USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Zalman3 »

I Kalifornien kan man köpa en Tesla modell 3 för endast 25.000 dollar.

"Tesla Model 3 can now officially cost only ~$25,000 in California after incentives"
It means that buyers will have to pay the full price of the car, but they can then apply for the $7,500 federal tax credit, assuming that their tax burden for the current year allows it, and they can apply for a $2,500 CVRP rebate now that the Model 3 was added to the list of eligible vehicles:

Elon har ju tidigare sagt att man kommer att styra leveranserna så att tex $7,500 federal tax credit maximeras.
Citat " do the right thing" när Elon fick frågan hur han ser på leveranser och Tesla 3.
Först när dessa miljöstöd är "slut" så sker leveranser till övriga världen.
Därför kommer det att dröja innan leveranserna till Europa kommer igång.

Ryan Casburn‏ @RyanCasburn 3 apr. 2016
Mer
@elonmusk AWESOME! Planning on delivering up to vehicle 199,999 and then waiting until the next 2 quarters to deliver the rest?

Svar till @RyanCasburn
@RyanCasburn We always try to maximize customer happiness even if that means a revenue shortfall in a quarter. Loyalty begets loyalty.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Svenssons »

Varför bara de första 200k i så fall? Det är de 200k första Tesla-bilarna där kunder har fått stöd (alltså inkluderat S+X) som nedräkningen är på, därefter börjar nedtrappningen men det finns ingen gräns på antalet bilar då. Skulle 500k levereras under ett kvartal så skulle alla köparna till dessa få samma bidrag.

http://insideevs.com/when-will-the-7500 ... yone-else/
Bild

Om leveranserna till övriga världen börjar slutet av 2018 och Tesla försöker maximera köparnas bidrag så ska de leverera 200k till USA andra kvartalet i år, alltså att de redan gjort de vilket de inte gjort. Tesla räknar alltså med att leverera Model 3 utanför USA innan bidraget som köparna får i USA har helt försvunnit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Zalman3 »

Elon har ju erkänt att man har över 500.000 i förbokningar.
Om man kan tillverka 30-40.000 model 3 i år och 500.000 under 2018.
Då är man inne i 2019 om man beställer idag.


Buyers might not get it until 2019. While Tesla continues to maintain on its website that new orders could be delivered as soon as "mid 2018," the company now acknowledges that it could take as many as 18 months. That could bleed into 2019.
Foreign markets have to wait. People living outside of the U.S. won't get left-hand-drive versions of the Model 3 until at least the second half of 2018, even if they ordered early. Production of the right-hand-drive Model 3 won't even start until 2019.
https://www.usatoday.com/story/money/ca ... 523729001/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Limbster »

Jag ser med mycket stor spänning fram mot hur försäljningen kommer att gå i USA, vore inte alls förvånad om leveranser kommer tidigare till Europa för att efterfrågan inte blir tillräckligt stor i USA.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Andersen »

Som jag konstaterat i annan tråd: 16 månader för Model S att komma till Sverige, 10 för Model X, sedan USA-säljstarterna.

Lär inte gå snabbare än så i alla fall!

Edit: Första S till Norge tog 13 månader (juni 2012-aug 2013).
Senast redigerad av Andersen, redigerad totalt 1 gånger.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 651
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Crappy »

Jag drömmer om detsamma
Men scrollar jag ner till FaQ och klickar på här så får jag en "late 2018"

https://electrek.co/2017/07/29/teslas-m ... nanswered/
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Daoops »

Limbster skrev:
Jag ser med mycket stor spänning fram mot hur försäljningen kommer att gå i USA, vore inte alls förvånad om leveranser kommer tidigare till Europa för att efterfrågan inte blir tillräckligt stor i USA.
Det dom såklart vill göra är att leverera den 200 000:e bilen i Usa första dagen i kvartalet när dom är uppe i bra volymer (5-10k i veckan). Sedan har dom det kvartalet plus ett till på sig med fulla federala subventioner och då kommer givetvis att mangla ut model 3:or enbart till USA. Men fram tills dess kanske borde det rimligen exporteras en del 3:or så jag håller med dig i sak. Om jag får gissa skulle jag tro att hela första halvan av 2018 blir bara USA-leveranser och det förklarar sent 2018 för utlänningar (det här med pappersarbete vet jag inte om jag tror på, det är ju bara att sätta igång med direkt). Men demobilar kommer att gå ut i världen innan dess så man kan provköra och skapa rubriker med och även personal-bilar och kanske tidigare ägare. Och för att träffa rätt med 200 000:e bile 1:a jan 2018 kommer det bli lite shackspelande med leveranserna av S/X/3.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av PoloPrinsen »

