Första långfärden för oss, så spännande på flera sätt att se hur bilen skulle klara sig.
Slutsatser:
1. Jag hade inte behövt ladda fullt hemma. Hade 29% kvar i Malung, laddade till 67% medan vi åt och ankom med 31% kvar.
2. Tessan sväljer sjuka mängder bagage. Vi var sex personer i bilen och hade utrustning för fem personer med i bagage och box. Precis så mycket som gick, var tvungen att fälla ena bakersta sätet, men då gick allt in. Inklusive billig svensk mat för hela veckan så att man slipper handla här i grannlandet.
3. Boxen skötte sig galant och drar uppenbarligen inte upp förbrukningen särskilt mycket. Har visserligen dålig jämförelsedata eftersom vi hade en övningskörare i följebil som behövde följa alla hastighetsgränser slaviskt. Dessa data är alltså för färd i 10 grader, torr och fin asfalt, 20" Hakka R2 (dubbfri). I normala fall får jag ungefär 250-260Wh/km på 120-väg. Snittet för hela färden till Trysil blev smått otroliga 222Wh/km med skidbox på. Långt under vad jag hade befarat - onekligen bra att ha boxen bakom. Men ska tilläggas att det alltså är 70-90-väg hela sträckan och att jag alltså inte momsat det minsta.
Summa summarum: Jag rekommenderar utan att tveka boxen till alla. Och med den på funkar 7-sitsare för alla som inte har en familj bestående av sex eller fler långa män. Barn (och de flesta kvinnor) åker perfekt längst bak och skidorna ligger fint där de hör hemma, utanför kupén.
Som ni kan se på bilden får man dock klara sig utan parkeringssensorer.

Sent from my iPhone using Tapatalk