Teslan totalkvaddad i olycka igår
Moderator: Redaktion
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Otäckt, vad skönt att ni klarade er bra! Det är verkligen en säker bil. Kanske att du skriver några rader om hur det gick till när du landat i det hela?
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Ush va tråkit
men tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?

Va det ap v1 eller v2?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Tyckte också det. Det var det första jag la märke till.Zoidberg skrev:Fasen, tokarbladen ser ut att behöva bytas!!

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
as designedmati skrev:Precis. Ser ut som vilken nylevererad Tesla som helst. Lite dålig passform, lacken är lite ojämn och stötfångaren där framme är lite lös. Det fixar SC vid nästa besök.joel80 skrev:Klassiska glipan där fram men and huven och grillen. Att dom inte kan få ordning på passformen!
Jäklar vilken tur ni hade.
Inom toleransen.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Har Tesla fixat din läckande taklucka också? Perfekt med en plast som går att klämma fast i dörrarna så där.
Jag tror bestämt att du måste göra en halvljusinställning. Så där kommer den aldrig gå igenom besiktningen.
Jag tror bestämt att du måste göra en halvljusinställning. Så där kommer den aldrig gå igenom besiktningen.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?Kalle skrev:Ush va tråkitmen tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Jodå det finns på AP2dstr skrev:Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?Kalle skrev:Ush va tråkitmen tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?

https://electrek.co/2017/04/25/tesla-au ... -hardware/
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
http://---
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Den kom väl aldrig i Europa?Fribbe skrev:Jodå det finns på AP2dstr skrev:Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?Kalle skrev:Ush va tråkitmen tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?![]()
https://electrek.co/2017/04/25/tesla-au ... -hardware/
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Jag har för mig att jag har sett den i release notes i min bil.dstr skrev:Den kom väl aldrig i Europa?Fribbe skrev:Jodå det finns på AP2dstr skrev:Jag gissar på ap2. Den har väl inte fått emergency braking ännu?Kalle skrev:Ush va tråkitmen tur att de gick bra med er.
Va det ap v1 eller v2?![]()
https://electrek.co/2017/04/25/tesla-au ... -hardware/
Så här står det på svenska hemsidan "Aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive kollisionsvarning och automatisk nödbromsning har börjat införas genom trådlösa uppdateringar"
https://www.tesla.com/sv_SE/models?redirect=no
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
http://---
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Jag fick den i 17.22.46
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
http://---
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Se där, 6-8 veckor efter usa.Fribbe skrev:Jag fick den i 17.22.46
Teslan totalkvaddad i olycka igår
AP1 enligt ägaren. Autobromsen sänkte farten, men kunde inte undvika kollision. Vilket är det vanliga med stillastående föremål.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Får jag ett par veckor så är den som ny. Ser mycket värre ut än det är. Inga strukturella skador vad jag kan se. Tror inte jag behöver hjälp av Litauerna ens...Tars skrev:Såg bilen nu. Jäkla tur ni hade.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Södergående såg man inga detaljer, mest en lång kö.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Som ägare till AP 1 blir man ändå lite besviken att bilen inte kan upptäcka en stillastående bil???
Jämför då med en av de första videorna som visades när bilen i ytterfilen tvärnitar för en bil som kommer från motsatt håll och svänger över i körbanan och Telsan då tvärnitar till synes utan problem. Hittar inte den just nu men kanske någon har bättre minne?
Kanske jag gjort fel flera år men nog trott ganska mycket på AP 1 och en stillastående bil är ju en sak men en framförvarande som tvärnitar bör ju isåfall vara svårare att klara eller tänker jag fel???
Jämför då med en av de första videorna som visades när bilen i ytterfilen tvärnitar för en bil som kommer från motsatt håll och svänger över i körbanan och Telsan då tvärnitar till synes utan problem. Hittar inte den just nu men kanske någon har bättre minne?
Kanske jag gjort fel flera år men nog trott ganska mycket på AP 1 och en stillastående bil är ju en sak men en framförvarande som tvärnitar bör ju isåfall vara svårare att klara eller tänker jag fel???
