Dolby

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Dolby

Inlägg av Delta »

Kan någon förklara vad denna funktion är till för. Ljudet blir väsentligt bättre och tydligare med den på "off"
Användarvisningsbild
Adler
Teslaägare

Re: Dolby

Inlägg av Adler »

Jag håller med. Oavsett ljudkälla
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Det gäller generellt tycker jag oavsett om det är i mobilen, datorn eller stereon hemma att alla sorters ljudförbättringar oftast blir sämre.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
Det gäller generellt tycker jag oavsett om det är i mobilen, datorn eller stereon hemma att alla sorters ljudförbättringar oftast blir sämre.
Där håller jag inte riktigt med. Viss equalizer kan vara berättigad för att anpassa musiken efter just de lyssningsomständigheter som råder för stunden, och rumskorrigerande DSP gör stor skillnad för ljudkvaliteten (sådan används väl som standard i så gott som alla bilar, inkl Tesla). Men just de här på- och avslagbara "mirakeleffekterna" tillför extremt sällan något, det håller jag med. Det är samma med saker som "dynamisk kontrast" och liknande i teveapparater - stäng av skiten fortare än fortast!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
kanylbullen skrev:
Där håller jag inte riktigt med. Viss equalizer kan vara berättigad för att anpassa musiken efter just de lyssningsomständigheter som råder för stunden, och rumskorrigerande DSP gör stor skillnad för ljudkvaliteten (sådan används väl som standard i så gott som alla bilar, inkl Tesla). Men just de här på- och avslagbara "mirakeleffekterna" tillför extremt sällan något, det håller jag med. Det är samma med saker som "dynamisk kontrast" och liknande i teveapparater - stäng av skiten fortare än fortast!
Jo jag menade just förkonfigurerade inställningar, självklart kan man förbättra ljudbilden manuellt med equalizers

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar