre än 75 kWh användbart utrymme när den var ny. Den finns någon tabell över dessa siffror och olika modeller dock hittar inte jag den nu. Men att jag har fel bara för att du kommer fram till 77,5 i användbar kapacitet tror jag är långsökt.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021