Be dom bjuda in Tibor och prata om elbilar på riktigt.
Nu när jag äger en Tesla så är det väl ok att komma med lite konstruktiv kritik? Jag gillar INTE Tibors lätt hånfulla och överlägsna attityd när han skriver om andra bilar än Tesla. Att han skulle sitta i en TV-studio och företräda elbilar skulle nog skrämma bort rätt många som är lite nyfikna men ännu inte helt övertygade.
Sorry, men det är så jag känner. Det behöver vara någon som kan balansera upp det lite bättre och kunna prata på ett sätt som går hem i stugorna.
Nu är det ju lite svårt att inte bli lite hånfull mot andra biltillverkare som försöker göra elbilar om man jämför mot tesla som går all in på det spåret (skapat en förförisk elbil med prestanda, laddnätverk batterifabrik etc).
Tibor kör ju själv en leaf som han verkar gilla, så han kan nog vara diplomatisk när det gäller andra märken än tesla.
Även om man är konspiratoriskt lagd mot fossilbilstillverkarna (en elbil får inte gå längre än 100miles, förlorar jobb och intäkter pga minskad service etc etc).
Så är det ju dom reella problemen med tillgång på batterier kontra volymtillverkning (för att göra prisvärda attraktiva elbilar med rimlig räckvidd).
Så nog tror jag Tibor vore lämplig ifall han är lite listig.
Så är det ju dom reella problemen med tillgång på batterier kontra volymtillverkning (för att göra prisvärda attraktiva elbilar med rimlig räckvidd).
Där har vi ju det verkliga hindret för en snabb övergång till elbilar. Läste idag om att man i Kina planerar batterifabriker med mer produktion än Tesla planerar, men även om det är så, och även om Elon lyckas bygga 4 Gigafactories till inom en 5-årsperiod så är det ändå en piss i Mississippi. Låt säg att vi har motsvarande 10 GF i fullt bruk om 5 år. Visst är det väl så att det behövs runt 100 GF för att man ska kunna bygga lika många elbilar som man nu bygger fossiler?
Det ska alltså byggas fruktansvärt mycket batterifabriker och det ska föras snabbt! Vem tar på sig det?
Där har vi ju det verkliga hindret för en snabb övergång till elbilar. Läste idag om att man i Kina planerar batterifabriker med mer produktion än Tesla planerar, men även om det är så, och även om Elon lyckas bygga 4 Gigafactories till inom en 5-årsperiod så är det ändå en piss i Mississippi. Låt säg att vi har motsvarande 10 GF i fullt bruk om 5 år. Visst är det väl så att det behövs runt 100 GF för att man ska kunna bygga lika många elbilar som man nu bygger fossiler?
Det ska alltså byggas fruktansvärt mycket batterifabriker och det ska föras snabbt! Vem tar på sig det?
Nej, 100 GF för hela världen ska bli förnybar på energi, dvs transport och strömförsörjning. (AKA Powerwall/Powerpack)
Vilken som helst av killarna i tesslapodden hade varit utmärkta på det. Dom gillar såklart tesla bäst, men de brukar vara duktiga med att vara vidsynta.
Väldigt kul pod som jag följer med stort intresse, men dem är heller inte pålästa i sak. Tror inte dem är rätt personer att ta en debatt där det behövs underbyggda data. Podden behandlar ju övergripande saker där detaljerna ofta blir väldigt fel när det gissar och googlas in show. Utsökt underhållning men inga debattörer. Mikael Carlsson är nog vettigast, men håller även på Tibor som ju faktiskt kör en Leif själv och brukar ha koll. Eller skidåkaren som köpt Tesla X.
Men men, det är nog väldigt långsökt att se TV4 eller SVT göra en liknande debatt.
Den officiella räckvidden.
Inte samma som att köra i regn och rusk eller vinterstormen.
Eller en högsommarvärmen.
Med alla extra aggregat igång.
Roberrt
---------
Hej
Det är räckvidden enligt den amerikanska standarden EPA, alltså väldigt nära verkligheten till skillnad från den europeiska standarden NEDC.
Roberrt
---------
Hej
Det är räckvidden enligt den amerikanska standarden EPA, alltså väldigt nära verkligheten till skillnad från den europeiska standarden NEDC.
Roberrt
---------
Hej
/JB
Skrev han sådär illa? Var han full?
Det ursäktar nästan hans totala brist på kunskap. Han kan uppenbarligen inte skriva och antagligen inte läsa heller...
haha. Är det seriöst hans svar? Tycker nog vi ska driva på och få bort honom från motorindustrin. Det finns säkert någon som behöver täcka in skogsindustrin och hur bra allt kommer att bli när vi ska köra våra diselar med deras avfallsprodukter.
Vi behöver ju inte ens prata Tesla nu med Bolt, nya leafen med lite mer räckvidd. En sak om han inte kan allt om Tesla men att han inte har ett hum överhuvudtaget var bilindustrin är på väg är ju skrämmande.
Det var en bra analys. Enkel och lättförståelig.
Jag fick idag ett påhopp om att det tar 7 år att "komma ikapp" en dieselbil. Jag försökte förklara med siffror, med vettiga argument, med allt jag vet. Enda svaret jag fick var: "Jag tror inte dig. Sju år låter rimligare för mig." Jaha, tro vad du vill jävla pucko, tänkte jag.
Bara en timme tidigare försökte jag föklara för en efterbliven människa att kärnkraft och kolel inte är den billigaste elen i världen och att solel inte är den dyraste. Som svar fick jag följande: "Om solel är så billig borde ju alla ha solceller. Faktum är att solceller inte installeras nånstans, eftersom de är för dyra."
Man blir så trött att diskutera med folk som har fastnat i 1900-talet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verkligen bra sammanfattat så de flesta borde kunna förstå.
Har inte läst något av Ferry förr. Men om han brukar vara så här bra på att uttrycka sig så önskar jag att man läste lite mer av honom i debattartiklar och en och annan TV diskussion. Han skulle ju lätt få sina alster publicerade bara pga namnet.
Jag fick idag ett påhopp om att det tar 7 år att "komma ikapp" en dieselbil. Jag försökte förklara med siffror, med vettiga argument, med allt jag vet. Enda svaret jag fick var: "Jag tror inte dig. Sju år låter rimligare för mig." Jaha, tro vad du vill jävla pucko, tänkte jag.
Bara en timme tidigare försökte jag föklara för en efterbliven människa att kärnkraft och kolel inte är den billigaste elen i världen och att solel inte är den dyraste. Som svar fick jag följande: "Om solel är så billig borde ju alla ha solceller. Faktum är att solceller inte installeras nånstans, eftersom de är för dyra."
Man blir ju tokig.
Numera tycker jag att jag klarar slå hål på de flesta myter och tokigheter folk slänger ur sig. Men då känns det istället som att de inte tror en för att man har svar på allt, får känslan att folk ibland tror man hittar på (bara för att man är för påläst). Och dom har ju minsann hört på nyhetsmorgon, eller läst på facebook, eller någon insändare i en tidning.
Ja men det förstår du väl Mati, så har det "alltid" varit...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
De flesta är totalt omedvetna om att saker och ting utvecklas i rasande takt just nu. Det som kanske var sant för några år sedan är helt fel idag. När det kommer till solceller som i mitt exempel ovan så stämnde ju detta för inte så länge sedan. Utvecklingen går mycket fortare än vad folk begriper. De tror att allting är statiskt och konstant.
Detsamma gäller t.ex. laddstolpar. För några få år sedan var det faktiskt sant att man inte kunde köra nånstans med en elbil. Då hade Collins påstående varit befogat och rätt. Det ingen lägger märke till (dvs de som kör fossilbil) är att laddstolparna bara ökar i rasande fart.
Jag blev frågad idag hur vi kunde klara en resa ända till Trondheim. Det går väl inte att ladda nånstans. Ingen hade någonsin hört talas om green highway och att det finns massor med laddare i t ex Jämtland. De trodde att jag skämtade. Och då pratar vi ändå tekniskt intresserade, högutbildade människor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stämmer! Det är bara att gå till sig själv. När jag hösten 2015 började fundera på att skaffa en elbil så hade jag ingen som helst insikt i hur det var. Trodde inte att elbilar var hälften så bra som de visade sig vara. Så det är inte så konstigt att andra, som inte är insatta i det, vet hur det går på hela den här fronten med elbilar, solceller, batterilagring etc.
Men jag gör mitt bästa att upplysa min omvärld, vare sig de vill det eller inte!
Jag förklarade på jobbet att jag kör med min Leaf 30 kwh Halmstad-Nässjö med 15-20 minuters GRATIS laddning i Värnamo.
När jag kommer till Nässjö laddar jag i P-huset Oxen och Nässjö kommun bjussar på elen.
Kör hem och mellanladdar på Lidl i Ljungby, gratis, och kopplar sen in bilen när jag kommer hem.
40 mil, betalar för 7 mil ca 10-15 kr.
Vaaaaaa.... GÅR DET???? var väl ungefär kommentaren.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag förklarade idag hos min kund att jag hade kört de 4 milen till dem enbart med hjälp av solens strålar. All el i batteriet kom från mina solceller. Jag behövde inte använda den tjocka kabeln med direktanslutning till ett polskt brunkolkraftverk som jag brukade ladda Teslan med tidigare.
