Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Enligt en Teslaägare på en FB-grupp så funkar detta, fast man måste stoppa den ena påsen i den andra och försluta dem:
Påse.jpg
Nej, hon postade 1 timme senare och sa att det inte alls fungerar.
Aha, jag läste inte hela tråden. :oops:

Men på min Zoenyckel funkar aluminiumfolie.
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av p_q »

Kan tipsa igen om fobguard,
https://www.fobguard.com
Funkar bra, men kostar ju en slant förstås. Man slipper knöla med folie i fickan eller väskan etc.
solanum
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jul 2017 13:35

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av solanum »

Hej!

jag har ingen Tesla, jag har inte ens körkort men jag är ett stort fan av Tesla och deras bilar.

Det var en som nämnde den här faraday påsen i en tråd här på teslaclubsweden. http://www.ltgs.se/store/p/0/faraday-p%C3%A5se-626387
Verkar vara en sida som säljer paranormala produkter (produkter för att jaga spöken)
Hur bra påsen skulle funka har jag ingen aning om då jag har ingen möjlighet att testa den.

Tack!
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av P_EL »

Tråkigt att höra! Stod bilen på sin "hemadress" utifrån registrerad ägare i bilregistret?
Model S90D -16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av 12man »

Finns 4? vanliga material till RF skärmning, koppar, aluminium, Mymetal och järn de har lite olika egenskaper vid olika frekvenser koppar och alu för högre frekvenser och järn och My för låga tror jag det var,
Tuggummi påse är väl bara alu färg, kan testas, går den tillbaka när man knölar den i handen eller inte, tror viss frystorkad mat ligger i riktiga alupåsar men minnet kanske sviker

Viktigt att det är helt omslutande eller inga stora hål typ stickad påse av alu eller koppartråd (silver?) skulle funka tror jag, kanske lika lätt att ta ur batteriet ur fobben?

Tänk om det kunde vara en skak sensor i nyckeln som aktiverar radion i typ 3 min, sen stänger den ner...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Denna lösning verkade funka, trots att inte hela lådan är täckt.Bild

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kan du gå hela vägen fram till bilen med burken i handen utan att bilen låses upp?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

P_EL skrev:
Tråkigt att höra! Stod bilen på sin "hemadress" utifrån registrerad ägare i bilregistret?
Nej, ca 50 mil ifrån.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av bjelkeman »

Nicke Nyfiken skrev:
bjelkeman skrev:
oscfor skrev:
Vi har en liten plåtburk där vi lägger nycklarna när vi kommer hem...
Jag gör precis det.
Vet ni om det verkligen gör någon skillnad eller antar ni bara? Vilken metall är plåtburken gjord av?

Jag trodde jag var skyddad mot range extender eftersom när bilen är hemma alltid har nyckeln hängande i ett stängt relativt kraftigt nyckelskåp som är gjort av 1 mm stålplåt. Men precis som MariaB påtalade tidigare i tråden så är det helt verkningslöst med en plåtlåda.

Jag skruvade helt enkelt loss nyckelskåpet från väggen och gick ut till bilen för att se vad som hände. När jag var någon meter från bilen låstes den upp och handtagen åkte ut. Det var precis samma räckvidd som att ha foben i handen.

Men ett varv med vanlig aluminiumfolie som är typ 0,00000001 mm tjock, isolerar nyckels helt. Märkligt att det är sådan skillnad mellan stål och aluminium. :shock:
Jag har en lite plåtburk för te, med omslutande lock. Tog båda nycklarna ut till bilen i den. Ingen reaktion alls, inget signalläckage. Måste nog fixa en att ha i väskan eller något som man kan ha med sig. Hmmm.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 983
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

Var inställningen för automatisk öppnande av dörrarna när man närmar sig, aktiverat?

Kan det vara så enkelt att det räcker med att man stänger av detta?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av bjelkeman »

p_q skrev:
Kan tipsa igen om fobguard,
https://www.fobguard.com
Funkar bra, men kostar ju en slant förstås. Man slipper knöla med folie i fickan eller väskan etc.
Billigare än att få bilen stulen. Jag provar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Hyted »

bjelkeman skrev:
p_q skrev:
Kan tipsa igen om fobguard,
https://www.fobguard.com
Funkar bra, men kostar ju en slant förstås. Man slipper knöla med folie i fickan eller väskan etc.
Billigare än att få bilen stulen. Jag provar.
Skulle precis beställa en men då väntar jag så får du meddela om det funkar först!


Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av LarsL »

Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Min "låda" av en toarulle m alu-folie, och ena änden lite öppen, lade jag även på vindrutan (någonstans nära punkten där man lägger sin fob när batteriet är slut) och försökte sedan trycka på handtaget för att låsa upp, inget hände dvs dörrarna låstes inte upp. Kommer sova lugnare ikväll men skall ändå testa ytterligare i morgon.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mans71 »

Googlar efter en "snygg" box/låda/nyckelskåp i faraday-design. Hittar väldigt få. Någon som har ett tips för nyckelförvaring hemma?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av MattiasH »

Generalbogge skrev:
Var inställningen för automatisk öppnande av dörrarna när man närmar sig, aktiverat?

Kan det vara så enkelt att det räcker med att man stänger av detta?
Just det fallet där en övervakningskamera visade en man med dator som strök omkring runt en bil, i Holland var det väl, där kan det möjligen funkat (om han nu "bara" gick runt bilen för att vänta på att den låstes upp) Annars är väl skillnaden bara att mannen vid bilen antingen vara står bredvid eller även trycker på handtaget. Jag har min "autopresent" avaktiverat men tror inte man är skyddad från detta ändå.

Skickat från min S6 edge+ via Tapatalk

TMS S75D 2017 Silver Metallic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av LarsL »

http://www.clasohlson.com/se/Nyckelskåp/40-7566

Bild

Eller en snusdosa om man vill ha något portabelt

Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Undrar hur många Teslafobar som ligger inlindade i aluminiumfolie just nu i vårt avlånga land... :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av jonasl »

Jag har en GPS-tracker från RedKnows i båtmotorn. Den kan larma vid vibrationer (ställbar känslighet, jag brukar bara ha det aktiverat på trailer), om strömmen bryts eller om extern batterispänning blir för låg, om geofence (ställbar storlek) bryts (vilket sker med GPS-jammer) Den är typ 5x5x2 cm, kräver mobilabonnemang. Har haft den i några år och är väldigt nöjd. Styrs via SMS eller fjärrkontroll. Det inbyggda batteriet räcker nån vecka.

Jag tror det finns en orsak till att båtens försäkringskostnad i princip halveras med denna + DNA-märkning..

GPS-trackers av det här slaget har hjälpt polisen att hitta en hel del stulna båtmotorer men det borde fungera lika väl i en bil.

Hoppas att den här bilen hittas!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5454
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
http://www.clasohlson.com/se/Nyckelskåp/40-7566

Bild

Eller en snusdosa om man vill ha något portabelt

Bild
Nyckelskåpet är helt verkningslöst för Teslas fobar. Ingen skillnad på att lägga foben ovanpå skåpet som att ha den inne i med stängd dörr.

Men en rostfri snusdosa funkar kanske.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av mati »

Inatt kl 3:00 vaknade jag av att hundarna gick bananas och skällde som galningar. Herrejösses tänkte jag nu är de här, vad gör jag? Släppa ut hundarna och en gång för alla sätta stopp för det där tjuveriet? Visserligen olagligt, men det är stöld också, så varför inte? Polisen bryr sig ju inte ändå.
Tack och lov visade sig att det bara var en älg eller nånting som gick förbi. Men man blir nojig, den saken är klar. Har inte sovit så bra sen...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19601
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Hrmm, jag har ju ettt material till 3D-printern som leder ström, undrar om det kan funka som en bur?
Då skulle man ju kunna rita ihop och printa ut små parkeringsgarage för fobbar ju :)
Vi har ju redan en kopia på själva fobben som vi printat ut några gånger (bara för skoj) så den borde man kunna ha att utgå ifrån isf...
Eller så ritar man ihop ett "riktigt" litet minigarage :mrgreen:
Skit bara att det tar ett tag att få till det, men en enkel liten låda för att bara testa materialet kan man ju knåpa ihop på typ 3 minuter :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19601
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Någon som vet vilken frekvens våra fobbar sänder på förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19601
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Hyted skrev:
bjelkeman skrev:
p_q skrev:
Kan tipsa igen om fobguard,
https://www.fobguard.com
Funkar bra, men kostar ju en slant förstås. Man slipper knöla med folie i fickan eller väskan etc.
Billigare än att få bilen stulen. Jag provar.
Skulle precis beställa en men då väntar jag så får du meddela om det funkar först!


Model x100d
Midnight Silver
Silver/koppar/Nickel verkar dom använda iaf (i flera lager)... dämpar inom området 33MHz-11GHz, skapligt brett :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Model S stulen inatt från Båstad

Inlägg av Top12 »

Aluminium folie runt nyckeln fungerar bra som fobguard.

Ett annat gratis alternativ är den lilla påsen för brobizz som gör att sändaren inte oavsiktligt debiterar om man t.ex. har fler sändare i bilen.

Har man inte fått en sådan påse (ser ut som plast men är någon typ av folie med en ziplås) då kan man be om en ny, de är gratis.
Skriv svar