Vill ha tips angående förmånsvärde

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare

Re: Vill ha tips angående förmånsvärde

Inlägg av Green_Line »

Min uppfattning: Halva momsen avdragsgill vid leasing om bilen används minst 100 mil i momspliktig verksamhet.

Den utklippta texten avser nog nåt annat.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Green_Line skrev:
Min uppfattning: Halva momsen avdragsgill vid leasing om bilen används minst 100 mil i momspliktig verksamhet.

Ja, den avser något annat, nämligen det vi diskuterar: momsen på tillbehör som man köper i efterhand, utanför leasingen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Green_Line
Teslaägare

Inlägg av Green_Line »

danni skrev:
Green_Line skrev:

Ja, den avser något annat, nämligen det vi diskuterar: momsen på tillbehör som man köper i efterhand, utanför leasingen.
Ja det var i sanning slarvig läst av mig. Sorry...
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Kollade lite med Tesla idag och hen sa så här att vid köp/leasing av ny bil + extra utrustning får skatteverket en spec på bilen med de extrautrustningarna men köper man en beg bil där ofta bilhandlaren (Tesla) nollar fältet för extra utrustning och skatteverket klagar inte på det MEN om man är en bra och ärlig medborgare så ska man ta reda på kostnaden av extra utrustningen (som ingick bilpriset) och meddela skatteverket det. Annars vid en ev. revision så kan det bli problem

Köper man extra utrustningen i efterhand så gäller samma sak, dvs man kan välja att meddela skatteverket eller ej och om inte så kan det bli problem vid ev. revision.

Så lärdomen är väl att vara en bra ärlig medborgare ;)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mgorgis skrev:
Kollade lite med Tesla idag och hen sa så här att vid köp/leasing av ny bil + extra utrustning får skatteverket en spec på bilen med de extrautrustningarna men köper man en beg bil där ofta bilhandlaren (Tesla) nollar fältet för extra utrustning och skatteverket klagar inte på det MEN om man är en bra och ärlig medborgare så ska man ta reda på kostnaden av extra utrustningen (som ingick bilpriset) och meddela skatteverket det. Annars vid en ev. revision så kan det bli problem

Köper man extra utrustningen i efterhand så gäller samma sak, dvs man kan välja att meddela skatteverket eller ej och om inte så kan det bli problem vid ev. revision.

Är visserligen inte helt uppdaterad på reglerna men inte skickar väl ÅF nån info till Skatteverket för annat än "typmodellen"? Det är väl helt upp till företagen att hantera detta och sen betala den skatt, moms och avgifter som man ska?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mgorgis skrev:

Jag köpte till ljudutrustning till min bil 2-3 månader efter bilen var levererad och ekonomiavdelningen på vårt företag var ytterst tveksamma om jag fick ta det som kostnader till tjänstebilen. Det mailades en hel del fram och tillbaka men efter ett tag kom dom fram till att om förmånsvärdet höjdes så var det okej. Det blev dock lite fusk då det tog typ en månad innan vi kom fram till svaret och förmånsvärdet höjdes, så jag körde en månad med för lågt förmånsvärde :o
Så jag fattar det som att all utrustning som köps senare ska man höja förmånsvärdet med, men inte utrustning som har med laddning av bilen att göra (den är undantagen). Vet dock inte hur det är med vinterhjul, det står någonstans att det ska räknas som extrautrustning och därmed höja förmånsvärdet men å andra sidan så kan man ju bara använda en uppsättning hjul åt gången?
Nya dyrare sommar fälgar är väl också en väldigt vanlig sak som det fuskas med och inte tas upp på förmånsvärdet trots att det borde göras?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vintehjul ska räkas med oavsett nör de köps. Det är inte "användningen" som beskattas utan att man har tillgång till.

Har du flera bilar, båt, skoter, mc osv på företaget ska du förmånsbeskattas för alla även om du personligen bara kan använda ett fordon åt gången.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Leo skrev:
Vintehjul ska räkas med oavsett nör de köps. Det är inte "användningen" som beskattas utan att man har tillgång till.

Har du flera bilar, båt, skoter, mc osv på företaget ska du förmånsbeskattas för alla även om du personligen bara kan använda ett fordon åt gången.
Men det där har jag läst andra saker om. Hos min arbetsgivare är det tillåtet att ha 2 tjänstebilar samtidigt (i max 3 månader) under en övergångsperiod när man köpte en ny och håller på att sälja den gamla och då säger dom att man bara ska förmånsbeskattas för den dyraste. Är det fel då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hos de företag jag känner till så är det inte ok. Därav sker alla "bilbyten" dessutom i anslutning till månadsskiften för att det ska vara klart mot Skatteverket och smidigt för löneavdelningen. Byter man bil tror jag man kan välja att rapportera det förmånsvärde man haft störst del av månaden också.

