Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Fick mail om inspektion igår, leverans onsdag vid 15. Så det är snabba ryck. Kul att lämna bidrag till både Q1 och Q2 för min del :)
Då kanske vi ses? Eller ska du nån annanstans och hämta din?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Laddboxarna är slut för tillfället. Men visst kan jag dra in trefas och ladda direkt från det uttaget tills dess jag får tag på en box? Det måste väl ändå göras? Och är väl trefas på plats så är det väl bara att plugga in wall connectorn? Behöver ingen elektrikerhjälp för det väl?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
Laddboxarna är slut för tillfället. Men visst kan jag dra in trefas och ladda direkt från det uttaget tills dess jag får tag på en box? Det måste väl ändå göras? Och är väl trefas på plats så är det väl bara att plugga in wall connectorn? Behöver ingen elektrikerhjälp för det väl?
Wall Connectorn är avsed för fast montage. Men det är flera här som monterat trefasskarvsladd på den och ansluter handsken till fast uttag. På så sätt får du en portabel WC. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
Verdi skrev:
Wall Connectorn är avsed för fast montage. Men det är flera här som monterat trefasskarvsladd på den och ansluter handsken till fast uttag. På så sätt får du en portabel WC. :-)
Här är bild på en när jag sänkte en bensinstation i Polen, inga pumpar fungerade under minst en timme men jag fick el i alla fall under tiden...
DSC_0603.JPG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Verdis helt klockrena och smidiga Teslaköp rullar på välsmort och fint...
Å andra sidan så borde du rent statistiskt klara dig från andra missöden framöver :)

Egentligen har det väl rullat på. Bara jag som är en otålig och ängslig jävel. ;)

Leverans blir imorgon 15:30 i Upplands Väsby! Mina önskemål om lasthållare och chademoadapter har också hörsammats så semestern kan starta som planerat med takbox och möjlighet att ladda chademo om det kniper.

Förhoppningsvis slipper vi använda takboxen dock. Vore skönt. Men jag skulle inte bli poppis om det inte gick och det behövdes. Svårt att veta hur passa rymlig Teslan är i jämförelse med XC70:n. Vi ska ju vara borta i tre veckor och ha med oss handdukar, lakan och sånt också.

Nu återstår bara försäkring. Har ~9 tusen per år via Länsförsäkringar som det lutar åt. Tror ni det är lönt att jaga runt efter nåt billigare?
Fi faen va najs! :)
Snart blire åka av alltså! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Fick mail om inspektion igår, leverans onsdag vid 15. Så det är snabba ryck. Kul att lämna bidrag till både Q1 och Q2 för min del :)
Vi ses. Leta efter 188cm lycklig kille med blå X. 36år men två barn senare ser det ut som 46år. Jag anländer med bussen 14.55.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Fi faen va najs! :)
Snart blire åka av alltså! ;)
Ja det ska bli skönt att förhoppningsvis landa i nåt jag trivs med. Har bytt bil alldeles för ofta det senaste året. Har bytt bil 6 ggr sen april -16. Av lite olika orsaker... :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
Vi ses. Leta efter 188cm lycklig kille med blå X. 36år men två barn senare ser det ut som 46år. Jag anländer med bussen 14.55.
189cm och 40 år här... också 2 ungar senare. :D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Va skönt att det löste sig!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Var du inne i hallen och såg min blå X? Letade efter dig i väntrummet men det var tomt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Han kan inte svara för han är ute och åker :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Ganska säker på att han är ute och rullar :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Och jag är säker på att han är ute och åker.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Och jag är säker på att han är ute och åker. Bild
Nej det går inte att stänga bakluckan så jag tar mig ingenstans. Hur gör man? Kan inte ens låsa bilen. Eller ens köra in den i garaget... Panik!
Verdi

Inlägg av Verdi »

Sen sitter passagerardörren på sniskan. Kan man få sånt fixat eller är det bara att tugga i sig?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Sen sitter passagerardörren på sniskan. Kan man få sånt fixat eller är det bara att tugga i sig?
Samma med min, boka tid för service.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det löste sig. Nu ska frugan prova. :D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Kör hårt :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nattning av barn nu... sen ska jag nog ta en sväng själv.

Några snabba plus och minus.

+ Jag sitter fantastiskt skönt. Bättre än i 5-seriens komfortstolar. Har med min rygg att göra så jag säger inte att Teslans stolar är bättre för alla.

+ Med styrningen i Sport så är bilen riktigt alert och fin att köra. Nya 5-serien som jag körde direkt före och efter känns faktiskt lite trubbigare och med svajigare väghållning. Dock är femman lite tystare och bekvämare över ojämnheter.

+ Såklart fantastisk drivlina. Det behöver inte sägas men jag gör det ändå.

+ Bilen är verkligen snygg.

+ Inget vindbrus som på den demobil jag körde i början på månaden. Var lite nervös över att det skulle vara så på alla så det var en lättnad.

+ Den gick rätt mycket snålare än jag förväntat mig. Drog 180 Wh/km under de ca 6 milen hem där en ansenlig del var motorväg. Körde 130-140 också ett ta så jag höll inte igen. Var dock en hel del trafik först så då gick det långsamt.

- Passagerardörrens passning. Det är inte bra alltså. Hoppas det går att fixa.

- Det är några veck i skinnet på förarstolen. Bilen har bara rullat 280 mil och borde se ut som ny. Det här retar mig dock inte lika mycket som dörren.

- Tyvärr ett par skrap på två av fälgarna. Inte mycket men dock. Funderar dock på att låta de här bli vinterfälgar så då gör det inte lika mycket.

- Ingen elektrisk baklucka vilket jag faktiskt räknat med. Gör inte så mycket men ändå lite retsamt.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 3 gång.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Var du inne i hallen och såg min blå X? Letade efter dig i väntrummet men det var tomt.
Haha. Jag gick fel först och gick in till er i leveranshallen först där jag snabbt blev bortviftad till nästa dörr. Sen gick jag genom hallen och till ett rum bakom där min stod. Hade varit trevligt att växla några ord men det var inte riktigt läge. Såg dock din blå X. Jättefin! Trodde deep blue var ljusare. Nu hade jag nog bytt till den färgen om det hade gått. Inget fel på midnight silver heller dock.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Snygg!! Hämtade du i Stockholm?
Verdi

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Snygg!! Hämtade du i Stockholm?
Japp. Upplands Väsby.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

Du såg ingen mer i samma färg som det stod mitt namn på? :P vad var det för fel på bakluckan?
Verdi

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Du såg ingen mer i samma färg som det stod mitt namn på? :P vad var det för fel på bakluckan?
Väntar du på en likadan? Eller önskar du bara det? ;)

Vet ej. Den ville inte låsa sig. Men helt plötsligt låste sig bilen automatiskt och sen var det ok igen.

Dum fråga men kan man inte låsa själv? Måste man upp med foben? Nu verkar den låsa sig automatiskt efter en stund?
Skriv svar