Håller med om att de säkert kommer finnas möjlighet att beställa just den bil du vill ha och de kommer säkert finnas både billiga ("Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB") och dyrare (Hertz) bolag men de som är de som också krävs för att detta ska fungera är ekonomi. De är den ekonomiska aspekten jag ser som problemet, någon måste äga bilarna och någon måste ta hand om bilarna. Även om alla som hyr är helgon så drar man in lite grus, de skvätter skit på bilen, bilen går sönder och måste repareras vilket även gäller elbilar precis som alla andra elektriska prylar.Herr X skrev:Håller inte med om resonemanget. Bilarna kommer givetvis anpassas för att möta det nya sättet att färdas på - jag ser inte framför mig att det kommer åka runt nerspydda och illaluktande autonoma bilar. Eller, det alternativet kanske kommer finnas för den som vill färdas riktigt billigt.chaffis75 skrev:Jag håller med dig i stort... De som kan bli skillnad är att de som kör väldigt lite får ett alternativ som kan vara ekonimiskt ok.LarsL skrev:Om en elbil håller längre så kan jag också köra den längre. Så samma resonemang håller fortfarande. Jag hävdar fortfarande att det är billigare att ägs än att hyra pga administrationskostnader.
Jag har tex valt att köpa min bostad. Jag skulle kunnat hyra en, men det hade blivit dyrare och den hade inte varit min.
Jag har också valt att inte hyra ut min bostad när jag inte använder den. Jag hyr inte ens ut delar av den, vilket andra iofs gör. Och det blir nog ungefär så med bilar också. Endel kommer välja att hyra ut bilen andra inte. Jag som kör lite längre sträckor, bor med friparkering och har ungar väljer förmodligen att köpa bilen då det blir billigast per mil.
De man måste tänka på är ju att om jag ska "hyra" ut min bil så vill jag ju självklart tjäna lite pengar på de då jag tar risken, jag måste underhålla bilen, jag måste torka spyan mm... Ja tittar på hu ren buss ser ut...
Ja helt ärligt tror jag aldrig jag skulle vilja hyra ut min bil. Jag har dessutom en hobby som gör att jag har en hel del saker i bagaget, ska jag ta ut dessa varje gång min bil ska på uppdrag, jo kanske men då ska jag få betalt för min tid...
De jag tror kommer hända när vi får självkörande bilar är att vi får billigare "Taxi" och därmed blir gruppen som inte behöver en egen bil något större...
Jämför när man hyr bil idag - jag är inte rädd för att hyra från Hertz eller Avis eftersom jag vet att jag får en ren, hyfsat modern och välfungerande bil. Hyr jag jättebilligt från "Hederlige Helges Hyfsade Hyrbilar HB" så förstår jag att jag kanske inte får en bil som lever upp till min standard, men det är ju i så fall ett val jag gör.
Det kommer vara så mycket pengar i autonoma bilar att de olika aktörerna kommer anpassa sig till precis samtliga kundönskemål så att upplevelsen att välja autonom bil blir bättre än att äga en egen.
Om du har fiske som hobby så kommer kanske en bil med inbyggd kylbox för fisk och skärbräda för att rensa den?
Det kanske inte är lika roligt att åka med fiskbilen när du hämtar upp tant Märta och hennes fisk- och skaldjursallergiska tremänning Holger - då kanske du hade föredragit en SUV? Inte minst för att ha hög tröskel, och därmed skona Holgers långt gångna åderbråck.
Som jag skrev innan de kommer de säkert bli billigare att "hyra bil / åka taxi" jämfört med idag men de kommer alltid finnas en brytpunkt då de blir billigare att äga sin bil. Kanske de är denna brytpunkt vi just nu inte är helt överens om.
OBS, älskar era program trots att jag kanske inte alltid håller med