Skulle ju mycket väl kunna tänkas att Tesla beslutar att leverera exempelvis ett kvartals sista månad utomlands just för att man inte prickar in bra med nu 200000 i usamarknaden annars. och att man då får en extra månads upprampningstid i fabriken för att verkligen maximera antalet bilar i usa med stort ekonomiskt stöd. Här är nog eventuella kundreturer (fabrikationsfel) viktigt för att man skall våga exportera en omgång bilar tidigt i tillverkningsserien.
Det och en kombination av att man fyller de egna ledens buffertar till usamarknaden med klara, ej levererade bilar, allt för att maximera antalet kunder som kan utnyttja usas generösa skatteavdrag.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Laban »

Det som blir intressant är väl vad Tesla gör när subventionerna försvinner i USA. Jag kan tänka mig att priserna kommer att sänkas en del i samband med detta. Många tycker exempelvis att long-range packet är väldigt dyrt, det kan vara något man kan förändra en del och ändå ha goda marginaler.

Om så blir fallet är det väl kanske snarare än fördel om vi får vänta några extra månader på våra bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Pontus »

Daoops skrev:
Limbster skrev:
Jag ser med mycket stor spänning fram mot hur försäljningen kommer att gå i USA, vore inte alls förvånad om leveranser kommer tidigare till Europa för att efterfrågan inte blir tillräckligt stor i USA.
Det dom såklart vill göra är att leverera den 200 000:e bilen i Usa första dagen i kvartalet när dom är uppe i bra volymer (5-10k i veckan). Sedan har dom det kvartalet plus ett till på sig med fulla federala subventioner och då kommer givetvis att mangla ut model 3:or enbart till USA. Men fram tills dess kanske borde det rimligen exporteras en del 3:or så jag håller med dig i sak. Om jag får gissa skulle jag tro att hela första halvan av 2018 blir bara USA-leveranser och det förklarar sent 2018 för utlänningar (det här med pappersarbete vet jag inte om jag tror på, det är ju bara att sätta igång med direkt). Men demobilar kommer att gå ut i världen innan dess så man kan provköra och skapa rubriker med och även personal-bilar och kanske tidigare ägare. Och för att träffa rätt med 200 000:e bile 1:a jan 2018 kommer det bli lite shackspelande med leveranserna av S/X/3.
Någon som har koll på antalet levererade Teslor i USA nu? (Har frågat förut men minnet är...)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Någon som har koll på antalet levererade Teslor i USA nu? (Har frågat förut men minnet är...)
Tror de ligger på drygt 100k till och med Q2 2017 (ca 60% av alla Tesla-bilar levererade i världen) och beräkningen är 156k för 2017 enligt tabellen ovan (eller som post 2 på första sidan...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Laban »

Med Model 3 leveranserna bör det i så fall bara ta några månader in på 2018 tills de når 200k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Svenssons »

Om Tesla skulle vilja optimera kostnaden för så många kunderna som möjligt så kanske de räknar med att leverera precis under 200k bilar i USA fram till och med Q1 2018. Därefter gäller det att leverera så många bilar om möjligt i USA de kommande 6 kvartalen. Nu verkar det dock inte som att Tesla kommer att ignorera försäljning utanför USA pga skatteåterbäringen som USA-kunder kan få. Tesla själva tror ju att leveranserna kommer att ske i slutet av 2018 och inte i slutet av 2019. Kanske vill de dock få upp eller i alla fall komma igång med byggandet av en en eller flera fabriker i andra länder utanför USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Nu verkar det dock inte som att Tesla kommer att ignorera försäljning utanför USA pga skatteåterbäringen som USA-kunder kan få. Tesla själva tror ju att leveranserna kommer att ske i slutet av 2018 och inte i slutet av 2019. Kanske vill de dock få upp eller i alla fall komma igång med byggandet av en en eller flera fabriker i andra länder utanför USA.
Det finns väl trots allt en gräns för hur länge man kan vänta med de internationella leveranserna och samtidigt även vara lojala mot dessa kunder. Elon - Twitter:
We always try to maximize customer happiness even if that means a revenue shortfall in a quarter. Loyalty begets loyalty.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Silversound »

