Handover party 28 juli
Moderator: Redaktion
Re: Handover party 28 juli
En sammanfattning av en utomstående, "icke sektmdelem"?
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/l ... del-3.html
http://cornucopia.cornubot.se/2017/07/l ... del-3.html
Lite sekt är även Cornucopia, han var ju färdig med artikeln flera timmar innan Tibor
Ganska roligt skrivet, mycket skitsnack och lite fakta var det från Tesla

nöjd med min Ampera tillsvidare
Detta kanske redan har känt
Can I use my Tesla owner priority on more than one Model 3 reservation?
Yes. If you own one Tesla, you will receive priority for one Model 3 reservation. If you own two or more Teslas, you will receive priority for up to two Model 3 reservations.
Can I use my Tesla owner priority on more than one Model 3 reservation?
Yes. If you own one Tesla, you will receive priority for one Model 3 reservation. If you own two or more Teslas, you will receive priority for up to two Model 3 reservations.
Uppe med tuppen idag för att kolla men tycker att Tesla i stort levererar vad dom lovat.
Lite besviken på den korta presentationen men det kom ju ut mycket info efter bl a från Motor Trend som fått testköra Franz bil nån dag före. Mindre frunk än S men en kabinväska ska gå ner, mindre Trunk men ändå tillräckligt för att få in en cykel. Imponerande innerutrymmen speciellt höjden i baksätet som är några cm större än S. Mittsätet bak känns inte riktigt bekvämt för långresor dock.
Varför levererade man inga bilar? Hade tagit för lång tid förmodligen att få iväg alla 30 bilarna. Snyggare att ha de kvar snyggt uppställda jämte Superchargers.
3:an kommer inte börja levereras intenationellt förrän andra halvan 2018. Kommer andra tillverkare att kunna konkurrera?
Tror inte det. Inte än iallafall. Tesla har sitt supercharger nätverk.
Tesla har sin Gigafactory och fler är planerade, var ska de andras batterier komma från?
För sin prisklass har den också: Over the air updates. En uppkopplad bil med allt vad det innebär med tillgång till google maps, spotify mm.
Model 3 är en fantastisk bil men personligen föredrar jag min Model S och planerar att behålla den i många år framöver
Lite besviken på den korta presentationen men det kom ju ut mycket info efter bl a från Motor Trend som fått testköra Franz bil nån dag före. Mindre frunk än S men en kabinväska ska gå ner, mindre Trunk men ändå tillräckligt för att få in en cykel. Imponerande innerutrymmen speciellt höjden i baksätet som är några cm större än S. Mittsätet bak känns inte riktigt bekvämt för långresor dock.
Varför levererade man inga bilar? Hade tagit för lång tid förmodligen att få iväg alla 30 bilarna. Snyggare att ha de kvar snyggt uppställda jämte Superchargers.
3:an kommer inte börja levereras intenationellt förrän andra halvan 2018. Kommer andra tillverkare att kunna konkurrera?
Tror inte det. Inte än iallafall. Tesla har sitt supercharger nätverk.
Tesla har sin Gigafactory och fler är planerade, var ska de andras batterier komma från?
För sin prisklass har den också: Over the air updates. En uppkopplad bil med allt vad det innebär med tillgång till google maps, spotify mm.
Model 3 är en fantastisk bil men personligen föredrar jag min Model S och planerar att behålla den i många år framöver

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
iAkita skrev:Det känns som om Tesla lämnar öppet mål för Nissan och deras nya Leaf, åtminståne i Europa. Om nya Leaf som presenteras i September har ett batteri på 60 kWh och kostar under 500 000 kr kommer den slå (eller matcha) Model 3 både vad det gäller räckvidd och pris, och dessutom finnas tillgänglig före leverans tidigare. Återstå att se om Nissan tar den chansen eller inte.
38,4 kWh batteri och 241-257 km räckvidd kommer inte kunna ersätta en Model 3

http://pushevs.com/2017/06/09/new-detai ... ssan-leaf/
Nissan har pratat om 60 kWh, för några mångade sedan spreds det information om att den skulle komma med 48 kwh först och sen 60 kwh för att nu 38,4 kWh. Jag väntar till när Niaan presenterar nästa generation Leaf innan jag drar några slutsatser om batterikapacitet och räckvidd.Sabbe skrev:iAkita skrev:Det känns som om Tesla lämnar öppet mål för Nissan och deras nya Leaf, åtminståne i Europa. Om nya Leaf som presenteras i September har ett batteri på 60 kWh och kostar under 500 000 kr kommer den slå (eller matcha) Model 3 både vad det gäller räckvidd och pris, och dessutom finnas tillgänglig före leverans tidigare. Återstå att se om Nissan tar den chansen eller inte.
