Mer än 500 km med stora bateriet?
Moderator: Redaktion
Mer än 500 km med stora bateriet?
Såg den här bilden från när en model 3 laddas, så ja försökte klura ut hur långt man kan köra på full ladning då.
(Käns som de är förmycket, kan de vara så?)
De här är ett väldigt grovt sätt men på ett ungefär ser det ut som att man borde komma över 500km på fullt batteri. (Käns som de är förmycket, kan de vara så?)
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Den är säkert inställd på happy settings
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Oh! En annan intresant sak är siffran 169
De ser ut som om det skulle kunna vara miles/hr
Den laddar med 70 kW (70616W)
Om 70kw fyller batteriet med 169 miles/h (272 km/h) så drar den alltså ca 260 Wh/km.
Låter högt..
De ser ut som om det skulle kunna vara miles/hr
Den laddar med 70 kW (70616W)
Om 70kw fyller batteriet med 169 miles/h (272 km/h) så drar den alltså ca 260 Wh/km.
Låter högt..
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Hur stort är batteriet? 60 kWh? 1,5 kWh/mil är nog rimligt sommartid om man inte kör så fort. Det ger 40 mils räckvidd. I motorvägsfart kanske 30 mil?
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
260 Wh/km ggr 500 km = väldigt stort batteriKalle skrev:Oh! En annan intresant sak är siffran 169
De ser ut som om det skulle kunna vara miles/hr
Den laddar med 70 kW (70616W)
Om 70kw fyller batteriet med 169 miles/h (272 km/h) så drar den alltså 260 Wh/km.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Det är den stora frågan, 75kwh har det speculerats om, 50 har ochså hörtsVerdi skrev:Hur stort är batteriet? 60 kWh?
Vikan kanske räkna ut det utifrån den här bilden tänkte ja
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Upskattningen av körsträckan utefrån batteri bilden är nog väldigt osäker. Däremot så borde förbrukningen va spot on, förutsatt att det är 169 miles / hr
Vet inte riktigt vad annars de kan va.
Vet inte riktigt vad annars de kan va.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Räknade fel i mina beräkningar så tog bort dessa.
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Hmm, de va ju precis så jag trodde att jag räknade, hur kollrade jag bort mig där?vigge50 skrev:Ett bättre sätt att räkna är att en effekt på 70,6 kW ger 169 miles i timmen vilket betyder ungefär 150 Wh/km. Med ett batteri på 74 kWh med 70 kWh användbart så blir räckvidden 467 km eller 290 miles.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Du räknade 60 kWh och jag 70 kWh.Kalle skrev:Hmm, de va ju precis så jag trodde att jag räknade, hur kollrade jag bort mig där?vigge50 skrev:Ett bättre sätt att räkna är att en effekt på 70,6 kW ger 169 miles i timmen vilket betyder ungefär 150 Wh/km. Med ett batteri på 74 kWh med 70 kWh användbart så blir räckvidden 467 km eller 290 miles.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
vigge50 skrev:Ett bättre sätt att räkna är att en effekt på 70,6 kW ger 169 miles i timmen vilket betyder ungefär 150 Wh/km.
Men batteristorleken borde inte påvärka de där siffrorna.
Om det tycker att ca 70kW ger dom 272km (169 miles) så betyder det att den kommer 272 på 70kWh. 70/272=0,257kWh/km eller 257wh/km
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
På Model S är km/h (mph) ett snitt för hela sessionen, medan effekten är ett momentanvärde. Man kan alltså inte dra den typen av slutsats.Kalle skrev:Oh! En annan intresant sak är siffran 169
De ser ut som om det skulle kunna vara miles/hr
Den laddar med 70 kW (70616W)
Om 70kw fyller batteriet med 169 miles/h (272 km/h) så drar den alltså ca 260 Wh/km.
Låter högt..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Precis vad jag tänkte, att när jag laddar så är en del siffror ett genomsnitt medans andra inte är det.bylund skrev:På Model S är km/h (mph) ett snitt för hela sessionen, medan effekten är ett momentanvärde. Man kan alltså inte dra den typen av slutsats.Kalle skrev:Oh! En annan intresant sak är siffran 169
De ser ut som om det skulle kunna vara miles/hr
Den laddar med 70 kW (70616W)
Om 70kw fyller batteriet med 169 miles/h (272 km/h) så drar den alltså ca 260 Wh/km.
Låter högt..
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Ok, ja då funkar de inte.
Någon ide vad den andra sifran är? 21
Någon ide vad den andra sifran är? 21
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Batterispänning vid viss laddststus och ström avslöjar en del kul saker om cellerna och om konfigurationen. Toppen för oss som kommer använda CCS betydligt mer än SC. Bådar gott
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
Rcäkvidd man fått sen man började laddaKalle skrev:Ok, ja då funkar de inte.
Någon ide vad den andra sifran är? 21
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
OM den får CCSHenrik Torphammar skrev:Batterispänning vid viss laddststus och ström avslöjar en del kul saker om cellerna och om konfigurationen. Toppen för oss som kommer använda CCS betydligt mer än SC. Bådar gott
Men varför är detta toppen för ccs? Nu blev ja nyfiken
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Mer än 500 km med stora bateriet?
CCS är i dagsläget på 50kW i folkmun. Men det stämmer inte riktigt utan de är begränsade till 120A. Den högre spänningen gör att man får mer laddeffekt, antagligen ganska nära alla 50kW som vilken Leaf som helst.Kalle skrev:OM den får CCSHenrik Torphammar skrev:Batterispänning vid viss laddststus och ström avslöjar en del kul saker om cellerna och om konfigurationen. Toppen för oss som kommer använda CCS betydligt mer än SC. Bådar gott
Men varför är detta toppen för ccs? Nu blev ja nyfiken
Jag hoppas det lilla batteriet verkligen är mindre, fysiskt färre celler men med samma spänning. Lägre vikt är inte heller dumt. Många bäckar små mot lägre milkostnader i däck, föräkring, skatt slitage, förbrukning mm....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!