Om de vill hålla lite på leveranserna i USA för att klara sig över till ett nytt kvartal, så lär Kanada vara de som får de första exporterade bilarna. De har ju t.ex. samma laddkontakt till skillnad mot här i Europa. Annars kanske Norge står i tur eller Kina, så det ska nog mycket till att vi får några bilar till Sverige p.g.a. detta. En liten chans kan vara om väldigt många väljer att vänta på AWD-versionerna. Då kanske de måste sprida ut leveranserna till fler länder.

Men man kan ju alltid hoppas på att de ändå väljer att skicka ut några bilar i övriga världen trots passerad 200K-gräns, bara för att vara lite schyssta mot de som reserverade tidigt. :)
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av pegs »

Varför gå över ån efter vatten? Om dom kan sälja varenda bil dom tillverkar nära fabriken, varför skeppa dom till andra sidan jordklotet?

Man kanske kan räkna med lite barnsjukdomar, inte bara negativt med att det tar en stund för dom att komma hit.
Även om det skulle vara trevligt om dom kom snabbare.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Svenssons »

Norge kör med samma typgodkännande som Sverige och EU så där finns inget som säger att Norge ska få bilar före andra länder i EU men det är klart att antalet Service Center, SuC och liknande är mycket bättre i Norge så det kan vara smidigare att börja med Norge pga detta. Helt klart kommer dock de närmast fabriken/fabrikerna få bilar före de längre ifrån. Möjligt att Tesla kan få upp en ny fabrik i Kina och eller Europa på kort tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av oscfor »

Jag tror man måste ta med risken för att Tesla inte kommer att kunna bygga 500 000 bilar under 2018. Elon har ju sagt att de ska dit, men samtidigt skulle det vara en extrem ökning av produktionen av en magnitud aldrig tidigare skådats. Tesla ska dels klara sin egen produktion och logistik samtidigt som alla underleverantörer ska hinna med. Men det lör bog visa sig ganska snart. Motsvarande årstakt på 300 000 bilar ska ju ha uppnåtts redan i december...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Svenssons »

oscfor skrev:
Jag tror man måste ta med risken för att Tesla inte kommer att kunna bygga 500 000 bilar under 2018. Elon har ju sagt att de ska dit, men samtidigt skulle det vara en extrem ökning av produktionen av en magnitud aldrig tidigare skådats. Tesla ska dels klara sin egen produktion och logistik samtidigt som alla underleverantörer ska hinna med. Men det lör bog visa sig ganska snart. Motsvarande årstakt på 300 000 bilar ska ju ha uppnåtts redan i december...
Jag har inte sett att Tesla ska bygga 500k bilar under 2018. Vad jag har sett så är planen att produktionstakten ligger på 10 000 bilar per vecka någon gång under 2018. 10k*52 blir visserligen 520k men målet är inte att det skall byggas 10k bilar per vecka från vecka 2, det är ju i slutet av året som produktionstakten ligger på 500k vilket betyder att antalet bilar som byggs under 2018 är lägre, enligt plan.

Målet för årstakten vid slutet av 2017 ska vara 5 000 bilar, dvs 260k men det kommer inte byggas några 260k bilar i år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av port513 »

Tror någon att man får sin Tesla mitten 2018 som det stått på sidan innan releasen?
Jag tror snarare 2019 nån gång om ens det men å andra sidan så kommer tekniken utvecklas innan dess så självkörandet och resten blir väl bara bättre skulle jag tro.


/Henke
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av themax »

port513 skrev:
Tror någon att man får sin Tesla mitten 2018 som det stått på sidan innan releasen?
Jag tror snarare 2019 nån gång om ens det men å andra sidan så kommer tekniken utvecklas innan dess så självkörandet och resten blir väl bara bättre skulle jag tro.


/Henke
Om det inte börjar komma några bilar på den internationella marknaden före 2019 så lär Tesla tappa mycket av hypen bland alla som reserverat. Under 2019 är jag övertygad om att det kommer finnas kompetenta elbilar från andra tillverkare som lätt kan slå ut Tesla här i Europa.