38,4 kWh batteri och 241-257 km räckvidd kommer inte kunna ersätta en Model 3![]()
http://pushevs.com/2017/06/09/new-detai ... ssan-leaf/
Jag är nästan 100 på att det inte blir några 60kwh från början iaf. 40-45kwh tror jag.
Om man inte tar premiumpaket, är det alltså plåttak som gäller då över hela bilen?
Nä, endast över föraren och passageraren. Bakrutan som går upp över den bakre raden kommer fortfarande vara glas.apkungen skrev:Om man inte tar premiumpaket, är det alltså plåttak som gäller då över hela bilen?
De kommer öka stegvis under åren. I Japan är det helt okej med 38,4kWh men vi i Europa behöver vi mer. Det här vet Nissan om och de planerar för en sådan batteristrategi, alltså att införa större batterier i EU och USA än i Japan.
Nu tycker jag inte det är det viktiga utan det är priset. Att hålla nere priset på Leaf är viktigare än några km extra räckvidd. Leafen är ju en enkel bil med billiga lösningar. Tex låter dörrarna som ölburkar när man stänger dem, innerbackspegeln känns som om den är gjord av en big pack glasslåda osv. Det är en billig bil och priset måste vara lågt.
Nu tycker jag inte det är det viktiga utan det är priset. Att hålla nere priset på Leaf är viktigare än några km extra räckvidd. Leafen är ju en enkel bil med billiga lösningar. Tex låter dörrarna som ölburkar när man stänger dem, innerbackspegeln känns som om den är gjord av en big pack glasslåda osv. Det är en billig bil och priset måste vara lågt.
Som jag brukar säga, räckvidd är inte allt! Tittar man på fossilbilar så finns ju de som tex aldrig/alltid ska ha en Japansk bil, eller Tysk, eller kombi, eller 4WD osv.
Där tror jag personligen att Model 3's och nya Leaf vänder sig till olika kundgrupper. Med tanke på pris, utrustning, designfokus osv.
Tror nog att Leaf, Zoe osv mer vänder sig till "prestigelösa" kunder som värdesätter ett lägre pris i kombination tillräcklig räckvidd och hyfsade basala funktioner.
Tesla är nog mer i fokus mot teknikintresserade som värdesätter desig, prestanda, image OCH som är beredd att betala lite mer för det.
Där tror jag personligen att Model 3's och nya Leaf vänder sig till olika kundgrupper. Med tanke på pris, utrustning, designfokus osv.
Tror nog att Leaf, Zoe osv mer vänder sig till "prestigelösa" kunder som värdesätter ett lägre pris i kombination tillräcklig räckvidd och hyfsade basala funktioner.
Tesla är nog mer i fokus mot teknikintresserade som värdesätter desig, prestanda, image OCH som är beredd att betala lite mer för det.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tror nog Leafen i slutändan får lägre pris än model 3 när det väl är dags i Sverige. Eller så fortsätter Nissan centralt att "Sponsra" så att det blir förmånligt att Leasa den. (Jämfört med att köpa)
Någon annan som hajade till över detta:?
Invitations will be sent based on the date and time you placed your reservation, whether you are an employee, if you own a Tesla, and if we have started production in your country.
Visst man kanske syftar på enbart USA men då är det lite märkligt skrivet. För mig låter det som man har förhoppningar att börja producera treor i ny fabrik utanför USA inom kort, men är det en rimlig möjlighet?
Invitations will be sent based on the date and time you placed your reservation, whether you are an employee, if you own a Tesla, and if we have started production in your country.
Visst man kanske syftar på enbart USA men då är det lite märkligt skrivet. För mig låter det som man har förhoppningar att börja producera treor i ny fabrik utanför USA inom kort, men är det en rimlig möjlighet?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har varit på säljare flera gånger om hur de menar med 2019. Enligt dom pratar man alltid modellår, och dom skulle vara förvånade om det inte gäller även elbilarna. Det betyder isåfall att man skulle kunna få en Volvo elbil levererar resan hösten 2018. Om ett drygt år.oscfor skrev:Nej, första halvåret 2019 kan de som står i kö i Sverige räkna med leveranser. Jag har ju sagt att man kör en elbil från Volvo innan man kör en Model 3 i Sverige, men vi får väl se. Volvo lär väl inte leverera sina i början på 2019 heller...
Jag är skeptisk... Men har pratat med 3 olika säljare som är inne på samma spår här. Så vi får väl se när den kommer ut.. Skulle det vara så kommer dom visa upp den redan under vintern tror jag.. Eller tidig vår som senast.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag försökte läsa på om USA:s tjänstevikt motsvara den här hemma men blev inte säker på om föraren räknas in på andra sidan Atlanten?3549 lbs. (Model 3) (1610 kg)
3814 lbs. (Model 3 Long Range) (1730 kg)
Men riktigt lovande vikter på trean.
Senast redigerad av Ric, redigerad totalt 1 gånger.