Kan kanske finnas något prejudikat eller liknande som medger "dubbla bilar" just vid bilbyte. Sen så har olika företag "egna regler" som ofta har mer eller mindre logik mot de exakta Skattereglerna.

Men generellt är reglerna ganska tydliga. Däremot inga problem att ha flera bilar på sig själv eller faktiskt tex en 1/2 bil om någon annan tar den andra 1/2.

Hade bilfirma för begagnade bilar på 90-talet och sålde även någon skoter, mc osv. Därav att jag fick besked att ajabaja! Försökte hävda att man bara kunde "köra en åt gången"...

Men egentligen är det ju helt logiskt av Skatteverket. Förmånen ska ju "motsvara" vad det kostar att ha tillgång till samma sak privat så att säga. Och en privatperson har ju kostnader för ALLT de äger oavsett om de används eller bara står. Tex extra omgång fälgar, takbox, extra bil, båt, mc osv. Därav att tillgången till beskattas inte själva användandet.

Många som försökt "slippa" förmånsvärde på "sportbilar" på vintern osv med hänvisning till att de är avställda, saknar vinterdäck osv. Där finns tydligen beslut/domar/prejudikat som visar att det inte går att slippa eftersom även många "privatpersoner" har sina sportbilar avställda, saknar vinterdäck osv.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det finns också en regel om "ringa användning";
Där sägs ingenting om att "möjlighet eller tillgång till" skall beskattas utan endast faktisk användning. Det borde därmed vara OK att ha en bil i företaget som går under 100 mil privat utan att förmånsbeskattas.
IMG_1289.PNG
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men en avställd bil har man ju inte tillgång till och jag hade min bil avställd i december och då slapp jag förmån den månaden. Rätt eller fel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Pontus skrev:
Men en avställd bil har man ju inte tillgång till och jag hade min bil avställd i december och då slapp jag förmån den månaden. Rätt eller fel?
Gjort likadant i ett år, jag har inte sett några exempel på hur olika varianter kan tolkas. Det står att fordon som inskaffas för hobby, tex utställning eller rallycross ska beskattas trots ringa bruk, men annars bör det vara OK. Det var OK enl min revisor, men bäst är att diskutera med Skatteverket. Möjligen finns det fler undantag som jag inte känner till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

improwise skrev:
mgorgis skrev:

Är visserligen inte helt uppdaterad på reglerna men inte skickar väl ÅF nån info till Skatteverket för annat än "typmodellen"? Det är väl helt upp till företagen att hantera detta och sen betala den skatt, moms och avgifter som man ska?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det låter jättekonstigt att återförsäljaren skulle skicka något alls till Skatteverket. Har aldrig hört talas om det. Vid en eventuell revision kommer det vara upp till dig att visa underlag på vad du köpt för bil och hur du räknat, och de lär nog vilja jämföra det med bilen du faktiskt har. Oavsett om du köpte den ny eller begagnad. Men en spec där en hel del "osynlig" utrustning inte nämnts kan säkert vara bra att ha ifall man vill kunna redovisa lägre förmånsvärde.
Pontus skrev:
Det där är faktiskt lite knivigt. Ja, du har rätt för avdrag med 1/12 för varje månad som bilen varit avställd: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... stalld-bil

Men man ska akta sig för att sätta det i system. Att man t.ex. har en sportbil som bara är påställd på sommaren och sen ställs av över vintern lär Skatteverket inte acceptera som grund för nedsättning av förmånsvärdet. Se här: http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.1605547
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Tänkte beställa en standard S75 imorgon med förmånsvärdet ca 4k med nettolöneavdrag och ca 4k leasning kostand/mån. Sen tänkte jag köpa till AP och vinterhjul (totalt ca 80k) i efterhand så man kan dra av hela momsen och påverkar inte förmånsvärdet MEN jag undrar hur det påverkar restvärdet? någon som vet?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mgorgis skrev:
Tänkte beställa en standard S75 imorgon med förmånsvärdet ca 4k med nettolöneavdrag och ca 4k leasning kostand/mån. Sen tänkte jag köpa till AP och vinterhjul (totalt ca 80k) i efterhand så man kan dra av hela momsen och påverkar inte förmånsvärdet MEN jag undrar hur det påverkar restvärdet? någon som vet?
Du har fel om AP och vinterhjulen - du får inte dra av hela momsen om du inte använder bilen 0% privat, och du ska ändå höja förmånsvärdet.