Just nu är Superchargernätverket det enda som får mig att behålla min reservation, då infrastrukturen med snabbladdning ännu inte på långa vägar kan mäta sig med Tesla.

Jag har nämnt det tidigare; som Auditrogen sedan många år så skulle jag inte tveka att lägga mina pengar i Tyskland om bara friheten i laddning vid långfärd blir jämförbar med Superchargers.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
port513 skrev:
Tror någon att man får sin Tesla mitten 2018 som det stått på sidan innan releasen?
Jag tror snarare 2019 nån gång om ens det men å andra sidan så kommer tekniken utvecklas innan dess så självkörandet och resten blir väl bara bättre skulle jag tro.


/Henke
Om det inte börjar komma några bilar på den internationella marknaden före 2019 så lär Tesla tappa mycket av hypen bland alla som reserverat...
Hängde inte riktigt med på den, men du menar kanske att om det inte kommer några Tesla-bilar på den internationella marknaden osv?
(jag läste det som att om dom övriga tillverkarna inte kommer med några modeller före 2019 så...osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Smutt »

Om det skulle komma nåt som kunde konkurrera med M3 om 1,5 år så hade vi vetat det nu

Tyska bilar? Hur kul känns det efter alla skandaler? Men en Mazda CX5 på el vore Smutt men ligger säker 5år i framtiden

Ser inte problemet att vänta på det senaste väntade typ 2år på min iPad med 12,9 tum väntar nu på iPhone 8 och en M3 men skillnaden är att med M3 får jag en present :lol: Han är gullig den där Elon
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Delta »

themax skrev:
port513 skrev:
Tror någon att man får sin Tesla mitten 2018 som det stått på sidan innan releasen?
Jag tror snarare 2019 nån gång om ens det men å andra sidan så kommer tekniken utvecklas innan dess så självkörandet och resten blir väl bara bättre skulle jag tro.


/Henke
Om det inte börjar komma några bilar på den internationella marknaden före 2019 så lär Tesla tappa mycket av hypen bland alla som reserverat. Under 2019 är jag övertygad om att det kommer finnas kompetenta elbilar från andra tillverkare som lätt kan slå ut Tesla här i Europa.

Just nu är Superchargernätverket det enda som får mig att behålla min reservation, då infrastrukturen med snabbladdning ännu inte på långa vägar kan mäta sig med Tesla.

Jag har nämnt det tidigare; som Auditrogen sedan många år så skulle jag inte tveka att lägga mina pengar i Tyskland om bara friheten i laddning vid långfärd blir jämförbar med Superchargers.
Var får du denna övertygelse ifrån? Om någon av de tyska tillverkarna ska kunna bli konkurrenskraftiga och större än Tesla på rena elbilar är det väl dags att investera massivt i tekniken. Det måste vi se först. Tänk på att kostnaden för att ta fram ett vettigt batteripaket är 40% av bilens totala tillverkningskostnad. Volymerna som krävs är enorma. Det finns inom de närmsta 5 åren ingen batterileverantör i europa som kapacitetsmässigt och kunskapsmässigt kan matcha Panasonic/Tesla. Laddnätverket är en annan sak man måste lösa för att nå upp till Teslas storlek och dominans. Och hur ska de "stora" tyska tillverkarna behålla sin storlek när de bara sticker huvudet i sanden? Snart har tåget gått och då är lösningen att att anpassa sin storlek och/eller gå i KK.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Om det skulle komma nåt som kunde konkurrera med M3 om 1,5 år så hade vi vetat det nu

Tyska bilar? Hur kul känns det efter alla skandaler? Men en Mazda CX5 på el vore Smutt men ligger säker 5år i framtiden

Ser inte problemet att vänta på det senaste väntade typ 2år på min iPad med 12,9 tum väntar nu på iPhone 8 och en M3 men skillnaden är att med M3 får jag en present :lol: Han är gullig den där Elon
Jag kommer köpa en BMW igen så fort det finns ett rimligt alternativ (lär dröja minst 3 år, därav Model S). Ledsen men så är det. Har inte hört nåt om BMW varit inblandade i nån skandal men enkelt uttryckt så bryr jag mig inte så hemskt mycket om "skandalen". Jag är en rätt pragmatisk människa på det sättet. Jag tycker helt enkelt inte det är så mycket att uppröras över. Visst är det fult gjort men sånt händer.
Skriv svar