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Varje gång jag har kommit till ett köslut med stillastående bilar har jag låtit bilen bromsa själv och det har fungerat varje gång - jag har aldrig behövt gripa in. Dock kan den bromsa lite tvärt ibland och det hade nog varit behagligare om jag bromsat själv.leiflodde skrev:Som ägare till AP 1 blir man ändå lite besviken att bilen inte kan upptäcka en stillastående bil???
Däremot upptäcker inte bilen fordon som står halvvägs ute i körbanan - vid minst två tillfällen har hjärtat flugit upp i halsgropen när jag alldeles för sent upptäckt en stillastående bil eller lastbil som fått stopp och kört halvvägs ut i vägrenen.
För autopiloten tycks det vara mycket bättre att stillastående objekt befinner sig i körbanan än halvvägs utanför - exempelvis dog en kinesisk man när han med autopilot körde rakt in i en sopbil som befann sig till hälften i vägbanan.

https://mobile.nytimes.com/2016/09/15/b ... -says.html
Jag tippar att vägarbetsfordonet befann sig halvvägs ut i vägrenen och att föraren med autopilot tappat kontrollen på vägen för en sekund.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Radarsensorn känner av i princip ALLA metallföremål, såväl bilar, busskurar, brunnslock, vägräcken osv.
Därför måste mjukvaran programeras att INTE tvärnita vid fel tillfälle (påkörningsrisk bakifrån).
Därför är det lättare att programera systemet att hantera/bromsa för föremål som rör sig, eller rörde sig nyss...då man kan vara ganska säkra på att det är just bilar.
Helt stillastående föremål är svårare, det kan ju likväl vara en busskur eller vägräcke i en kurva, brunnslock ELLER parkerad bil i vägbanans kant. Här är det betydligt svårare för programvaran att avgöra vad som är vad.
Träffade en utvecklare på dessa system för flera år sen som beskrev utmaningarna!
När det gäller fotgängare och djur så är det ett specifikt "rörelsemönster" =svängande armar och ben kamerorna och mjukvaran identifierar. Förutsatt att man KORSAR vägen. Går du LÄNGS vägen och pratar i mobilen utan att svänga med armarna lär inte systemet identifiera dig som fotgängare.
Volvo har för övrigt just nu en utmaning att identifiera Känguruns rörelsemönster i Australien enligt en artikel häromdagen! De rör sig tydligen inte som älgar...
Så förstår man hur systemen fungerar och deras utmaningar så ska man nog inte lita allt för blint på de.
Googles projektledare beskrev att de hade 10 personer som ENBART jobbar med att fundera ut "osannolika" scenarior. När deras självkörande bil kom till en korsning där en rullstolsbunden dam, jagade en fågel med en kvast så var det ändå inget de lyckats tänka på.
Med andra ord systemen kan aldrig bli 100% perfekta. Däremot kan de mycket väl på bli klart bättre än de flesta förare, men aldrig 100% perfekta.
Därför måste mjukvaran programeras att INTE tvärnita vid fel tillfälle (påkörningsrisk bakifrån).
Därför är det lättare att programera systemet att hantera/bromsa för föremål som rör sig, eller rörde sig nyss...då man kan vara ganska säkra på att det är just bilar.
Helt stillastående föremål är svårare, det kan ju likväl vara en busskur eller vägräcke i en kurva, brunnslock ELLER parkerad bil i vägbanans kant. Här är det betydligt svårare för programvaran att avgöra vad som är vad.
Träffade en utvecklare på dessa system för flera år sen som beskrev utmaningarna!
När det gäller fotgängare och djur så är det ett specifikt "rörelsemönster" =svängande armar och ben kamerorna och mjukvaran identifierar. Förutsatt att man KORSAR vägen. Går du LÄNGS vägen och pratar i mobilen utan att svänga med armarna lär inte systemet identifiera dig som fotgängare.
Volvo har för övrigt just nu en utmaning att identifiera Känguruns rörelsemönster i Australien enligt en artikel häromdagen! De rör sig tydligen inte som älgar...
