Ja, med dessa siffror så är elbil sämre/likvärdig än en bil som körs på enbart HVO, ur klimatsynpunkt. Elbilen vinner fortfarande miljöracet i lokala utsläpp (trots ökade partiklar från vägslitage).joel80 skrev:Blir det? Per km får jag det till det ja, men inte livscykel.Svenssons skrev:HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport
http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan
Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.
El (viktat 5 års medelvärde, nordisk mix) 0,065 [kg CO2 ekv/kWh]
HVO 0,406 [kg CO2 ekv/liter]
Alltså, 65g per kwh ger runt 12g/km om man inte kör för snabbt...
HVO-diesel drar som vanlig diesel. Så räknar vi skapligt snål dieselbil som dom gör i jämförelsen blir det ca 20g/km.
...
Det är alltså svårargumenterat sett ur Co2-utsläpp med HVO tycker jag.
Ett annat frågetecken är om HVO är om man kan skala upp produktionen och behålla den låga miljöpåverkan. Det finns redan kritik mot att man behöver importera råvaror och tidigare har använt palmolja som råvara.
Sen finns ju alla användarfördelar med elbilar: direkt effekt, hemmatankning, enklare motorstyrning, färre delar, säkrare, tysta, luktfria... O.s.v.