Har en P85DL från 2015 som närmar sig 7000 mil. Tesla har skickat ut ett inbytesförslag på ca 800.000 kr. Frågan är hur mycket kommer jag tappa efter att garantin går ut vid 8.000 mil? Alternativet är att byta denna mot en ny S100D (då jag tycker premien om +500.000 för P100D är för hög) eller köra vidare i min P85DL i ytterligare 1-1,5 år.
Är det någon som kan komma med lite tankar då jag själv har fastnat i vinkelvolten
Har en P85DL från 2015 som närmar sig 7000 mil. Tesla har skickat ut ett inbytesförslag på ca 800.000 kr. Frågan är hur mycket kommer jag tappa efter att garantin går ut vid 8.000 mil? Alternativet är att byta denna mot en ny S100D (då jag tycker premien om +500.000 för P100D är för hög) eller köra vidare i min P85DL i ytterligare 1-1,5 år.
Är det någon som kan komma med lite tankar då jag själv har fastnat i vinkelvolten
Med dagens låga ränta och det inbytespriset så hade jag slagit till!
Största värdeminskningen borde ha varit men visst är det så att bilen kommer att hoppa ner ett hack när garantin tagit slut så ska du byta är det väl nu som gäller. Din bil har väl om värderad till 800.000 tappat någonstans 200.000 - 300.000kr. Kanske mer. Har dålig koll på priser på bilar innan och efter jag köpte min. Ska Du byta till en ny behöver Du väl lägga in första förhöjd avgift om leasing på ytterligare 200.000kr - 300.000kr dessutom.
Sedan tycker jag att det beror på hur du tänkt från början. Jag kan bara dra lite kort hur jag tänkt.
Normal inköpskostnad för förmånsbil för leasing för mig har normalt legat mellan 400.000kr - 450.000kr. För att få ekonomi i företagsleasingen av nuvarande Tesla model S räknar jag med att jag behåller bilen under lång tid så varför inte tills den tar slut i stort sett då kostnaden för bilen slås ut över längre tid. Köper ut den privat till slut och tar en ny elbil som tjänstebil om 6-7 år kanske när elbilsmarknaden är betydligt mer utvecklad och det finns fler alternativ. Hur blir en Model S utan garantier som privatbil? Får lägga undan pengar för byte av skärm, handtag, lampor etc. Dock är Tesla enda alternativet med eget laddnätverk idag så inte mycket att välja på om man tänkt använda bilen för långresor utan för mycket krångel.
Lurigt. Inte lätta beslut inte.
Ja tankarna spretar åt alla möjliga håll just nu....
Från början tänkte jag precis som du; motiverar det dyra priset med att jag kör den längre...
Priset på bilen som ny var 1,2 milj. Kan man resonera såhär?;
Sälja nu 800.000 = 400.000 i värdeminskning = ca 13.000 kr i värde minskning per månad
Om 1.500 mil (ca 6 månader), när garantin gått ut kanske jag får 550.000 kr (?) vilket skulle ge ca 18.000 kr i värdeminskning per månad
Om 12 månader kanske jag får 450.000 kr vilket skulle ge ca 15.000 kr i värdeminskning per månad
Om 2 år kanske gissar jag på 390.000 kr vilket i sin tur ger 13.500 kr per månad.
Ovan är ju självfallet rena antaganden som jag tagit ur luften. Hade dessa stämt så blir månadskostnaden lägre om jag säljer den nu istället för senare. Säljer jag den så kommer jag dock köpa en S100D som utrustad kostar nästan 1,5 milj och den kommer förmodligen ha en högre värdeminskning. Vet i fan hur man skall se på det för att det skall bli någorlunda realistiskt...
Jag tror att du räknar alldeles för lågt på alla priserna. Om du skulle sälja den själv nu skulle du antagligen få runt 900000 kr. En likadan bil som garantin har gått ut på hamnar troligen runt 800000. Att den skulle sjunka under 500000 inom ett halvår anser jag uteslutet då fler och fler ser sig om efter en begagnad Model S.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Går det att köpa till förlängd garanti av Tesla? Dvs ett upplägg där de går igenom bilen och sedan erbjuder att mot betalning av x kronor förlänga garantin med ytterligare mil/tid. Motsvarande som det fungerar vid inbyte fast samma ägare kvarstår.
Går det att köpa till förlängd garanti av Tesla? Dvs ett upplägg där de går igenom bilen och sedan erbjuder att mot betalning av x kronor förlänga garantin med ytterligare mil/tid. Motsvarande som det fungerar vid inbyte fast samma ägare kvarstår.
Det är väl knappast ekonomiskt bättre att byta till en ny, än att behålla en beg?
Dessutom är det en ludicrous du har, att köpa en ny ludicrous kostar mer än det dubbla idag mot vad du får ut. Har du dessutom plus-fjädringen på din och gillar det, byter du till en sämre bil om du köper ny.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag har gått i precis samma tankar! Lite tidigare än dig kanske men det är ett dilemma... Även min P85D är fortfarande en pärla med det extra fina sportchassiet, staggered setup och next gen både fram och bak... S100D har snudd på samma prestanda 0-100 och med tanke på den grymma deal jag gjorde innan dollarn rusade iväg så blir ett byte intressant...
Fast, det som gör mig lite avvaktande är att jag tror det kan komma många intressanta nyheter närmaste året eller så. Full autonomi och kanske någon HUD? Bättre processorer och Gud vet vad.
Nä, det får nog antingen bli ett inbyte/försäljning till våren eller kanske för första gången något så märkligt som att jag behåller bilen lika länge till. För den är något alldeles extra!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Har en P85DL från 2015 som närmar sig 7000 mil. Tesla har skickat ut ett inbytesförslag på ca 800.000 kr. Frågan är hur mycket kommer jag tappa efter att garantin går ut vid 8.000 mil? Alternativet är att byta denna mot en ny S100D (då jag tycker premien om +500.000 för P100D är för hög) eller köra vidare i min P85DL i ytterligare 1-1,5 år.
Är det någon som kan komma med lite tankar då jag själv har fastnat i vinkelvolten
Jag hade exakt samma tankegångar. 100D lockade. Tankar att sälja ferrarin och satsa på P100D fanns också.
Det som fick mig att tveka var den usla takten på uppdateringar till ap2.
Med facit i hand så är jag galet nöjd med att jag behöll min ap1 p85d.
Vem vet, till december 2017 så kanske ap2 lyckats gå om... samtidigt är jag övertygad om att ap2 stressades fram för fort. Det lär bli en ap3 innan bilen blir autonom.