Jag bemöttes med en blandning av jante-avundsjuka och total oförståelse. Och så finns där den lilla skaran som hoppar på tåget och gör samma sak. Jag lyckades iaf att övertyga en som nu också är på g och skaffar solceller. Det lär inte dröja länge tills hans dieselbil byts mot en riktig bil.
Istället för att försvara kan man ju bara säga typ "ja elbilar har säkert nackdelar, själv tankar jag gratis på stan och kör annars för två kronor milen". Det är ekonomi som vinner anhängare, inte miljön.
Precis! Samma med batteri tillverkningen "Ja, nu kanske tillverknngen körs på olja men inte tusan kommer Elon ha råd med det när han kan sätta egna solceller på taket och få gratis el, eller vad tror du?"
Jag har precis tittat på en dokumentär på TV (Axess TV) om oljeberoendet och miljöpåverkan. Denna dokumentär gjordes före Parisavtalet, för det pratas om det som ett kommande möte som man hoppas på. Ja, produktionsår är 2015 ser jag nu på eftertexterna.
Det är rätt intressant, om man jämför med dokumentären Fossilbranschens sista strid. Tonen i den här är en helt annan och uppgiven. Man kommer ju fram till att vi måste ställa om till förnyelsebara energikällor, och man har som exempel Dubai och Masdar City som byggs på ett särskilt energisnålt sätt och som drivs av solenergi. Men de experter som uttalar sig hoppas på att man ska ta chansen och använda vinster från oljeindustrin till att investera i nya energislag tror ändå att det kommer att ta 20-25 år och kräver stora insatser från staterna med tvingande lagstiftning.
Det är fascinerande hur det kan vända så snabbt att nu är det plötsligt är de ekonomiska intressena som driver omställningen till förnybara energislag! Bara nåt år efter den dokumentären nådde solceller brytpunkten där de blev billigare än olja, och nu arbetas det febrilt för att bli oberoende av olja och kol på många ställen i världen!
Jag tror definitivt att det kommer att gå mycket fortare än 20-25 år!
Detta är också sånt som "vanligt folk" inte har en aning om!
Jag har precis tittat på en dokumentär på TV (Axess TV) om oljeberoendet och miljöpåverkan. Denna dokumentär gjordes före Parisavtalet, för det pratas om det som ett kommande möte som man hoppas på. Ja, produktionsår är 2015 ser jag nu på eftertexterna.
Det är rätt intressant, om man jämför med dokumentären Fossilbranschens sista strid. Tonen i den här är en helt annan och uppgiven. Man kommer ju fram till att vi måste ställa om till förnyelsebara energikällor, och man har som exempel Dubai och Masdar City som byggs på ett särskilt energisnålt sätt och som drivs av solenergi. Men de experter som uttalar sig hoppas på att man ska ta chansen och använda vinster från oljeindustrin till att investera i nya energislag tror ändå att det kommer att ta 20-25 år och kräver stora insatser från staterna med tvingande lagstiftning.
Det är fascinerande hur det kan vända så snabbt att nu är det plötsligt är de ekonomiska intressena som driver omställningen till förnybara energislag! Bara nåt år efter den dokumentären nådde solceller brytpunkten där de blev billigare än olja, och nu arbetas det febrilt för att bli oberoende av olja och kol på många ställen i världen!
Jag tror definitivt att det kommer att gå mycket fortare än 20-25 år!
Detta är också sånt som "vanligt folk" inte har en aning om!
Jag tror som du!
Jag tror dessutom att Elon Musk är orsaken till att det går i den rasande takt det faktiskt gör (även om inte "vanligt folk" fattat det än). Med Tesla så tvingar han andra aktörer att ta rygg för att inte hamna hopplöst efter. Och då tänker jag inte bara på el-bilar. Skulle tro att det jobbas frenetiskt med solceller och soltak på andra håll än på tesla just nu
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Var ett bra inlägg men verkar som vi kanske sänkte servern för honom. Jag kom först inte åt sidan och efter ett tag kom jag åt den men utan header-bild och bild på Model X. Nu verkar dock bilden på Model X vara tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror dessutom att Elon Musk är orsaken till att det går i den rasande takt det faktiskt gör (även om inte "vanligt folk" fattat det än). Med Tesla så tvingar han andra aktörer att ta rygg för att inte hamna hopplöst efter. Och då tänker jag inte bara på el-bilar. Skulle tro att det jobbas frenetiskt med solceller och soltak på andra håll än på tesla just nu
Ligger nog mycket i det! Det är ju ofta så att det är enskilda individer som pga av olika orsaker får en väldigt stor inverkan på historien. Elon Musk är kanske en av dem!
Hade det inte varit för Elon så hade nog historien upprepat sig.