Om du inte har operativ leasing via exempelvis Sixt så har restvärdet inget alls med saken att göra. Restvärdet i finansiell leasing är bara en restskuld och du väljer själv vad du vill sätta det till. Det enda som gäller sen är att du ju såklart måste kunna lösa den restskulden, troligen med pengar från en försäljning av bilen.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

danni skrev:
Du har fel om AP och vinterhjulen - du får inte dra av hela momsen om du inte använder bilen 0% privat, och du ska ändå höja förmånsvärdet.
Men om man köper dem i efterhand, blir det då inte som ett "vanligt inköp" i företaget?, en utgift t.ex. och inte nödvändigtvis kopplat till bilen. Inköp i företaget har väl inget med förmånsvärdet att göra!? Jag kanske tänker helt fel och tanken är definitivt inte fuska och leka med skatteverket för några tusen spänn, jag funderar bara på hur man sparar pengar...på lagligt sätt ;)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Förmånsvärdet ska korrigeras om man köper till utrustning till bilen. Det är oväsentligt när det sker så att säga. Så väntar du med vinterdäcken slipper du det förmånsvärdet tills den dagen du köper de. Då ska det läggas till.

Står tydligt i Skatteverkets skrivning.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Leo skrev:
Förmånsvärdet ska korrigeras om man köper till utrustning till bilen. Det är oväsentligt när det sker så att säga. Så väntar du med vinterdäcken slipper du det förmånsvärdet tills den dagen du köper de. Då ska det läggas till.

Står tydligt i Skatteverkets skrivning.
Tack för förtydligandet. Jag har räknat på det lite och vare sig man köper dem i samband med bilköpet och därmed högre förmånsvärde eller köper i efterhand (och inte inkluderar i listan över extrautrustningen till skatteverket) så blir det ungefär samma kostnad så det är i detta fall lika bra att köpa till redan från början och göra rätt för sig
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Det man kan göra för att snåla till det är att köra på samma fälg på sommar och vinter och kränga däck istället.

Då har jag uppfattat att man slipper förmånsvärdet.

Model x100d
Midnight Silver
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Genom att kränga däck blir ju förmånsvärdet lägre än om du köper hela hjul, du betalar ju för värdet av det du köper. Jag gör så och får samtidigt nybalanserade däck två ggr/år. Arbetet att byta däcken är ju fullt avdragsgillt och med avdragbar moms, så det kan man spara några spänn på...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kränger du däcken ska du fortfarande betala förmånsvärdet för priset för själva däcken (gummit). Arbetet varje gång behöver du nog inte bry dig om att räkna med.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Hyted skrev:
Det man kan göra för att snåla till det är att köra på samma fälg på sommar och vinter och kränga däck istället.

Då har jag uppfattat att man slipper förmånsvärdet.

Model x100d
Midnight Silver

Omständigt skulle jag säga, du måste ändå köpa vinterdäcken (utan fälg) och betala ett par tusen säkert varje säsong för däckbyte :roll:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Omständigt är det inte. Tar visserligen några minuter extra varje gång, men det är ju inte jag som gör jobbet..
Om man köper bilen privat är det lite annorlunda, men i företaget används ju oskattade pengar till arbetet, så det blir inte särskilt dyrt.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Jag kollade med skatteverket innan jag köpte min sommarbil på bolaget. Hon skulle kolla upp vad som gällde och ringde tillbaka efter nån timme. Hon menade på att om bilen är avställd mer än tre månader så utgår förmånsbeskattningen från månad 1. Men om jag skulle ställa på bilen dan innan 3 månader har gått så måste jag betala förmån från dag 1 när jag ställde av bilen.

Model XP90DL
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
Kränger du däcken ska du fortfarande betala förmånsvärdet för priset för själva däcken (gummit). Arbetet varje gång behöver du nog inte bry dig om att räkna med.
Förmånsvärdet för en uppsättning däck betalar man redan från början, dvs den uppsättning som satt på bilen från dag 1,
och det förmånsvärdet betalar för all framtid sas och därmed uppstår inget nytt varje gång man byter däck...
Detta gäller såklart bara om dom gamla är utslitna och kasseras, om man spar dom gamla för att lägga på dom igen
inför nästa säsong så måste man nog betala ett extra förmånsvärde för gummit....
Jag gör inte så här men ville bara förtydliga (om jag mu lyckades med det, eller om det bara blev värre haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar