- Satte igång en loggning och tog en omväg till jobbet... Noteringar:
... den första halvsekunden (mellan 1000 och 1500 ms) är nog creep som får effekten att gå upp från 0 innan jag stampar på den andra pedalen

... peek-effekt under detta var 317 kW
Moderator: Redaktion
Ja, X-axeln är millisekunder... det loggas som timestamp (som är i ms) ifrån loggern.TiborBlomhall skrev:Läser jag rätt att det tog knappa 5 sekunder 0-100 km/h?
Man räknar väl från när bilen börjar röra sig vid ca 1500 i diagrammet, och 100 passeras vid 6400 ungefär?
X-axeln är väl millisekunder?
Ja, den uppdateringen fick jag för ca en vecka sedan... hade givetvis varit roligt att jämföra...Pontus skrev:Är detta gjort med 6.2?
Tackar!Bjorn skrev:Snyggt jobbat!
Så 0 -101,4 på 5s. Då borde vi kunna säga 0-100 på 4,9s. Inte illa när man beställt en bil med 0-100 på 5,4s![]()
Undrar om man under gynnsamma förhållanden klarar 4,6s eller om det väntar en uppdatering till?
Än så länge, hoppas på förbättringTiborBlomhall skrev:Så officiella 0-100 km/h accelerationstiden för Tesla Model S 85D från Tesla Club Sweden är alltså 4.9 sekunder
Snyggt jobbat!
Där ser jag ett problem som kan vara avgörande för sluttiden. Mellan dessa två mätpunkter är det ju 0,25 sekunder! Började bilen röra sig vid säg 1700 är det ju 0,2 sekunder som mätningen felar på!Nicklas skrev:Loggning sker med 250 ms intervall och vid 1500 är det 0 i hastighet
1500: 0 km/h
1750: 8 km/h
Nu är ju kurva inte i bästa upplösningen men ska man vara ärlig så ser den ju inte ut att vara "för flack" i början. Jag skulle gissa att starten är nära 1500 (jag har ingen vana av att titta på sådana här kurvor).TiborBlomhall skrev:Där ser jag ett problem som kan vara avgörande för sluttiden. Mellan dessa två mätpunkter är det ju 0,25 sekunder! Började bilen röra sig vid säg 1700 är det ju 0,2 sekunder som mätningen felar på!Nicklas skrev:Loggning sker med 250 ms intervall och vid 1500 är det 0 i hastighet
1500: 0 km/h
1750: 8 km/h
Antingen måste intervallen minskas, eller egentliga starttidpunkten interpoleras ur 1750 och 2000 mätvärdena. (Synd du inte skrev mätvärdet för 2000 tidpunkten i ditt inlägg)
Interpolerar vi sluttidpunkten för exakt 100 km/h ur 6250 och 6500 värdena är den ju vid 6427 ms. Berättar du km/h värdet för 2000 ms kan vi interpolera fram starttidpunkten också och den mer exakta tiden.
Och vad hade du för laddnivå, väglag, däck, däcktryck, atmosfärtryck, blodgrupp och månfas?
Jo, alltså det var en testkörning en morgon på väg till jobbet utan uppvärmda däck etc...TiborBlomhall skrev:Och vad hade du för laddnivå, väglag, däck, däcktryck, atmosfärtryck, blodgrupp och månfas?
Jag använde TeslaMS (https://github.com/hjespers/teslams)erbo73 skrev:Vad är det egentligen för prestandamätare? Hittills verkar det vara ont om tesla-ägare som äger en vbox (konstigt nog).
Tackar för tipset! Ser möjlighet att med detta fixa en automatiskt körjournal på datorn hemma. Bara att fylla i syfte/aktivitet när man kommer hem.Nicklas skrev:Jag använde TeslaMS (https://github.com/hjespers/teslams)erbo73 skrev:Vad är det egentligen för prestandamätare? Hittills verkar det vara ont om tesla-ägare som äger en vbox (konstigt nog).
- Smidig att sätta upp och enkelt att importera till Excell för att skapa en graf.
Förlåt, lite sammanhang är missat från en annan tråd där jag "startade" detta... Tänkte bara förtydliga så att ingen missuppfattar...Nicklas skrev:0 km/h vid 300 ms... (om vi räknar linjärt från nästkommande två värden)
100 km/h vid 4510 ms... (om vi extrapolerar mellan 4500 ms och 4750 ms)
Peek 373 kW... (blir ca 500 metriska hk... tänker jag rätt nu? är inte det löjligt mycket?)
0-100 på 4.21 sek![]()
Kan bara hålla, lät förnuftet väga över när jag beställde och valde 85D, nu sitter jag och är exalterad över prestandan innan jag fått bilen. Kg vad jobbigt.Bjorn skrev:"Gamla" P85 hade specen 310kW 0-100 på 4,4s. Det var denna jag provkörde en gång i tiden och konstaterade kul, men så snabb behöver inte jag. Så småningom beställde jag den för mig mer förnuftiga S85D. Vad händer då? Jo man får 370kW 0-100 på 4,2s!
Jag har aldrig tidigare funderat på att skaffa en bil över 300 tusen. Det förnuftet har Tesla förstört. Nu tycker jag det är ok att gå ner flera tusen i lön för att får in en Tesla i personalbilskalkylen.
Jag inte brytt mig så mycket om prestandan tidigare mest bara konstaterat att 5,4s som gällde när jag beställde, är snabbare än jag nånsin behöver. Nu har Tesla tillsammans med Nicklas förstört det också.Nu sitter jag här och jämför prestandasiffror och läser diagram och tabeller. Tack Nicklas för den här dokumentationen på 0-100, den bästa jag sett av en Teslaägare. Ska man få noggrannare så behöver man nog extern (dyr) utrustning.
Jag har hittills inte tyckt att det är så jobbigt att vänta på nån bil. Nu börjar det bli det på allvar. Lev sent juni och inte i produktion än.
(För hela bilden ska väl tilläggas att många P85 ägare vittnar om 0-60 mph på 3,9s dvs. 0-100 på 4,0s så den är förmodligen fortfarande lite snabbare.)