Så förstår man hur systemen fungerar och deras utmaningar så ska man nog inte lita allt för blint på de.
Googles projektledare beskrev att de hade 10 personer som ENBART jobbar med att fundera ut "osannolika" scenarior. När deras självkörande bil kom till en korsning där en rullstolsbunden dam, jagade en fågel med en kvast så var det ändå inget de lyckats tänka på.
Med andra ord systemen kan aldrig bli 100% perfekta. Däremot kan de mycket väl på bli klart bättre än de flesta förare, men aldrig 100% perfekta.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Ett klassiskt problem är en aluminiumburks konkava botten som ger ett stort radareko men inte är värd att tvärnita för ens om den ligger mitt i filen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Dessutom använder väl Teslas system numera enbart eller huvudsakligen radarn och inte kameran i dessa sammanhang, eller har jag missförstått det? En kamera kan ju åtminstone i teorin identifiera bilar och människor, men att göra detta enbart med radar är mycket svårare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Men radarn har andra fördelar. Den ser långt. Igår märkte jag för första gången tydligt hur radarn bromsade för bilen framför min bil, redan innan bilen framför mig börjat bromsa. Ungefär som jag själv skulle gjort, då man försöker att titta på bilarna längre fram för att förbereda sig för stopp. Genialt!
Vidare finns en dl missförstånd i tråden ovan. Att din bil bromsar när det blir kö framför dig beror på att bilen följer bilarna framför dig och när de sedan stannar helt så stannar även din bil. Att däremot komma körande mot ett stillastående föremål som bilen aldrig hunnit detektera som rörligt är betydligt mycket svårare och leder till ett senare beslut, varvid inbromsning blir kraftigare och mer obehaglig. Precis som i kraschen som startade tråden. Här skedde inbromsning så sent att själva olyckan inte gick att undvika.
Vidare finns en dl missförstånd i tråden ovan. Att din bil bromsar när det blir kö framför dig beror på att bilen följer bilarna framför dig och när de sedan stannar helt så stannar även din bil. Att däremot komma körande mot ett stillastående föremål som bilen aldrig hunnit detektera som rörligt är betydligt mycket svårare och leder till ett senare beslut, varvid inbromsning blir kraftigare och mer obehaglig. Precis som i kraschen som startade tråden. Här skedde inbromsning så sent att själva olyckan inte gick att undvika.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Teslan totalkvaddad i olycka igår
Stillastående halvvägs i körbanan funkar i stadstrafik om den stående bilen är höger om teslan
Ap tvekar släpper på gasen bromsar släpper på bromsen osv nu var det brett nog så den tog sig förbi
Det krävs tydliga linjer tydlig fordons profil och tid då upptäcker ap fordon som står stilla
Motorväg stillastående arbetsfordon till vänster är det tufft att identifiera för ap
Men vilken tur att ebs kickade in och att alla inblandade kunde gå ifrån olycksplatsen
Ap tvekar släpper på gasen bromsar släpper på bromsen osv nu var det brett nog så den tog sig förbi
Det krävs tydliga linjer tydlig fordons profil och tid då upptäcker ap fordon som står stilla
Motorväg stillastående arbetsfordon till vänster är det tufft att identifiera för ap
Men vilken tur att ebs kickade in och att alla inblandade kunde gå ifrån olycksplatsen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Finns ofta en algoritm i programvaran som slår på max inbromsning först NÄR bilen är helt övertygad om att det kommer att bli en krock. Dvs funktionen kan inte testas/upplevas med mindre än att man faktiskt krockar.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
Hänt mig några ggr.Leo skrev:Finns ofta en algoritm i programvaran som slår på max inbromsning först NÄR bilen är helt övertygad om att det kommer att bli en krock. Dvs funktionen kan inte testas/upplevas med mindre än att man faktiskt krockar.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Teslan totalkvaddad i olycka igår
bullen skrev:Om dom rör sig som älgar är det nog en älgstudsare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19