Är väl ingen skräll att säljarna antyder en tidig leverans...joel80 skrev:Jag har varit på säljare flera gånger om hur de menar med 2019. Enligt dom pratar man alltid modellår, och dom skulle vara förvånade om det inte gäller även elbilarna. Det betyder isåfall att man skulle kunna få en Volvo elbil levererar resan hösten 2018. Om ett drygt år.oscfor skrev:Nej, första halvåret 2019 kan de som står i kö i Sverige räkna med leveranser. Jag har ju sagt att man kör en elbil från Volvo innan man kör en Model 3 i Sverige, men vi får väl se. Volvo lär väl inte leverera sina i början på 2019 heller...
Jag är skeptisk... Men har pratat med 3 olika säljare som är inne på samma spår här. Så vi får väl se när den kommer ut.. Skulle det vara så kommer dom visa upp den redan under vintern tror jag.. Eller tidig vår som senast.
Om någon är sugen på att slå vad där jag tar Model 3s sida (tex första 1000 bilarna levererade i Sverige) vs Volvo så säg till!
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag skulle inte våga slå vad åt nått håll. Det känns verkligen som 50/50.
Sen undrar jag när Ioniq med större batteri kommer. Den kan också vara en konkurrent. Dom har minskat leveranstiderna på nuvarande till ca 5 månader nu.
Nu hoppas jag precis som någon skrev ovan att dom alla säljer jättebra och att det är fossilbilarna dom konkurrerar ut och inte varandra. Klart är väl att det kring årsskiftet 2019 kommer finnas ännu flera vettiga val till elbil!
Sen undrar jag när Ioniq med större batteri kommer. Den kan också vara en konkurrent. Dom har minskat leveranstiderna på nuvarande till ca 5 månader nu.
Nu hoppas jag precis som någon skrev ovan att dom alla säljer jättebra och att det är fossilbilarna dom konkurrerar ut och inte varandra. Klart är väl att det kring årsskiftet 2019 kommer finnas ännu flera vettiga val till elbil!
Min erfarenhet är att säljarna lever och jobbar i "Modellårsvärlden". Eftersom det styr och påverkar deras vardag så mycket. Därav sker intern kommunikation till säljarna utifrån detta.
Fabriker, Press och PR avdelningarna pratar ofta om "Kalenderår" eftersom de gärna vill visa på att saker är på gång.
Så när säljarna fått/sett information från tex press/tidningar så misstolkas den ofta av förståeliga skäl. Jag är ganska övertygad om att Volvo centralt inte gått ut med någon speciell information, endast för internt bruk till säljarna. (Då hade det redan spridit sig vidare)
Alltså det säljarna vet/säger är ganska säkert främst information de fått från pressreleaser, tidningar osv.
Fabriker, Press och PR avdelningarna pratar ofta om "Kalenderår" eftersom de gärna vill visa på att saker är på gång.
Så när säljarna fått/sett information från tex press/tidningar så misstolkas den ofta av förståeliga skäl. Jag är ganska övertygad om att Volvo centralt inte gått ut med någon speciell information, endast för internt bruk till säljarna. (Då hade det redan spridit sig vidare)
Alltså det säljarna vet/säger är ganska säkert främst information de fått från pressreleaser, tidningar osv.
Japp, hajade till, men dom måste väl mena "deliveries to your country"...så tolkade jag det. ok att dom har pratat om fler fabriker men det är några år tills dess...Legato skrev:Någon annan som hajade till över detta:?

70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Om jag nu fattat rätt så får man addera 75 kg för våran tjänstevikt. Så:Ric skrev:Jag försökte läsa på om USA:s tjänstevikt motsvara den här hemma men blev inte säker på om föraren räknas in på andra sidan Atlanten?3549 lbs. (Model 3) (1610 kg)
3814 lbs. (Model 3 Long Range) (1730 kg)
Men riktigt lovande vikter på trean.
1 685 kg för basmodellen och 1 805 kg för långdistansaren.
Har tittat på eventet igen och undrar om inte själva överlämnandet gick fel eller inte som planerat. Jag undrar om det inte var meningen att alla anställda som hade beställt skulle "rusa" in på parkeringen till sin bil. Nu var det bara en eller två som gjorde det.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
På en inofficiell livestream av jag såg av överlämningen ser det ut som första bilen i mittraden inte startar (eller ingen som sitter i) så de bakom får backa ut istället.
Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Fast det hände typ en kvart efter Teslas sändning slutade så det kan inte vara anledningen.
Elon har nu erkänt att antalet reservationer är över en halv miljon men mer specifikt än så vill han inte säga.
https://electrek.co/2017/07/29/elon-mus ... a-million/
https://electrek.co/2017/07/29/elon-mus ... a-million/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det man har sagt måste man stå förJerker skrev:Ingen behöver vara orolig; jag finns alltid här.![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19